paard voelt zich lui aan maar is niet zo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: paard voelt zich lui aan maar is niet zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:51

En jij noemt dit paard traag?? Hebben we het over de bonte uit het filmpje of is dit een grapje?
Wat ik zie is een paard dat eerder over zijn tempo loopt dan een traag paard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:14

nee is echt geen grapje zie je niet hoevaak ik moet kloppen om het zo maar te verwoorden,
zodra ik even mijn been van hem af houd valt hij meteen de stap in,
maar ik moet zeggen ben nu op het gras aan het trainen een heel verschil is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:44

Dit paard is idd niet traag. Wat ik wel vind is dat hij erg op je handen lijkt te hangen, wat je kunt doen is hem in een lager basistempo laten lopen, en meer op de achterhand zetten, zodat hij wat meer op de loodlijn komt. Denk dat hij dan ook fijner wordt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 07:46

Je gaat al de mist in met het voortdurend aan kloppen! Been is reactie, geen reactie, schupje, nog geen reactie, tikje bij. En wat Yamcha zegt, niet te veel richten op snel sneller snelst, maar meer op takt! Tempo wisselingen terug en weer weg, daar krijg je bereik door op achter en daar zit je impuls.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:34

Mee eens :j

Punt is, en dat zie ik niet alleen hier, maar veel vaker: paard wordt eigenlijk over het tempo gereden. Veel paarden hebben een lager basistempo dan wij graag zouden willen, en wat doen we: we gaan drijven, drijven, drijven, paard moet alle zeilen bijzetten om zo te kunnen lopen, wordt zwaar op de hand, resultaat: taktverlies.
Paard wordt moe (zouden wij ook worden als we voortdurend net iets harder moeten lopen dan goed voelt) en valt terug.
Ik heb gisteren les gehad, geweldige les, eigenlijk alleen maar gewerkt aan hoe ik mijn paard kon helpen om correct te buigen, wat deed ik: ik zat er teveel aan met mijn binnenbeen, waardoor mijn paard niet anders kón dan door de buitenschouder vallen, en dat wilde ik dan weer corrigeren met mijn buitenteugel, binnenhand, en buitenbeen. Door anders te gaan zitten en mijn binnenbeen iets te openen kreeg de binnenschouder ruimte, hoefde ik aan de buitenkant veel minder te doen, en tot mijn verbazing kreeg zij opeens zóveel meer impuls....... zij kon namelijk haar buikspieren gaan gebruiken, en de achterhand onderbrengen...... haar passen werden lang en zuiver, ze kwam met het spoor van de achterhoeven perfect in dat van de voorhoeven, en opeens voelde ze veel actiever, sneller, maar vooral zóveel actiever, ongelooflijk. En ze slaakt een diepe zucht van: hè hè, eindelijk snapt ze het.

Het buiging- en impulsprobleem zat helemaal niet bij mijn paard, het zat bij mij. Door dat bovenbeen van mij blokkeerde ik haar buikspieren, en dus buiging, impuls, achterhandgebruik, en eigenlijk alle activiteit.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het de moeite loont om goede instructie te hebben, zodat je leert begrijpen waar het probleem nu echt zit.
Ik heb dit vaker gehad, door een klein ding te veranderen, kwam ik er achter dat het probleem niet bij het paard zat. Ja, mijn paard is rechtsgebogen, maar helemaal niet zo als ik dacht. Rechts is vooral míjn moeilijke kant......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:52

Ik blijf bij wat ik in een vorig topic van je zei...
Kijk nog eens naar het filmpje alsof het een ander betreft. Vind je die onrustige handen, het paard dat te diep loopt, over zijn tempo zonder takt, ruiter die maar niet stilzit, en ook haar benen niet stilhoud, dan nog steeds oke?
Paardje doet niks verkeerd hoor. :n Paardje houd zich heel braaf.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:08

dankjewel voor jullie super tips.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:22

Het eerste wat mij ook opviel, is dat hij in draf idd over zijn tempo loopt. In de galop is dit volgens mij niet het geval. Hij heeft een ontzettend ruim, rustig gesprongen galop waardoor je zou kunnen gaan denken dat hij te traag gaat, maar volgens mij loopt hij dan juist in zijn eigen (goede) tempo.
Verder ga ik mee met de opmerkingen over een onrustige handhouding en het te diep lopen van het paard. Door dat laatste maak je het hem ook niet makkelijker om goed voorwaarts te lopen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:26

dat klopt ook,nu ben ik hem op het gras aan het rijden daar voelt hij veel beter aan,
veel ruimer,
ik denk zelf dat de bak ook wat te zwaar voor hem zal zijn.