Stelling jong paard:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salka

Re: Stelling jong paard:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:39

Ik ben het eens met de stelling. Jonge paarden gaan je zeker uittesten, dit gaat met vlagen/golfbewegingen. Met name tussen de 2 en 3 jaar zijn het flinke pubers. Dit zie je overigens niet alleen terug in hun gedrag ten opzichte van de mens, maar ook in de kudde. Zo gaan ze in deze periode toch steeds proberen om dingen te doen die eigenlijk niet zouden kunnen i.v.m. hun rang in de kudde en dan krijgen ze een fikse mep. Bij de mens/hun baasje doen ze dat dus ook... toch even proberen en kijken of het baasje erin trapt en het nu wel toestaat. Als je consequent bent en blijft, blijft het meestal wel binnen de perken. Je hebt echter verschillende karakters, ook bij jonge peerdjes. ;) Het ene jonge paard opvoeden is nu eenmaal moeilijker dan het andere.

Bovenstaande werkt hetzelfde in de mensen wereld. Mensen pubers testen ook uit waar de grenzen liggen en niet 1x maar regelmatig. Bedoelen ze niets gemeens mee, zo gedragen ze zich gewoon in deze levensfase. Het hoort bij het opgroeien.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:16

Een paard gaat je uittesten op het moment dat jij als ruiter niet consequent genoeg bent.
Wanneer ze het zichzelf makkelijk kunnen maken gaan ze echt niet moeilijk doen. :+

Zelf ondervonden, was niet consequent genoeg, en paard ging met me aan de haal.
Paard begon met bokken in de winter. De bovenlaag was goed los, maar de onderlaag nog wat hard. Ik dacht 'komt vast door de onderlaag' dus niet doorgepakt.
Ze had het direct door, wegschieten kwam erbij en ik werd steeds strakker in mijn houding. Vervolgens werd het bokken/wegschieten steeds erger.
Op een gegeven moment een binnenbak opgezocht en echt gaan rijden, toen was het ook snel weer over.
Het sluipt er stiekem een beetje in, je hebt het niet door, tot op een bepaald moment wanneer je denkt; sh*t :Y)
Daarom is begeleiding ook zo belangrijk (zeker bij jongere dieren), iemand die je steeds maar blijft herinneren aan 'blijf consequent'.

Het is inderdaad de ruimte die je ze geeft :j Geef je ze te vaak een vinger, dan pakken ze langzaam je hand.
Uittesten is een 'hoe ver kan ik gaan'?
Uiteraard pakt het ene paard meer kansen dan het andere ;)

Edit:
Typen blijft moeilijk }:0
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 08-05-11 16:34, in het totaal 3 keer bewerkt

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:23

tussen je hand en been houden als hij wel wegschiet of wat anders dan pech
kan je hem/haar lekker uitlaggen helpt wel zit alleen soms in de slappe lach in het zadel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:39

Tussen hand en been houden: hoe doe jij dat dan? Klinkt als been geven en van voor tegenhouden namelijk :)

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:55

ik heb mijn D pony als hengst ingereden. ik reed hem zo af en toe omdat ik ook nog een B en C reed. toen ik hem wat vaker ging rijden en hij wat meer evenwicht kreeg ging hij van alles proberen. allemaal kleine dingetjes waarbij ik erop kon blijven zitten en niet bang was. totdat hij ging steigeren, toen werd ik doods bang omdat hij soms zo hoog ging dat mijn moeder angtig begon te roepen: ga naar voren zitten straks klapt hij nog om! (mijn moeder is niet snel bezorgt, ze rijdt zelf ook paard en weet wat wel en niet goed gaat). ik kreeg het strijgeren niet opgelost.
we hebben hem toen weggebracht naar een springruiter die hem dan een tijdje voor mij zou rijden zodat ik daarna weer verder kon. helaas kregen we de dag nadat we hem hadden weggebracht een telefoontje dat de stal van die springruiter was afgebrand en we de pony weer moesten komen halen omdat hij nu geen stal had en er voorlopig geen tijd voor had.
we hebben toen besloten hem te castreren omdat hij te veel hengsten manieren had en ik (toen als 11 jarig meisje) er mee verder wou.
dat ging hele lange tijd goed totdat hij angstig werd en ging wegrennen en snel ging omdraaien. ik kon dat niet uitzitten en werd weer bang ok mijn moeder kon niet op hem blijven zitten omdat ze veel te lang voor hem was. we hebben hem toen weggebracht naar een dressuur ruiter. zij heeft me super met hem geholpen.
intussen rij ik al M2 met hem en spring ik B

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:23

Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en ingereden en eigenlijk is er nog nooit 1 geweest, die me na het zadelmak maken ging uitproberen.
Ik ben dan ook heel streng en duidelijk.. Let op! Ik ben niet gemeen, maar duidelijk en kort!
Als ze het goed doen, dan krijgen ze een beloning en als ze het niet goed doen, dan zet ik ze op hun plaats.
Verkeerd aanspringen in galop is puur een kwestie van onbalans of onwetendheid, niet van dwarsheid!
Ik ben het dus niet eens met de stelling....
Wel geloof ik in de puberteit bij een paard, maar daar hoef je, vind ik, tijdens het rijden geen last van te hebben, als je maar duidelijk bent.
Tenslotte zijn ze dat tegen elkaar in het weiland ook!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:35

Puberteit valt bij paarden ver voordat ze ingereden worden en heeft daar dus niks mee te maken.

Ik geloof dat elk paard iemand uit kan proberen, maar het heeft met factoren te maken als intelect en positie in de kudde.
Uitproberen en verzet zijn niet per definitie hetzelfde en verzet komt bijna altijd uit niet uit kunnen voeren omdat het niet begrepen wordt of te zwaar is op dat moment bv en uitproberen is meer het niet willen doen omdat het paard wat anders in het hoofd heeft of zijn positie wil weten/duidelijk maken.
Beide kunnen voortkomen uit onbewust toestaan of aangeleerd hebben.
Er zit veel meer achter dan "niet willen" of "dwars zijn". En het is jammer dat dingen als snel "uitproberen" worden genoemd of, wat ik ook teveel zie "dominantie", terwijl het bijna altijd een ruiterfout/opvoedingsfout is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:21

Lusitana schreef:
Puberteit valt bij paarden ver voordat ze ingereden worden en heeft daar dus niks mee te maken.

Waarom komt de puberteit al eerder? Ik heb altijd geleerd, dat de kleuterfase voor het wisselen komt en na het wisselen de puberteit, totdat ze uitgegroeid en dus volwassen zijn.
Mijn ruin is nu net klaar met wisselen en ik merk echt een puberteit bij hem. Hij probeert heel erg in rang te stijgen.. Niet als ik rijd, want hij weet, dat het niet fijn is om te doen wat niet mag, maar in het weiland merk je heel duidelijk, dat de merrie tegen zijn gedrag opbokst!
Zij accepteert zijn drang naar een hogere plek in de kudde niet!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:49

Ik ben Lusitana niet, maar laat me een poging doen je puberteit vraag te beantwoorden.

Misschien moet je eerst weten wat puberteit is oftewel betekend. http://nl.wikipedia.org/wiki/Puberteit
Het heeft dus te maken met het volwassen worden van lichaam en geest en de grootste verandering ondergaat men door hormonen. Bij een paard gebeurd dit op een leeftijd tussen de 1 en 2 jaar, meestal. Denk bijvoorbeeld aan het indalen van de ballen bij een jonge hengst. Ook een merrie is vaak al vruchtbaar op 2 jarige leeftijd.

Het afzetten of uitproberen van een mens tijdens de omgang en/of het rijden heeft dus eigenlijk niets met puberaal gedrag, want die verandering gebeurd dus al veel eerder. Je hebt het over een ruin. Die zou al helemaal geen last moeten krijgen in verandering van hormonen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:02

Precies, ik was even afwezig, bedankt voor het antwoorden. Puberteit heeft alles te maken met hormonen en geslachtsrijp worden en dat gebeurt bij paarden dus lang voor hun derde jaar..

De foute gedachtengang wat dat betreft komt omdat men paardenjaren vergelijkt met 4 mensenjaren en een paard van 3 zou dan dus 12 zijn in mensenleeftijd, wat valt in de mensenpuberteit...
Maar een paard is geen mens.

Wat er wel vaak aan de hand is, is dat een paard zich als vierjarige sterker/zwaarder is dan als driejarige en dan dingen kan gaan proberen die het eerder niet kon/durfde.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:04

@ Jessix: Ik geef les aan 12 verschillende klassen met verschillende pubers en weet dus heel goed wat puberteit is! Mijn gehele studie ging er zo'n beetje over!!!
Het lichaam van een paard is met 1/2 nog lang niet volwassen!!! Zoals je weet is het bij mensen een hele lange periode, dat ze in de puberteit zitten... Eigenlijk de gehele groeiperiode, dit zal bij een paard ook zeker niet anders zijn!

EN over het gedrag door puberaal zijn..... Daar heb ik alleen maar over gezegd, dat ik duidelijk een verschil zie in het gedrag in het land tussen mijn merrie en haar 4 jarige zoon en niet dat dit iets met tijdens het rijden te maken heeft.
Hij probeert nu de baas te worden in het land!!!! Hij is gecastreerd, dus daar kan het niet aan liggen!!!
Dus moet het aan zijn algehele ontwikkeling liggen en zit hij nog steeds in de puberteit!

Dan heeft mijn paard namelijk alleen maar prettig gedrag en ben ik heel happy met hem!!!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 08-05-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:20

Oh sorry hoor, ik dacht dat je vroeg wat Lusitana bedoelde.. :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:32

Merries kunnen met negen maanden al aan hun eerste hengstigheid beginnen, maar meestal gebeurt dat als ze 16 tot 18 maanden oud zijn (dus maximaal anderhalf). Hengsten zijn vanaf 11-12 maanden soms al geslachtsrijp, 18 tot 22 maanden (dus nog geen twee jaar) is normaal. Het bereiken van de geslachtsrijpheid is de puberteit en niet het volwassen worden. Een paard is met 8 jaar pas volwassen. Niemand zal het bij een 7 jarig paard hebben over een "puber".
Wel is het absoluut een adolescent. Dat is net weer een fase na de puberteit en voor de volwassenheid.
In adolescencie maakt een paard een mentale en fysieke groei door met gedrag wat daar typisch voor is.
Maar dat is geen puberteit en geen puberteitsgedrag.
Bij het inrijden heb je dus te maken met adolescenten. Niet met pubers.

artikel over catsratie waarin duidelijk genoemd wordt wanneer hengsten in de puberteit komen
Citaat:
De puberteit van het paard begint
al op een leeftijd van 10 tot 12
maanden. Deze jaarlingen kunnen
dus al merries dekken. Als ze voor deze
leeftijd gecastreerd zijn, verdwijnt het
hengstengedrag volledig.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-05-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:37

Ik heb het ook niet over een paard van 7....
Ik zal nooit zeggen, dat een paard van 7 een puber is, ook bij een paard van 6....
Ik heb het over een paard van 3/vroeg 4 jaar..
Het rijp worden begint bij sommige paarden zoals je zegt bij 22 maanden, maar dat is niet hups van de ene op andere dag klaar hoor!

Op het moment dat ze geslachtsrijp worden exploderen ze niet meteen van de hormonen!!! Dat is ook een proces.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:56

Een paard van 3 a 4 jaar zou in het wild al uit de kudde verdreven zijn. Lichamelijk is een paard nog niet volgroeid, maar ik ben van mening dat hij het stadium van puberteit wel al lang achter zich heeft gelaten.

En dan blijven we nog met de kwestie ruin zitten. Hoe werkt de puberteit dan voor een ruin volgens jou?

Een uitprobeer-fase is iets waar veel mensen mee te maken krijgen. Meestal gaat het gepaard met het moment waarop het paard zeker is van zichzelf en zijn positie en wil kijken of hij niet een trede hoger kan in rangorde. Volgens mij heb je dit op elke leeftijd en wellicht ook meerdere malen in een paardenleven. Ik denk dat als je een paard in zal rijden op 12 jarige leeftijd het dier je na verloop van tijd ook zal uittesten. Om al die reden geloof ik niet in puberaal gedrag bij paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:57

Het proces is iets van een paar weken/maanden en niet van jaren. Vergeet niet dat de processen sneller gaan.
Reden om voor of in de puberteit te castreren (dus als ze jaarling zijn) is om juist dat hengstengedrag te onderdrukken. Castreren na de puberteit, dus als ze al 3 zijn verwijderd lang niet altijd echt hengstengedrag.
Als puberteit werkelijk zou duren tot ze volwassen werden, zouden ze gewoon 7 jarige paarden nog kunnen castreren met hetzelfde effect als een anderhalf jarige.
Ik denk dat een gesprek met een bioloog meer helderheid kan bieden dan sites over paardrijden.

Je bent echt in de war met adolescentie, Tendance.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:12

Ik ben het niet eens met de stelling omdat ik zelf het tegendeel ervaar met mijn paard. Met 4 jaar ben ik haar gaan beleren en ondertussen is ze 7 en heeft ze nog nooit enige vorm van verzet getoond. Ze heeft onder het zadel nog nooit gebokt, gesteigerd of me op een andere manier dwars gezeten. Praktijken als niet meer willen lopen of er net tussen uitperen zou ze niet eens overwegen. Ook in de springsport test ze me niet uit; ze gaat altijd af. Ik meen dat het niks met mijn rijvaardigheid te maken heeft, maar met haar karakter en enorme will to please.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:20

En heeft die eager to please niet te maken met positieve bevestiging bv? Ik heb nl zelf veel paarden in de herscholing bv en dat zijn dus meestal al oudjes die best sjagrijnig beginnen door slechte ervaringen, maar meestal binnen een maand achter me aan lopen en alles voor me willen doen.
Dus misschien niet je rijvaardigheid, maar wel je rechtvaardigheid en correctheid? Of denk je dat als je dat paard slecht zou behandelen het gedrag hetzelfde zou blijven?
Die zijn er ook.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:21

Lusitana schreef:
Het proces is iets van een paar weken/maanden en niet van jaren. Vergeet niet dat de processen sneller gaan.
Reden om voor of in de puberteit te castreren (dus als ze jaarling zijn) is om juist dat hengstengedrag te onderdrukken. Castreren na de puberteit, dus als ze al 3 zijn verwijderd lang niet altijd echt hengstengedrag.
Als puberteit werkelijk zou duren tot ze volwassen werden, zouden ze gewoon 7 jarige paarden nog kunnen castreren met hetzelfde effect als een anderhalf jarige.
Ik denk dat een gesprek met een bioloog meer helderheid kan bieden dan sites over paardrijden.

Je bent echt in de war met adolescentie, Tendance.

Nee want nogmaals ik heb het niet over een 7 jarig of ouder paard.
Tot 5 jaar worden pony's gemeten, omdat ze dan de grootste groei hebben, wat ook voortkomt uit hormonen...
In mijn ogen kan een paard van 3/ vroeg 4 gewoon puber zijn, want zij leren omgaan met de rol die ze hebben gekregen uit hun hormonen...
En waar die zin op slaat, die ik onderstreept heb????? Je kent me niet eens, dus van waar deze opmerking...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:23

Lusitana schreef:
En heeft die eager to please niet te maken met positieve bevestiging bv? Ik heb nl zelf veel paarden in de herscholing bv en dat zijn dus meestal al oudjes die best sjagrijnig beginnen door slechte ervaringen, maar meestal binnen een maand achter me aan lopen en alles voor me willen doen.
Dus misschien niet je rijvaardigheid, maar wel je rechtvaardigheid en correctheid? Of denk je dat als je dat paard slecht zou behandelen het gedrag hetzelfde zou blijven?
Die zijn er ook.

Op welke vraag wil je nu precies antwoord en wil je het antwoord van een bepaald persoon of is hij algemeen???

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:30

Tendance schreef:
Nee want nogmaals ik heb het niet over een 7 jarig of ouder paard.
Tot 5 jaar worden pony's gemeten, omdat ze dan de grootste groei hebben, wat ook voortkomt uit hormonen...
In mijn ogen kan een paard van 3/ vroeg 4 gewoon puber zijn, want zij leren omgaan met de rol die ze hebben gekregen uit hun hormonen...
En waar die zin op slaat, die ik onderstreept heb????? Je kent me niet eens, dus van waar deze opmerking...

Maar dat is dus helemaal niet waar. Ja een paard groeit zeker nog tot zijn vijfde jaar, maar een ruin wordt bijvoorbeeld hoger als een hengst. Dus daar gaat je theorie weer over de invloed van hormonen. De groeischijven sluiten juist eerder door hormonen. Een kind groeit en ontwikkeld zich lichamelijk ook tot zijn 21ste, dat wil nog niet zeggen dat ze tot hun 21ste in de puberteit zitten, toch? Een puberlijf, lang en slungelig kun je het beste vergelijken met een 1 en 2 jarig paard. Een paard wat 3 of 4 is, is niet volgroeid, maar ook geen puber meer? De hormonen hebben hun werk al gedaan, het paard is geslachtsrijp.

En dan weer de vraag aan jou: Hoe kan jouw ruin dan in de puberteit zijn terwijl hij als ruin bijna geen hormonen meer aanmaakt?

Verder moet je het niet zo persoonlijk maken. Een gesprek met een bioloog is gewoon een tip.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:32

Tendance schreef:
Lusitana schreef:
Die zijn er ook.

Op welke vraag wil je nu precies antwoord en wil je het antwoord van een bepaald persoon of is hij algemeen???

Zoals je kunt lezen in voorgaande posten is dit een reactie op natahliefje. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:36

Eh, Tendance, niet vervelend bedoeld, maar al die uitroeptekens, en vraagtekens staan een beetje schreeuwerig. Ik denk dat 1 per zin prima voldoet ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:40

Ik blijf erbij, dat mijn vent, die eind 3 jaar toch echt pas begon in rang te willen stijgen, toen in de puberteit zat, in ieder geval in de lasten ervan... De lasten bij kinderen komt ook vaak pas iets nadat ze vruchtbaar zijn geworden en ook bij mensen heb je laatbloeiers... Die van mij werd pas vanaf zijn 2 een slungel..
Laat rijp dus!

En het aantal vraagtekens en uitroeptekens, daar moet je je helemaal niet druk om maken, die betekenen niets en heb niet zo'n behoefte om het te veranderen. Daar moet ik op mijn werk al genoeg rekening mee houden!!!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:51

Het hangt er tussen,
Want ieder paard test je wel is uit.