Moet nageefelijkheid voor het ''plaatje'' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Moet nageefelijkheid voor het ''plaatje'' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:19

Nee, nageeflijk hoeft niet voor het plaatje... Maar zonder nageeflijkheid kan je het plaatje niet maken ;)

En daar bedoel ik mee dat je paard niet negeeflijk hoeft te lopen voordat je er een foto van kan maken, maar een paard wat niet nageeflijk is, loopt niet goed aan de teugel, het plaatje wat de meeste mensen toch wel willen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:09

Maar wat sodeletuut ook al zei, jammer genoeg is bij heel veel ruiters een krulletje nageven!
EEN houding, waar het paard vaak een uur lang niet uit mag vallen!
Kijk eens op een wedstrijd terrein....weinig ruiters laten het paard daar vw nw lopen tussen door, nee dat doen we niet, want er staat publiek langs de kant, dus ze moeten wel zien hoe goed we zijn!
Erg jammer dat tegenwoordig in de B al in het krulletje moet worden gereden.
Daar zouden de ontspanning en het netjes op de letter rijden met een correcte aanleuning voldoende moeten zijn.
Eigenlijk zou het beter zijn om de B ook te verdelen over 2 catagorieen.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:54

ik vindt dat als een paard ontspannen en ze er allebij plezier in hebben dan is dat plaatje compleet

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:00

aerdenhout1 schreef:
Maar wat sodeletuut ook al zei, jammer genoeg is bij heel veel ruiters een krulletje nageven!
Kijk eens op een wedstrijd terrein....weinig ruiters laten het paard daar vw nw lopen tussen door, nee dat doen we niet, want er staat publiek langs de kant, dus ze moeten wel zien hoe goed we zijn!
Daar zouden de ontspanning en het netjes op de letter rijden met een correcte aanleuning voldoende moeten zijn.

Dat laatste ben ik niet met je eens, als je je paard niet normaal over de rug kan lopen, met een nette aanleuning heb je nog niks op concours te zoeken, dan kan je beter geld uitgeven aan lessen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:23

Je bent al heel veel verder dan de B van BEGINNER als je een paard echt over de rug kan laten lopen!
Voorwaarts rijden en een goede onafhankelijke zit, met de juiste hulpen voor de wendingen met een corecte aanleuning zijn de BEGIN onderdelen.
Nu zie je in de B vaak wel een krulletje, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met over de rug laten lopen van een paard!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:41

aerdenhout1 schreef:

Ga er helemaal in mee!
als een paard lekker ontspant gaat hij met wedstrijden vanzelf wel opgericht lopen!
meestal is het dan een kwestie van vreemd terrein :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:08

Onzin, oprichting komt door een sterkere achterhand.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:00

idd het "plaatje" komt verder uit het over de rug lopen en nageven,maar de oprichting vanuit de steeds meer dragende achterhand, want toch nog net iets meer/zwaarder is dan een gewoon goed actieven achterhand...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 08:09

Sodeletuut schreef:
Maar helaas weten heel veel mensen dat niet.. Kijk eens op een gemiddelde dressuurwedstrijd, dan zie je ook zo veel paarden die gewoon in de krul getrokken worden.. :\

Denk dat ze het echt wel weten maar dat ze niet weten hoe dat op juiste manier voor elkaar te krijgen. Denk ook dan er veel ruiters zijn die denken dat het goed gaat terwijl dat niet het geval is. Voelen het gewoon niet, niet op de juiste manier geleerd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:46

Yamcha schreef:
Onzin, oprichting komt door een sterkere achterhand.

Is deze quote na mij gericht? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:41

NatasjavE schreef:
Sodeletuut schreef:
Maar helaas weten heel veel mensen dat niet.. Kijk eens op een gemiddelde dressuurwedstrijd, dan zie je ook zo veel paarden die gewoon in de krul getrokken worden.. :\

Denk dat ze het echt wel weten maar dat ze niet weten hoe dat op juiste manier voor elkaar te krijgen. Denk ook dan er veel ruiters zijn die denken dat het goed gaat terwijl dat niet het geval is. Voelen het gewoon niet, niet op de juiste manier geleerd.

Dit denk ik inderdaad ook. Het is zoveel makkelijker gezegd dan gedaan. Van achteren naar voren rijden en op die manier nageeflijkheid verkrijgen is gewoon iets dat je echt moet leren voelen. En omdat veel mensen wellicht geen zin hebben om daar zo lang over te doen, gaan ze het anders proberen en krijg je vormen die erop lijken, maar het gewoon echt niet zijn.
En dat is jammer, want juist de correcte nageeflijkheid is zo belangrijk voor het paard.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:33

Voor mij is een compleet plaatje (en dan echt alleen even het plaatje, komt veel meer bij kijken natuurlijk) een paard dat ontspannen loopt, goed draagt en een opwaartse lijn in zijn lichaam heeft. "Nageeflijkheid" komt dan meestal vanzelf. Ik zie wel eens mensen die met het rijden alleen maar bezig zijn met die hals rond en laag krijgen, terwijl het juist niets toevoegt wanneer je niet eerst die andere dingen goed hebt. :)

Wat Zwartsnoepje al zegt: Een juiste en correct aangereden nageeflijkheid is zeer belangrijk.
Sterker nog, een onjuiste en niet correct aangereden nageeflijheid is zeer oncomfortabel en in veel gevallen zelfs schadelijk.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:42

Ik zie liever een paard dat ontspannen "horizontaal" loopt( dus geen sterrekijker) dan een paard dan met een weg gedrukte rug in de krul wordt getrokken. Maar het is zeker zo als je een paard goed nagevelijk kan rijden en dat betekend dus ook dat hij in balans loopt over 4 benen gelijke druk of meer gewicht op het achterbeen en goed over de rug dan is dat voor het behoud van je paard beter. En het is ook zeker zo dat de nagevelijkheid een gevolg is van een rechtgericht in balans en tactmatig lopend paard. Je kan een paard pas goed recht richten als het paard op beide handen bijna gelijk kan buigen. En meestal komt het nageven dan vanzelf.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:43

Nee, bij mij komt nageeflijkheid voort uit ontspanning, alleen vanuit dat punt ga ik trainen.
Is mijn paard niet nageeflijk om welke reden ook dan ga ik daar eerst mee aan de slag, zo nu en dan (met name bij haar hengstigheid) is ze traag in haar achterhand en nukkig, dan duurt het langer voordat ze nageeflijk wordt, geef niks dan houden we de training simpel en wat korter.
Of ik ga longeren........volgende dag nieuwe ronde nieuwe kansen, denk ik dan maar...ik voel me meestal ook niet echt fijn als ik ongesteld ben.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:51

Ik vind dat het plaatje compleet is, als je kan zien dat het paard er plezier in heeft!

Zo heb ik heel lang (zie 4 jaar) een KPWN merrie verzorgd die ik echt met geen mogelijkheid nageeflijk kreeg!
Op wedstrijden was ik dan altijd aardig gefrustreerd, tot het moment dat ik de proef maar gewoon met het hoofdje omhoog heb gereden en ik ineens eerste werd! Ik kreeg als opmerkingen dat ik nette figuren had gereden en goed op de letters en dat ik een heel vrolijk paard had!
Sindsdien ben ik me minder druk gaan maken om dat hoofd en opeens kwam het vanzelf :+

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:32

ik rijd mijn paard zo veel mogelijk met lange teugel
ik ondersteun ze wel tijdens galop en draf, maar opzich, als ze zich gedraagd mag ze lopen hoe ze wil
ik heb al een paar keer geprobeerd om ze mooi rond te maken (ontspannen door spelen niet ondersleueren)
en na een kwartiertje begint ze enorm te trekken en luistert ze absoluut niet meer
dus NEE HET IS ABSOLUUT NIET HET BELANGRIJKSTE
(heb een koppige pony met een korte dikke nek)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:53

Nagevelijk is beter voor de rug , de onspanning.
De jury van laatst keek ook heel erg op de houding van de paarden , niet of ze in de krul liepen , maar of ze daarbij goed nagevelijk waren en daadwerkelijk hun rug wel gebruikten , niet voor het plaatje dus :D