Weer eens Zyalda

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: Weer eens Zyalda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:17

:( Dat is balen... en wat verschrikkelijk zonde..

JA! Druk me maar met mn neus op de feiten! Er zullen vast nog wel meer foto HAWs komen, vind ik
juist heel fijn om te horen! Tot spreeks dan maar!

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:33

Ik vind het een prachtig paard, spreekt me echt aan :j

In verband met je rug: heb je al eens een fysiotherapeut geprobeerd? Ik had er zelf ook héél veel last van, en als ik op mijn paard zat gaf dat ongeveer hetzelfde beeld als bij jou. De fysio heeft me de zogenaamde "bekkenkanteling" aangeleerd door verschillende oefeningen. Ik moet zeggen dat dit me wel geholpen heeft, al moet ik er wel echt op letten. Vanaf het moment dat ik moe word bijvoorbeeld, komt die holle rug wel weer piepen... Ook buikspieroefeningen helpen wel, maar dan moet je ze zeker correct uitvoeren. Hopelijk heb je er iets aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:51

Dat is een goed idee inderdaad! Ik ga eens kijken of de fysio vergoed wordt en dan
ga ik gewoon eens informeren! Ja idd het blijft opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:56

Ik zou haar ook geen schop geven, maar goed aan het werk zetten op het moment dat je spanning voelt komen. extra stelling vragen, of ineens een pasje wijken vragen. Niet altijd even makkelijk, i know :D
Vind het een super gaaf paard joh! Ze doet echt enorm groot aan, jullie zijn een leuke combi!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:09

Dat stelling vragen bij spanning begint makkelijker te worden. Wijken kent ze nog niet
(ja ze gaat wel zijwaarts al op kuitdruk maar nog niet correct en ik wil haar niet belonen
nadat ik haar over de schouder weg laat vallen omdat ze ergens langs moet.. en zij denkt
een beloning te krijgen voor het wijken)

Gisteren was ze in het begin buiten ook gespannen, er liepen meerdere paarden in de bak
(er was wedstrijd) op een gegeven moment ging ik Old mc Donald had a farm hihahihaho fluiten
met klikjes erachteraan. Ze kwam wat tot rust, de paarden gingen de bak uit en toen hadden
we even een meningsverschil want mevrouw wou erachteraan maar toen ze begreep dat ze
helaas nog even verder moest en ik begon weer te fluiten en te klikken en gewoon op de "enge"
plekken de andere kant opgekeken en haar gewoon genegeerd en binnen 5 minuten waren
we op de "niet enge" zijde halsstrekken (vwnw) aan het oefenen en halverwege de bak nam ik
haar wat op maat en gingen we een beetje oefeningetjes rijden, voltetje 10m, beetje schoudervoor.
Grote voltes en op een gegeven moment liep ze zelf rechtuit over de hoefslag richting achterin de
bak omdat ze toch wel nieuwsgierig was geworden wat er daar nou was ipv dat ze gelijk ging
panieken omdat ze iets langs zag scheuren door de bosjes heen.

(paarden in de paddock van de buren)

Dus was erg fijn. Ik ga gewoon cursusje rustige liedjes fluiten doen :P

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:17

Leuk paard om te zien! Maar als je die onderhals weg wilt krijgen, dan gaat dat je zo niet lukken.
Op bijna alle foto's gebruikt ze de verkeerde spieren in haar hals, en zal de hals alleen nog maar dikker worden.
Probeer haar iets meer naar beneden te rijden dan gebruikt ze de bovenste hals spieren en zal ze de onderste ontspannen en dus minder trainen. Als dat lukt, gebruikt ze automatisch meer haar rug, en wordt deze dus bol.
Volgens mij is dat de oplossing voor een groot deel van jouw problemen.

Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:40

In OT staat ook dat ze die dag af en toe erg gespannen was en dat ze
meer ontspannen liep in het vorige topic (waarvan de link ook staat aangegeven)

Ik geef het paard de mogelijkheid om zelf te dalen, wil het paard niet heeft ze meer
tijd nodig. Heb geen zin om haar te gaan dwingen en straffen net zolang tot ze gaat
omdat ze MOET.

Ik wil dat ze het vrijwillig doet. Heb veel dagen dat ze de onderhals helemaal niet
gebruikt en sommige dagen spant ze hem af en toe iets maar dan sluit ik het rijden
af zodra ze lekker losjes en over de rug beweegt zonder teveel poespas van voren
(als ze maar daalt en ontspant) :) Alleen sja..

Rondspringende blehrende lammetjes zijn ook heel eng als je een lege weide gewend
bent :P

Bedankt voor het meekijken Wiske_, ik plaats het topic niet omdat ze geweldig loopt
maar meer voor de progressie. Het is net als topsport, soms zit het mee.. en soms zit
het tegen. We kunnen niet iedere dag de marathon lopen.

Volgende keer vast weer een heerlijk ontspannen fototopic :j :D (want dag erna liep
ze heeeerlijk zonder spanning/stress e.d.)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:49

Leuk, een nieuw topic! Nu geen tijd, maar ga het helemaal doornemen en als ik nog iets weet te verzinnen zet ik dat erbij. Eén dingetje nu vast, waar m'n oog op viel. Je schrijft dat je wilt dat je paard vrijwillig daalt, niet omdat ze moet. Maar wanneer wordt 'goede ideeën aandragen' dan 'dwingen'? En wat dwing je, de spieren van je paard of de 'wil' van je paard? Als iemand struikelt en je vangt die persoon op, dan 'dwing' je zijn lichaam om te blijven staan, maar meestal is zo iemand dan juist blij met jouw manipulatie van zijn lichaam. Een paard dat uit balans raakt door een schrikreactie doe je naar mijn idee een groter plezier door het te 'dwingen' om in balans te blijven dan door te wachten tot het zelf bedenkt dat het allemaal wel meeviel.

Naar mijn idee gebeurt er bij een schrikreactie van een paard zoiets:
Het lichaam gaat in de paniek-stand, vanwaaruit het zo snel mogelijk vooruit kan (kop omhoog, rug omlaag, lijkt nogal op de houding van een paardenlichaam in de startbox op de renbaan). Voor extra efficiënte verbranding komt er een stoot adrenaline vrij. Daarna kunnen er twee dingen gebeuren. Ofwel de paniek was terecht, paard gaat aan de kletter en dan is het wachten tot de adrenaline zo ver op is dat het weer wat kalmeert. Vanaf dat moment gaat de snelheid er wat uit, maar de drempel om opnieuw te schrikken blijft door de restjes van allerlei stofjes nog een tijdje lager dan anders, waardoor makkelijk opnieuw een schrikreactie ontstaat. Het paard is dan 'heet'.
Ofwel de paniek was niet terecht, het paard herkent de situatie als bij nader inzien niet gevaarlijk, het wordt gerustgesteld door paarden in de buurt die niet schrikken of een mens slaagt erin aan het paard uit te leggen dat er niets aan de hand is. In dat geval kalmeert het paard snel, briest een keer flink en gaat over tot de orde van de dag. Ik denk dat er weinig mee mis is om een paard, door het manipuleren van z'n spieren en handig gebruik te maken van natuurlijke reflexen en aangeleerde reacties, te 'dwingen' om kalm te blijven. Net zoals een fysiotherapeut of masseur afzonderlijke spieren dwingt om te ontspannen. Waar je dan zelf, vanzelf, in je hoofd ook ontspannen door raakt. Dat is wel een kunst en ik vind het niet per sé nodig om naar allerlei hulpteugels te grijpen (ik verwacht van een fysio ook dat hij gewoon met z'n eigen handen werkt en niet speciale touwen of apparaten gebruikt om harder te kunnen trekken of duwen). Maar het is niet hetzelfde las vrijwillig.

Wegens tijdgebrek laat ik het hierbij, ben benieuwd hoe anderen dit zien?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:14

Ik ben allang blij dat ze me nu toestaat op mijn handen haar te begrenzen zodat ze niet
meer over de schouder wegvalt, dat ze begrijpt dat bepaalde hulpen samen afwenden met
buiging betekent en dat ze haar voltes netjes inzet zonder over de schouder de hele lange
zijde over weg te rennen omdat ze niet op de volte wou omdat dan de ruiter zijn binnenhand
opzij gaat.

Het was in het begin verschrikkelijk, ik heb nu een fijne aanleuning zonder dwang e.d.
(op een paar "enge" dagen na) en daar ben ik blij om.. zie het nut niet om haar te "straffen"
door haar hoofd opzij te trekken naar binnen en met mn binnenbeen door te schoppen.
(dat moet dan wel zo hard want ze is echt helemaal van de wereld en is veel sterker dan ik)
De truuc schoudervoor ken ik wel, maar ze draait gewoon haar hoofd omhoog en naar buiten
terwijl ze bijna SB loopt :')

Als ik haar een dagje laat aanpoten en beetje voltes rijden en haar negeren en votles stiekem
vergroten en zodra ze 5 min ontspanning geeft uitstappen, belonen en dag erna loopt ze
helemaal relaxed omdat ik relaxed ben geeindigd. Geef ik haar 2x een "schop" en schreeuw ik
tegen haar gaat ze de dag erna die bak niet meer in en steigert, draait en gaat keihard achteruit :+
Uiteindelijk krijg ik haar er wel in hoor.. na 10 min op mn gemak net zolang door te zetten vanuit
rust. Dan draaft ze ineens voorwaarts en wil ze in de bak niet stappen.. nouja.. dan maar draven
en rijden denk ik dan :P

Maar komt niet vaak meer voor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 11:09

Uiteraard, als ze te diep loopt manipuleer ik haar wel door aan het been voorwaarts te rijden zodat
ze zelf haar hoofd op de ll gaat dragen. En uiteraard als ze haar neusje eruit steekt geef ik een halve
ophouding en geef ik wat meer kuitdruk bij terwijl ik mijn hand ontspan om haar de kans te geven om
ook daadwerkelijk nageeflijk te worden.

Maar vasthouden en doordrukken werkt bij die paard niet.. ze krult zich dan op en drukt de rug weg en
dan is het dag ontspanning

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:39

Vasthouden en doordrukken werkt volgens mij bij geen enkel paard om ontspanning te krijgen. Met mijn omslachtige beschrijving van dwingen bedoelde ik ook niet vasthouden en doordrukken, maar het heel gericht en met zoveel kracht als noodzakelijk beïnvloeden van specifieke spiergroepen. Zoals ook een masseur doet. Als je ooit echt goed vastgezeten hebt in bijvoorbeeld je nek dan weet je dat spieren die gewend zijn te spannen niet zomaar loslaten als je probeert te ontspannen. Daarvoor is dwang van buitenaf nodig.

De foto op de eerste pagina, waarbij de vraag wordt gesteld hoe zo'n paard moet worden aangepakt, toont een zeer gespannen paard. Zo'n paard kan ontspannen via de 'mentale' weg, maar veel sneller via de fysieke weg. Sommige paarden zijn genoeg op eten gesteld om ze daarmee tot kalmte te dwingen, voor voer laten ze hun hoofd zakken en strekken zo automatisch zelf hun rugspieren. Als ze dan ook nog gaan kauwen ontspant de kaak en voilà, paard is weer helemaal rustig. Helaas heb je daar onder het zadel weinig aan, dus moet je een andere motivatie vinden om het hoofd te laten zakken, en dus niet vasthouden (of trekken) en schoppen. Als je masseur je vaste nekspieren stevig vastpakt en vasthoudt ga je door de grond van de pijn. Het is evenmin prettig als je op zo'n harde spier een klap krijgt, een spier moet los zijn om bij een klap te kunnen veren. Het is wel prettig als zo'n spier gekneed wordt en dat mag ook best stevig. De spieren die een gespannen paard moet loslaten zijn de rugspieren, alleen daar ligt een zadel op en daar zit je zelf bovenop. Om dan het hoofd omlaag te krijgen kun je het beste je binnenbeen gebruiken, waarbij alleen de buitenteugel op z'n plek blijft (ten opzichte van het hoofd, dus niet trekkend maar blokkerend) en de binnenteugel is open. In de ideale situatie zakt dan het hoofd keurig in de correcte stelling en paard kalmeert (doordat z'n lichaam gedwongen is te onstpannen). In de niet-ideale situatie laat paard zelf heel snel de buitenhand los en verandert gauw van stelling, waardoor je drijvende binnenbeen opeens een buitenbeen is geworden en je geopende binnenteugel opeens trekt. De oplossing daarvoor is - op papier - heel eenvoudig, ga mee met de buiging van je paard en vraag met je nieuwe binnenbeen het hoofd omlaag. Als er geen fysieke reden is waardoor het paard steeds opnieuw gespannen raakt met rijden (verkeeerd zadel, gebitsproblemen, rugbelssuure etc.) zal het binnen no-time doorhebben dat het een stuk prettiger voelt om de aanwijzingen van de ruiter te volgen dan constant te zoeken naar sabeltandtijgers.

Een paard als Zyalda, dat door gebitsproblemen heel lang niet heeft kúnnen ontspannen onder een ruiter moest nadat de pijn weg was er eerst aan herinnerd worden dat je ook met je neus over de grond kunt draven en dat dat veel lekkerder voelt dan standje giraffe. Omdat ze daarbij erg netjes gereden wordt en zelf gewoon talent heeft, zijn jullie in een paar weken gigantisch vooruit gegaan.

Als ik heel kritisch naar de foto's kijk wil ik eigenlijk liever weer een filmpje zien (hihi). Wat me opvalt is dat ze, ondanks dat het buiten is en ze daar sneller afgeleid is, op ale foto's haar staart rustig heeft (ik meen mij te herinneren dat ze op het eerste filmpje ofwel zwiepte of staart strak tussen de billen had). Buiten de foto's waarop ze is afgeleid en gefocust op iets buiten beeld (schaapjes, wel cool dat ze een hond direct naast de bak volkomen oninteressant vind, haha, je zou verwachten dat honden enger zijn dan schapen) lijkt ze achter de teugel te kruipen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:37

Ze heeft nog veeel en veeel opgekropter gelopen. Op het allereerste filmpje liep ze enkel opgekropt
(omdat ik het te diep gaan wou verblommen, je weet hoe dat gaat als je net een paard hebt waar je
bij iedereen even mee wil pochen) en toen voelde ik helemaal geen druk/aanleuning op het bit/teugel
terwijl het juist lijkt alsof ik haar op de plek "dwing"

Bedankt voor je duidelijke uitleg (al moet ik hem nog wel even 5x lezen en even logisch nadenken
dus dat doe ik nogmaals als ik goed wakker ben.. ben nu doodop.. heb spoeddienst gedraaid op mn werk)

Wat betreft spieren, vastzitten en massages/loswerken van het menselijk lichaam heb ik weinig verstand.
Ik gil bij voorbaat al NEE als het vriendje me ook maar aankijkt alsof hij zoiets van plan is en een fysio
heb ik nog nooit van dichtbij gezien :=

Als [***] goed haar best heeft gedaan laat ik haar af en toe ook even "vrij" lopen. Waarbij ze lekker
met de neus er uit mag.. even lekker mag schudden in de gang van haar keuze waarbij ze ook nogeens
een massage aan haar hals.. nouja.. manenkam krijgt. Vind ze heeeeerlijk.. dan gaan de oortjes op
Happy Athlete modus en daarna zakken ze opzij (absolute ontspanning)

Halsstrekken doen we wat minder lang op de dagen dat ze lekker relaxed en over de rug loopt, op dagen
dat ze stressed out is loopt ze extra lang (gemeen he) net zolang tot het kwartje valt dat ze niet
wordt opgegeten door de vlokken in de bak, niet aangevallen wordt door de paarden in de wei op 100m afstand en ALS ze dan wil gaan dalen dan rijden we ook gewoon echt veel lang laag net zolang tot ik
onder me een zucht voel en alles lekker heen en weer wiebelt. (je voelt het verschil op haar rug heeeel
erg zelfs tijdens lichtrijden)

Ja ze heeft wat "vreemde" gewoontes.. buiten het terrein op de recreatieplas ook.. het pad is doodeng,
ze wil absoluut het begin van het rondje niet lopen als ik er op zit, sterker nog. Ze draait zich om
(met elastieken aan mn singel) pakt het bit, loopt als een giraffe en gaat kei en kei en keihard. Heeft ze
me afgelopen weekend 1x aangedaan.. ik schrok me letterlijk dood. Ze ging bijna de openbare weg op,
ik kon haar nog net omtrekken tot bijna tegen een lantaarnpaal (5 cm ervanaf)

Maar ga ik er halverwege het rondje op gaat het goed.. chichuahua's hard blaffend, kinderwagens.. gillende
kinderen... luchtbedden.. parasollen.. geeen probleem.. ook vrachtwagens motors en scooters zijn dan niet
eng.. maar ganzen ook.. die zijn zoooooo verschrikkelijk!

Ze zwiept zelden met haar staart.. ook niet uit protest ofzo.. als ik heel vrolijk tegen haar praat..
Dan begint ze afentoe te kwispelen, super schattig. Maar ze ontspant hem al veel en veeel meer inderdaad!

Ik reageer later nog even als ik wat wakkerder ben!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:45

Ik heb niet alles gelezen hoor wat je verteld aangezien dat zulke grote verhalen zijn..
Vind je paard mooi en jullie een mooie combinatie en je helemaal zo slecht niet zitten hoor!

Ik heb misschien wel een tip ik herken mijn merrie wel in dingen die jij zegt zoals rustig blijven niet boos worden etc.
Mijn merrie kan ook zo af en toe flink haar rug weg drukken en ik hou dan mijn handen wijd waardoor je er wel iets meer druk op zet haar uitnodigd en ze zelf tegen die hand aanloopt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 22:56

Ik heb mn mams net gevraagd of ze [***] en mij vandeweek buiten wil filmen
als ze wel een dag fijn ontspannen is. Heb ik afgelopen weekend niet bij nagedacht :P

Heb nl. afgelopen 3 dagen buiten gereden. "ineens" hebben ze een ring in de bak afgezet
(lage witte hekjes) die vond ze absoluut niet interessant. Gister hadden we alleen bij het
instappen trammelant dat ze afentoe ineens linksomkeert wou en als ik binnenbeen gaf en
rechterhand aan dan ging ze stilstaan en van voren "dreigen" te steigeren (5 cm de lucht in
en proberen te draaien en dan dacht ik echt poehee nu ben ik bang) Dan gaat ze soort van
slalommen (3x van links naar rechts stellen vanuit de atlas dus niet vanuit de hals) en het lijkt
wel of ze me dan uitdaagt om druk te nemen (als ik dat doe gaat ze keihard draven richting
uitgang en wil ze helemaal de bak niet meer door.. is me 2x overkomen dus dat is niet de oplossing)

Wat ik dan wel doe is consequent kuit er aan (geen spoor maar alleen druk) knieen los (dus niet klemmen
want dat ziet ze als angst/spanning van de ruiter ben ik achtergekomen.. maakt het doorzitten oefenen
ook een tandje lastiger haha) en iets tegensturen als ze links rechts links gaat(wil draaien) maar op het
moment dat het hoofd recht is geef ik van voren ruimte op beide handen. Soms duurt het 2 minuten,
soms een kwartier.. maar uiteindelijk gaat ze toch daar waar ik heen wil. En als ik geen zin heb om die
confrontatie aan te gaan en ik voel dat ze met instappen wil tegenhikken linksom dan rijd ik haar op
een door mij aangewezen plek een volte 8-10 meter gesteld om het binnenbeen, is ze braaf en doet ze
dit correct dan verander ik van been (en daardoor dus van stelling) en dan gaan we rechtsom een paar
voltetjes en dan gaan we eerst rechtsom rijden. Na een paar rondjes netjes van hand veranderen en
hoppa, ik heb geen enkel probleem meer (tenzij ik ga stappen op die plek.. moet haar wel eerst echt 15
minuten doorrijden na het losstappen voor ik "normaal" op de "enge zijde" ontspannen kan stappen.

Ik heb je verhaal nog eens gelezen maura.. en het lijkt eigenlijk juist heel erg op hoe ik rijd
(lengtebuiging vragen om het binnenbeen waarbij het paard zelf dient te ontspannen op een
volte ipv dat de binnenhand vastgezet wordt om stelling + volte te rijden zoals vaak gebeurd)
Alleen leg ik daarbij ook mijn buitenbeen aan (alleen buitenteugel aan de hals is nog niet genoeg
om haar te begrenzen zowel links als rechtsom) en de kuitdruk bepaald dan of ik enkel stelling en
een beetje lengtebuiging wil OF dat ik lengtebuiging en een volte wil. In de vorm van licht, naar
"drijven" (kuit aanspannen voor 2 sec lang is dat bij mij) en dat werkt heel goed.

Ik vergeet mijn buitenbeen ook weleens.. alleen reageert ze dan heel anders dan jouw opties:

Rechtsom; kantelt hoofd naar links, oren naar binnen en gaat scheef kauwen op het bit. Geef
ik dan een hele simpele kleine ophouding.. OF zet ik zonder druk mijn binnenhand wat opzij wordt
het al beter.. maar leg ik mijn buitenbeen aan dan doet ze exact wat ik wil (al heeft ze dan nog
wel licht de neiging om af en toe stiekem te kantelen als ik niet consequent blijf) en

Linksom; Voelt bij hand tegen buitenzijde hals en binnenbeen aan de "extreme druk" om een ieniemienie
voltetje om mijn binnenbeen te stappen waarbij de hals zo ver gesteld wordt dat het lijkt of ze
mijn knie in wil wandelen. Ze kijkt extreem naar links, mijn linkerteugel bungelt en mijn rechterteugel
voelt druk maar geef ik dan een halve ophouding rechts en een beetje buitenbeen tegen de buik aan
dan doet ze exact wat haar gevraagd wordt :=

Ik denk dat het een fase is hoor.. toen ik haar net had was ze BIJNA extreem rechtsgebogen. (pakte
links heel veel vast en wou absoluut geen linkerstelling aannemen.. RENDE dan ook ALTIJD over de
schouder weg met haar hoofd rechtsom als ik in linkerdraf een grote volte op mn gemakkie in probeerde
te zetten) Snapte toen ook echt geen snars van wat ik van haar moest. Heeft me best wel wat dagen
een uur lang alleen maar stappen en oefenen in stap gekost.. was als een kind zo blij dat ze een week
later het 1 van de 20x goed deed in draf en de dag erna viel het kwartje dan ineens :P Afentoe liep
ze rechtsom keurig op de volte maar stapte ze teveel naar binnen en linksom viel ze enorm over
de schouder weg.

Inmiddels (ik ben rechtshandig dus vind het best knap dat ik het voor elkaar heb) loopt ze linksom veel
en veel fijner dan rechtsom.. al moet ik zeggen.. dat laatste tijd ook steeds meer "gelijk" begint te worden. Een paar maanden terug waren alle lijnen buiten de hoefslag net een slalom-"proef" en nu is ze
8 van de 10x heel fijn met gelijke druk op de teugels op 2 benen kaarsrecht te rijden. We hebben zelfs
vandaag wat meer geoefend op van hand veranderen en middendraf (wat ze eerst ook echt niet begreep
kwam zwaar tegen de hand en ging hikken en spartelen.)

Oplossing was ook zwaar simpel. Van hand veranderen, handen los (ze zoekt inmiddels laatste dagen
de hand heeeel fijn op) zodat ze (voor even) lang mag worden (te lang) veel geluidjes klikken en kuitdruk.
2 passen verruimen was al een flinke knuffelbeurt waard (en stappen) Vandaag heb ik haar in de hoek
een beetje bij elkaar gereden en wel wat lengte gegeven maar toch contact van voren gehouden en haar
toen met klikken voorwaarts gereden en ik voelde af en toe een paar stappen een zweefmomentje.
Aan het einde van de diagonaal dacht mevrouw "hee ik krijg een aai.. STAPPEEEEN!" Wat ik dan maar
toe liet nog (3 passen en dan aandraven) en dat ging best wel netjes al.
(al moet ze nog veel meer gaan zitten en klimmen hoor.. en het is nog zeker geen perfecte bodemwinst
maar hee... een beginnetje is fijn)

Wijken is ze nog niet klaar voor in draf, dat snapt ze nog echt niet.. maar daar gaan we straks lekker voor
op les want dat heb ik bij mijn vorige instructrice op een volte leren doen met mijn vorige paard en bij
hem werkte dat heel goed.. maar deze is zowiezo al heel gevoelig om over de schouder weg te gaan
lopen omdat ze denkt dat dat dan ALTIJD is wat ik wil.
En ook galop aanspringen en terug naar draf is nog knudde. Wel of geen druk op de hand ze hikt altijd
omhoog met het hoofd met aanspringen en met terugrijden naar draf begrens ik haar zoals hoort.
(ophoudinkje buitenteugel, zwaar maken, kuit aan de buik maar weinig druk en me dan iets lichter maken
zodat ze de kans heeft lekker weg te draven) maar dan maakt ze zich lang, laat ze zich uit de overgang
"vallen" en draaft 6 van de 10x hard weg. Houdt ik mezelf zwaar komt ze tegen de hand.

Dus dat wordt (heb ik het vermoeden van) veel aangalloperen en terugrijden op een volte.. want dan
krijgt ze minder "kansen" maar die zekerheid hoor ik toch liever van mn instructrice :P

Zo.. een heel verhaal! (heb gezegd iedere x dat ik alles zou zeggen wat ik doe/deed etc.) Ik zal je PBen als ik een filmpje heb.

Tooske, bedankt voor je reactie!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:06

heb je al eens van 'de africhting van scala' gehoord? ( ik wist eerst ook niet wat dat was hoor :+ )
jij moet het paard aan 6 eisen leren te voldoen tijdens het rijden, om het paard zo te laten lopen dat je al die probleempjes niet hebt
ik heb zelf ook genoeg problemen met rijden, en ik moet zeggen sinds dat ik les heb, en ik let op de 'africhting van scala' gaat het echt veel beter.
naja, die 6 punten zijn dus:
-Takt
-Ontspanning
-Aanleuning
-Schwung
-Rechtrichten
-Verzameling

naja, als je het googled dan lees je vanzelf wat het inhoud, is wel handig ;)
maargoed, om het makkelijk te maken, hier een site: http://www.hoefjes.be/scala.htm

succes! :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 12:30

Ken ik ja :)

[RT-HAW] [***] rijden 28-04! Verbeterd? Wat vinden jullie?

Dit is mijn nieuwe topic.

Ps. Ik begrijp je post wel hoor.. en ik rijd ook zo.. maarre.. hoe wil je een paard
leren ontspannen als ze iets ziet waar ze de kriebels van krijgt? Ze zal toch echt zelf
moeten ondervinden dat ze zich aanstelt en dat het veel lekkerder werken is als je
je niet zo inspant

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:55

Hebben jullie geen wei naast die schapen? Dan zou ik dr eens naast die dieren zetten. Dat zou ik teminste doen, die dieren doen toch niks, en zoals jij zegt moet ze dat ff snappen.

( Zou zoiets niert zeggen als het bijv. gevaarlijke dieren zijn :p )
Maar goed, jij kent je paard het beste. Maargoed, hoop dat je een oplossing vind :)