Het Nieuwe Rijden voor Babs en mij!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Het Nieuwe Rijden voor Babs en mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:17

Dank je @bonita!
Babs heeft vergroeiingen tussen de doornuitsteeksels van haar rugwervels. Dit is geen kissing spines. Ze krijgt last als ze haar rug vaak weg gaat drukken, naar beneden getrokken wordt en niet van achter naar voren loopt. Ze moet vooral rond lopen, van achter naar voren en niet opgericht. Gewoon goed over de rug. Ik ben nogal onzeker van aard, en als de dood dat ik wat verkl**t bij haar.
De tips die ik kreeg was meer begrenzen met de buitenteugel, niet drijven maar op eigen benen laten lopen. Als ze stopt met lopen moet ik haar een schopje en een tik geven. Vervolgens moet ik veel schakelen en op mijn zit weg en terug rijden. Dit gaat echt super goed, mijn les was volgens de instructrice nog nooit zo goed gegaan, haha. Ik zie ook dat de bovenhalsspier zich meer aan het ontwikkelen is.
Mijn instructrice zegt nooit wat van continu drijven, dat vond ik eigenlijk een beetje raar. Het is iets elementairs om te leren het paard op eigen benen te laten lopen...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:25

Jeetje mijn complimenten!
Wat zijn jullie vooruit gegaan zeg, Babs loopt veel fijner over haar rug en het ziet er erg ontspannen uit!
Mijn enige tip is met de gallop: Zitten op die billen! :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:29

Hihi klopt! Ze gooit best hoog op al hoewel ze in gallop gauw op de voorhand valt. Ik merk dat als ik beter meebeweeg, ze veel verzamelder gaat lopen :D

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:30

Wat een verbetering! Ziet er gelijk een stuk beter uit joh!
Verbeterpunten heb je altijd, maar ik vind dat het er nu al goed uitziet!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:32

Arianna1983 schreef:
Dank je @bonita!
Babs heeft vergroeiingen tussen de doornuitsteeksels van haar rugwervels. Dit is geen kissing spines. Ze krijgt last als ze haar rug vaak weg gaat drukken, naar beneden getrokken wordt en niet van achter naar voren loopt. Ze moet vooral rond lopen, van achter naar voren en niet opgericht. Gewoon goed over de rug. Ik ben nogal onzeker van aard, en als de dood dat ik wat verkl**t bij haar.
De tips die ik kreeg was meer begrenzen met de buitenteugel, niet drijven maar op eigen benen laten lopen. Als ze stopt met lopen moet ik haar een schopje en een tik geven. Vervolgens moet ik veel schakelen en op mijn zit weg en terug rijden. Dit gaat echt super goed, mijn les was volgens de instructrice nog nooit zo goed gegaan, haha. Ik zie ook dat de bovenhalsspier zich meer aan het ontwikkelen is.
Mijn instructrice zegt nooit wat van continu drijven, dat vond ik eigenlijk een beetje raar. Het is iets elementairs om te leren het paard op eigen benen te laten lopen...

Ik begrijp het, maar eigenlijk is de rij-wijze dus hetzelfde als bij (bijna-)kissing spines; lengte in de rug houden! Want ieder paard moet natuurlijk van achter naar voor lopen ;-)
Prima tips lijkt me, want bijna iedere ruiter (kijk ook maar eens op wedstrijd of gewone trainingen) drijft bij iedere pas. Vreselijk. Want onbewust stomp je je paard af, je creeerd zelf ruis op de lijn en je zoekt vaak teveel balans in je knieen omdat je onderbeen bij iedere pas drijft. Draven (lichtrijdend) zonder te drijven is voor 90% van de ruiters nog verdomde lastig. Maar als je door de juiste instructie leert je been bewust te gebruiken krijg je een zoveel fijner paard (en dan bedoel ik; aan kleine hulpen, zachter). Een paard moet zelf lopen en de ruiter mag hem daar niet bij hinderen (zo weinig mogelijk) door een onafhankelijke zit en gedoseerde hulpen op het juiste moment en op de juiste plaats (makkelijker gezegd dan gedaan, I know ;-)), wel is de ruiter er weer voor om hem in balans te brengen onder het gewicht van de ruiter en het lichaam beter te gebruiken.
En op je zit rijden kan ik dus alleen maar toejuichen, goed bezig!
Leuk dat je (nu) zo bewust aan het rijden bent, succes en veel plezier met je leuke paardje!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:40

Pff ja, je zet je zo makkelijk af tegen de buik bij draven. Tenen naar binnen, knieën in het zadel, ontspannen, veel tegelijk ;)
Maar bewust drijven en benen laten klapperen is natuurlijk een verschil ;) als ik nu bewust drijf, schiet Babsie naar voren. Vroeger niet echt..!
Dank je voor je compliment, super!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:52

Je ziet egt verbetering met je andere topics!
probeer alleen soms je benen niet naar voor te steken

succes met dit leuke paard! :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:48

* kijkt met verbazing*

mijn god.. wat zit jij netjes en recht op je paard zeg :=

echt een hele verbetering met voorgaande topics qua lopen van je paard, ziet er in ieder geval netjes B waardig uit hoor :j
enige wat mij opviel was inderdaad het blijven zitten in de galop. mooi zwaar maken en zadel ' naar voren duwen" met je zit, werkt echt heel goed :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 12:35

*bloos*! Ik zat eerst erg op mijn doos, nu op mijn billen. Ik zou het wel erg leuk vinden om te starten ooit. In augustus sowieso onderling. Eerst vond ik dat helemaal niks, maar de spanning van een wedstrijd lijkt me toch wel een kick geven ;)
Eergister duwde ik inderdaad het zadel vooruit en toen ging ze netjes verzamelen. Die zoutzakkenzit nodigt uit tot rennen ;)