x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:01

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:06

lissisanne schreef:
je houd je paardje wel behoorlijk vast inderdaad, ik heb geleerd (en daar verschillen de meningen wel een beetje over) om druk te houden en kuit te geven tot hij nageeft. Zijn beloning voor het nageven is dat je onmiddelijk de druk van voor weghaalt, wanneer zijn hoofd omhoog komt geef je onmiddellijk weer druk. Je laat weer los als hij naar beneden gaat. Zo leert het paardje dat ontspanning prettig is (namelijk geen druk) en zal sneller naar beneden gaan lopen (anders loopt hij tegen die druk aan).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

ps. als hij te diep loopt iig iets meegeven of drijven, als hij dan helemaal omhoog komt geef je weer wat druk.

Opzich heb je hier wel een punt, maar tis best een moeilijke tactiek. Want je moet op precies het juiste moment loslaten en vanaf het paard is het vaak moeilijk te zien wanneer hij nagefelijk is, en niet te diep, maar ook niet te hoog.

En ook dit is een dwingende houding, want stel je voor dat je een jong paard hebt en je rijd hem meteen zo. Die krijgt natuurlijk op een gegeven moment spierpijn van deze voor hem onbekende houding en heeft als tegenreactie: omhoog komen. Jij denkt, potverdorie hij is nagefelijk en zet meer druk op het bit....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:08

Juangi schreef:
Maren schreef:

Maar op de 'fijne' foto steekt het bit wel een stuk uit zijn mond, wat ie op de andere foto's niet doet ;) En je die hand is ook dichter bij je lichaam.

okee, ik heb dat niet echt gevoeld :o

Ik had er eerst ook last van :) Wat bij mij hielp was je handen tegen elkaar doen, stuurt wel verrot maar zo leer je het heel snel! Misschien dat je er iets aan hebt! :)

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:09

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 29-09-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:09

probeer m lekker voorwaart te rijden zodat hij "tegen het bit" aan loopt, en jij hem niet naar beneden hoeft te "trekken"
je mag wel even druk geven om hem te laten nageven, maar als hij na geeft (hoeft niet meteen helemaal aan de teugel, maar gewoon dat hij reageerd op wat je vraagt) ontspan jij je handen.
niet meteen de teugels losgooien ofzo, maar gewoon je handen ontspannen.
dan kan hij zelf ook ontspannen, en loopt het voor hem zelf ook fijn.

en niet verwachten dat hij na een paar keer helemaal mooi aan de teugel loopt, jullie moeten het samen leren, en hij moet leren dat het fijn loopt als hij aan de teugel loopt.
al je hem "dwingt" is het voor hem niet lekker, en kan hij ook niet goed ontspannen ;)

ik vind jou "fijne plaatje" er idd ook niet zo fijn uit zien, ik vind m op de eerste foto veel beter lopen :)

succes ermee Maren! :)

alesha

Re: Swiebertje weer eens aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:05

Leuk paardje heb je onder je kont!

Ik zou proberen meer overgangen en vw-nw te gaan rijden zodat je paardje gaat ontspannen. Dan komt zijn hoofd en de nageefelijkheid vanzelf wel. Je paard gaat dan ook zn rug beter gebruiken en uiteindelijk is het dan fijner rijden voor jullie beiden.

Voor je voeten die naar buiten steken, kan je een riempje aan je beugel en de singel doen zodat je voeten niet meer naar buiten kunnen.

Succes

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:45

Wat een super leuk paard!

Sluit me bij bovenstaande reactie's aan.
Je geeft (onbewust) druk op de teugels, wat inderdaad
resulteert in dat hij nageeft.
Maar nageven is een ander woord voor ontspanning, en als ik eerlijk
ben, zag ik dat niet echt :)

Je hebt wel een nette houding!
En ik lees dat je prive-les hebt, dus wat ik net zei zal vast goed komen!
Succes!

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:16

Waar je eerst op moet letten is dat je paard op een goed tempo loopt.
Hij moet een drang naar voren hebben en niet terug 'denken' (ook wel impuls genoemd). Als je al begint met aan de voorkant tegen te houden met druk,
krijg je een paard wat terughoudend loopt en wat een valse knik heeft. Je denkt misschien dat hij dan nagefelijk is omdat hij met
zijn hoofd in een krul loopt, echter drukt hij zijn rug dan weg en zet hij zijn achterhand er niet goed onder.
Zorg dus eerst dat je het tempo van je paard onder controle hebt, daarna kan je lichtjes met druk werken om te vragen
of je paard wat wilt zakken. Ontspan wanneer je paard dat ook doet!

Story

Re: Swiebertje weer eens aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:52

Ik denk in dit geval dat het inderdaad het belangrijkste is om je paardje voorwaarts te laten lopen, in principe moet hij zo reageren dat als jij je been aanlegt hij al weg moet zijn. Zo alert en voorwaarts moet hij zijn. Goed contact houden met de mond, zelf netjes en ontspannen op je paardje zitten en veel wendingen rijden om hem soepel te krijgen. Als jou paardje soepel en voorwaarts voor je been is, zal hij vanzelf gaan nageven. Goed met je been naar je hand toe rijden. Van achter naar voor ;)

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:44

Nienke96 schreef:
Wat jij een fijn plaatje noemt is juist niet zo fijn ;) Je houdt daar enorm vast terwijl hij al achter de LL zit, probeer voorwaarts te rijden en wanneer hij ontspant loslaten, succes!

idd, ik ben het eens met nienke96, niet zo'n fijn plaatje vooral als je naar zn mond kijkt.. ;(

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:05

Die foto (nr. 5) waarvan jij aangeeft dat je dit een fijn beeld vind, het spijt me zeer maar ik vind dit een vreselijk beeld! ik wil je helemaal niet afkatten.. Maar zo moet je een paard zeker niet aan de teugel rijden! het lijkt alsof je hem gewoon in de krul trekt. Je moet een paard van achter naar voren rijden ipv andersom.

Je moet je niet te veel focussen op het ''aan de teugel rijden''. Dit is echt niet het belangrijkste van het hele rijden ;)
mensen zien liever een vriendelijk beeld dan een paard wat gedwongen in de krul loopt.