Hoe krijg ik mijn paard goed aan het been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Hoe krijg ik mijn paard goed aan het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:36

haha ik sla stap 2 soms ook over maar niet vanaf de eerste keer dat ik een "slechte" reactie op m'n been krijg. 1x krijgen ze het voordeel van de twijfel en de nieuwe/vreemde paardenook, wan tik hou niet zo van de bak rondvliegen :D

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:09

HEeeel veel schakelen!!
op verschillende plekken!
En niet alleen in draf maar ook stap en galop!

Zo word ze beter op je zit en aan je been!

Succes!

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:27

Owke, en met springen ook gewoon spoor af doen? (denk het wel)

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:04

Gister gereden zonder sporen! aan het einde van de les begon ze het te snappen!! eindelijk :}

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:13

Mooi dat je vooruitgang boekt!
Blijf consuquent dan komt het helemaal goed!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:38

Fijn!!! Je zult merken dat het binnen een maandje al HEEEEL anders is en als je een aantal maanden
zonder sporen rijd en je doet ze om zodat je je hulpen kan verfijnen zul je merken dat ze veeeeeeel
beter reageert en heel anders loopt dan dat ze deed ;)

Veel succes!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:25

Fijn dat je vooruitgang boekt :)
Mijn nichtje maakt nu hetzelfde door met haar a-welshje die door de vorige eigenaresse met sporen werd gereden, het beestje word nu steeds lichter aan het been :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:33

petitparis schreef:
Misschien dat asmara's post "bruut" overkomt, maar zo heb ik het toch ook geleerd

eerst kuit aanspannen, indien geen reactie, iets sterkere hulp (hak lichtjes duwen) en indien er dan nog geen reactie komt of een tik met de zweep of eens serieus met je hakken inkomen.
Je paard moet reactie vertonen op je hulp indien dit niet het geval is, kan je nooit overgangen rijden...

Als mijn paard een beetje "lui" is en mijn been negeert, hoef ik maar 1 keer sterk in te komen met mijn been en ze reageert zelfs op het aantrekken van mijn zit om een overgang te maken.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb hetzelfde geleerd. Ik heb jaren alleen buitengereden met mijn paard. Gras betekende over het algemeeng gewoon gaan. Toen ik weer de dressuur op moest pakken merkte ik dat ik ook constant dreef, waardoor mijn paard niet meer reageerde. Het was geen hulp meer eigenlijk maar iets constants. Dus ik heb ook geleerd zoiezo mijn benen stil te houden! Dat is heeeel moeilijk in het begin maar oefening baart kunst :) Klein beetje druk geven met je kuiten geen reactie, klein tikje. Zo wordt je eigenlijk beide ook alerter. En jij en je paardje zullen eraan moeten wennen maar als je het beiden doorhebt komt het helemaal goed! Vergeet alleen niet dat je het niet in 1 dag hebt af en aangeleerd dat kost gewoon tijd en vooral oefening. Succes!

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 17:32

bedankt voor jullie reacties! het gaat al veel beter! :D

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:07

is het je "eigen" pony of een manege pony?
bij mijn "eigen" pony moet ik ook eerst mijn been aandrukken reageerd ze niet dan een tik met de zweep,
die van mij komt er alleen soms tegen in met een bokje maar dan geef ik haar nog een tik.
ik reed haar 2 `a 3 x per maand met een ienemienie spoortje (en ik gebruik hem volgens mijn instructrice goed) dat hielp mij heel erg met haar ietwat sneller laten reageren. nu rij ik bijna nooit meer met spoor omdat het niet nodig meer is.

Succes! en laat je vooruitgangen weten?

Raiinboww

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:26

Heb ik eerst ook een tijdje met mijn eigen pony gehad, bleef ook maar overgaan naar stap als ik in draf was. Bij mij heeft het geholpen om inderdaad veel overgangen te gaan rijden. Veel succes. ;)