Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:51

Ik sluit me trouwens helemaal aan bij Geryon :)

lydiawess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:52

je paard moet zich eerst leren lang te maken, en dat hij moet leren ontspannen!
dat is het beste voor een jonge rug!
dus hoeft nog niet direct helemaal in de krul!
;)

concetto

Re: Paarden die net onder het zadel zijn gelijk 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:00

Ik ben in de gelukkige positie dat ik vrij dicht bij het bos woon, en al mijn jonge paarden lopen daar de 1ste 3 maanden van hun zadelmakke leven. Zogauw ik een beetje stuur heb en het vertrouwen dat ze niet meteen voor alles wegschieten en bokken gaan ze met mij het bos in.
Ik heb een ronde van 3 kwartier stappen of 30 minuten in draf, en dat is wat ik eerst alleen maar met ze doe!
Met een los contact teugeltje op eigen benen.... Heerlijk voor mij maar vooral voor hun.
Ze hoeven alleen maar recht te lopen en op eigen benen, ik hoef niet veel te sturen en alleen maar te genieten van het paard onder mij en de natuur!
Dit doe ik nu al 20 jaar en het bevalt me prima!
na een maand of 3 ga ik ze dan in de bak rijden en gaan ze mee naar de les, en het leerproces gaat dan vreselijk hard.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:07

hmm.. dit is wel een interessante topic..

Heb vaak gezien dat een vriendin van mij voor het eerst op paard stapte (ik aan het eind van de longeerlijn) dat het paard inderdaad zonder teugeldruk automatisch naar beneden ging en de rug ging gebruiken.. dit komt ook door de houding van de ruiter.. denk namelijk dat als ze ontspannen zijn dat ze juist naar beneden gaan.. aan de teugel/ nageefelijkheid of in de krul.. is hiervoor een te groot woord om het lichaam te ontspannen.. *D

Denk niet dat er goed bij plaatjes te zien is of er een grote teugeldruk is bij de paarden.. en helemaal niet bij jonge paarden.
Ik denk namelijk dat de hulpen die je geeft gebaseerd zijn op de natuurlijke gangen van het paard.. :j
en inderdaad is het belangrijk om al wel de achterhand bij te rijdenniet in het extreme maar wel bijhouden..
.. en voorwaarts neerwaarts ook.. het paard hoeft het ook niet te snappen.. als de ruiter maar snapt wat ie doet.. hierdoor gebruikt ie zn rug en kan op deze manier inderdaad ook op eigen benen leren lopen.

lang en laag is absoluut goed dan gebruikt ie zn rug goed :j .. als je de achterhand er dan bij traint (denk wel dat je dat doet onbewust ;) ) krijg je niet dat de voorhand overontwikkeld is en de achterhand onderontwikkeld.

Jong paard aan de bijzet longeren vind ik nogal wat, maar dat is mijn mening :o ook omdat je ze dan echt vastzet.. dan kunnen ze in elastiek nog wat bewegen.. Contact maakt de ruiter en aanleuning krijg je van het paard.. maar dat lukt lijkt mij niet aan de bijzet...
Maar als het bij jou wel werkt ;) gewoon doen

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 17:57

Ik vind wel dat een paardje ontspannen moet lopen. Maar op die leeftijd moet hij ook leren om op eigen benen te lopen, dus ja .. of rug wegdrukken - of je paard al rondrijden alsof die niet op zijn eigen benen kan lopen ..