Tuttie aan het werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:51

Synthaa bedankt voor jouw tips.

Ik heb goed les en overleg ook veel. Van mijn instructeur moet ik de teugels veel korter nemen. Als ik dan even bezig ben, dan komt Tuttie ook door die knip heen en buigt hij netjes af. Volgens mijn instructeur is dit even een rotmoment waar ik hem doorheen moet rijden. Alleen dat kost mij zoveel kracht, bv op volte buitenteugel strak en binnenteugel iets vn de hals af, dan rijd ik bv al 5 voltes met zoveel kilo in mijn hand voordat Tuttie inbuigt en loslaat, dan sta ik toe met mijn binnenhand. De rest van de prive les heb ik dan inderdaad geen kilo's meer in mijn handen. Alleen dit kost zoveel kracht dat ik het niet altijd doe als ik zelf rijd. Net wat maikeltje zegt dan loopt hij braaf en vind ik het goed. Volgens mijn instructeur moet ik dus veel consequenter gaan rijden. Dat ik met mijn houding bezig ben, komt doordat ik uit het zadel getrokken wordt door Tuttie en veel been moet geven, daardoor zit ik krom en trek mijn hakken op. Omdat ik normaal gesproken best wel netjes zit, erger ik mij daar aan en probeer telkens weer goed (lees ontspannen) te gaan zitten. Mijn houding is volgens mijn instruteur even niet zo van belang, hij wil eerst dat Tuttie weer normaal gaat lopen. Ik ben trouwens wel vergeten te melden dat Tuttie voor hij bij mij kwam de laatste 4 maanden niet of nauwelijks gereden is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:55

nicole3939 schreef:
Synthaa bedankt voor jouw tips.

Ik heb goed les en overleg ook veel. Van mijn instructeur moet ik de teugels veel korter nemen. Als ik dan even bezig ben, dan komt Tuttie ook door die knip heen en buigt hij netjes af. Volgens mijn instructeur is dit even een rotmoment waar ik hem doorheen moet rijden. Alleen dat kost mij zoveel kracht, bv op volte buitenteugel strak en binnenteugel iets vn de hals af, dan rijd ik bv al 5 voltes met zoveel kilo in mijn hand voordat Tuttie inbuigt en loslaat, dan sta ik toe met mijn binnenhand. De rest van de prive les heb ik dan inderdaad geen kilo's meer in mijn handen. Alleen dit kost zoveel kracht dat ik het niet altijd doe als ik zelf rijd. Net wat maikeltje zegt dan loopt hij braaf en vind ik het goed. Volgens mijn instructeur moet ik dus veel consequenter gaan rijden. Dat ik met mijn houding bezig ben, komt doordat ik uit het zadel getrokken wordt door Tuttie en veel been moet geven, daardoor zit ik krom en trek mijn hakken op. Omdat ik normaal gesproken best wel netjes zit, erger ik mij daar aan en probeer telkens weer goed (lees ontspannen) te gaan zitten. Mijn houding is volgens mijn instruteur even niet zo van belang, hij wil eerst dat Tuttie weer normaal gaat lopen. Ik ben trouwens wel vergeten te melden dat Tuttie voor hij bij mij kwam de laatste 4 maanden niet of nauwelijks gereden is.

Dat zegt mijn lesgever inderdaad ook. Wanneer je je teveel op jezelf gaat focussen en te weinig op je paard dan sluipen er teveel foutjes in bij je paard als ie ladieda mag lopen en heb je straks nog een scheef paard. Dan ben je nog verder van huis. Is paard op orde dan kun jij ook veel makkelijker netjes zitten en zit je als vanzelf al veel meer ontspannen. :j

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:21

Ik bedoel niet veel anders. In je openingspost geef je aan dat je nog veel met jezelf bezig bent. Ik zeg alleen je kan geen 2 dingen tegelijk. Of werk aan je eigen houding, bv aan de longe, of zorg dat je handiger bent/wordt en werk aan je paard. Ik zeg ook niet dat je hem maar moet laten lopen en sloffen.
Overigens is veel been geven voor een paard wat trekt/zich sterk maakt en graag de grond in wil lopen helemaal geen oplossing. Zeker niet als je teugels niet op maat zijn, dan stimuleer je dat gedrag. Juist dan moet je je teugels op maat houden en je paard op het achterbeen zetten, niet door alleen maar gas te geven maar door hem kleiner te maken en kleine schijnovergangen te rijden. actief houden en bij je houden. Als hij daarmee achter wat gaat aantreden wordt hij ook losser voor in je hand.

NicoleWHS

Re: Tuttie aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:55

Sythaa, wij begrijpen elkaar denk ik verkeerd, ben echt wel blij met jouw tips.

Jij vraagt wat mijn instructeur ervan vind, dus geef ik daar antwoord op.
De twijfel bij mij is met contactteugel rijden of toch oppakken. Hoor daar veel verschilde meningen over, en mijn instructeur is hier heel duidelijk over. Maar als ik jouw post lees, dan zeg jij eigenlijk net zoals maikeltje ook zegt liever oppakken, en overgangen en schijnovergangen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:11

hoe is het gegaan vandaag????

ik ben niet nieuwsgierig maar weet wel graag alles :+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:06

Het ging eigenlijk best wel goed. In het begin alleen met contactteugel gereden. Dat ging niet zo dan loopt hij echt met zijn hoofd omhoog en als ik hem dan naar beneden vraag, zit ik met mijn handen weer bij het zadel. Daarna iets meer opgepakt en zoals maikeltje zei tot 10 tellen draf en stap etc. Ik heb mijn handen hoger gehouden en geprobeerd de knik uit mijn pols te houden. Moet eerlijk zeggen dat er best goede momenten tussen zaten en dat hij met kuitdruk al aandraafde. Ook had ik het gevoel niet zo erg meer dat ik een paar honderd kilo in mijn handen had. Na het rijden had hij het zweet tussen zijn billen, dus ik had wel het idee dat hij iets met zijn achterhand deed, ook voelde ik het af en toe aan zijn rug. Vooral in de stap voel ik dat hij groter gaat stappen.

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:42

ik zou voorwaarts neerwaarts beginnen. Daar worden ze lekker los van en kan jij aan je eigen houding werken. Verzer zou ik veel tempowisselingen rijden, veel overgangen en veel figuren . Doordat hij veel moet doen moet hij opletten waardoor hij minder gaat trekken en meer op joou moet gaan letten.

Succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:38

Ik rij dan wel geen paard wat hangt, maar herken wel veel in jouw verhaal en de feedback die al is gegeven. Ons paard is flegmatiek, en moet echt wakker gemaakt worden voor hij zijn achterhand goed gaat gebruiken. Ook loopt hij linksom soms achter de teugel. Wat bij hem heel goed helpt is niet te lang stappen, maar vrij snel tijdens het losrijden al de galop meepakken, en een paar keer op de lange zijde middengalop mee pakken. En dan niet te zuinig, maar echt flink naar voren rijden. Misschien een tip waar jullie ook wat aan hebben, omdat je dan als het goed is automatisch ook meegeeft aan de voorkant en ze dan ook niet kan gaan hangen.

Wbt houding, ik heb ook heel erg de neiging om veel te veel op mezelf te letten. Ik moet echt bewust NIET op mezelf letten, als ik gewoon alleen maar met rijden bezig ben en dus mijn hoofd helemaal leeg heb, gaat het rijden zelf ook veel beter en zit ik er ook veel beter op. Daarvoor moet ik wel echt de knop omzetten voor ik erop stap, dat gaat de ene keer beter als de andere keer.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:42

Winola gisteren een lang gesprek gehad met instructeur ben nu al 3 maanden vwnw aan het rijden en hij gaat niet vooruit, dus gaan hem nu toch oppakken.

SusanH best wel een goed idee van jou, stap hem eigenlijk altijd lang los en galoppeer zo kort mogelijk omdat hij dan echt als een giraffe loopt (als ik de teugels op maat heb) of met zijn hoofd over de grond (als ik enkel met contactteugel rijd).

Vandaag heb ik even een touwtje van de singel door het bit naar het oogje op het zadel vastgemaakt.
Hij kan dan wel hangen maar niet meer zijn hoofd omhoog gooien en zich sterk maken.
Heb toen veel bewuster kunnen rijden en vooral de overgangen gingen heel goed, ook loopt hij dan veel meer over zijn rug en voelde ik hoe hij hoort te lopen. Het touwtje hing zelfs vaak slap, maar je krijgt hem dan net door het rot moment heen. Het was een eenmalig project ik wilde gewoon even voelen, hoe het hoort te voelen bij Toet.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:46

Ik denk dat het meeste al gezegd is. Ik zie inderdaad ook veel spanning bij het paard, maar ook bij de ruiter. Geen fijn beeld.
Het paard loopt inderdaad erg op de voorhand. Alle bovengenoemde tips zou ik ook geven. En je zegt dat je paard niet/nauwelijks
reageert op je spoor: dat is erg. Reactie is altijd heel belangrijk. Focus je eens op je benen: bij kuiten aanleggen een reactie, zo niet: KORT prikje met je spoor. En probeer dan eens niet te denken dat je paard 'netjes van voren' moet lopen: dat komt vanzelf. Eerst de juiste beenhulpen voor elkaar hebben. Je komt er wel, je leert het vanzelf voelen (met veeeeeeeeeeeeeeeel oefenen). Succes!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:48

nicole3939 schreef:
Vandaag heb ik even een touwtje van de singel door het bit naar het oogje op het zadel vastgemaakt.
Hij kan dan wel hangen maar niet meer zijn hoofd omhoog gooien en zich sterk maken.
Heb toen veel bewuster kunnen rijden en vooral de overgangen gingen heel goed, ook loopt hij dan veel meer over zijn rug en voelde ik hoe hij hoort te lopen. Het touwtje hing zelfs vaak slap, maar je krijgt hem dan net door het rot moment heen. Het was een eenmalig project ik wilde gewoon even voelen, hoe het hoort te voelen bij Toet.

Dat zou ik dus niet doen. Je wilt het nog steeds van voren oplossen, maar de oplossing zit in het van achter naar voren rijden.
Ik zou een goede instructeur zoeken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:01

Meflower het is ook niet de bedoeling dat ik daar dagelijks mee ga rijden, was het gisteren gewoon even zo zat dat ik het gedaan heb.
Verder heb ik met mijn instructeur afgesproken dat ik bij de letter a c b e kuitdruk geef met een klikgeluid, geen reactie = tik met de zweep, zo moet ik even de aankomende 2 week gaan rijden.

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:33

leuk stelletje zijn jullie! mooi paard en met een beetje trainen met een goede instructeur komt het vast wel goed! je hakken uitdrukken en iets meer rechtop zitten. die overgangen: het is slim als je hem de hele tijd laat werken mijn paard vind dat zelfs leuk! anders word het saai je moet echt super consequent zijn en volop bezig zijn (niet té) altijd als hij een beetje los is ga ik kleine voltes maken en in die voltes maak ik dan overgangen dat helpt heel goed! bij mij dan. ook gewoon galopperen op die volte en probeer ook eens zo'n volte waarbij hij zijn hoofd naar buiten moet doen lekker afwisseling de ene keer middengalop volgende keer concentreren op het wijken enz. dan vind hij het niet saai. en hó is ook echt hó: 1,2,3 en hó zo niet dan volgt er een ophouding na 4 of 5 keer snapt hij het wel en het gaat steeds sneller volgende keer snapt hij het misschien na 3 keer al! heel veel succes en ik weet zeker dat je het kan!!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 23:32

Ben nog steeds hard bezig om jullie tips uit te proberen, alleen gaat het nog steeds niet zoals het moet.
Ga eens een ander bit proberen, een myler level 1 is mij aangeraden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:58

Zoek naar een combinatie van stappen/draven/galopperen zodat je weet in welke gang je je paard het snelst ontspannen krijgt. Aangezien jouw paard zich graag lang maakt, zou de galop, zoals Susan stelt, een gang zijn waarin je kan werken naar het op eigen benen lopen zonder dat ze blijft hangen in je handen. Ik denk dat als je gaat losstappen met een lange/losse teugel, je nooit een waslijntje zal krijgen. Je paard zal altijd contact zoeken, dus gewoon met losstappen een contactteugel nemen.
Drijf alleen als je merkt dat je paard van voren gaat rommelen in de aanleuning en langzamer of minder actief wordt in de gang. Je moet een voorwaartse reactie krijgen. Als je paard trekt, trek zelf niet terug maar houdt je teugels vast, zodat je een tegendruk krijgt die niet door jou gegenereerd is maar door je paard. Als hij ontspant, ontspan je mee in je hand als beloning.
Of hij nu zijn mond open heeft of niet, sommige paarden trekken hun lippen op zodra ze een bit in de mond hebben liggen. Dan lijkt het net of hij zijn mond open heeft en jij dus enorm aan het trekken bent maar dat denk ik eerlijk gezegd niet. Als hij zijn mond wel vaak open doet, dan moet je je neusriem een gaatje strakker doen (tip van mijn instructeur, van de week zelf nog gekregen).
Als laatste: ik vind je zadel teveel naar voren liggen. Teveel op de schoft en de schouder. Iets meer naar achteren leggen en tussentijds nog een keertje aansingelen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:59

Ik denk dat wij inderdaad eerst aan de galop moeten werken. Ik heb van het weekeind een wedstrijd in de B gehad met Toet, tot aan de galop heb ik mijn voldoendes, er daarna regent het 5en. Bij de galop komt al te staan te weinig sprongkracht, en daarna valt in draf. Dan ben ik hem ook kwijt, hij trekt dan aan de teugels, waardoor ze te lang worden, als ik ze dan na de galop weer wil oppakken, gaat zijn hoofd omhoog en maakt hij zich sterk.

Zadel zal ik vanavond even op letten, deze is net een maand geleden voor hem gemaakt, dus moet passen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:38

Vandaag les gehad en een ander bit geprobeerd. Tutti liep niet slecht op het nieuwe bit.(myler level 1).
Wel heb ik een hele discussie gehad over de lengte van mijn teugel.
Uitgelegd dat ik mij er niet lekker bij voel, rugpijn krijg etc.
Mijn instructeur is er toen op gaan zitten en hij heeft mij duidelijk laten zien wat er gebeurt als hij mijn teugellengte aanhoud, dan zie je dus alleen de onderhalsspier in beweging en dat moet juist niet. Toen de teugels op de maat gemaakt waarop ik moeite heb, en je kon duidelijk zien dat Toet dan de bovenste spier gebruikt. Dus daar ga ik echt wel in mee, maar gezegd dat het voor mij niet te zitten is zo, toen is er een andere ruiter op gaan zitten en die liet zien hoe kort zij de teugels had, wel zo'n 5 cm langer dan mijn instructeur maar dus nog korter dan ik. Hoewel zij kleiner dan mij is, kon zij ook gewoon rechtop zitten.
Conclusie het ligt echt aan mijzelf. Op het moment dat Tutti dus nagevelijk wordt zou ik ook gewoon rechtop kunnen zitten, maar omdat ik dus niet genoeg doorvraag, blijft ze zo op mijn teugel hangen en zet ik mijn schouders vast, zodat alles gaat branden. Dus probleem ligt echt bij mijzelf en niet bij Tutti. Ook zag je goed dat Tutti bij de andere twee ruiters, wel zijn rug bolt en veel meer met zijn achterhand eronder komt.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:43

hoihoi,
welkom in de club van moeilijk te activeren paarden :o
Ik wil je graag vertellen wat mijn trainster mij verteld (en dat werkt zeer goed bij de mijne).
=> Je moet eerst je paard aan je been krijgen voor je hem plaatst.
Dus: teugels kort, niet speciaal moeite doen om je paard te plaatsen en activeren: eerst (binnen)been, stem, dan spoor, dan zweep. je hulpen moeten in stijgende lijn gaan (altijd eerst met zeer weinig vragen beginnen natuurlijk en vergeet zeker je stem niet), maar je MOET een reactie krijgen. Wat is een reactie? Versnellen = misschien gaat hij gewoon sneller stappen, of zal hij even verschieten en gaat hij meteen draven. Allemaal goed en allemaal toelaten (zorgen dat je hem dan zeker niet blokkeert met je hand). Eens je er 1 hebt = belonen. Dit herhaal je verschillende keren op beide handen. Normaal zou hij daarvan "wakker" moeten worden. (dus niet normaal als je elke keer tot het "hoogste niveau" van je hulpen moet gaan. Dat moet je normaal maar een paar keer doen).
=> Eens je dat hebt, moet hij wakker worden aan je 2 benen, niet enkel je binnenbeen. Je buitenbeen is zeer belangrijk om je paard te activeren.
Laat je paard bij elke draai afdraaien met je buitenbeen en buitenteugel. Probeer hem nog steeds niet in de hand te zetten! hij gaat draaien als een plank, maar dat is niet erg. het doel van de oefening is dat hij zijn achterhand onder plaatst en zo actief wordt. Dit kan je "subtiel" doen bij elke hoek van de piste, maar je kan er ook actief op werken door jezelf in een vierkant te plaatsen. (geen vierkant met de zijden van de piste mee, maar er dwars op, zoals een ruit. dan kan hij niet naar de muur vallen)
In stap kan het vierkant heel klein zijn, in draf vergroot je dit.
Elke hoek = buitenbeen en buitenteugel tegen de hals. (zelfde gradatie van hulpen als hierboven als je geen reactie krijgt). Opgelet: (nog) geen binnenteugel voor plooi.
Elke rechte lijn = recht en vlot naar voor gaan.
Als dit goed begint te gaan in stap en draf (je kan dit ook in galop doen, maar door de snelheid is het moeilijker om je echt op de oefening te concentreren), kan je beginnen met je paard te plaatsen en de andere hulpen toe te voegen (binnenbeen en binnenteugel). Maar niet vergeten dat elke draai moet eerst ingezet worden via de buitenhulpen! (anders ben je hem na een paar minuten weer kwijt).

Ik heb verschillende paarden zo gereden. Bij de moeilijkere heb je bijna hele lessen nodig waar je enkel actief op een vierkant werkt en je paard een half uur met zijn hoofd in de lucht loopt. Nix van aan trekken. Je bent iets specifiek aan je paard aan t leren, en je kan nu eenmaal niet alles in 1 keer doen (zowel jij voor je hulpen als hij trouwens :D )
begint hij beter te gaan, kan je je weer op andere zaken concentreren en hoef je hem er af en toe aan te herinneren als je hoeken rijdt. Of steek je er af en toe eens een vierkantje tussen. Of verander je eens van hand door heel veel buitenbeen te geven en een soort keertwendig te maken. Of terwijl je tussen oefeningen stapt aan lange teugel werk je enkel op je benen en laat je hem "wijken": paar stapjes naar daar, paar stapjes naar de andere kant, om hem wakker en actief te houden voor je benen. vergeet ook niet te belonen, zelfs al doe je kleine oefeningskes tussendoor.

Voila. Ik hoop dat het duidelijk is en dat het je kan helpen.

Lovely1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:23

Leuk beestje hoor! Maar inderdaad tip zett je handen niet vast! TOP je houdt je benen mooi:D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:27

Leuk dat je zo open staat voor tips...
Het ziet eruit als een leuk paard :-)
Mijn enige advies: neem je tijd! Je bent veeeeeeel te kritisch naar jezelf... Dit paard weet net wie je bent, jullie moeten elkaar nog helemaal leren kennen!
Geniet daarvan, neem je tijd, doe leuke dingen en ontspan! Komt allemaal vanzelf wel....

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 23:04

Petrakioto, haha dank je ik kom graag bij de club :D
Nee nu zonder gekheid, je verhaal is zeker heel duidelijk en ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip!
Ik laat het weten hoe het gaat.

Lovely ik weet het, ben ook hard bezig.

Ninx tuurlijk sta ik open voor tips, het moet weer leuk voor toet en mij worden, en hij is zeker leuk en lief.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk dat ik te kritisch ben, maar zo zit ik een beetje in elkaar, ik kan er gewoon niet tegen als iets mij niet lukt :o Leuke dingen doen wij zeker. We gaan lekker het bos in, en springen er ook tussendoor, of gaan gewoon even wandelen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:17

Ninx schreef:
Mijn enige advies: neem je tijd! Je bent veeeeeeel te kritisch naar jezelf... Dit paard weet net wie je bent, jullie moeten elkaar nog helemaal leren kennen!
Geniet daarvan, neem je tijd, doe leuke dingen en ontspan! Komt allemaal vanzelf wel....

Goed commentaar in dit topic, en TS je pakt het allemaal super op! Tot ik Ninx haar bericht las was dat wat ik nog aan advies miste in dit topic, neem inderdaad je tijd! Een goede combinatie vormen kost gewoon veel tijd, zweet, hard werken, twee stappen terug, een stap terug en veel geduld! Heel veel succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:22

Gulpje schreef:
Ninx schreef:

Goed commentaar in dit topic, en TS je pakt het allemaal super op! Tot ik Ninx haar bericht las was dat wat ik nog aan advies miste in dit topic, neem inderdaad je tijd! Een goede combinatie vormen kost gewoon veel tijd, zweet, hard werken, twee stappen terug, een stap terug en veel geduld! Heel veel succes!

En Gulpje kan het weten... want die vormt na heel lang, heel hard werken een droompaartje met haar zwarte prins!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:26

Leuk paard heb je!

wat me opvalt is je houding. Je zou eigenlijk iets meer naar voren moeten zitten en dan je onderbenen iets naar achteren. Volgens mij is dan je houding beter in balans.

verder duw je je handen omlaag. de lijn teugel-onderarm is niet recht, er is een 'deuk' naar beneden.
zodoende werk je terug en dat is precies wat je niet wil als je je paard meer aan het been wil krijgen. Wat daarbij ook hoort, is dat je paard op de voorhand loopt... dat kan allemaal met elkaar in het verlengde liggen.

dus: lekker die handjes een handhoogte hoger! lekker blijven oefenen en voorwaarts rijden!

succes!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 00:24

Gulpje dank je, ik moet ook tijd nemen, maar wil het zo graag goed doen voor Tutti, en dan zit ik er zo gespannen op om het goed te doen, tja en dan gaat het natuurlijk niet. En je hebt inderdaad een schitterend paard!

Driebergen, dat gevoel van iets naar voren moeten zitten heb ik ook, heb mijn zadelmaker alweer opgebeld, heb dit zadel voor Tutti op maat laten maken, maar begin toch te twijfelen of ik niet beter een 17 inch ipv een 17,5 had kunnen nemen. Mijn handen moet ik omlaag drukken van mijn instructeur, zodat Tutti zijn hoofd niet gauw omhoog kan gooien, dit is iets waar ik van de week al een discussie met hem mee gehad heb, zie eerder bericht. Daardoor kan ik ook niet op mijn kont zitten en ga ik op mijn ahum doos zitten.