mijn tenen wijzen naar buiten help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:16

boleertje06 schreef:
Idd. Edward Gal doet het ook.
Soms kan het ook niet anders ivm. een draaiing in je onderbeen of als je b.v. voeten hebt die in de enkel naar binnen knikken(dan tordeert je onderbeen wat naar buiten).

Als Edward Gal van een brug afspringt, ga jij dat dan ook doen ;) ?

Het 'tenen-naar-buiten-draaien' komt niet vanuit je enkel, wat veel mensen denken!, maar vanuit je knie en indirect zelfs de ligging van je bovenbeen. Je moet als het ware lichte X-benen maken als je op je paard zit. Dus je knieën sluiten aan, en je onderbenen hebben los contact met het paard. Als je je teen naar buiten wijst, draai je dus je knieën verkeerd. Daarmee heb je dus tijdens het rijden eigenlijk te veel contact met je paard, om het even krom te zeggen :+ Niet te vergeten dat je als je met sporen rijdt ook vaker perongeluk je paard aantikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:23

Bizzybijtje schreef:
boleertje06 schreef:
Idd. Edward Gal doet het ook.
Soms kan het ook niet anders ivm. een draaiing in je onderbeen of als je b.v. voeten hebt die in de enkel naar binnen knikken(dan tordeert je onderbeen wat naar buiten).

Het gaat erom dat het niet per se slecht hoeft te zijn, en als je er echt heel veel problemen mee hebt kun je het beter zo laten ipv verkrampt je been gaan draaien oid. Als je O-benen hebt bijv. lijkt het me erg lastig. Maar uiteraard is het het proberen (en doorzetten hiervan) wel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:26

Zwartsnoepje schreef:
Bizzybijtje schreef:

Het gaat erom dat het niet per se slecht hoeft te zijn, en als je er echt heel veel problemen mee hebt kun je het beter zo laten ipv verkrampt je been gaan draaien oid. Als je O-benen hebt bijv. lijkt het me erg lastig. Maar uiteraard is het het proberen (en doorzetten hiervan) wel waard.

Als je het goed doet, doet het geen pijn. Anders doe je toch echt iets verkeerd.
Met O-benen is het inderdaad moeilijker, maar er wordt zo snel geroepen 'Ik kan het niet'...... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:31

Het begint bij je bovenbenen.
Hoe kun je het verbeteren:
- ga in de beugels staan en leun iets naar voren
- draai je benen en knieën naar binnen, zodanig dat de binnenkant van je bovenbenen tegen het zadel aankomen
- laat je benen zo liggen en ga weer zitten
Je merkt dat de binnenkant van je benen en knieën nu tegen het zadel aanliggen. Je tenen zullen nu automatisch niet meer zo naar buiten wijzen.
Het is eventjes wennen, maar zo zit je goed, zonder ook maar ergens te knellen of te spannen.

Lusitana

Re: mijn tenen wijzen naar buiten help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:47

Mag ik TS tussendoor even vragen hoe ze eigenlijk drijft?
Want met de tenen naar buiten ga je vaak ook al met de hiel of achterkant van de kuit drijven.

Je hoort met de bovenbinnenkant van je kuit te drijven. Het dikste gedeelte, net onder de knie, plat tegen het zadel/paard en niet gedraaid zodat de achterkant tegen het zadel/paard komt.

Als je correct drijft, heb je weinig speling om de tenen echt naar buiten te draaien.

Je rijlaarzen moeten dus aan de binnenkant, van boven, slijten.

blizzart

Re: mijn tenen wijzen naar buiten help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 14:55

bedanks voor de tips almaal ik weet niet of ik dat wel kan
als je jane op youtupe komen er filpjes van mijn op me haf kijken maar

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:44

Zolang je niet "klemt" is het niet erg als je tenen iets naar buiten wijzen, voorbeeld dat anderen noemden is idd Edward Gal, en iedereen is het er toch over eens dat deze man ontzettend goed kan rijden! Je bovenbeen moet losjes om het zadel liggen en niet klemmen, want dan belemmer je de beweging. Dit is vaak het geval als de tenen naar buiten wijzen, maar als dit niet gebeurt, zit je het paard in zijn/haar beweging in ieder geval niet in de weg en dat is toch wel één aspect van de basis voor het paardrijden!

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:28

hihi.. de beroemde "kapstok-voetjes"
ik heb ze ook :j
krijg ze zelf niet naar binnen omdat mijn spieren niet goed genoeg zijn in mijn benen,
maar de tips van je knieën naar binnen in het zadel werkt wel goed!
jezelf goed aanwennen, kwestie van tijd..! komt goeed :D