kan ik nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weazel

Re: kan ik nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:55

Wat goed dat je der zelf al mee bezig bent je zal ze de kost geven.

Ook hier een eerlijk andtwoord zou het niet doen, Is wel een mooi streven voor je om lekker wat aan je conditie te doen om daarna weer heerlijke ritten te gaan maken.
Idd een verzorgpony lekker wandelen tutten etc is ook heerlijk.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:04

Mijn nicht heeft ook belgen, maar die gaat pas weer op dr paard als ze 80 kilo weegt. Die zit ongv in hetzelfde schuitje. :D

Enne.. mennen is hartstikke leuk hoor, en helemaal niet zo moeilijk. :D :D

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:09

Ik weet hoe moeilijk het is om aftevallen!
Mennen lijkt mij een goed iedee maar je moet het zelf ook willen :j
Anders toch een groot stevig paardje nemen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:12

takkie_muis schreef:
michellee73 schreef:
Ik zou het zelf niet doen :n.
Ik zou echt proberen om naar de 80-90 kilo te gaan voor je weer op het paard stapt.
Lijkt mennen je niet leuk? :)

mennen is vrij moeilijk al 1 x gedaan hoor :j maar de rengalop in het bos lonkt ongelovelijk erg :+

dat kan ook met de koets erachter hoor. :D als je goed kan sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:22

Ik denk dat het niet onmogelijk is om met 120 kilo te rijden, maar dan wel op een aangepast niveau, niet te vaak, en op het juiste paard. Misschien is dat JUIST een hele goede stimulans om af te vallen en door te bijten.
Je moet dan echter vooral denken aan bv 1x per week rustig wat oefenen, vooral gericht op balans, houding en zit. Daarmee zul je merken dat gewicht en gewichtsverdeling heel veel doen. Hopelijk is dat dan een stimulans, en wordt het geen frustratie, want dát risico loop je natuurlijk ook. Bv omdat bovenbenen te dik zijn om goed aan het paard te liggen, of omdat buikvet echt in de weg zit en soms zelfs belemmert om de buikspieren op de juiste manier aan te trekken.

ALS je besluit NU al iets OP een paard te willen doen, denk ik dat je heel kritisch moet zijn richting paard en begeleiding, om het voor alle partijen wel prettig en verantwoord te laten verlopen.
Overigens denk ik dat je het qua type paard juist NIET in de hoogte moet gaan zoeken. Korte, sterke ruggen heb je nodig.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:26

Wat goed dat je nadenkt over of het wel verstandig is om weer te gaan rijden.

Ik persoonlijk vind 120kg écht te zwaar, ongeacht wat voor paard je hebt. Zéker met het doel wat jij hebt (rengalop) en het feit dat je zegt dat je houding niet goed is.

Als je nou inderdaad lekker gaat wandelen, longeren en eventueel mennen, zul je zien dat je én geniet én misschien nog wel wat kilotjes kwijt raakt ook. En het is het eerlijkste naar het dier toe :o.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:26

Waarom zoek je geen leuke shetlander/andere pony waarmee je samen kan hardlopen? Fun en afvallen :P :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:54

Ik denk dat het juist een goede stimulans is om je zelf eerst als doelstelling te stellen dat je 85 moet wegen voordat je op een paard stapt.

Kaartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:31

Het is goed dat je voor jezelf een bepaalde deadline stelt: als ik zo zwaar weeg mag ik weer gaan paardrijden. Tot die tijd kan je wel lekker vanaf de grond bezig zijn. Succes!

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:51

Ik vind het om te beginnen al super dat je hierover nadenkt! Uit eigen ervaring weet ik dat de paarden een enorm goede motivatie zijn om af te vallen. Ik vind 120 kg, sorry, ook wat te zwaar om paard te rijden. Als afvallen geen mogelijkheid is, zou ik het dan houden bij af en toe eens op een trekpaard rijden en niet al te intensief. Maar indien mogelijk, leg jezelf een doel op? Bv. terug paardrijden vanaf dat je onder de 100 kg weegt? 100kg vind ik een maximum gewicht om op een groot, stevig, gespierd paard te rijden. Meer vind ik eigenlijk te veel, zeker omdat je zegt dat je houding niet ok is en dat je onstabiel zit. Ikzelf woog 94,6kg toen ik begon met mijn halve stal. Ik ben erg blij dat de eigenaar ervan mij de kans gaf en er nooit over is begonnen, ik was in die tijd nl. ook erg depressief. Dankzij haar had ik de kracht en de motivatie om af te vallen. Ik val erg traag af, door veel beweging en een gezond eetpatroon. Ik begon met 3x in de week wat rondhobbelen in de piste, maar ondertussen rijd ik 6x per week, dressuur, af en toe springen en af en toe een stevige bosrit van enkele uren incl. crossen en springen, dus vrij intensief. Daarom vond ik afvallen noodzakelijk. Daarbij voelde ik mezelf gewoon schuldig als ik mij op haar zag zitten. Nu, een jaar later, weeg ik nog 80 kg. Mijn zit is vanzelf stabieler geworden, mijn houding netter, en mijn conditie beter (net nog 9 op 10 gehaald bij bieptest, grootste deel van de klas verslagen). Mijn doel is om onder de 70 kg te geraken, maar ondertussen geniet ik al wel van het rijden. Voor haar heb ik mezelf een maximum opgelegd van 80 kg, ik wil absoluut niet meer bijkomen uit respect voor haar! Ik hoop dat je ook kiest voor afvallen en dit op een gezonde manier doet. Heel veel succes!

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:49

Almeetje schreef:
Ik vind het om te beginnen al super dat je hierover nadenkt! Uit eigen ervaring weet ik dat de paarden een enorm goede motivatie zijn om af te vallen. Ik vind 120 kg, sorry, ook wat te zwaar om paard te rijden. Als afvallen geen mogelijkheid is, zou ik het dan houden bij af en toe eens op een trekpaard rijden en niet al te intensief. Maar indien mogelijk, leg jezelf een doel op? Bv. terug paardrijden vanaf dat je onder de 100 kg weegt? 100kg vind ik een maximum gewicht om op een groot, stevig, gespierd paard te rijden. Meer vind ik eigenlijk te veel, zeker omdat je zegt dat je houding niet ok is en dat je onstabiel zit. Ikzelf woog 94,6kg toen ik begon met mijn halve stal. Ik ben erg blij dat de eigenaar ervan mij de kans gaf en er nooit over is begonnen, ik was in die tijd nl. ook erg depressief. Dankzij haar had ik de kracht en de motivatie om af te vallen. Ik val erg traag af, door veel beweging en een gezond eetpatroon. Ik begon met 3x in de week wat rondhobbelen in de piste, maar ondertussen rijd ik 6x per week, dressuur, af en toe springen en af en toe een stevige bosrit van enkele uren incl. crossen en springen, dus vrij intensief. Daarom vond ik afvallen noodzakelijk. Daarbij voelde ik mezelf gewoon schuldig als ik mij op haar zag zitten. Nu, een jaar later, weeg ik nog 80 kg. Mijn zit is vanzelf stabieler geworden, mijn houding netter, en mijn conditie beter (net nog 9 op 10 gehaald bij bieptest, grootste deel van de klas verslagen). Mijn doel is om onder de 70 kg te geraken, maar ondertussen geniet ik al wel van het rijden. Voor haar heb ik mezelf een maximum opgelegd van 80 kg, ik wil absoluut niet meer bijkomen uit respect voor haar! Ik hoop dat je ook kiest voor afvallen en dit op een gezonde manier doet. Heel veel succes!

Respect !!! _/-\o_

LisanneFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:53

Mennen is een leuk alternatief ipv rijden!.
Nog nooit gedaan, maar het lijkt me super leuk!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:56

Tjonge.........

De een roept, 120 is te zwaar.......de ander zegt rijden als je onder de 100 bent........weer iemand zegt 90 kilo.......en dan komt er 80 langs...........

Ik word er misselijk van.
Boos, verdrietig!

Waarom?
Gewicht roept iedereen, maar hoe zit het met lengte en bouw?
Ik ken iemand van 1.70cm die 90 kilo weegt en super mooi rijd en zit enz.
Zelf ben ik 1.50 cm en weeg ook rond de 90 kilo.
we rijden op de manege hetzelfde paard ( kwpn)
Paard heeft er geen last van zegt de eigenaar.

Zelf heb ik 10 jaar niet gereden.
Sinds enkele maanden weer opgepakt, wat een stap!
Schaamte over je lijf, niet zelf in de spiegel kijken, en zeker niet door zitten, alle vet wiebelt.
Hopen dat er niet teveel mensen in de kantine zitten en je uit lachen...
Maar wat een genot, de geur de warmte van het paard....
Wat een ongelofelijk gevoel, bijna niet te omschrijven.

Na een les of 6 viel ik er 2x af tijdens dezelfde les.
Lomp gewoon.
Van galop naar draf de balans kwijt raken en de 1e x tegen de bakwand aan smakken, en een kwartier later, dezelfde oefening doen, en dan in een salto eraf vliegen.
au au alles had ik gekneusd.
ruim 4 weken niks kunnen doen, balen maar was niet anders.

opeens...........angst...............
Ik durf niet meer te rijden.
Waarom? Nou tijdens de les roept de instructeyr bijvoorbeeld, als je je evenwicht kwijt raakt, zadel vast pakken........
Nou poeh hey, maar daar kom ik net niet aan met al dat vet.
( Ik heb alles op mn buik zitten)
Ach de reden en zo doet er verder niet toe ( je mag me altijd een pm sturen)

Nu..............na een paar stap lessen durf ik alleen nog maar een klein drafje, verder niks, heb ik ook geen behoefte aan, maar wat is nu, ik loop de rest in de weg. Voel me verdrietig en belemmert.
Iedereen moet in galop, ik doe het echt niet en dan hoor je ze zuchten, roepen aan de kant en zo, stilstaan in het midden mag immers niet.

Mooie buiten ritten...nou dan doe ik dat tijdelijk, ff geen manege binnen les alleen maar stappen buiten....nee sorry dan moet je toch galop doen anders mag je niet mee ( oke ik begrijp het punt dat je alle 3 de gangen MOET beheersen ivm veiligheid enz)

Helaas dus, ik ben tijdelijk gestopt met rijden.
- Angst om er weer af te vallen
- schaamte
- ik zit mezelf in de weg

Nu was ik dus op zoek gegaan naar een prive pony om mee te wandelen, tutten verzorgen mesten...maar NIKS hoor, als ik al mag komen kijken, dan zie je zo een meid meteen al oordelen ( Wacht ik wil NIET rijden alleen maar verzorgen, helaas, ander was me weer voor ( een slank jong meisje)
Of er moet betaald worden....wil ik best als ik lekker een uurtje met de pony over de hei mag wandelen, maar dat mag dan ook weer niet.
Leasen om vervolgens alleen te mesten poetsen en teuten, dat gaat gewoon te ver.

Ach ik ben al 10 kilo kwijt, was nog zwaarder denk ik dan.
Ik heb het even op gegeven, de manege zou me meteen weer ontarmen maar zie het gewoon ff niet meer zitten.
Jammer dat ik nu niet gewoon de paarde liefde kwijt kan op een andere manier ( ja hier veel lezen en mee genieten)

Mijn advies???

Lekker doen waar JIJ en je paard zich prettig bij voelen!
Ik zou wel alleen recreatief gaan rijden, zeker geen risico's nemen om te vallen, maar dat is mijn mening, misschien ben jij niet bang aan gelegd, maar sorry hoor, als je eraf vliegt en zo veel vet hebt als mij, dan heb je wel wat bescherming( je breekt minder snel wat dan een mager persoon bij dezelfde klap, maar daarintegen kneus je veel meer en genees je minder snel.

Mennen is ook mijn ding niet, vind er niks aan, of erop of niet is mijn mening.

Ik wens je veel rijd plezier, en dat afvallen komt toch pas als je zelf er klaar voor bent, 100 mensen kunnen roepen maar zo lang de knop niet om is lukt het ook niet.

Kijk eens naar de modellen van amazonexxl, die wegen zeker ook meer dan 100 kilo!!!
Zien er toch top uit?
Kunnen rijden? genieten ervan? Nou dan....................

( Ik genoot niet meer van de angst dus dat is de grootste reden dat ik gestopt ben)

Helaas.

Gr. Muissie.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:16

Echt, hou ver zit jouw kop in je kont? Het gewicht van 120 kg is gewoon van alle kanten gezien VEEL te zwaar voor een paard. Dat kun jij erg vinden, maar geloof me, het paard vind het nog veel erger.

Dat er dikke ruiters zijn die lekker kunnen zitten op een paard zal best wezen, maar 90 kg is alweer 30 kilo minder ook he?
Daarbij geloof ik niet dat je met 1,50m en 90 kilo heel goed op een paard kan zitten. Aan je verhaal te lezen klopt dat ook wel, want je balans verliezen gebeurd niet zomaar.

Citaat:
Kijk eens naar de modellen van amazonexxl, die wegen zeker ook meer dan 100 kilo!!!
Zien er toch top uit?
Kunnen rijden? genieten ervan? Nou dan....................

Drogredenen zijn natuurlijk al helemaal uit den boze als je iets wilt onderbouwen....

Dit komt trouwens van iemand die zelf 95 kilo heeft gewogen. En ik zeg je meid: Haal je kop uit je kont, wees niet meer boos op slanke meiden en doe wat aan dat gewicht. Het is ongezond (zeker als je zoals jij 40 kg extra meetorst), paarden zijn niet blij met je, je kan gewoon zoveel meer als je een gezond gewicht hebt.
Maar stop zeker met het vergoeilijke. Er is niks, maar dan ook niks goeds aan overgewicht en je moet al helemaal niet denken dat je zo zou moeten blijven, omdat die amazonexxl meiden er zo 'goed' uitzien (drogreden)(na een lading makeup en Photoshop). Dikke vette ONZIN.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:01

takkie_muis schreef:
bedankt voor de eerlijke antwoorden , ben ook bewust van dat ik wil afvallen. maar wil wachten tot ik ene huisje heb puur vanwege de verleidingen thuis.

zal zeker op zoek naar een verzorgpony of oudje. Vden is het einde en longeren , aan de lange lijnen enzo kan ook.
maar een stuk wandelen is ook wel fijn , voor mij en dan de pony.

Ik schrok eigenlijk meer van de reden dat je het huis uit wilt omdat je nu zo veel verleidingen hebt.
Mag en kan ik daaruit concluderen dat er bij jou thuis geen rekening word gehouden met jouw gezondheid?(en met de rest van de familie ook)
Maar als je straks opjezelf woont zijn de verleidingen nog groter want dan moet jezelf boodschappen doen.

Misschien moet je thuis eens heel goed op je strepen gaan staan en zeggen dat het zo niet langer kan.
Als je zo zwaar bent vind ik paardrijden maar een bijzaak. Je gezondheid gaat voor, houd natuurlijk niet weg dat paarden je daarbij kunnen helpen.

Dus meid trek aan die bel en zeg dat het zo niet langer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:07

takkie_muis schreef:
bedankt voor de eerlijke antwoorden , ben ook bewust van dat ik wil afvallen. maar wil wachten tot ik ene huisje heb puur vanwege de verleidingen thuis.

zal zeker op zoek naar een verzorgpony of oudje. Vden is het einde en longeren , aan de lange lijnen enzo kan ook.
maar een stuk wandelen is ook wel fijn , voor mij en dan de pony.

Waarom zou je wachten tot je een huisje hebt? het is een levenstijl en vraag je moeder jouw daar mee te helpen. jammer dat je weinig support krijgt van huis uit. Je gezondheid is ook nog belangrijk en je goedvoelen ook. Je kunt heel erg lekker en veel eten als je gezond gaat eten en soms iets lekkers wat ook dik maakt is niet erg, maar wel gecompenseert. Ga vele wandelingen maken, daar val je van af en is niet vermoeiend. Veel mensen denken dat ze zich gigantisch moeten gaan uitsloven in de sportschool om af te vallen en weten niet dat je van een uur wandelen en een uur fietsen beter afvalt, conditie opbouwt en geen verzuring op hoeft te lopen..maar wel vetten verbrand.

De kans dat je nog meer aankomt door mee te doen met wat er thuis te eten is, loop je nu ook.

Wees trots op jezelf en stel je zelf een doel, doe het voor jezelf.

Mijn ervaring is dat als je veel gezond gaat eten, je vanzelf geen behoefte meer hebt aan zoetigheid en vette dingen..dat gaat je tegen staan.

Als je toch wilt rijden en zo blijven als nu, adviseer ik je toch om op paarden van boven de 1.74 te gaan rijden, die kunnen dat wel dragen, daar zie je ook vaak stevige mannen op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:23

@Muissie5
TS geeft zelf aan te zwaar te zijn EN een slechte houding op het paard te hebben. Dat is geen goeie combi voor het paard.
Een paard heeft er namelijk niets aan jouw problemen en welke redenen je aandraagt om op hem te gaan zitten. Te zwaar en een slechte houding is gewoon funest voor een paardenrug. Dan kun je het voor jezelf zielig vinden dat je er niet op mag, voor een paard is het nog vervelender.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:16

Ik begrijp hoe lastig het is, bij mij begint het na een paar jaar niet gereden te hebben weer te kriebelen om weer te gaan rijden, maar in verband met mijn gewicht kies ik er voor om het niet te doen.
Wat voor mij daarin onder andere meespeelt is dat als je op andermans paard rijdt ook van die ander afhankelijk bent hoe goed het zadel past. Natuurlijk zou een zadel altijd goed moeten passen op het paard, maar als je zwaar bent is het nog belangrijker. En wat met een lichte ruiter nog acceptabel kan zijn, kan met een zwaardere ruiter soms gewoon niet meer.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:21

Super dat je erover nadenkt! Ik zou proberen om af te vallen....
En tussentijds, lekker met je paard wandelen, longeren.....
120 K is echt te zwaar voor een paard lijkt mij.....
Niemand kan jou vertellen wat en hoe je het moet doen, maar het feit dat je erover nadenkt, ermee bezig bent dat vind ik een dikke pluim waard!

Heel veel suc6 !