Gisela, tweede keer erop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Gisela, tweede keer erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:21

Ik begrijp dat je de beugels korter doet om stabieler te zitten/met meer balans. Maar je zult toch meer gevoel in je voeten moeten krijgen om die steun ook te gaan benutten en in balans te komen. Een goede manier om te kijken of je in balans is, is door even 2x te staan tijdens het lichtrijden. Klinkt makkelijk, maar probeer het maar eens.

Jouw balansprobleem kan ook een reden zijn dat je paard gaat lopen. Probeer in stap terug te werken naar een heel ontspannen stap, waarbij je zelf het tempo aangeeft. Heel rustig aan, en dan rustig aan wat meer sluiten en het tempo bewaken. Ze zal zich meer moeten 'laten' rijden om ook wat meer rust in haar hoofd te krijgen.

Vind het wel een knapperd hoor :)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:38

moelly schreef:
nee. dit begrijp je niet verkeerd. ik heb haar inmiddels zo'n 10 keer gereden, waarvan in 1 week 3x. voor de rest nog 7x verspreid over een aantal weken.
die spanning komt du -denk ik- van die ene week waarin in 3x heb gereden. dan wordt het haar even teveel.

snappie?

Oke nou snap ik het. En het kan een heel plausibele reden zijn voor de spanning, want van bijna niets, naar 3 keer per week (en dan week ik niet hoe lang je rijdt) is best heftig. Ik weet niet hou sensibel je Fries in de omgang is verder. Maar onze twe volle friese broertjes verschillen als dag en nacht in hun karakter. De ene stap je zo op weg en bij de andere zijn we al 2 jaar bezig om hem met fases zadelmak te krijgen (met veel tijd ertussen om dingen weer te verwerken), maar deze blijft heel sensibel op nieuwe stappen en heeft daar veel tijd voor nodig.
Op zich vind ik je foto's er nog helemaal niet zo verkeerd uitzien. Ik zie het halsje toch redelijk zakken voor een gespannen fries. Probeer je ritjes kort te houden en heel basic. Ik ben van mening dat ze meer gaat hebben aan regelmatig kort en prettig rijden, dan maar 1-2 keer per week langer en in haar dan tegen het einde 'in de stress' hebben.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:18

ja, ik probeer ook zo basic mogelijk te rijden inderdaad. gewoon 20 minuten is al zat met zowieso 10 minuten gewoon lekker los maken in het stapwerk. verder ben ik gisteren begonnen met een slangenvolte(3 bogen). dit ging eigenlijk erg goed.
ik draf probeer ik nu de volte erin te krijgen, maar dit lukt nog niet zo. ik blijf gewoon lekker oefenen. dan komt het vanzelf goed, toch?

verder stap ik niet meer uit in de bak, maar in de weilanden, dit vind ze prettiger, en heeft ze wat te doen :+ .

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:01

"heeft ze wat te doen", als in: grazen??? Bedankt je heel goed of je haar dat wilt aanleren... Mijn motto is nog altijd werk is werk en vrije tijd is vrije tijd. Als ik op mijn paard zit, of het nu training, of uitstappen is, wordt er niet gegraasd of aan planten geknabbeld. Ook aan de hand bepaal IK wanneer mevrouw mag ontspannen en de neus naar het grasje mag. Tot ik het duidelijk aangeef wordt er dus niet gegeten. ANders heb je dadelijk zo'n paard wat je bij het zien van elk grasje uit het zadel sleurt omdat ie zijn hoofd omlaag gooit :+

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:08

nee, niet om te grazen, maar om lekker om zich hen te kijken.. in de bak voor training is in mijn ogen prima, goed zelfs. maar voor uitstappen mag ze toch hoop ik wel lekker door de weilanden een beetje reeën kijken?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:34

moelly schreef:
nee, niet om te grazen, maar om lekker om zich hen te kijken.. in de bak voor training is in mijn ogen prima, goed zelfs. maar voor uitstappen mag ze toch hoop ik wel lekker door de weilanden een beetje reeën kijken?

Ow ja als je het zo bedoelt, dan lekker doen natuurlijk! Zeker als ze erdoor ontspant. Als ze zo braaf is buiten de bak, misschien een overweging om haar op een buitenritje (of in die weide) wat meer dressuurmatig op te pakken? Dan is ze in haar prettige omgeving en kun de training er stiekem een beetje bij invoeren, zodat ze het met iets positiefs ervaart. Nu krijg je wellicht ook wat rijbak=spanning associaties, die je ontspanning niet bevorderen. of ga 1 dagje trainen en 2 dagen door de weide stappen om het zo uit te bouwen en langzaam te verschuiven naar vaker werken in de bak dan door de weide stappen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:42

ja, ik zal er over na denken. :)
Ik heb vandaag weer even gereden en kreeg haar al wat fijner op de volte

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:35

Dat harde lopen lijkt mij niet zo'n probleem. Ze wordt sinds kort pas gereden en moet dus nog haar balans zoeken, dat is voor een paard een stuk makkelijker als je er een flink tempo in hebt.
Ik zou haar dus niet forceren langzamer te lopen, maar inderdaad rustig op een volte sturen en zachtjes vragen om wat rustiger te lopen. Dan heeft ze tijd om haar balans te vinden en komt dat tempo wel goed :)
Voor de rest niet je teugels losgooien als ze ontspant! Gewoon contact houden en op het moment dat jij het een goed idee vindt om wat langer/lager te lopen je handen wat openen en kijken of ze je hand wil volgen.

Maar dat is mijn bescheiden mening *D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:11

dankjewel voor je reactie! mijn moeder is gisteren weer mee geweest, en het gaat steeds beter, ook zij zei dat het al de helft beter was dan de eerste keer dat ze mee was. zij heeft ook foto's gemaakt, dus ik zal ze binnenkort even op bokt zetten ;) dan hebben jullie vergelijkingsmateriaal

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:50

Zoals al eerder genoemd; let erop dat je niet teveel naar voren helt.
Maar ik denk dat je langere beugels hierbij ook wel zullen helpen.