Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:57

Mmz, ik vind het filmpje zo dramatisch niet. Ja, hij heeft veel spanning, je je hebt te weinig controle, maar ik zie dit eigenlijk wel als een goed oplosbaar probleem...zeker aangezien je aangeeft dat het thuis niet zo'n angsthaas is, denk ik dat je dit vrij simpel op kunt lossen. Ik denk alleen wel dat je het in de verkeerde richting zoekt.

Ik heb je al een paar keer dingen horen zeggen als 'en dan vliegt hij helemaal weg' 'maar dan levert het een 2 op ipv een 5' opmerkingen die referen naar het netjes willen rijden van een proef. De eerste stap is dat jij dat loslaat. Geen winstpunt willen rijden, geen nette proef willen rijden, en even voor lief nemen dat je voor jouw gevoel misschien wel vet voor paal staat op wedstrijd. Kortom, laat het wedstrijdaspect voor jezelf helemaal los, en ga voor een training.

Ten tweede, je houd hem teveel vast, en je hebt je been er niet aan. Juist bij een heet paard moet je been altijd aan het paard blijven. Dat voorkomt dat hij in de overgang ineens zo ontzettend heftig reageert omdat je hem dan ineens wel raakt met je been, én het zorgt dat je iets te rijden hebt, je kan namelijk voor wel vasthouden, maar als je niet drijft laat hij nevernooitniet los.
Waarom mag hij niet eens lekker door die bak vliegen? Waarom geef je hem niet eens ruimte, laat m dan maar een keer flink rondgaan in galop, kans is groot dat hij daarna al een stukje spanning kwijt is. Juist het hem zo krampachtig onder je willen houden, zorgt voor angst bij je paard. Hij moet zoveel, terwijl hij al zo bang is...Ik vind je veel te heftig reageren als hij de verkeerde kant opgaat of schrikt, joh het is een onervaren paard, laat m lekker schrikken! Gewoon, hand los, voorwaarts rijden en verder gaan. Door jouw enigzins paniekerige reactie vind je paard het alleen nog maar enger. Met paniekerige reactie bedoel ik niet dat jij in paniek raakt hoor, maar dat je te snel en te fel reageert.

Ik zie in jouw lijf inderdaad ook spanning (kan ik me ook goed voorstellen trouwens) waardoor je hand niet helemaal stil staat. Wel blijf je bewonderenswaardig rustig doorrijden en zit je verder erg stil.
Ik zie eigenlijk juist wel dat je gewend bent met paarden op hoger niveau te rijden, daar is deze manier van omgaan met spanning namelijk wel heel geschikt voor. Die paarden ontspannen door ze aan het werk te houden, en omdat die verder afgericht zijn kun je die best eens wat strakker pakken zonder dat ze daar bang van worden. Met dit paard gaat dat echter niet, ik snap dat je denkt dat je hem niet los kan laten omdat hij wegvliegt, maar dat zit een beetje tussen jouw oren vrees ik...

Ik vind het verder een gaaf paard, hij beweegt nog best lekker ondanks zijn gekrabbel en dat belooft zeker wat. Ik denk dat jij jezelf even moet inprenten dat het een onervaren paard is, in een lage klasse, wat bang is, en wat geen nette proef hoeft te lopen, maar alleen een goede ervaring op moet doen in de ring. Ik denk dat je er op die manier mee om kunt gaan, maar het zal niet makkelijk zijn. Veel succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:19

Cayenne bedankt voor je reactie. Het tenue gebeuren is niet echt wat ik eng vind, puur het feit dat je beoordeeld wordt en vervolgens de reacties die ik dan thuis krijg als ik met de punten thuis kom.

mimeslosydy klopt helemaal, dat komt omdat we als een plank de wendingen doorkwamen (waarvan ik nu denk dat IK haar te vast heb gezet ipv dat ZIJ zich vast heeft gehouden)

LETS je hebt helemaal gelijk. Kan er weinig aan toevoegen, ik moet hier aan werken.

_Esther_87_ heel erg bedankt voor je reactie. Ik denk dat je heel erg dicht in de buurt komt. Mijn vorige paard (niet dat ik daar steeds naar terug wil grijpen) was een paard dat super kon lopen, maar een enorme schrikkerd in de ring. Die moest ik echt heel erg bij me houden op momenten dat hij wou gaan schrikken ipv vrijheid geven/tempo er op houden en misschien zit mijn fout er hier inderdaad wel in dat dit paardje juist andersom nodig heeft.

Ik denk in het algemeen dat ik bepaalde dingen nog beter los moet laten van mijn verleden. Na de verkoop van mijn vorige paard (door mijn zwangerschap) wou ik helemaal niet meer rijden. Ik heb hem meer dan 10 jaar gehad en miste hem verschrikkelijk toen hij weg was. Toen ik na de zwangerschap toch op een jong paard ben gestapt, ben ik behoorlijk gelanceerd waarbij ik ook nog last kreeg van angst, iets dat ik nooit eerder had gehad. Na een hele tijd miste ik het allemaal toch zo, dat ik met dit paardje ben begonnen en op zich zijn we echt dikke vriendinnen, ben stapel met haar en heb er weer plezier in. Maar ergens ben ik bang dat mensen mij herkennen van vroeger en bepaalde verwachtingen hebben die ik nu eenmaal niet (meer) kan waarmaken. Wellicht een soort faalangst ofzo, ik weet het niet. Maar het trainen voor wedstrijdjes en het rijden ervan vind ik op zich prachtig, al lijkt dat door de zenuwen niet zo op dit moment. Ook moet ik er aan wennen dat de druk achter me weg is. Vroeger gingen mn ouders altijd mee op wedstrijd en was alles heel erg prestatiegericht (als een proef eens niet zo ging, dan kreeg ik dat wel te horen zeg maar). Nu maakt het niemand een drol uit wat voor punten ik heb gehaald en daar moet ik aan wennen.

Zoals jullie eigenlijk allemaal zeggen, leuk dat ik zeg dat het allemaal voor mn plezier is, zo lijkt het nu niet en zo moet het wel worden. He getver.. *doet haar best even om het droog te houden* ;(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:42

Graag gedaan hoor, ik begrijp je wel een beetje.
Ik ben van mezelf al heel erg prestatiegericht en wil dus altijd veel te netjes rijden...het liefst zou ik in de proef beter rijden dan thuis, maar dat kan natuurlijk helemaal niet! Ik heb ook echt heel erg moeten leren dat wedstrijden soms even geen wedstrijden zijn, maar trainingsmomenten. En dat je juist door het op die manier te benaderen, uiteindelijk een beter resultaat krijgt (en je gaat er zoveel fijner van rijden op concours)

Ik vind je trouwens niet angstig tonen op het paard hoor, het is wel te zien dat je echt rust probeert over te brengen. Alleen de spanning die nu in jouw lijf kruipt zorgt ervoor dat je jezelf helemaal vastzet (kijk maar eens goed naar je schouders, ellebogen en polsen) waardoor je gewoon niet fijn meer rijd...ellende is dat joh, ik had dat vorige zomer ook nog heel erg, reed de middellijn op en kon gewoon spontaan niet meer rijden, niet meer zitten, stuiteren wiebelen, veel te hard knijpen, één drama was dat. Nu gaat het gelukkig vaak al beter, en het fijne is dat als het niet goed gaat, ik veel sneller opmerk dat ik onbewust weer veel te veel zit te doen.

Maar jij komt er ook wel hoor, je bent al op de goede weg door je te realiseren wat je probleem eigenlijk is, prestatiedruk kan hele nare dingen doen en zeker als het niet vanuit jezelf komt, dan is het misschien nog wel lastiger ervan af te komen. En daarnaast is je paard gewoon gespannen, en dat is heel lastig en vervelend, maar niet onoverkomelijk! Hij is gewoon onervaren, ga er maar gerust van uit dat hij er allemaal wel aan went, en streef ernaar als je op wedstrijd gaat, om de ervaring voor hem zo positief mogelijk te laten zijn, voor je het weet kom je dan wel weer aan het rijden van je proef toe.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:27

Leorah schreef:
Evy buitenrijden doe ik niet (mag niet van mijn ouders), maar ik rij thuis wel in de buitenbak of in de wei. HC starten is wel een goed idee, dan heb ik meer tijd inderdaad om haar aan de omgeving te laten wennen.

Ik bedoel het niet banketstaaf, maar je bent 30, het is toch jouw keuze en niet die van je ouders? Verder: je bent ORUN instructrice en meerdere malen Z dressuur geweest, dan neem ik aan dat je handig genoeg bent voor buitenritjes?

Ik zou namelijk voorstellen: je paard zoveel mogelijk laten zien. Dus zoveel mogelijk mee naar concoursen en zoveel mogelijk mee naar buiten. Het moet allemaal normaal worden voor je paard, dat kan je niet trainen in de rust van je eigen bak/weiland.

Muronia

Re: Leorah en Wainonia wedstrijd L1 Spanning help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:56

In principe heb je gelijk, maar aangezien het paard bij mn ouders staat, zal ik wel moeten luisteren. Buitenrijden op zich heb ik vaak gedaan, alleen niet op mn eigen paarden helaas... dat was altijd al taboe (veel te gevaarlijk blablabla). Nu heb ik toevallig vanavond mn ouders geconfronteerd (voor de zoveelste keer) dat dit paardje gewoon veel meer moet zien en op locaties moet lopen, waaronder ook buitenrijden. Ik kreeg geen tegenspraak, dus we gaan het gewoon doen nu. Ben het ook zat eerlijk gezegd dat alles altijd zo moeilijk moet gaan thuis :( (ik woon daar overigens al jaren niet meer, maar de paarden staan er wel, en buiten dit gedoe om zijn het ook schatten van mensen)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:42

Er zijn natuurlijk paarden die altijd spanning op wedstrijden zullen houden. Maar er is in mijn ogen maar 1 effectieve manier om het zoveel mogelijk te verminderen: doen, doen, doen. Dus zoveel mogelijk op vreemd terrein, buiten de vertrouwde omgeving van je eigen bak en weide. Ik denk dan ook echt dat het goed is om buitenritten te gaan maken. Leer je paard dat andere omgevingen geen spanning met zich mee hoeven brengen. Probeer buiten lekker lang laag te rijden met veel ontspanning.
Pak ook eens een paar oefenwedstrijden mee waarbij er geen druk op je staat en de punten niet tellen en je puur en alleen op ontspanning rijdt, niet op perfecte uitvoering van de oefeningen.
En heel belangrijk: blijf zelf ontspannen en blijf zo ontspannen mogelijk zitten. Dat is ontzettend moeilijk op een bommetje, daar weet ik alles van, maar het is wel heel belangrijk.

Veel succes!

Edit: jouw situatie lijkt op de mijne. Ik woon ook niet meer bij mijn ouders maar mijn paard staat wel bij hen aan huis op stal.
Bezorgde ouders zijn goed, overbezorgde zijn wat lastig ;) Misschien kan je beloven altijd een telefoon bij je te hebben (sowieso verstandig) en evt. een bodyprotector te dragen? Wie weet geeft ze dat wat meer vertrouwen.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:08

Meestal is het niet het paard wat met spanning begint.
Maar ben je dat zelf.
Heb laatst gelezen dat het goed is om een liedje te zingen als
je gespannen bent. Zo wordt je ademhaling automatisch weer
op zijn plek gebracht. *D

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:44

hallo! hier iemand met die hetzelfde probleem had als jou, herken het echt.. ook zie ik wat voorgangers zeggen (en deed ik zelf ook) iemand die afwacht wat het paard doet, ipv aan het rijden is. Wees assertiever, zodra je de ring in komt meteen laten weten dat jij er boven op zit en dat jij degene bent waar op geconcentreerd moet worden. Wacht bij het losrijden ook niet af, probeer oefeningen te doen waar ze heel geconcentreerd door blijven, verzamelen - wegrijden - veel overgangen en wendingne zodat ze oplettend is. (Het is een ze denk ik?) En wat ik ook heb gedaan is zoveel mogelijk tereinnen opzoeken met de trailer en daar rijden.. Ik merk aan die van mij dat sinds ik assertiever ben gaan rijden hij lekkerder word door de proeven, meestal is het nu na 1 rondje al klaar. En zoals listinglistje zegt, ik verken ook de bak altijd stappend en niet meteen in draf, die van mij reageert daar beter op.. super veel succes, ik zou er echt nog even aan werken. Ik weet hoe frustrerend het is als je elke keer zonder winst thuis komt!! Maar ik zie wel potentie in jou en je paardje, probeer er echt naar toe te werken! Toen bij mij opeens het kwartje viel was ik in 4 wedstrijden het L1 uit..

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:17

Hallo!! Nou ik heb hier dus ook problemen mee! Mijn paard houdt ook veel spanning waardoor ik zelf ook gespannen (vooral in mijn bovenlijf) zit. Dit viel me ook op bij jou! Ik hou mijn boven lijf ook erg gespannen waardoor ik mijn handen erg strak hou en niet meer met mijn benen rij. Dit mis ik ook bij jou, ik vind dat je meer met je benen mag rijden in plaats van alles vast houden. Hier had mijn een jury ooit een keer op gewezen (tijdens proef 1) en had ook 167 punten. Daarna zelf de knop omgezet en proef 2 was 181 punten!!! Dus mijn advies is minder strak in je bovenlijf/handen en meer rijden met je benen!! verder ik snap absoluut je frustraties die zijn hier er ook geweest!! Hopelijk heb je wat aan mijn adviezen want ik vind het echt nog niet dramatisch!! Ik verwacht als de spanning weg is dat je met grote stappen vooruit gaat en zo in de M zit! (als de oefeningen ook goed opgepakt worden!!)

Succes!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:17

Ik sluit me aan bij Esther_87... En uit het filmpje en je eigen reactie blijkt ook wel dat het grootste deel van het probleem toch wel bij jou vandaan komt. Je moet toch proberen van die prestatiedrang, of meer faalangst, af te komen.
De situatie nu is niet leuk voor jezelf maar ook zeker niet eerlijk naar je paardje toe. Misschien is het toch een idee om de wedstrijden even op een laag pitje te zetten en die te vervangen door bezoekjes op andere terreinen zonder dat je beoordeeld wordt en dus met punten thuis moet komen? Als je dan op vreemd terrein lekker gaat, kun je na verloop van tijd weer rustig aan opbouwen met wedstrijdjes starten. Wel denk ik dat je hier niet te overhaast mee moet zijn, pas als jullie/jij echt klaar zijn/bent... zorg dat je eerst wat meer vertrouwen in elkaar krijgt en probeer maling te hebben aan andere en weer je focus op het plezier te leggen! Gezien je al veel hoger gestart bent, zal het rijtechnisch wel goed komen.
Ik heb nog wel een brutale vraag :o
Zou je een filmpje kunnen plaatsen van het thuis rijden? Ben zoiezo erg benieuwd hoe jullie als combi zijn zonder wedstrijd druk ;)
En dan is het verschil goed te zien (denk ik) :)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:38

Ik heb uiteraard allemaal die lappe tekst niet gelezen..
Het eerste wat in mij om komt.
Pak zelf eens wat dat je zelf rustiger wordt. Bach bloesem druppeltjes oid.
Want jou spanning voelt het paard..
Daarnaast zou ik gewoon een leuk meisje zoeken die het leuk vind om met je overal naar toe te gaan.
Die zijn er zat te vinden. Zo kun je ten alle tijden op stap zonder alleen te hoeve gaan.
En dan oefenen op vreemd terrein..
Zou het paard te veel spanning op bouwen zou ik gewoon eens iets van nerv controle gaan voeren.
Uiteindelijk zul je iets moeten als je niet veel op concour kan gaan..
Dus doe iets aan de spanning van je zelf.. En als dat niet voldoende is, geef je paard dan gewoon wat..

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:50

Hey bekende locatie ;) Je bent echt niet de enige met een schrikkerig paard hoor, gaat vanzelf over :j
De eerste paar maanden dat ie weer thuis was zag hij overal bakkabouters, toen vond ik het ook niet meer zo leuk maar het is nu al een stuk minder geworden. Die van mij heeft tijdens Indoor Tolbert zelfs gepresteerd om tot 3x toe te stoppen voor de jury, kreeg hem nauwlijks op de hoefslag, en zelfs in een bak waar niks in te zien is, ziet hij wel weer wat.
Je moet er gewoon aan blijven rijden :), het is nu echt stukken beter geworden. Ga dit weekend voor het eerst outdoor met hem starten, verwacht dat het beter gaat omdat ze dan minder te zien hebben :P .
Als je naar buiten gaat, waarom ga je dan niet naar een bos o.i.d.? Ik ben toen ook met hem naar een natuurgebied gegaan, je moet wel blijven opletten maar zo wennen ze wel aan alles en krijgen ze ook nog een beetje afwisseling ;)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:03

wat mij op viel is dat je hem wat tegen houd en druk op de teugel houd. ook bij het doorzitten de eerste x ging je erg druk met je handen benen en zit doen. blijf zelf rustig ontspannen zitten en denk gewoon dit is een oefening. Ik heb soms als in wat gespannen word ga ik me vokussen op de lezer en de bordjes en laat ik mijn paard lopen, dan ben ik niet bezig met mijn pony en komt er een ontzettend verschil al want hij kan erg gespannen worden ook omdat jij het druk bent met je handen en in de wendigen wat uitbalans raakt om het zomaar te zeggen.

gewoon door blijven zetten in de L1 hoor meid! dat had ik ook in de B ik heb een jaar over de B gedaan en ben eindelijk L1 en daar moet jij ook voor gaan gewoond doorzetten om in de L2 te komen want met jou pony kan je heus wel wedstrijden rijden.

trouwens wat voor merk jasje had jij ? ik vond het erg leuk! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 08:52

Bedankt voor alle reacties. Er zitten veel bruikbare tips bij en ik ga er zeker mee aan de slag. Tot overmaat van ramp ging mijn auto deze week kapot (is overleden) dus kon ik in mijn vakantie week, waarin ik juist tijd had, niet met de trailer op pad. Nu Heb ik sinds gistermiddag een nieuwe auto (blij blij blij!!) en zijn we dus weer mobiel.

Deliana27 Het jasje is een pikeur. Vraag me niet welk type, maar het is een lengtemaat, dus iets langer model en is van scheerwol.

Whisperke ik heb nu al bach rescue druppels voor een wedstrijd. Dat werkt dus niet echt bij mij vrees ik haha.

Vesceron, ik zal eens kijken wanneer er iemand zin heeft om even een filmpje te maken van thuis. Wil ik best plaatsen hoor :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:47

Mijn paard heeft een tijdje geleden ook een periode gehad dat ze zelfs van een scheef grassprietje schrok en dat terwijl ik gewoon thuis reed!
Begon haar steeds meer bij me te houden, durfde haar niet goed meer los te laten en stopte met rijden.
Gevolg; behoorlijk wat momenten met spanning, een paard wat onder me weg liep en schrok van iedere windvlaag. :+
Jonge/onervaren paarden hebben soms zo'n periode, wanneer je dan niet snel correct reageert wordt het alleen maar erger.
Eerder kon ik haar fijn ontspannen rijden, toen begon ze wat te klieren, greep ik niet snel genoeg in en... dan ga je raar rijden. :Y)
Ik heb echt opnieuw moeten leren loslaten, gewoon in 8-jes, en hand naar voren.

Ze schrikt nog steeds wel eens van 'niets', maar ik kan mijn paard nu ontspannen, op een normaal tempo én met mijn hand voor rijden. Ik durf weer los te laten.

Ik merk ook een groot verschil op ander terrein.
Eerder reed ik altijd rond met de gedachte 'ze schrikt thuis, dus nu vast helemaal'? Ze liep dan ook altijd een beetje 'on edge', ik gaf haar immers het gevoel dat er iets aan de hand was.
Gisteren heb ik sinds een behoorlijke periode weer op ander terrein gereden. Haar eerst in een 8-je gezet en loslaten... even vertrouwen zoeken. Er gebeurde niets en op een gegeven moment liep ze net zoals thuis! Geen rare sprongen, geen sprintjes, soms een beetje kijkerig maar verder echt super te rijden.

Ga eens naar de oefendressuur en laat eens los.
Doe je hand maar eens naar voren, er gebeurd niets, en anders stuur je gewoon de volte op.
Ik zie heel veel spanning in je lijf, schouders strak, handen strak, je zit niet lekker...

Je hebt ervaring in het Z2, ZZ... misschien is een jong, onervaren paard niet helemaal jou ding. Kun je er minder snel goed mee overweg dan een verder doorgereden paard.
Betekent overigens niet dat je niet kunt leren met een jong paard om te gaan. Ik heb het ook moeten leren, je moet de knop even omzetten.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:11

Weet je die spanning heeft eigenlijk niet zoveel met wedstrijden te maken.
Toch creeer onbewust een groterwordend spanningsveld uitgerekend op die wedstrijden.
Want immers dan moet het toch even goed gaan en het MOET dan gebeuren.
Maar daar moeten we vanaf.
Dus inderdaad al eerder gezegd. Start gewoon eens HC, leg de lat helemaal LAAG en sukkel als het ware heel even die bak door en ga naar huis.
In het filmpje bespeur ik geen enkel moment, en dat is natuurlijk niet lelijk bedoeld, van een afvloeiing van die spanning. Ik zie hem alleen maar oplopen op deze manier.
Dus is 5 minuten een proefje lopen op vreemd terrein nog op dit moment veel te hoog gegrepen.
Ga terug naar de goede momenten en dan uitbouwen met ontspanning en dan komt het zeker weten goed!
Succes!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:12

Ik zie een amazone met wedstrijdspanning ipv een paard met wedstrijdspanning........ Jouw paardje heeft heel veel de oortjes mooi op jou gericht en dat is een goed teken. Ik zie jou te veel voorover zitten, te veel met je linkerhand inwerken en een los vast verbinding met je rechterhand. Probeer meer achter je hand aan te rijden en geef haar meer lucht, dat je weer aanvult met je been.

Na het zien van het filmpje denk ik echt dat je het meer bij je eigen spanning moet zoeken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:02

Ik sluit me deels aan bij de vorige post...
Ik heb niet alles doorgelezen, maar wat me opvalt aan het filmpje is dat jij zelf erg gespannen bent. Je hebt een rood, gespannen gezicht. Je zet je handen vast en zaagt. Laat hem eens wat losser van voren.
Hij bouwt enorme spanning op hierdoor!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:08

Wat me opvalt is dat je paard compleet onder je weg loopt.
Heb ook even in je profiel gespiekt.
En het valt me op het filmpje en foto's op, dat je je onderbenen er helemaal niet aan hebt.
Je moet je onderbenen veel verder naar achter hebben, en hij moet reactie op je zit hebben.
En van voren niet te vast willen houden.

Wat bij mijn paard erg goed helpt is, klein stappen of draven, klein beetje druk op de teugel (gewoon hand er aan houden maar niet trekken of dwingen)jezelf lang maken, en wachten tot ie ontspant. En dan weer voorwaarts... Wil ie weer onder je weg, gewoon opnieuw, hebben ze snel in de gaten...

Winola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:59

hallo,

Ik heb zelf een Jazz wat ongeveer op dezelfde haar proef liep. Ik bleef de hoop houden dat het beter zou worden. Buiten rijden met haar gaat prima. Ik heb naar een wedstrijd gegaan waar ze een proef binnen hadden en een buiten. Ik ging voor de buiten proef. uiteindelijk haalde ik binnen 2 winstpunten en buiten een .

Wat ik hier mee wil zeggen heb geduld en probeer zelf heel ontspannen te blijven zitten en wordt vooral niet boos als het niet goed gaat. Daardoor wordt het nog minder. Gun je paard de tijd het komt goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:00

Sabientjeuh, dat onderbeen klopt wel.. Ik ben hier te voorzichtig mee, omdat ze graag ontploft als ik mijn been gewoon aanleg, daarom steek ik hem teveel af. Is niet goed en gaan we mee aan de slag.

Winola, Thnx, ik heb de moed ook weer teruggevonden, heb even wat wedstrijden afgezegd en ben nu thuis en met les heel bewust bezig met mezelf (losss-laten, ontspannen in schouder/rug/armen, onderbeen aanleggen, handen meer dragen, gedachten op nul).

Ook heb ik binnenkort een afspraak met iemand die in de buurt woont en wel eens samen op buitenrit wil, dus daar gaan we ook mee bezig.

Afgelopen weken een aantal keren op de wei gereden ipv in de bak, met pilonnen een bak afgezet en gewoon gaan met die banaan.

Ik denk dat ik echt gewoon met een nieuwe instelling ga rijden in de proefjes, dan maar een paar wedstrijden in de soep, als het gevoel achteraf maar goed is voor beide.

Vanavond heb ik les (op locatie), zal eens kijken of er wat fotootjes gemaakt kunnen worden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:30

Ik lees in een aantal reacties van je dat je angst hebt. Angst waarvoor, dat ze aan de kletter gaat en jij eraf valt? Ik zie bij jou de spanning eraf druipen. Je paard is loperig en jij rijdt er niet aan. Ik zeg het misschien nu een beetje oneerbiedig maar je hobbelt alleen maar mee. Je durft wel een paar keer in te grijpen en je krijgt ook een reactie zonder dat ze er letterlijk tussenuit peert. Dus welke angst is er dan?
Probeer thuis veel te werken aan het rijden. Been eraan, ook bij een loperig paard. Vang op daar waar ze loperig wordt maar blijf actief voorwaarts drijven. Schakel veel in tempi, jij moet controle krijgen over haar bewegingen. Wordt bewust van de effecten die je ook met je zit kan bereiken. Met je zit kan je ook veel bereiken in tempocontrole en beweging. Maak je zwaar en ga diep zitten als je haar moet opvangen in tempo. Wees licht en meegaand in je zit als je het juiste tempo hebt en je dan aan de activiteit wil werken.
En durf haar maar wat lengte te geven zodat ze zich net iets langer kan maken waardoor ze haar beweging ook af kan maken en dat krabbelen minder wordt. Op eigen benen lopen. Haar spanning is jouw spanning.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:35

Op een aantal foto's lijkt het heel sterk dat je haar enorm vasthoudt in je handen. Wat betreft de training, zou ik het af en toe afwisselen met een langere teugel en haar echt bewust laag en rond rijden. Met name het laag om haar meer over de rug te krijgen. Dan kan ze haar spieren in haar bovenlijn ook langer maken en zal ze soepeler bewegen en rustiger worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 15:52

Ik heb een mod gevraagd om mijn laatste post (met de foto's) te verwijderen, omdat ik hier een apart topic van heb gemaakt bij HAW ([RT-HAW] Wainonia training op de wei L1). Hierin heb ik ook uitgelegd waarom ik op dit moment deze teugelvoering hanteer. Ik hou haar trouwens niet vast hoor.. Maar wie weet wil je in dat topic even reageren.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:04

Ik heb helemaal niet zoveel technische rijvaardigheid als jij TS (rij B) maar helaas wel ervaring met wedstrijdspanning. Ook ik zie op het filmpje een gespannen ruiter die haar paard teveel bij zich houdt. Bij het stukje halsstrekken en ook de middenstap geef je iets mee toe in je hand en je ziet direct dat je paard rustiger gaat stappen/draven, minder dribbelig is en mooi de passen gaat afmaken. Ik ga dus mee met de reacties voor mij, probeer zelf te ontspannen en je paard iets meer ruimte aan de voorkant te geven. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het... Ik vind jullie verder wel een leuke combinatie en wens jullie veel succes, het gaat vast goedkomen!