geen grip meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:11

Ik ben het met je eens hoor Jolien. Bang, onzeker, tanden, zadel. Ja dat kan allemaal best wel, maar soms gaat een paard op een buitenrit gewoon aan de kletter omdat het wel eens even lekker is om zo hard te rennen. En als je baas niet duidelijk genoeg zegt dat het niet mag stop je toch gewoon pas als je dat zelf wilt? Dus als je eens even stevig moet doorkomen om duidelijk te maken dat dat nou juist niet de bedoeling is dan moet je dat zeker doen, voor je eigen veiligheid.
En ja, verder natuurlijk wel lessen nemen om ervoor te zorgen dat je je paard onder controle krijgt. Vind het ook niet slim om met een paard dat je niet onder controle hebt de weg op te gaan.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:00

Joolien schreef:
Ow jeej, ow wee als er iemand een paard heeft die inderdaad gewoon koppig is...

Bang, grondles nemen... Kom op mensen, jullie weten heust wel dat het niet altijd zo werkt. Soms moet je een keer streng zijn.

Een keer 'in de mond raggen'. Nou dat klinkt zielig maar als mijn paard er ongewenst vandoor gaat ben ik even niet zo lief meer voor hem, ook al moet ik hem dan even 'in zijn mond raggen'. Ho is ho en hij heeft er maar respect voor op te maken. Een fjord hoef je niet altijd lief te vragen of ie wilt luisteren, soms nemen ze gewoon een loopje met je.

Een slofteugel vind ik helemaal geen verkeerde oplossing, zo kun je op een nette manier een noodrem toepassen. Succes.

Ben het met je eens!
Mijn mening is dan liever een keer door zijn mond raggen
Dan een keer een groot ongeluk te krijgen omdat je paard
er blijft vandoor gaan.

Nachtlampje

Re: geen grip meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:18

JNY024, vind niet echt dat je zoiets kan zeggen terwijl je zelf een paard hebt waar je niet mee om kan gaan..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:09

Ik zou zeggen: Als je op buitenrit gaat, doe een western bit/ hoofdstel in.
Een western bit is net even wat scherper. Denk er dna wel aan dat je een beetje een losse verbinding hebt, anders ver**** je inderdaad de mond. Maar als jij er geen grip op hebt als je paard er zo vandoor gaat, met een gewoon bit in, kan je echt beter (voor buiten) een westernbitje gebruiken. Niet TE scherp, maar dan heb je wat alsje je paard echt niet meer kan houden. Dan zit er namelijk wel een rem op! Ik heb ook een westernbitje in bij mijn verzorgpaarden als ik naar buiten ga. Vooral nu, nu het lekker weer word en we weer meer naar buiten gaan. Als je paard er dan vandoor gaat, kan je tenminste nog aangeven dat jij de baas was.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:39

Slofje schreef:
Natuurlijk kun je hard zijn tegen je paard, ook een flinke schop tegen zn kont zal m niet bijzonder veel deren. Maar een klap tegen je arm of been of een klap tegen je kaak is toch iets anders vind ik.
Daarnaast niet echt leuk dat je mijn paard uitmaakt voor l*lletje.

en @Nienke, daar heb je natuurlijk gelijk in :) Ik bedoel meer te zeggen dat je niet alles op hoeft te lossen op de makkelijkste manier, zoals even een harde ruk in die mond. (en ps, even offtopic, wat heb jij daar een lekkerding als paardje zeg *even in profiel gespiekt* :+)

:o Hihi ze is best lekker ja :P Dankjewel! :D
Ik ben het er mee eens dat je de hulpen zo klein mogelijk moet houden,, maar dan leg ik er wel de nadruk op dat het mogelijk moet zijn .. xD

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:40

@ Slofje; zie nu dat jij ook echt een sexy hebt hihi <3

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:09

Kwam in een ander topic dit tegen;

Vinca schreef:
j amijn fjord is ook heel snel
we hebben een mega groot veld in het dorp en daar doen mijn vriendin en ik altijd wedstrijdjes wie het snelst is
en ja hoor mijn fjord wint van een paint van 1.60 hoog hahaah
ze ivnd het zo leuk even onderweg nog even een bokje en dan van start echt geweldig

Mss heeft dat er ook wat mee te maken?

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:55

nientje78 schreef:
Kwam in een ander topic dit tegen;

Vinca schreef:
j amijn fjord is ook heel snel
we hebben een mega groot veld in het dorp en daar doen mijn vriendin en ik altijd wedstrijdjes wie het snelst is
en ja hoor mijn fjord wint van een paint van 1.60 hoog hahaah
ze ivnd het zo leuk even onderweg nog even een bokje en dan van start echt geweldig

Mss heeft dat er ook wat mee te maken?

Haha ja idd :')

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:11

Dan is het niet raar dat ze er 'zomaar' vandoor gaat. Is moeilijk af te leren, spreek uit ervaring.

Nableize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:46

suikerklontje geven voordat je het bit in doet (of juist daarna) helpt ook :o

96_Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:48

misschien een ander bit??

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:54

Ik denk dat ze de crosspartijtjes ff achterwege moet gaan laten.

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:10

Ik vind het best naïef van mensen als ze gaan zeggen,
Dat ligt niet aan het paard maar aan de ruiter.
Mijn paard wil soms ook gewoon een sprintje trekken,
vind ie heerlijk dan ontspant hij helemaal!
Maarja vaak is het niet de bedoeling, dus in feite gaat hij er dan vandoor
Een scherper bit is niet de eerste oplossing waar ik aan zou denken,
maar een keer boos worden om duidelijk te maken dat het ongeoorloofd gedrag is vind ik prima!
Sommige paarden zijn gewoon ondeugend, punt uit.
Ligt niet aan de kwaliteiten van de ruiter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:16

@Nienke, dankje :D
Ik denk dat we dan wel een beetje naar dezelfde richting kijken met onze neus.
Ik moet soms helaas ook hard zijn in de mond, gelukkig niet voor halthouden, maar -even vervelend en soms nog erger- voor het ik-wil-links-jij-wil-rechts probleem.. :P

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:52

@ Slofje; maar dan zijn het toch ezels? die gaan toch links als je rechts wil, zou maar ff goed kijken of je wel echt een paard hebt :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:16

Soms twijfel ik ook ja :P Heb dan wel een gele ezel met muizenoortjes ;3

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:12

mijn paard heeft dit ook wel eens maar ik ga dan echt niet denken dat ik het op een lieve manier moet oplossen! Als mijn paard er vandoor gaat dan krijgt ze gewoon een mep en een goede ruk van het bit! meestal trek ik haar in een volte.
Wat ik tegenwoordig ook wel probeer: als mijn pony te hard gaat naar mijn zin draai ik gewoon om en galopeer weer terug. ik draai weer om en galopeer naar huis maar als ze weer te hard gaat dan draai ik gewoon weer om en dit doe ik dan net zo lang tot ze rustig galopeert! dit werkt echt heel goed want na een tijdje krijgt ze in de gaten dat ze niet zo hard moet galoperen en dat ze pas naar huis mag als ze rustig is. ik vind dat het heel goed werkt!

succes

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:24

Rosa_emmelie, slaan als je paard ervandoor gaat? Domste wat ik ooit heb gehoord, leer eerst eens wat en hoe je moet reageren op welk moment en in welke situatie.
Een paard leert in de beginselen dat een tik harder gaan betekent, niet dat hij fout zit. Vind dus dat je erg dom bezig bent.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:46

Slofje schreef:
Rosa_emmelie, slaan als je paard ervandoor gaat? Domste wat ik ooit heb gehoord, leer eerst eens wat en hoe je moet reageren op welk moment en in welke situatie.
Een paard leert in de beginselen dat een tik harder gaan betekent, niet dat hij fout zit. Vind dus dat je erg dom bezig bent.
als hij te hard gaat krijgt hij een tik tegen zijn hals. hij reageert hier wel op dus... als ik dat dan niet doe zit ik binnenkort onder een auto ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:12

sillyhorse schreef:
Ik ben het met je eens hoor Jolien. Bang, onzeker, tanden, zadel. Ja dat kan allemaal best wel, maar soms gaat een paard op een buitenrit gewoon aan de kletter omdat het wel eens even lekker is om zo hard te rennen.

Maar als dit iedere buitenrit gebeurt (dat leid ik uit de openingspost af) ga je toch niet iedere buitenrit in de mond raggen? Als éénmalige oplossing op een jolige, koppige bui van het paard kan ik deze oplossing nog wel begrijpen. Maar toch niet iedere keer? Dan is er toch iets meer mis (daarom niet persé medisch, maar vooral de onwetendheid/geen ervaring van de ruiter) En laat ik nou net een onervaren ruiter geen slofteugel of scherp bit in handen willen geven., dat is vragen om nog grotere problemen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:38

@rosa_emmelie
Natuurlijk reageert hij hier op, jij mept hem op een plek waardoor hij zich bedreigd voelt.
Als jij onder een auto komt anders, zou jij niet de weg op moeten gaan ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:15

een ander bit? Een rolbitje bevoorbeeld, dan kan ze het bit niet meer vastpakken :) of een zwaarder bit?

Ga je in groep wandelen of alleen? Als ik met m'n merrie alleen ga wandelen doe ik er altijd een zwaarder bitje in, als ik met twee of meer ben, vliegt m'n gewoon trensje erin :)

hulpteugels kunnen ook een oplossing zijn..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:20

En dan los je het probleem niet op, maar verdoezel je het.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:09

Feit, maar dan moet er naar de oorzaak gezocht worden voor ze naar buiten gaat? :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 08:16

als je paard een gevaar is buiten, zeker weten!