Lui paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:20

He,

zoals al vaak gezegd werd thempowissels doen.
Ik rij ook een paard dat als "lui" bekent staat en toch heb ik haar redelijk actief aan het been.
Paarden zijn van nature niet lui (zouden immers dan niet kunnen overleven), maar kennen meestal al de rondjes van de bak al heel goed.
Ik zou zeggen zet hem/haar lekker aan het werk, en jezelf ook. Ik stap meestal kapot van mijn paard, maar ben altijd heel tevreden als ik haar voorwaarts heb gekregen.

Ook zou ik voorzichtig zijn met sporen. Mijn paard wordt dus letterlijk doorgeprikt door andere ruiters. Heeft al hele witte plekken achter de single, etc.
Daarom verrek ik het ook met sporen te rijen, ik heb wel een zweepje die ik ook inzet.

Daarnaast (en nu gaan heel veel mensen mij haten) begin ik ook meteen met werken. De teugels heb ik wel nog niet op maat maar ze moet al flink doorlopen zodra ik erop zit.
Veel succes noch met je paardje!

Roos

Re: Lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:10

heel veel tempo wisselingen rijden en overgangen misschien helpt dat.

XTesssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:23

Mijn paard is ook wel eens lui,
niet vooruit te branden
en geloof me ik doe dan genoeg met mijn benen!
Waar mijn instructrice dus mee kwam,
was dat ik eens moest gaan proberen zijn nek los te rijden.
Wat blijkt, hij is daar erg stijf!
En loopt gelijk makkelijker en voorwaartser als ik hem daar heb losgemaakt
wat je dus heel gemakkelijk doet door stelling te vragen, om en om
Eerst 3 meter rechts dan 3 meter links
(ook in bochten kun je de "verkeerde" stelling vragen)
Geen buiging he! Maar stelling! Dat maakt de nek soepel :D
Weet niet of het helpt bij jou paardje?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:26

Luie paarden bestaan niet (al is de één natuurlijk heter dan de andere). Paarden die slecht aan het been zijn wel.
Zoek uit waarom je paard slecht aan het been is; ligt het zadel wel goed, heeft hij ergens last van, ben jij wel consequent in je rijden (dus geef je niet juist teveel been waardoor je paard afgestompt is), krijgt hij genoeg voer, heeft je paard wormen of ergens gebrek aan, etc etc.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:42

Als er lichamelijk niks aan de hand is zorgen dat je paard aan het been wordt. Dit bereik je naar mijn mening niet door sporen, dat stompt je paard meer af. Mijn pony is ook niet 1 van de vlotste, maar nu wel aan het been! En wat jampuppy zegt doe ik ook, meteen alert voor het been maken, dus ook met instappen.

Mijn manier : zacht blijven met je been. Nette beenhulp, geen reactie? : zacht tikje. Geen reactie? : zachte beenhulp, hardere tik. Nog geen reactie? : weer zachte beenhulp met een flinke tik erbij. Als je dit consequent doet (dat is het allerbelangrijkste!) zal je paard steeds eerder op je (zachte) beenhulp reageren.

Let ook op dat je geen tegenstrijdige signalen geeft (hem tegenhoudt van voren), kun je in het begin best even overdrijven, zachte beenhulp en even iets meer ruimte van voren geven. En niet blijven 'kloppen' met je been, gaat soms vanzelf, maar zorg ervoor dat je op elke beenhulp reactie krijgt.

Ik vind het altijd makkelijk een niet zo vlot paard actiever en aan het been te krijgen dan een zeer loopgraag paard rustig (en actief) te laten lopen. Succes!

mpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:18

hoi hoi

ik had een vraagje weet niet of ik hier goed zit :o
ik rij nu zins een paar weken op mijn haflinger zo dra ik naar de binnen bak ga dan wil ze wel lopen
maar zodra ik in de buiten bak ga rijden dan wil ze niet en gaat ze de hele tijd stil staan
en als ik haar dan voorwaars probeer te krijgen ngaat ze of stijgeren of achter uit lopen
en buiten in de bos gaat ok super ik snap er niks meer van kan iemand mijn wat tips geven