[quote="Whupidu"]En wat is/wordt dan de galophulp (voor degenen die hun buitenbeen achter de singel doen)? [quote] Met de volte begrens ik met het buiten been daar waar nodig (klein beetje naar achteren) is maar met aangalloperen leg ik mijn been iets duidelijker naar achter en spring dan aan met druk op beide benen en als het paard wat verder in de training is laat ik m meer op het binnenbeen aanspringen. Daar heb je als je ooit de arbeidpirouette gat rijden weer profijt van.
yentel
Geplaatst: 16-04-11 15:11
ik weet eigenlijk ook niet meer wat ik moet doen.
Het rond maken om je binnenbeen klinkt heel logisch. Maar heb ook zoiets gelezen: Links afbuigen: Schouders, hoofd en bekken draai je naar links. Daardoor gaat rechterbeen naar voren. Er ontstaat druk op de schouder. Linkerbeen doe je naar achter zodat die de schouder uit nodigt en de achterhand begrenst. Je zitbeenknobbels geven rechts druk voor basishouding (drijvend op de schouder) en links druk achter basishouding (uitnodigend voor de schouder, begrenzend voor de achterhand). Zitbeenknobbels en het been zorgen ervoor dat achterhand niet korter worden. Paard buigt zich om het been.
Ik hoop dat ik het er een beetje duidelijk neer heb gezet.
Janouu
Geplaatst: 16-04-11 16:33
ik doe het zelfde als jijzelf, om de zelfde reden
yentel
Geplaatst: 16-04-11 17:02
Maar ik weet niet meer welke hulpen ik moet geven. De ene keer doe ik m'n binnen op de singel en de andere keer erachter... Lijkt me ook niet heel duidelijk voor het paard waar ik op rijd... Maar kan het op allebei de manier of is er 1 echt fout?
Geryon
Geplaatst: 18-04-11 17:33
Ligt aan het paard.
Wanneer ik mijn binnenhand van de hals af doe bij 'mijn' manegepaard op een volte, moet ik erg veel druk geven op het binnenbeen anders valt ie gewoon naar binnen, typisch manegepaard. Mijn buitenbeen heb ik bij hem niet nodig, omdat hij eerder naar binnen valt dan naar buiten, daar is nooit sprake van. Bij hem zijn we nog erg bezig met het leren wijken voor druk en de beenhulpen behalve harder en langzamer gaan.
Wanneer ik mijn binnenhand van de hals af deed bij mijn ex-paarden op een volte, hoefde ik mijn binnenbeen alleen al aan te leggen en zo bogen zij om het binnenbeen heen. Mijn buitenbeen hing gewoon stil op dezelfde plek. Wanneer zij dreigden wat naar buiten te vallen door teveel druk op het binnenbeen (heel gevoelig), ving ik dat al op met mijn buitenteugel voordat zij naar buiten vielen. Als ik net wat te laat was, was er iets meer druk nodig om dat op te vangen, en dan legde ik mijn buitenbeen eraan. Maar als ik teveel druk had op de buitenteugel, wilde ze ook wel eens de achterhand teveel naar buiten doen (dus niet helemaal mooi buigend) en dan deed ik hem wat naar achter. En zo heb je heel veel van dat soort dingetjes.
Het is gewoon een questie van gevoel.. Je kan niet zeggen 'het moet zo', het is ook geen kunstje, puur op gevoel, dus handigheid van de ruiter is in zulke gevallen veel makkelijker.