aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BWPcookie

Re: aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:40

Ik had net hetzelfde probleem. Mijn paard, 15jr, L2 niveau galoppeerde ook niet aan, ze liet zich in de gallop vallen ook door opeens heel hard te draven. Ik neem nu les en het gaat stukken beter!
Mijn tips voor je vriendin:
Mooi rechtop zitten (voor je kijken) en zeker niet naar voren vallen
probeer eerst op een volte
verzamelde draf (als hij harder wil gaan onmiddellijk terugnemen)
zelf ontspannen zijn, met het ritme van de draf meegaan (doorzitten )
buitenbeen achter de singel, binnenbeen erop

Als ik dit doe gaat het vrij goed.

En voor al veel oefenen, overgangen maken ed,...
Succes!

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:18

Ik denk dat het belangrijkste is dat je het tempo onder controle houd, het paard moet jouw tempo lopen en mag dat niet zelf bepalen.
Probeer eerst het commando aan de longe goed te bevestigen en als je aanspringt onder het zadel dezelfde stemhulp te gebruiken.
Als het paard dan onder je vandaan schiet in een harde draf, gelijk terugnemen naar jouw tempo. Als hij netjes in galop aanspringt
goed belonen en vooral in het begin terugnemen voordat hij zelf in draf valt en dan nogmaals aanspringen en dit verder uitbouwen.
Suc6!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:20

Waarom leer je je paard niet aan om vanuit stap aan te galopperen? Dan kan ie je niet buitenspel zetten door heel hard te gaan draven. Hij heeft L gelopen, dus er zit een galopknop op. Nu heeft ie gewoon een grapje bedacht om niet meer te hoeven. Beetje flauw ;)
Door er een stap-galop-knop op te zetten maak je het jezelf makkelijker en kan je dat wanneer het goed gaat weer uitbreiden naar draf-galop.

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 16:49

Bedankt voor alle reacties!!
Yess!! : dat probeert ze heel vaak maar op de een of andere manier wilt hij dat ook niet de enige manier waardoor hij in galop springt is voor een hindernis en dan beloont ze hem ook flink maar zonder springbalken of iets waar hij over moet gaat die niet in galop.

Kaatje_fl : bedankt dat zal ik haar vertellen en hopen dat het lukt..

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:58

je kan proberen om je teugel wat langer te laten, dat voelt het paard dan ook wel aan , ook kan je proberen om hem aan de teugel te laten lopen, als je strenger bent in je handen dan gaan ze ook beter naar je luisteren.
verder kan je ook met een zweep op zijn hals of kont te slaan, niet te hard hij moet ook weer niet schrikken.

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:41

Waar je ook streng mee wil zijn...stem, been, zweep, spoortje... Niet met je handen. Teugel = rem dus als je aan wilt galopperen lijkt me dat volkomen onlogisch.

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:00

Wolferus schreef:
Misschien snapt het paard jouw hulpen niet. Hij/zij is natuurlijk totaal iemand anders gewend en misschien geef jij wel de voor hem 'verkeerde' galophulp. Probeer het eens aan de longeerlijn en op het paard met stem en kijk eens hoe het dan gaat :)
En bij elk sprongetje flink belonen!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:58

oakforest schreef:
Waar je ook streng mee wil zijn...stem, been, zweep, spoortje... Niet met je handen. Teugel = rem dus als je aan wilt galopperen lijkt me dat volkomen onlogisch.

Teugel is niet alleen maar rem. Je gebruikt je teugelhulpen bijvoorbeeld ook om te sturen. En net zoals bij het sturen is de teugelhulp bij het stoppen of vertragen maar één van de hulpen die je gebruikt. Je stopt immers niet enkel door aan je teugels te trekken, maar ook door gebruik te maken van je zit-, been- en eventueel stemhulpen.
Je kan ook streng zijn met je handen zonder dat je paard gaat vertragen of stoppen. Streng zijn met je handen wil immers niet zozeer zeggen dat je gaat trekken aan je teugels, maar wel dat je 'niet toegeeft'. Bijvoorbeeld: wanneer je paard het hoofd naar voren of naar beneden doet of wil doen, geef jij niet meer teugel en geef je niet mee met je handen. Je handen blijven met andere woorden op dezelfde plaats en je teugels hou je op dezelfde maat. Op die manier voelt het paard dat het weinig zin heeft van het hoofd naar voren of naar beneden te doen en zal het paard minder 'uiteenvallen'.
Bovendien is het wel de bedoeling dat het paard een beetje afremt, aangezien hij veel te snel gaat om aan te kunnen springen in galop. Dus zelfs wanneer je stelt dat de teugel enkel een rem is, dan nog is het niet zo onlogisch dat je wat strenger bent met je handen.

sofie_lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:33

ik ben ook een keer met een vriendin buiten gaan rijden en wilde hij ook niet aangalopperen maar na een hele tijd hard draven had ik de moed een beetje in me schoenen laten zinken maar toch heeft hij aangegaloppeerd vanuit een enorm vlugge draf
Lotte1990 schreef:
Een paard kan niet aangaloperen vanuit een harde draf!! Dus dan doorschoppen heeft geen enkele zin..
Heeft je vriendin les? Als je namelijk je hulpen niet goed geeft zijn er wel meer paarden die dan heel hard gaan draven.

Als het paard gewoon in een nette voorwaartse arbeidsdraf loopt mer voldoende impuls dan verleg je je been en maak je gelijk met het aanleggen van je been een kleine ophouding. Als het goed is springt hij dan gewoon aan..

sofie_lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:34

maar als je een paard koopt en je weet niet eens hoe je m correct kan laten galopperen zou ik maar wat lessen nemen

sofie_lexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:37

je moet trouwens ook uitkijken dat je niet te hard over de balken springt want dan kan een paard zich ook verstappen en dood gaan door een gebroken been.
het is wel leukk dat hij daarna lekker effe in galop gaat maar t is niet goed hoor.

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:03

pateeke schreef:
oakforest schreef:

Teugel is niet alleen maar rem. Je gebruikt je teugelhulpen bijvoorbeeld ook om te sturen. En net zoals bij het sturen is de teugelhulp bij het stoppen of vertragen maar één van de hulpen die je gebruikt. Je stopt immers niet enkel door aan je teugels te trekken, maar ook door gebruik te maken van je zit-, been- en eventueel stemhulpen.
Je kan ook streng zijn met je handen zonder dat je paard gaat vertragen of stoppen. Streng zijn met je handen wil immers niet zozeer zeggen dat je gaat trekken aan je teugels, maar wel dat je 'niet toegeeft'. Bijvoorbeeld: wanneer je paard het hoofd naar voren of naar beneden doet of wil doen, geef jij niet meer teugel en geef je niet mee met je handen. Je handen blijven met andere woorden op dezelfde plaats en je teugels hou je op dezelfde maat. Op die manier voelt het paard dat het weinig zin heeft van het hoofd naar voren of naar beneden te doen en zal het paard minder 'uiteenvallen'.
Bovendien is het wel de bedoeling dat het paard een beetje afremt, aangezien hij veel te snel gaat om aan te kunnen springen in galop. Dus zelfs wanneer je stelt dat de teugel enkel een rem is, dan nog is het niet zo onlogisch dat je wat strenger bent met je handen.

Ja, natuurlijk, maar strenger zijn met je hand helpt niet om een paard aan te laten galopperen. Ophouding maken klinkt al anders dan "streng zijn". Zitten, ophouding maken en aanspringen. Lukt dat niet in één keer, dan maar via een paar passen versnellen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:35

sofie_lexie schreef:
Lotte1990 schreef:
Een paard kan niet aangaloperen vanuit een harde draf!! Dus dan doorschoppen heeft geen enkele zin..
Heeft je vriendin les? Als je namelijk je hulpen niet goed geeft zijn er wel meer paarden die dan heel hard gaan draven.

Als het paard gewoon in een nette voorwaartse arbeidsdraf loopt mer voldoende impuls dan verleg je je been en maak je gelijk met het aanleggen van je been een kleine ophouding. Als het goed is springt hij dan gewoon aan..

ik ben ook een keer met een vriendin buiten gaan rijden en wilde hij ook niet aangalopperen maar na een hele tijd hard draven had ik de moed een beetje in me schoenen laten zinken maar toch heeft hij aangegaloppeerd vanuit een enorm vlugge draf

Dat is niet aangalopperen, dat is in galop vallen. Dat wil je juist niet :)
Ik ben er bijna van overtuigd dat het een begrenzingsprobleempje is, hoe krom het ook mag klinken maar probeer eens een kleine ophouding te maken op het moment dat je de galophulp geeft.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:33

oakforest schreef:
pateeke schreef:

Ja, natuurlijk, maar strenger zijn met je hand helpt niet om een paard aan te laten galopperen. Ophouding maken klinkt al anders dan "streng zijn". Zitten, ophouding maken en aanspringen. Lukt dat niet in één keer, dan maar via een paar passen versnellen.

Strenger zijn met je hand is inderdaad niet altijd nodig om aan te galoperen en het zorgt ook niet dat je paard van draf naar galop gaat. Maar het kan wel helpen om het paard rustiger te houden en meer compact te laten lopen. Je paard zal minder snel 'uiteeenvallen' wanneer je voldoende streng bent met je hand. Als je paard compacter loopt, heb je er ook meer controle over dan wanner hij uiteenvalt. Het paard zal minder snel een loopje met je gaan nemen. En dat zal het wel makkelijker maken om in galop aan te springen ipv in galop te vallen. Dat was min of meer wat ik bedoelde ;-).

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:43

Probeer je paard nageeflijk te rijden, tempo rustig maar voorwaarts, geeft galophulp, gaat ie hard meteen terug nemen. Probeer heeeeeel consequent te zijn, dat geeft duidelijkheid voor je paard.
Lukt alles niet ga dan terug naar het longeren, galopeer aan op stem-hulp en gebruik dat tijdens het rijden en na elke keer extra uitgebreid belonen met stem en aaitjes! Desnoods probeer je t aangaloperen erop in de longeerbak als tie t daar wel doet. :-)
Heel veel succes!

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:33

nine1987 schreef:
@mang, dat stokpaardje kennen we allemaal, denk dat ze bedoelt dat ze het paard meer oppakt.. Als je nl iets terugleest in de zin staat er dat ze met lange teugel rijdt..

TS heeft je vriendin les??

- nee ze heeft geen les, dat is ook niet nodig voor het recreatief rijden als het echt niet lukt te galoperen dan misschien gaat ze lessen maar ik denk niet dat nu op nummer 1 van haar lijstje staat daarom vraag ik hier om tips. ;d

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:36

Brittjuh97 schreef:
Probeer het eerst aan de hand? of te longeren als ie dat dan nog niet doen een paarde fluisteraar erbij halen? :D
(niet banketstaaf bedoelt hoor wij hebben het ook gedaan maar dan voor iets anders :) )

- aan de longe/hand doet hij het galoperen heel goed en met de hulpen zijn gewoon hoe het hierboven werd genoemd met de beenhulp.
:D

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:40

jhersisia schreef:
Het kan zijn dat hij nooit eerder mocht galoperen en dat gewoon niet ken of nie tgoed ken. Misschien helpt het dat je lekker ga lichtrijden en dan een volte doorzitten en op de volte met je binnenbeen goed been geven en met een zweepje en tik en niet gaan lichtrijden maar bijven voorzitten. Wat ook goed heb is een volte maken(lichtrijdend) de volte kleinermaken dan gaan doorzitten volte groter maken en dan weer binnenbeen geven en met zweepje tik geven en zodra hij aanspringt gelijk belonen als is het niet vloeiend gewoon goed belonen en steeds uitbreiden ik hoop dat je er iets aan heb

suc6 ermee groetjes

- ik had het er misschien niet bij gezet maar in de bak galopeert hij gewoon goed en luisterd hij ook op de hulpen alleen als we buiten gaan rijden dan wilt hij niet in galop dus met les zal het ook niet helpen want in de bak kan hij gewoon galoperen en in een les heb je les in de bak niet op de ruiterpaden neem ik aan, bedankt voor je reactie! :D

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:44

Lotte1990 schreef:

-halloo? lees je wel hij galopeert niet aan vanuit een harde draf ik vertelde alleen dat dit voor het eerst was voorgekomen toen ze probeerde aan te galoperen buiten en dat hij toen in een harde draf zat vroeg mijn vriendin pas af waarom hij niet gewoon galopeerde , als ze wil aangaloperen dan doet ze dit ook vanuit een arbeidsdraf maar ook dan wil hij niet en voor die lessen moet je maar een beetje hierboven kijken daar heb ik al wat over gezegt. bedankt voor je reactie!

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:45

sofie_lexie schreef:
maar als je een paard koopt en je weet niet eens hoe je m correct kan laten galopperen zou ik maar wat lessen nemen

- doe maar niet zo raar hoor ze heeft al jaren lang paarden gehad en ze weet echt wel hoe dat werkt hoor, en toen ze hem kocht kon hij ook gewoon galoperen en in de bak doet hij dit ook gewoon alleen buiten niet je moet maar wat beter lezen en niet meteen zeggen dat ze dan maar geen paard moet kopen!

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:49

sofie_lexie schreef:
je moet trouwens ook uitkijken dat je niet te hard over de balken springt want dan kan een paard zich ook verstappen en dood gaan door een gebroken been.
het is wel leukk dat hij daarna lekker effe in galop gaat maar t is niet goed hoor.

- er is toch ook niet gezegd dat hij vanuit een keiharde draf over die balken springt? je moet niet denken dat je het allemaal als het beste kent want dat snap ik er ook wel van .. hij gaat gewoon vanuit de normale draf een lage hindernis over en daarna na een paar stappen in draf gaat hij over op galop maar verder niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:49

Aangezien het paard het wel kan moet het aan de ruiter liggen.
Ze doet gewoon iets niet goed!!

Wat dat is is moeilijk te zeggen zo maar ik denk toch echt dat les nemen (al is het maar een paar keer) de beste oplossing is. Een instructeur kan haar helpen met de juiste houding en ook de juiste houding van het paard. Het gaat vast goedkomen hoor, niet elk paard doet alles vanzelf!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:32

Rustige, ontspannen draf. Dan voorbereiden, stelling vragen en aangalloperen.
zorg wel dat je zelf ook rustig blijft en hem niet naar die harde draf laat gaan.
Áls hij dan toch hard gaat -> Weer terugnemen naar die rustige, ontspannen draf en weer opnieuw proberen.

Zo veel oefenen, en niet vergeten: áls hij ook maar een klein stukje gallopeert, goed belonen! :j

Verder sluit ik me volledig aan bij suuzepuus; een instructeur kan veel verandering brengen in een paar lessen.

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:35

max66 schreef:
Heeft ze geen draver gekocht, haha!
Je moet het paard in ieder geval niet in galop laten vallen door het paard hard te laten draven. Als de draf te hard gaat, eerst terugnemen en dan de galophulpen geven

Ik ben het hiermee eens,
Als het paard heel hard draaft en dan pas aangallopeert, leert hij niet om bij de juiste hulpen aan te galloperen.

PRiNCE2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 07:04

Anne_Pieter schreef:
max66 schreef:
Heeft ze geen draver gekocht, haha!
Je moet het paard in ieder geval niet in galop laten vallen door het paard hard te laten draven. Als de draf te hard gaat, eerst terugnemen en dan de galophulpen geven

Ik ben het hiermee eens,
Als het paard heel hard draaft en dan pas aangallopeert, leert hij niet om bij de juiste hulpen aan te galloperen.

- het is hierboven al meer gezegd maar het paard word niet vanuit een harde draf aangegalopeert het word gedaan in een arbeidsdraf dat van die harde draf was alleen toen we voor het eerst buiten gingen rijden en mijn vriendin wou galoperen toen kwam ze erachter dat hij overging in een harde draf daarna had ze hem terug genomen en de galop geprobeert wat dus niet lukte, ook wil ik er nog eens bijzeggen dat het paard in de bak gewoon goed galopeert alleen buiten weigert hij dat ;)