Kort & intensief rijden zonder warmingup of meer tijd nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:22

Ik longeer die van mij altijd voor het rijden.. kan hij even lekker los komen, zonder direct een gewicht te moeten dragen.. lekker even stap, draf en galop.. en daarna ga ik er pas op....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:25

Ik heb ook geen vaste tijd. Ik stap zo'n 10 minuten in en 15 minuten uit.
De ene keer sta ik er met 20 minuutjes weer naast als het doel bereikt is.
Als we ergens wat meer tijd voor nodig hebben stop ik zodra we een stapje in de goede richting zitten.
Dit kan een half uurtje zijn of drie kwartier.
Langer dan een uur rij ik echter sowieso nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:27

conditietraining in het bos .. lange einden draven en galopperen met voldoende rustmomenten
kracht en souplesse in de bak, en dat is echt zelden langer dan een half uur ( exclusief in en uit stappen)
gehoorzaamheid train ik overal.

En uiteraard doe je in het bos ook krachttraining en wil je je paard soepel. En je werkt in de bak ook wel wat aan conditie. maar het aandachtspunt heb ik zoals hierboven beschreven.

BarbaLala

Re: Kort & intensief rijden zonder warmingup of meer tijd nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:32

"Bullshit" in mijn ogen, even grof gezegd. :)
Zie het bij ons op stal ook met grote regelmaat, eigenlijk bij 3/4 vd ruiters wel denk ik zo.
Met de meest domme smoesjes als; "Mijn paard kan niet instappen." tot; "Mijn paard heeft dat niet nodig."

Het is geen auto, denk ik dan; van 1 naar 100 in 10 sec. bij wijze van spreken...
Topsporters moeten ook een warming up en cooling down doen, zo ook je paard!

Als je paard beter (lijkt te) lo(pen)opt zonder warming up dan is er denk ik iets mis.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:46

Altijd goed instappen, even een drafje en galopje, op beide handen!!! Dan de oefeningen die je b.v. In de les hebt ghad. En afwisseling is ook belangrijk, ga eens het bos in, doe een keer grondwerk, longewerk...er is genoeg te verzinnen om je paard wakker en fris te houden. Vergeet niet uit te stappen, zodat je paard op adem is voordat je hem op stal zet. Stap desnoods aan de hand uit, of buiten de bak.
Zoals Marieke B zegt, dat is een prima manier om conditie en kracht afwisselend te trainen. Let goed op je paard, is het wakker en gezond, heeft het plezier in het werk, glanst het van gezondheid en kijkt het goed uit zijn ogen?

tS, het paard dat je rijdt is wat ouder, dan is het belangrijk dat je het dier tijd geeft om op gang te komen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:44

Ik stap 10 minuten met losse teugel, dan oppakken in stap paar
minuutjes. Dan aan het werk. Voor zo'n halfuurtje soms langer
want ik heb een dieseltje :D en dan weer goed uitstappen tot
ze op adem is. Tussendoor stap ik meestal ook nog 2 rondjes aan
de lange teugel.

Behalve het in en uitstappen 45 minuten trainen vind ik wel erg lang!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:28

-> RT-P

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:22

Hi
mijn paard is recent 3 maanden doorgereden door een zeer ervaren amazone die meerdere paarden per dag rijdt. Daar werd ze dagelijks uit de stal vrijwel direct aan het werk gezet. Voor mij persoonlijk werkte dit niet. Ik ben onlangs weer gestart met 10 minuten losstappen en dan rustig opbouwen. Daar reageert in mijn optiek mijn paard veel beter op. Ze is veel meer ontspannen en eerder nageeflijk dan dat ik haar na 2 minuten aan het werk zet. Dus dit werkt voor ons beiden beter; zij ontspannen, ik blij. Ik denk dat het zowel voor paard als ruiter persoonlijk is; heb je weinig tijd om welke reden dan ook (bijv omdat je meerdere paarden op een dag moet rijden) dan kan ik me voorstellen dat je er minder tijd voor neemt en dat er sneller aandacht en inspanning van het paard wordt verwacht. Of dat een eerlijke manier van rijden is is een andere discussie... Maar ik heb er maar 1 waar ik de tijd voor wil en kan nemen en doe dat dus ook. Ik vergelijk het met een sportwedstrijd bij mensen, ik heb jarenlang op redelijk niveau gevolleybald. Dan doe je ook eerst een goede warming up voor de wedstrijd en ga je ook niet "koud" het veld in...

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:32

Waarom wil iedereen perse een uur rijden?

Train naar de dingen die je wilt oefenen en verbeteren, gaat dit goed heb je misschien aan een half uur/40 minuten genoeg, lukt het niet ben je er wel een uur mee bezig. dit is afhankelijk van hoe het gaat

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:00

Mee eens!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:48

ik vind Kort en intensief zelf beter maar wel met in/uit stappen.

Zelf doe ik altijd, Instappen over het verharde pad, daarna in de bak tot die lekker vlot is..
Dan ga ik galoperen, neem ik wat oefeningen mee zoals Sb ( dat is piece of cake voor hem).
Ga ik draven en ga ik veder met anderen oefeningen, en ga ik stappen ongv 2 rondjes en mag die weer even werken.. en daarna mag die altijd Laag uitdraven en lekker uitstappen over het verharde pad.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:28

Ik denk dat dit gewoon verschillend per paard is. Ik heb er eentje staan (Z niveau), daar doe ik misschien wel 20 min stapwerk mee en soms langer als dat nodig is, daar wordt die echter beter van, soms draaf ik gewoon helemaal niet aan, is maar net wat ik wil bereiken.

De andere (M1) stap ik 2 rondjes, pak de teugels op en als hij dan niet reageert op mijn eerste drafhulp gaan we even verder in galop :o. Zou ik die 20min loswerken in stap en een rustig drafje, kan schakelen tot ik een ons weeg, maar dan is het respect voor het been te weinig. Ben ik direct consequent vanaf het moment dat ik erop zit, is het voor hem ook veel duidelijker wat ik wil.

Natuurlijk, instappen hoort er ook bij en uitstappen ook. Wil je heel duidelijk zijn tegenover een paard wat te weinig reactie heeft op het been? Stap in en uit naast je paard, dan kun je consequent zijn wanneer je erop zit. Een paard wat niet aan het been is, kun je naar mijn idee ook niet volledig loswerken, omdat je toch die drive van achter mist. Geen reactie op het been = Geen aanleuning.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:25

Ts, ik denk dat iedereen zijn eigen manier van trainen heeft. :) Iedereen noemt hier voorbeelden op. En je ziet, iedereen doet het anders.
Doe wat jij denkt dat goed is, voel je paard aan.. Probeer samen te kijken wat het beste moment is om te stoppen. Kijk niet op de klok, voel je paard.

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:32

Warming up is heel belangerijk ik sport zelf ook heel veel en ik merk dat waneer ik een warming up over sla spierpijn krijg of pijntjes ga krijgen. Ik zorg er altijd voor datmijn paard een goede warming up krijgt en het belangrijkste een goede coolingdown

suc6

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:35

:)
op het moment rijd ik niet in de bak, hij is helemaal opgeploegd waardoor het zand helemaal los ligt, veelste zwaar, gister na het warming uppen, en toen draven dacht ik al van ''nah nee'', daarna even aangaloperen en nee hoor k dacht echt :evaw: :evaw: :evaw: eergisteren ben ik voor het eerst echt naar buiten geweest.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:17

Ik rijd meestal maar een half uurtje - 3 kwartier.
Dan rijd ik hem eerst een paar rondjes in, meestal 2 a 3 op de linkerhand, en een paar op de rechterhand.
Dan pak ik hem op en rijd ik ong. 10min intensief, veel overgangen en dan laat ik hem ff 2 a 3 rondjes stappen en pak ik hem weer op.
Dan ga ik weer overgangen rijden en pak ik een stukje schouder voor mee, wijken en achterwaarts.
Als hij braaf is dan ben ik na 20 min. soms al klaar, is hij vervelend of gaat het niet goed, dan rijd ik zo'n 40 min.
dan een paar rondjes uitstappen en dan zet ik hem weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:13

Ik stap zeker goed in, warming up is een belangrijk onderdeel, maar ik ga niet 10 minuten rondstappen met en lange teugel, waarbij mevrouw in giraffe-stand mag lopen. Vind dat sowieso niet echt nodig, lang warmstappen, ze stapt de hele dag en nacht al rond, is altijd buiten.
Warming up is bij mij gelijk onderdeel van de training. En hoe lang ik rijd, dat ligt er maar aan. Ze is best snel stijf, en soms stop ik al als ze op allebei de kanten fijn loopt, dan is dat werk genoeg, en soms pak ik echt wat meer mee. Maar dat hangt af van paard.