4 jarige Friese hengst Walter @ work (v. Harmen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:56

jannie86 schreef:
en zo nog even een stukje galop, die mij ook even lekker met de neus op de feiten wijst
Het gevoel is echt heel anders dan het beeld.

Wat heeft jou bij de galop op de feiten gedrukt. Dat je ook hier wat teveel met de voorkant bezig bent? Maar daarintegen heeft hij een hele mooie ruime galop. Hij zou misschien voor de mooiigheid nog meer op het achterbeen mogen. Maar daar is hij nog jong voor. Dat komt vanzelf wel.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:55

FriesWytske schreef:
jannie86 schreef:
en zo nog even een stukje galop, die mij ook even lekker met de neus op de feiten wijst
Het gevoel is echt heel anders dan het beeld.

Wat heeft jou bij de galop op de feiten gedrukt. Dat je ook hier wat teveel met de voorkant bezig bent? Maar daarintegen heeft hij een hele mooie ruime galop. Hij zou misschien voor de mooiigheid nog meer op het achterbeen mogen. Maar daar is hij nog jong voor. Dat komt vanzelf wel.

dat vooral ja, maar ook mijn eigen houding daarbij.
Wat hij laat ziien is van de afgelopen 4 weken.
Hij was vandaag erg afgeleid in het begin. Als ik hem aan het werk zet is het beter, maar daar werd hij loperig van.

Naam even kwijt, maar ik ben niet gespannen. Innerlijk dan.
Lichamelijk zet ik mij vast in schouders.

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:05

Wat een mooie fries :D

Hij heeft een mooie gallop en springt netjes aan.
Wat me opvalt is dat je niet op je kont blijft zitten in de gallop, af en toe klapper je wat.
Je houding lijkt wat stijfjes. Maar dat gaat helemaal goed komen.
Ben benieuwd hoe het erover een paar maanden uitziet ;)

Retlaw

Re: 4 jarige Friese hengst Walter @ work (v. Harmen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:04

dank je! Ik kan de galop inderdaad nog niet helemaal uitzitten, wordt aan gewerkt! Vanavond les en dan al mijn punten maar eens voor leggen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 20:15

les gehad! Hele omschakeling. Van voren los en op eigen benen. Heerlijk gereden, ontspannen en over de rug! Goed dat iemand mij op mijn fouten wijst. Eerste minuut direct al. Helemaal blij dus!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:20

Hoi Jannie,

Ook ik vind het heel goed van je dat je de foto's hebt geplaatst en open staat voor commentaar.

Je zadel is al besproken en komt wat anders voor, dus daar zeg ik niks over.

Dat hij voor te veel in de krul loopt met een weggedrukte rug, weet je zelf al en heb je nu met je instructeur al aan gewerkt! Heel goed. Niet te snel weer omhoog gaan werken, want hij moet eerst kracht opbouwen achter.

Het is al eerder gezegd, maar ik zeg het ook nog eens: Op het eerste filmpje is het dier niet regelmatig. Steeds als linksvoor op de grond komt zakt zijn hoofd, komt rechtsvoor op de grond, duwt hij zijn hoofd omhoog... Wees daar kritisch op met rijden. Kan komen door de manier waarop hij daar loopt, maar anders zeker even naar laten kijken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 00:00

MariekeA schreef:
Hoi Jannie,

Ook ik vind het heel goed van je dat je de foto's hebt geplaatst en open staat voor commentaar.

Je zadel is al besproken en komt wat anders voor, dus daar zeg ik niks over.

Dat hij voor te veel in de krul loopt met een weggedrukte rug, weet je zelf al en heb je nu met je instructeur al aan gewerkt! Heel goed. Niet te snel weer omhoog gaan werken, want hij moet eerst kracht opbouwen achter.

Het is al eerder gezegd, maar ik zeg het ook nog eens: Op het eerste filmpje is het dier niet regelmatig. Steeds als linksvoor op de grond komt zakt zijn hoofd, komt rechtsvoor op de grond, duwt hij zijn hoofd omhoog... Wees daar kritisch op met rijden. Kan komen door de manier waarop hij daar loopt, maar anders zeker even naar laten kijken.

thanks!
Dat onregelmatige herken ik, hij is al helemaal doorgelicht. Niks te zien of te merken.
Vanavond trouwens geen last van gehad.
Daarover van te voren niks gezegd, en achteraf wel besproken, was haar niet opgevallen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:29

Supergaaf beest zeg! Maar ik zie ook een gespannen combinatie inderdaad. Hij loopt in een heel hoog opgekropt krulletje, en jouw schouders zijn ook niet lekker los.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:45

@ Scharmila Volgens mij heb jij niet het hele topic doorgelezen. Want dan kon je lezen dat ze daar nu mee bezig is. En gisteravond les heeft gehad en dat ze daar toen ook op is geweest. En daar met de instructrice mee aan de gang is gegaan.

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:57

In de draf lijkt het of je hem te veel van voren tegenhoud waardoor hij zich gaat opkroppen...
Probeer hem meer lengte te geven en z'n achterhand eronder te laten zetten...
Daardoor gaat hij leren over zijn rug te lopen.
En dan zul je zien dat het vele malen fijner zit op hem en hij ook een pasje terug neemt...

In galop zie ik dat je je handen strak vastzet...
probeer een keertje arrogant te gaan zitten :o ...
Borsten vooruit en constant eraan denken om met je handen lekker ontspannen mee te gaan...

Ik rij zelf ook op zo'n gebouwde fries dus snap zeker hoe moeilijk het is om zo'n friesje te rijden :P
Je bent snel je balans kwijt omdat ze zo verschrikkelijk smal gebouwd zijn en erg gevoelig overal op reageren... 8-)

Een ook het probleem met het zadel is te herkennen;) ik heb ook een flinke kont erop staan en een fries waar absoluut geen groter zadel op kan ;)

Als je nieuwschierig bent;) zie de topic van mij: Lammert (fries) @ work

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:12

Zoals de meesten aangeven, jij hebt toch een soort "spanning,onzekerheid" als je erboven opzit, en hier maakt jou mannetje (mis)gebruik van. Hoe meer dingen hij "ziet" hoe gespanner jij waarschijnlijk vastslaat..
Eerst wat ik had, was dat je ontzettend vasthoud, ga eens relaxed op je paardje zitten ;).
Hij lijkt me wel een ontzettend eerlijk paard en lief.

2de; dit zadel zit voor jou niet goed, en voor 't paard ook niet.
Als jou paard, stapt, draaft of galoppeerd heb ik het idee dat zn schoudergebruik niet vrijuit kan gaan en het zadel hem daar in bekneld.. Maar zie net dat je al een nieuw zadel krijgt ;)! Top!

Probeer hem lang en laag te rijden, over zn rug.. maar zoals ik hier lees bne je daar al lekkerm ee bezig!
Komt vast goed met jullie!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:35

Wat een leuke fries heb je daar zeg!

Lastig is dat als een paard liever lekker zo opgekropt loopt dan gaat stofzuigen. Ik ken dat en ik heb geen fries. Altijd werd er maar gezegd, als je hem nou wat meer loslaat van voren dan gaat ze vanzelf wel met de neus naar beneden. Nou, echt niet dus. Het is geen kwestie van meer teugel geven en hop daar gaan ze lekker stofzuigen. Althans niet bij mijn merrie. Leukste was altijd om mensen er op te laten die wel even zouden laten zien hoe dat moest. Nou, als ze niet fatsoenlijk konden rijden vielen ze meteen door de mand :D . Het is een combinatie van niet helemaal los gooien van voren maar met je been naar je hand toe rijden en daar opvangen en uitnodigen te zakken.. En daar moet je bij zo'n paard ontzettend hard voor werken. Ik hoop dit jaar met mijn paard M2 te starten en de allermoeilijkste oefening is nog steeds haar lang en laag, actief te houden (met fijn ruggebruik).

Ik vind in het filmpje het er allemaal idd er wat overhaast uit zien. Of je hem vast houdt weet ik niet, je houdt hem tegen ipv dat je met je hand het paard uitnodigt om te zakken. Beetje lastig uit te leggen van achter de computer. Ik zou het tempo iig wat lager leggen als hij meer door zijn lijf gaat bewegen wordt hij vanzelf wel actiever dan.

volgens mij moet je ook wat meer op het achterste gedeelte van je bips zitten. Dan trek je je rug wat minder hol en kan je ook beter zitten.

Het zadel is al van alles over gezegd.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:03

Inmiddels een zadelcheck gehad, en het lag zoals iedereen ook al bijna aangaf niet goed.
Advies was om niet door te rijden en een ander aan te schaffen.
Hij heeft nu een lekkere week rust en deze week pak ik hem op met longeerwerk!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:53

Hey Jannie
Wat zei je nou? *baal echt van mezelf!* Waarom? Vind je dat je niet goed genoeg rijdt? Ik heb je video bekeken: je zit heel netjes! En tja, mag wel wat losser, maar velen zouden deze houding willen hebben hoor. Overigens hoop ik niet dat je je eigenwaarde haalt uit de manier waarop je paardrijdt! Je hoeft echt niet van jezelf te balen.

Verder moet je eerst de basis goed onder de knie krijgen. Denk even niet aan die hals en die houding, maar denk alleen: been = voorwaarts en terugrijden = terug. Ga schakelen. Activeer de achterbenen. Als je paard goed voor je been is, ga je hem in stap op een volte 10 m vragen zijn kaaklijn te ontspannen. Hierbij moet je wel hulp zoeken van een instructeur, achter de pc kan ik dat niet goed uitleggen. In ieder geval buitenteugel eraan houden en voorwaarts houden, vragen met je binnenhand om stelling. Op een gegeven moment gaat je paard het bit afkauwen en zal hij zijn hals laten zakken. Zoals eerder genoemd gebeurt dat hals laten zakken niet zomaar: je moet er wel echt om vragen. Succes!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:39

Hey Jannie! Wat een fijn dier heb je onder je kont zeg! Geloof dat veel tips al gezegd zijn hierboven. Mij viel op dat hij in stap soms de neiging heeft richting telgangen. Als je probeert meer rust te vinden in de stap moet dat beter worden. En dat lengte nemen voor herken ik, is moeilijk! Bij die van mij rij ik veel achten en dan telkens wat stelling mee naar binnen vragen en gelijk vragen om te zakken. Door de stelling pakken ze het dan wat makkelijker op is mijn ervaring. Dit pak ik met het rijden telkens tussendoor mee, blijft ook mooi de rust er in. Misschien nog een tip voor een ander zadel, als het om hem niet groter kan, probeer dan of je een zadel met een wat open zit kan vinden, dan heb je zelf wel meer ruimte, en zit het zadel hem niet in de weg. (Alleen als je een diepe zit gewend bent kan het erg confronterend zijn om in een zadel met een open zit weer tegen zitfoutjes aan te lopen, maar goed dat is ook weer leerzaam natuurlijk ;) ) Hoop dat je er wat mee kan!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:55

en er is sinds vandaag een goed passend zadel!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:04

Dankje!
En ik ben super blij met het zadel!
Ik merk direct verschil, hoewel het erg wennen is!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:50

Een nieuw zadel is altijd wennen natuurlijk. Ik ben erg benieuwd naar nieuwe foto's/filmpjes. Ik heb het hele topic gelezen en ik heb wel een aantal tips, maar nu je les hebt en daar op een heel andere manier rijdt en ook nog een nieuw zadel, weet ik niet of de tips op basis van oude beelden nog wel nuttig zijn.

Ik ben erg nieuwsgierig naar nieuwe foto's/filmpjes van jullie. Je paard is in elk geval prachtig en als jullie zo doorgaan komt het met rijden ook helemaal goed!

BailyNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:52

Je houd de teugels wel erg gespannen. probeer haar een kans te geven om te zakken.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 06:57

gave hengst, het lijkt of je hem voor heel erg opgesloten houd. misschien dat hij daarom ook blokkeerde ..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:42

Leuke Fries, mooi model.
Wat mij opviel in je filmpje is dat je staptempo te hoog is. Probeer hem wat rustiger te laten stappen. Werk desnoods op de volte. Voel je dat het tempo omhoog gaat, zet hem op de volte en stel hem dan wat lager en ronder in. Pas als hij daarin ontspannen is, draaf je weg. Zul je zien dat je draftempo dan ook gecontroleerder is.
In draf neigt hij naar teugelkreupelheid, het omhoog en omlaag komen van zijn hoofd. Hij loopt ook met teveel stelling naar links op de rechterhand. Jouw rechterhand/teugel hangt net te los ten opzichte van links. Rijd hem op twee teugels, evenveel druk. Plaats zijn voorhand wat meer naar rechts, dus links begrenzen, vraag wat stelling naar rechts en vraag met je buitenhand om wat meer te zakken. Die scheefheid zie je het best als jij van hand verandert van rechts naar links. Hij valt over de buitenschouder weg. Zodra je de diagonaal oprijdt wordt jouw rechterhand de buitenhand. Laat hem op die rechterhand zakken, begrens rechts ook en nodig dan met links uit om wat linkerstelling te nemen. Om dit goed aan te voelen zou ik het van hand veranderen op een langere lijn doen, dus vanuit de hoek- KXM of HXF- en niet over de BE of EM of HB lijn zeg maar.