Knappe Noblesse @ work in het zonnetje (Jazz x Variant)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Knappe Noblesse @ work in het zonnetje (Jazz x Variant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:30

Wow wat is iedereen streng. Iedereen moet het leren, en de één heeft daar een beter paard voor dan een ander. Dit paard is heel hoog opgeleid, tja dan blijf je als ruiter altijd achter als je niet op hetzelfde niveau rijdt.

Als je zo'n hoog opgeleid paard hebt is het ook leuk om af en toe een lastigere oefening mee te nemen, als de basis maar niet vergeten wordt. Ik vind het er in ieder geval best fijn uit zien!

De foto dat hij naar buiten gesteld is, is inderdaad minder fijn om te zien, maar er zitten ook genoeg fijne plaatjes bij!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:43

Als een paard op 1 kant vast pakt moet je vooral lekker vasthouden zodat je een oefening kunt rijden.
Chapeaux. Goed gedaan. Heb je dat van je instructrice geleerd? Zo ja, die had ik ALLANG de laan uit gestuurd.
Dat een paard sterk wordt in de kaak ligt niet aan de oefening of aan het paard maar omdat jij hem niet
de correcte aanwijzing geeft en hem niet corrigeert maar hem iets afdwingt omdat hij niet ALLES uit zichzelf doet..
Ik denk nieteens dat hij een loopje met je neemt. Jouw beenligging is waarschijnlijk dan te wiebelig of je steekt je
benen af en drijft te weinig, of teveel. Of niet tegelijk.. dan krijg je bij een "hoger" paard zo'n reactie.

Consequent zijn voor het paard schiet weinig op als de ruiter het niet goed doet ;)

Ik ben het helemaal eens met kleinvosje sorry.

Veel succes in de B.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:51

Wat een mooi paard en wát een kans voor jou om opgeleid te worden door zo'n paard!

Ik heb zelf ook ooit de mogelijkheid gehad om een paard te rijden die duidelijk beter was in paardrijden dan ik :D Zuinig mee zijn hoor!! Dit paard gaat jou zoooveel leren. Geef hem ook de kans om elkaar met de basis te leren kennen en laat je niet verleiding tot de trucjes. Want wat ik nu zie zijn trucjes, geen goede rijtechnisch uitgevoerde oefeningen.

Echt, heb respect voor dit paard en leer van hém, ipv dat proberen dat andersom te doen. Dat gaat in het begin toch niet lukken :D

Succes hoor!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:55

Ik vind het jammer dat je zegt 'vanwege de foto's pakte ik de basis dit keer niet mee' ik denk dat zoals het woord zegt de basis iets is waarmee je hoe dan ook altijd begint.

Ik vind het een ontzettend leuk paard dat duidelijk heel goed is afgericht en waar je heel veel van kunt leren. Wat dat betreft super. Je bent duidelijk heel trots.
Maar als ik wel eerlijk mag zijn, een paard trainen op Z niveau zoals eerder aangegeven is iets anders dan starten op Z niveau. Ik denk namelijk dat je zelf niet M2 traint nu. Je zou wat meer aan je houding kunnen doen. Wellicht een zitles zodat de uitgestrekte draf ook beter door te zitten is. En waarom nu al doorzitten? In je les/training kun je toch om het je even makkelijker te maken blijven lichtrijden? Je gaat immers toch B starten? Mijn advies, blijf genieten pak soms zeker truukjes erbij, is leuk en zorgt ook dat je paard waker blijft maar ga werken aan je eigen zit en handigheid.

Succes!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:30

Over die uitgestrekte draf: hij zet hem vast in kaak en mond zeg je?
Dat doet mijn ruintje soms ook :) De verleiding is dan - ik geef dit toe - groot om hem 'los' te maken door op 1 teugel meer kracht te geven. Maar eigenlijk trek je je paard gewoon uit elkaar. letterlijk.
Bij hem is het zo dat ik hem dan te ver rij. Dat ik niet tot aan zijn grens rij, maar erover.

Leer dit aanvoelen. Schakelen wil helpen om dit te leren. Pasje vooruit en terug naar arbeidsdraf, maar ook paar pasjes verzamelen en terug vooruit naar arbeidsdraf, misschien zelfs ietsje meer. Doet hij dit goed, kan je meer vragen. Meer pasjes, of meer verzamelen/ uitstrekken.
Oefen ook geen uitgestrekte draf voor je paard helemaal los is.
Zo zal jij trouwens ook beter leren zitten ;)

Ijsbeer789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:14

svdijk86 schreef:
Als een paard op 1 kant vast pakt moet je vooral lekker vasthouden zodat je een oefening kunt rijden.
Chapeaux. Goed gedaan. Heb je dat van je instructrice geleerd? Zo ja, die had ik ALLANG de laan uit gestuurd.
Dat een paard sterk wordt in de kaak ligt niet aan de oefening of aan het paard maar omdat jij hem niet
de correcte aanwijzing geeft en hem niet corrigeert maar hem iets afdwingt omdat hij niet ALLES uit zichzelf doet..
Ik denk nieteens dat hij een loopje met je neemt. Jouw beenligging is waarschijnlijk dan te wiebelig of je steekt je
benen af en drijft te weinig, of teveel. Of niet tegelijk.. dan krijg je bij een "hoger" paard zo'n reactie.

Consequent zijn voor het paard schiet weinig op als de ruiter het niet goed doet ;)

Ik ben het helemaal eens met kleinvosje sorry.

Veel succes in de B.

Dat klopt, maar ze heeft dat paard nu eenmaal dus dan moet ze daar op leren rijden.

TS, jullie moeten samen een team vormen, jij moet aan je eigen houding werken zodat je je paard niet hinderd in het geen wat er gebeuren moet.
Hiervoor heb je les nodig, en zefldicipline.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:47

Ik begrijp je wel, dat was dus ook mijn punt.

Ze begint al van "ja het paard doet dit en dat en dan doe ik zus en zo"

terwijl de kans klein is dat het paard begonnen is ;) succes TS!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:35

ik als fotograaf zou graag nog een keer willen reageren. Dit zijn en blijven moment opnamens, en ik had bijna 400 foto's gemaakt. Ook waarop wel gewoon basis te zien is. Echter kan je die natuurlijk niet allemaal plaatsen. Volgende keer zal ik wel filmen. Dan krijgen jullie vast en heel ander beeld van deze combi en instructrice dan jullie nu hebben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:45

Er zijn er een paar die spreken ALTIJD alleen over basis, wat er een beetje bedoeld is.. dat
de foto's die zij uit heeft gekozen te laten zien gewoon op DAT moment niet helemaal kloppen qua
beeld. Ze plaatst HAW, dus vraagt om op- en aan-merkingen + eventuele tips.

Een paard dat het hoofd kantelt of op 1 kant het bit pakt is niet over de rug los en ontspant
de kaak niet. Dit valt alleen op te lossen door met basisoefeningen het paard + ruiter goed in
evenwicht te brengen en niet door in correctie even het paard "vast te houden" in zijn halsspier.

Dat werkt voor luttele seconden en dan is het effect weg ;)

Alleen het feit dat ze een paard heeft gekocht/gekregen dat tot lichte tour zo is getraind betekent
niet dat het paard ook correct loopt/gereden wordt of uit zichzelf alles tot in detail perfect uitvoert.

Het paard heeft op de foto's te zien best wel wat talent. Maar de ruiter moet gewoon nog meer
gevoel te zien ontwikkelen. Persoonlijk zou ik me niet bezighouden met M en Z oefeningen als de
B-proef nog gestart moet worden. Helemaal niet. Ook niet voor de "afwisseling" Dat paard vergeet
de oefeningen echt niet. Echter doet de ruiter het her en der niet helemaal lekker (hulp-en geven)
en het paard doet zijn best om zijn ruiter te plezieren. Maar hier rijd je er alleen maar meer
problemen in terwijl er nog zat te leren valt VOOR je dat gaat doen!

Ik ben Z geweest, WEL gestart EN bevestigde winstpunten met mijn vorige paard. Nu moet ik toch
echt eerst basis rijden en weer opnieuw alles leren en corrigeren (ook aan mezelf) voor we pas echt
aan de ingewikkelde oefeningen gaan beginnen. Zou een beetje oneerlijk zijn voor het paard om te
verwachten dat ik er al wissels mee kan springen en appuyementjes kan rijden gewoon omdat ik weet
HOE ik haar zover krijg. Ze kan het best hoor namelijk.. niet perfect.. maar als ik het vraag doet ze
het.. Alleen niet zoals het HOORT.

Andere uiterste dus. Paard is nog niet zo ver, ruiter wel. En toch moet je een stap terug doen.
Dit paard is verder dan de ruiter.. maar het idee blijft hetzelfde. imo dan ;)

De opmerkingen hier zijn niet bedoeld als grove kritiek. Mochten ze ongewenst zijn van TS dan zou
ze een RIJ-ITP moeten plaatsen :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:43

Ik ga volledig mee in de post van smeetjoew.
Het gaat wel goedkomen met jullie twee, jullie zijn een leuke combi.
Maar ik mis op deze foto's toch wel een stukje basis wat te zien valt in de oefeningen die je meeneemt zoals verkeerde stelling/buiging bij het uitstrekken en het appuyement wat door de verkeerde stelling nu eigenlijk gewoon wijken is ;)

Maargoed als jij dadelijk fanatiek B gaat starten durf ik wel te zeggen dat jij je meer op de basis gaat richten omdat je daar ook wel een paar keer met je neus op de feiten word gedrukt wat je kunt verbeteren aan je basis (B) in ieder geval veel succes ermee het gaat wel helemaal goedkomen hoor in ieder geval op wedstrijd je hebt een erg mooi paard ;)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:46

Hej, wat een bekende bak! ;-)
Volgens mij heb ik je mama nog gesproken over je jazzie dit weekend? Anders heb ik de verkeerde voor me.
Ik pb je even over de familie, want die ken ik!
Je hebt een heel erg leuk paard, echt een knapperd (maar wat wil je ook met zo'n familie ;-) )
Maar ik hoop niet dat je boos wordt.. ook ik moet wel meegaan met het commentaar. Je basis is nog niet echt voor elkaar, dat zie je eigenlijk op elke foto wel terug. Ik herken ook erg veel dingen. Deze Jazzen hebben wat moeite zich vanuit de schoft te laten vallen, en trekken de lendenen snel strak. Dat zie je bij jou ook. Het stukje achter je zadel loopt naar beneden in plaats van bol. Bij deze stam is het erg belangrijk dat je continue aan ontspanning en tempocontrole werkt. Leren ze uit te schuiven vanuit de schoft, en recht en soepel maken in hun lijf. Alle trucjes voor het hogere werk komen eigenlijk vanzelf bij deze dieren, en bij die van jou helemaal, want dat heeft hij allemaal al gelopen. Vergeet niet dat de basis geen stap/draf/galop en wat voltes is... nee de basis daar blijf je mee bezig tot aan de grand prix!
Het is niet als commentaar bedoeld, want jullie hebben prima begeleiding, maar meer als wat hulp!

Variaton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:11

Wat een bekend paard! Noblesse ken ik al heel lang, erg leuk paard om mee te werken, zelf ook een tijd gereden voordat ie verkocht werd, weet hoe moeilijk hij is.
De basis moet je echt niet vergeten, maar verder vind ik het er netjes uit zien. Ik neem aan dat die uitgestrekte foto een momentopname is, op die andere zie ik namelijk geen strenge buitenhand. De wissel is niet super gesprongen maar iedereen moet leren. ;) Neem aan dat de mensen die de grootste commentaar hier hebben ook niet alles de 1e x perfect deed en ook alles hebben moeten leren en ook trots waren hoe ze het 1e keer deden. Verder is de commentaar al gegeven, ik ga niet helemaal mee met sommige mensen maar dat is puur omdat ik dit paard zelf ook ken.
Ik zag ook ergens dat 2 mensen respect hebben voor de vorige eigenaar? Totaal geen respect voor, hij reed alleen met zijn handen dit paard en continue slaan met de zweep, als je daar respect voor heb dan heb je echt een bord voor je kop. Ben blij dat hij eindelijk een eigenaar heeft die wel goed voor hem zorg!
Veel plezier met dit fantastische paard en ik hoop snel foto's en filmpjes te zien tijdens een training! Het is natuurlijk erg verleidelijk als instructeur/instructrice om zijn trucjes te laten zien, is ook niet erg en ik neem wel aan dat je goeie begeleiding erbij heb. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 08:13

:roll: Pardon. Hoe moet ik nou weten hoe de vorige eigenaar 'm heeft afgericht? Dus dan heb ik gelijk een bord voor m'n kop? Dankje. Jij trekt ook snelle conclusies.
Hetgeen wat is zie, is een paard dat op Lichte Tour is uitgebracht - knap dat dat lukt als je alleen maar trekt... - en wat nog opvallend ruim en soepel beweegt voor z'n leeftijd (vanaf de foto's gezien), want als het echt een N-etje is, dan is dit paard 16.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:17

Erg mooi dier! ziet er allemaal fijn uit. zorg ervoor dat je in de appuyementen veel meer stelling vraagt.
Het eerste wat me opviel is namelijk dat hij eerder verkeerde of geen stelling aanneemt in de appuyementen en dan is het
dus gewoon wijken. Ik zou eerst weer beginnen met travers.
Het zou mooier lijken als je je handen wat dichter bijmekaar houd. er kan nou wel een dienblad tussen (zeiden ze ook tegen mij haha)
en zorg ervoor dat je je jazz niet uitelkaar laat valleen in de uitgestrekte/midden draf

Succes in de B straks! :D

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:39

Variaton schreef:
De wissel is niet super gesprongen maar iedereen moet leren. ;) Neem aan dat de mensen die de grootste commentaar hier hebben ook niet alles de 1e x perfect deed en ook alles hebben moeten leren en ook trots waren hoe ze het 1e keer deden.

De TS zegt ook een ander paard naar het Z te hebben opgeleid. Er zijn meer dan 400 foto's gemaakt en deze foto's worden uitgekozen omdat de TS vindt dat deze foto's het beste weergeven wat zij wil laten zien, tenminste daar ga ik vanuit. Maar als TS het verschil dan niet ziet tussen wijken voor de kuit en een appuyement of hoe een goed gereden uitgestrekte draf eruit hoort te zien, dan kun je reacties verwachten zoals hier geplaatst.

Ik hoop dat je dit paard wel wat losser in zijn lijf gaat krijgen, want ik schrok wel een beetje van de overontwikkelde halsspieren van foto 4.

Veel plezier met dit paard.

Variaton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:32

@Monique8: Dus jullie hebben alleen commentaar op de TS over de appuyament foto, de uitgestrekte draf foto en de wisselfoto? Dit zijn 3 van de 19 en ik zie bijna niemand hier iets zeggen over de andere 16 foto's die er overigens wel netjes uit zien? Dus als de TS 3 andere foto's had geplaats i.p.v die 3 dan zouden er hele andere reacties zijn geweest want nu word ze helemaal afgezeken op die 3 foto's en ik vind dat niet zo eerlijk tegenover de TS. Ik weet niet hoe haar andere paard loop, ik hoop hier ook een paar foto's van te zien maar het gaat op dit moment om dit paard en niet om de andere.

@smeetjoew: Dit paard is niet op Lichte Tour uitgebracht maar getraind en dat staat ook in de beginpost, dit paard is tot ZZ-Licht gekomen tot zover ik weet, tenminste toen hij in het ZZ-Licht is uitgebracht heb ik niks meer gehoord. En als het je sterk lijk, dat is jouw mening. Ik heb enkele trainingen gezien van de vorige eigenaar waar ik nou niet echt enthousiast naar keek, maar er gewoon droevig van werd en was weg gelopen puur omdat ik zag hoe dit geweldige paard naar een robot werd getraind. Maar hier heeft de TS verder niks aan, neem aan dat ze dit zelf ook al voelde toen ze er voor het eerst op ging.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:17

@Variaton, er wordt nu vooral op een paar foto's specifiek gereageerd, omdat je nu eenmaal niet op elke foto iets kunt zeggen. Er zijn nog meer foto's bij waar commentaar op gegeven kan worden, maar dan wordt het een nog groter afzeik-gebeuren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:30

Nou,nou, nou zeg! :x

TS je hebt een prachtig paard onder je billen!
Ik kan me voorstellen dat je trots bent op die strek foto, waarschijnlijk kijk jij enkelt naar dat ongelovelijk strekkende voorbeen en vergeet je de rest :oo

Er staat dat je les hebt, dus ik kan me voorstellen dat je erg aan jezelf werkt.
Ik zie niet in wat je fout doet! Je lest hebt een prachtig paard en ik denk dat jullie in de toekomst meer naar elkaar toe gaan groeien.
Het zou pas wat zijn als je meteen alles al kan en snapt, daarvoor zijn lessen om te leren :j

Heel veel succes met deze kanjer!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:36

Het is gewoon storend dat er zoveel instructie rondloopt die de basis overslaat en mensen dingen laat doen waar zij op dat moment nog helemaal niet aan toe zijn. Voordat je paard op eigen benen loopt en licht in de hand is een uitgestrekte draf laten rijden is al niet slim, paard verliest de balans omdat het voor die uitgestrekte draf al niet in balans liep, dus kantelt en zoekt steun op de hand, wat overduidelijk te zien is op meerdere foto's, dan het wijken/appuyeren en als toppunt de galopwissel.

Het is voor de TS fantastisch dat ze dit paard heeft, en dat is haar denk ik door iedereen hier ook heel erg gegund, maar bewustwording van foutieve trainingswijzes/instructie is een pluspunt voor de toekomst en het behoud van je paard. Iedereen moet leren, dagelijks hoe ver je ook bent, maar als je instructeur je stappen laat overslaan loop je straks gewoon helemaal vast. Je wil niet weten wat voor ellende ik dagelijks voorgeschoteld krijg door dit soort instructie. Daarom ga ik hier ook op in, niet om de TS aan te vallen maar om haar bewust te laten worden van wat ze doet. Geenszins gemeen bedoeld.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:54

Lekker makkelijk een instructrice "af kraken" terwijl je die persoon niet kent. Raar dat een zogenaamde mindere instructrice wel helemaal vol zit en er bekant mensen smeken of ze astjeblieft komt lesgeven.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

Ik zeg altijd; Show me your work. En dat wordt hier getoond. En als je dagelijks de ellende van andere instructie op moet lossen dan ga je je er soms wel eens aan irriteren als je dan ziet dat instructie hun ruiters dit soort dingen laat doen. Dat iemand veel lesgeeft betekent nog niet dat die waanzinnig is hoor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:01

Nou dit is dan wel de uitzondering(goed en vol), zal wel ff je boktnaam geven misschien kent ze je wel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:05

Is prima hoor :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:13

:=
Ik ken zoveel instructrices die BOMvol zitten en zelf op hoger niveau rijden en hebben gereden
en die echt 50-75 euro per uur vragen terwijl hun lessertjes eenmaal aangekomen in de M geen winst meer
rijden. Komen ze de M met puntjes sprokkelen door hangen ze in het Z op zeker vast.

Ook al hebben ze hun ORUN en etc. zo heb ik met mijn vorige paard altijd lang laag en diep moeten rijden
bij verschillende instructrices. Nou is het prima om een stap terug te zetten naar de basis hoor.. maar een
paard dat over de rug is in 10 minuten hoeft geen 45 minuten "halsje strekken" te oefenen. En dat
iedere week.

Die konden me nieteens fatsoenlijk bijbrengen hoe je in de keertwending moet zitten en welke hulpen er
bij horen en als het even tegenzit hoe je het dan op moet lossen. Nee.. paard moest en zal om de
achterhand. Dus een flinke ophouding en een zweep op de schouder.

Heb ooit een training gehad van Nathalie Smeets (erg lang geleden al hoor weet niet hoe ze nu lesgeeft)
Ik was nog een guppie van net 15 jaar en ze wou travers met me oefenen.

Om het snelste resultaat te krijgen moest ik mijn binnenhand naar me toe halen voor stelling en (travers rechts)
met een zweep links zijn kont naar binnen tikken. Paard liep alleen maar te springen en te staken omdat
hij van voren geen ruimte kreeg (wist ik veel, zo ver was ik toen ook niet) uiteindelijk ging hij zelfs
bokken naar de zweep. MAAR. omdat hij zijn kont naar binnen gooide moest ik hem belonen.

Uiteindelijk ging hij op ieder tikje bokken. Fijn he :) En dat in 1 uurtje les. Maargoed. Nogmaals.. dat was
vroeger. Weet niet hoe ze nu les geeft.

Bij mijn huidige instructrice geldt Los is los. Is ze over de rug pak je haar op en ga je rijden. Soms is dat
na 10 min en soms na een half uurtje. Dan ga je trainen op je EIGEN niveau. De dingen die niet lekker gaan
ga je trainen. Door middel van BASIS of werken aan zit van de ruiter. Zet het paard zich vast zet je een
stap terug tot ze wel weer los is en dan pas kun je verder. Want een paard hoort ALTIJD over de rug te lopen
of dat nou in voorwaarts neerwaarts is (veredeld woord voor halsstrekken eigenlijk in feite) of in de oprichting.

Lekker makkelijk juist om direct te gillen "lekker makkelijk kraken op iemands instructrice!" Een paard
Z oefeningen aanleren is écht niet zo moeilijk hoor. Het paard van mijn tante (loopt al 4 jaar L2 geloof ik)
had bij mij binnen een half uur al correct gesprongen voorwaartse wissels gesprongen op been omleggen en op de
juiste zitbeenknobbel zitten ;)

Ze aanleren is zo gedaan mits je weet hoe het HOORT. Dat DAT je geleerd is. Ik heb meerdere punten van
kritiek op de foto's maar TS afzeiken heeft geen zin en vind dat ze voor een B-ruiter netjes in het zadel zit.
(dat ze een vorig paard Zkunstjes heeft geleerd is imo niet van toepassing)

Zonder het correct te doen kun je de oefeningen ook aanleren hoor, maar kom je eenmaal op dat niveau
kom je jezelf verschrikkelijk tegen. Vind dat TS best wel bekend mag worden gemaakt met consequenties.

Ik ga weer verder.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:24

Ja, maar soms heb je net die slechte instructie even nodig om te weten wat goede instructie is ...
In mijn ogen (oh, weet nu plots waar imo voor staat Ö) geeft èlke instructie je een les mee.

Ik had een leraar, die superstreng was op m'n paard. Als hij reed, had m'n paard zweepstriemen op z'n kont.
Nee, ik vond dat niet leuk. Maar het deed mijn ogen wel open dat als je 1 keertje niet consequent bent, je het daarachter meer dan dubbel en dik moet rechtzetten.
Zo leerde ik actief rijden, en niet gewoon een beetje passief op m'n paard zitten. (Hij heeft daarachter niet veel meer op m'n paard moeten zitten hoor)
Bovendien legde hij ook uit waarom mijn paard reageerde zoals hij reageerde, dmv anatomie. Terug naar wat dressuur was: het paard gymnastiseren omdat het goed voor hem is. Niet omdat hij op een bepaalde manier moet lopen omdat dat moet op wedstrijd!
Zo weet ik dat vn-nw om hals en rug te strekken bij hem vrij nutteloos is, want hij is lang en staat laag ingeplant. Maar direct schoudervoor etc, en daarna verzamelend werk, is voor hem veel beter, want zo leert hij die lange spieren net inkorten en komt hij daar ook los in.

Dus 'paardvriendelijkheid' heb ik van hem niet geleerd, maar wel consequentieanalyse.
Nu heb ik een andere lesgever, die héél véél geduld met ons heeft, maar ook hamert op die consequentie. Blijkbaar is dat nodig :p En ook aan m'n zit werkt, wat ik ook een belangrijk punt vind.
Ik mag dan nog wel het zig-zag-appuyement oefenen, als mijn zit belabberd is gaat dat er nooit deftig uitkomen!

Anyways, terug on topic?