4 jarig paard, hoe veel ervaring heb je nodig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:40

Goede begeleiding is een echt must, verder is het een kwestie van doen.

En bedenk je verder: niemand had ervaring met jonge paarden voor het aan zijn/haar eerste jonge paard begon :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:11

Joyce081084 schreef:
_Jessie schreef:
Ideaal is het niet maar als je een klik hebt, vind ik veel belangrijker!
Ik kocht mijn eerste paard 2 jaar geleden. Was net 3 en 3 weken zadelmak. Ik had maar 3 jaar op een manege gereden Was toen al 7 jaar geleden en verder alleen verzorgpaarden gehad.
Dus best een groter stap en zeker omdat ik al een half jaar niet meer fanatiek reed.
Toch heb ik hem gekocht want hij was gewoon het paard voor mij en dat vond ik veel belangrijker.
Het opleiden zal langzaam gaan maar je merkt dat je echt vooruit gaat en dat is zo ontzettend leuk!
Ik heb wel iedere week les en soms 2x in de week zowel prive als groepsles.

Wat leuk om te lezen :)
En dat is zeker een grote maar ook gedurfde stap!

Zelf heb ik ook al een half jaar niet fanatiek gereden maar de laatste paar weken heb ik het wel weer een beetje opgepakt.
Met de E-pony die ik op het oog heb had ik ook direct een hele leuke klik. Het is een gewoon een dier met een heel fijn karakter en een echte kroelkont ook nog eens <3
Ik heb al verschillende paardjes bekeken, ook zeker hele mooie, brave en lieverds maar als de klik mist dan houd het voor mij ook op want dit vind ik heel erg belangrijk.

A.s. weekend ga ik voor de 2e keer kijken en rijden, en dan ga ik denk ik maar gewoon mijn gevoel volgen. :j

haha ja dat was het ook zeker ja! Maar als ik zie wat ik nu met hem kan.
Ik rij alleen over straat, alleen in het duin, alleen op het strand met een lange teugel en hij is bijna 5.
Hoop mensen die jaloers zijn maar als die klik er goed is dan is er zoveel mogelijk.
Zeker doen hoor! een tweede keer rijden kan nooit kwaad. En zoek inderdaad gewoon goede begeleiding.
Ik heb daar te lang mee gewacht, geen goede bak dus kon niet lessen, kon ook niet alleen naar buiten etc want dan was hij veel te druk en te jong dus hij heeft nog een jaar stil gestaan. Wel goed voor zijn lijf maar ik vond het minder. Nu heb ik iedere week priveles en groepsles en heb nog nooit zo'n heerlijk paard gereden <3
Kijk maar als ik het kan kan jij het ook ;) kom snel genoeg vooruit gang in hoor ;)

2 jaar geleden:
Afbeelding
vorige week:
Afbeelding

Joyce081084

Re: 4 jarig paard, hoe veel ervaring heb je nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:44

Ooh.. wat een mooi paardje heb jij:)
Het paard die ik op het oog heb is ook een vosje, maar dan donker vos met een beetje grijs/blonde manen.

Ik heb nu inmiddels voor mezelf besloten dat ik mijn keus niet van de leeftijd af laat hangen.
Ergens vind ik het ook wel leuk om samen ergens naar toe te groeien. En met goede begeleiding moet dit toch goed te doen zijn.

Bedankt voor al jullie reacties, het heeft me zeker vooruit geholpen!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:46

Dank je wel! Ben ook heel blij met hem :j mooi dat het geholpen heeft :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:49

Tja TS, dat is een moeilijke vraag. Ik ben zelf 13 jaar geleden met mijn paard, Ravel. Hij was toen net 4 jaar en pas een paar keer onder het zadel geweest. Bij de proefrit lag ik er al naast :+ Maar had meer met mijn rijdkunsten te maken (tegenstrijdige hulpen). Zoals je dus al een beetje uit mijn verhaal kunt maken, was ik op dat moment niet een erg goede ruiter. Ik had voor hem een paard wat een koel en rustig was en nooit iets fout deed, nu had ik opeens een Zangersheide-knol onder me in met een eigen karakter (en niet de makkelijkste).
Ik heb altijd veel begeleiding gehad vanaf het begin af aan. Dus als jij goede begeleiding hebt, het liefst een paar keer per week zodat je aan elkaar kunt wennen en elkaar leert kennen, dan moet dat helemaal goed komen!!! :j

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 23:17

Net terug van de 2e keer rijden en ik vond het geweldig! We hebben echt een klik en ik zat er al veel zekerder op als de vorige keer. Ik merkte ook eigenlijk dat ze direct ontspant zodra ik me ontspan en toen ik dat eenmaal door had ging het heel erg goed. Ze was heel erg braaf (we hebben een buitenritje gemaakt) en luisterde perfect. Ze is heel lekker koel in haar hoofdje en ook goed in te houden, gewoon een super fijne pony! :j