Welton loopt een lesje !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyRemi

Re: Welton loopt een lesje !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:48

Ik vind dat je best goed kan rijden voor iemand die "nog maar" 2 jaar rijd! Ken veel mensen die 4 keer zo lang rijden en 2 keer zo slecht .. ;) Over dat heen en weer schudden met zn hoofd is al genoeg gezegd volgens mij, dus succes ermee! :D

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 19:50

LuckyRemi schreef:
Ik vind dat je best goed kan rijden voor iemand die "nog maar" 2 jaar rijd! Ken veel mensen die 4 keer zo lang rijden en 2 keer zo slecht .. ;) Over dat heen en weer schudden met zn hoofd is al genoeg gezegd volgens mij, dus succes ermee! :D

Dankjewel ! Zulke reacties zijn echt fijn om te horen ! :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:50

Voor 2 jaar rijden ziet het er niet verkeerd uit en goed dat je hier een filmpje plaatst om tips te vragen.
Wat mij op valt zijn je handen maar dat gaf je zelf ook al aan. Ze gaan alle kanten op. Die mag je dus stiller houden en je mag ze netjes rechtop houden. Daarnaast heb je af en toe een knik in je polsen en dat hoort eigelijk niet... je teugel moet zeg maar in 1 lijn door lopen met je hand en onderarm en mag pas bij de elleboog een knik in komen. Let wel op je hakken dat je die uit gaat drukken! En helemaal met het lichtrijden valt het op.. jij werkt harder dan het paard. En dat hoort niet. Probeer hem veel meer voorwaarts te rijden dus dat er veel meer tempo in komt. Als hij niet goed reageert op je been kan tempowisselingen en consequent zijn helpen. Dus als jij wilt dat die harder gaat moet die gelijk luisteren en moet jij niet 4 keer je been aan hoeven leggen. Dus wees daar streng in. En rij tempowisseling dus draven- paar stappen stappen- en weer aandraven. of arbeidsdraf- paar passen middendraf- en weer arbeidsdraf. Doe dit een paar keer en wees er ook consequent bij dan wordt hij elke keer sneller voor je been. Maar ik vind het er echt niet gek uit zien hoor voor iemand die 2 jaar rijdt.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:48

Daantj__ schreef:
Voor 2 jaar rijden ziet het er niet verkeerd uit en goed dat je hier een filmpje plaatst om tips te vragen.
Wat mij op valt zijn je handen maar dat gaf je zelf ook al aan. Ze gaan alle kanten op. Die mag je dus stiller houden en je mag ze netjes rechtop houden. Daarnaast heb je af en toe een knik in je polsen en dat hoort eigelijk niet... je teugel moet zeg maar in 1 lijn door lopen met je hand en onderarm en mag pas bij de elleboog een knik in komen. Let wel op je hakken dat je die uit gaat drukken! En helemaal met het lichtrijden valt het op.. jij werkt harder dan het paard. En dat hoort niet. Probeer hem veel meer voorwaarts te rijden dus dat er veel meer tempo in komt. Als hij niet goed reageert op je been kan tempowisselingen en consequent zijn helpen. Dus als jij wilt dat die harder gaat moet die gelijk luisteren en moet jij niet 4 keer je been aan hoeven leggen. Dus wees daar streng in. En rij tempowisseling dus draven- paar stappen stappen- en weer aandraven. of arbeidsdraf- paar passen middendraf- en weer arbeidsdraf. Doe dit een paar keer en wees er ook consequent bij dan wordt hij elke keer sneller voor je been. Maar ik vind het er echt niet gek uit zien hoor voor iemand die 2 jaar rijdt.

Dankjewel, deze zondag ging het echt al veer beter hoor, ookal zeg ik het zelf ! :D
bedankt voor de tips ! ik zal het zeker proberen !

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:53

Dankjewel, deze zondag ging het echt al veer beter hoor, ookal zeg ik het zelf ! :D
bedankt voor de tips ! ik zal het zeker proberen ![/quote]

Asjeblieft. Mooi elke verbetering is er 1.
Ik had in het begin ook een beetje hetzelfde probleem met een manegepaard. Het paard waar ik in het begin op lesde was een heel braaf paard wat van zichzelf wat sloom was. Hij kon heel mooi lopen en fijn aan je been worden maar dan moest je hem in het begin gelijk goed aan het werk zetten en veel tempo wisselingen rijden. Maar ik was in het begin te lief. Als ik na 3 keer druk geven met me been geen reactie kreeg gebruikte ik bij de 4de keer eens me zweepje. Maar daar ben ik inmiddels wel wat strenger in geworden. En dat rijdt ook fijner dan heb je een paard onder je met meer tempo en impuls waardoor jij niet zo hard hoeft te werken en hij is gevoeliger voor je hulpen en dat is natuurlijk altijd fijn als jij met minder werk hetzelfde resultaat krijgt. Als ik het heb kunnen leren moet het jou zeker lukken En de rest komt van zelf goed.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:36

nou de nodige tips en dingetjes zijn al gezegt, moet wel zeggen dat je je teentjes mooit vooruit laat wijzen! +:)+
daar hoef je dus niet aan te werken, en vooral zo laten!

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:29

Je moet hem achter wat losser maken voordat je er voor aan gaat trekken.
Maar ik weet het is donders moeilijk ik werk er nu ook hard aan. :D

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 12:16

Dankjewel !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:21

Ik krijg een beetje het idee dat die handen zo bewegen door een balansprobleem, alsof je je aan de teugels rechtop wilt houden zeg maar... Wellicht dat een paar balanslesjes uitkomst kunnen bieden?

Edit: Oeps.. Drukte te snel op versturen! Wilde nog even zeggen dat ik inderdaad mensen weleens slechter heb zien rijden, die al veel langer rijden :).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:34

Hé, die heb ik nog gereden toen hij net ingereden was! Superleuk paard is het :+:
Hij loopt inderdaad erg ingehouden, ik weet dat hij véél ruimer kan lopen dus probeer daar aan te werken. Het lijkt alsof je erg veel bezig bent met met zijn voorkant, dat zijn hoofdje mooi naar beneden komt. Maar probeer eens om gewoon los contact te houden met je teugels zonder verder iets met je handen te doen, en rijd hem dan lekker naar voor. Eens hij meer actief loopt van achteren, zal hij vooraan vanzelf ook goed gaan lopen :)

En ik vind ook dat je voor nog maar 2 jaar al erg netjes rijdt. Komt helemaal goed :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:04

leuk paardje!
ik heb wel een tip voor je handen stil houden: gewoon je elebogen meer naast je lichaam
houden, geeft niks dat je hier nog moeite mee hebt!
als je dat doet,houd je vanzelf je handen wel stil
wat je niet moet doen: steeds hem aan de teugel laten lopen,beetje losjes aan de teugels is
veel beter voor het paard waar je op rijd verder niet je handen naast zijn schoft houden,
dan gaat je rug autmatich wat krommer !
verder ga zo door
je komt er wel

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:42

Dat ziet er toch al hartstikke goed uit. Veel oefenen.
Je handen kunnen nog niet goed onafhankelijk bewegen. Als je lijf beweegt met lichtrijden gaan ze mee omhoog en omlaag.
Zit en balansoefeningen evt. aan de longe kunnen helpen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:32

Dankje voor te tips !
Ik doe er zeker wat mee ! :)

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:24

Grappig om de paardjes zo in een filmpje te zien ^^
Ik studeer in Leuven dus rijd ook daar =D
Ik zou ook eens een filmpje moeten maken, je leert er wel veel van he =)
En voor je handen, het mag eigenlijk niet maar misschien kan je gewoon eens het zadel aanraken bij het lichtrijden, dan zijn je handen wel te laag maar dan voel je hoe het is om ze op een constante hoogte te houden.
Is maar een ideetje, ik rijd zelf nog niet lang (dus je mag me tegenspreken) maar vond het gewoon een leuk filmpje dus ik wilde reageren =D