Stelling: een paard moet ontzag voor ruiter hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:00

naar mijn mening moet de arbeid voor bijde partijen leuk zijn, en niet alleen voor de ruiter, maar ook niet alleen voor het paard.

samen werken, dat geeft voor bijde partijen tevredenheid.(als het goed is)

hoe ik met paarden om ga..
streng maar rechtvaardig, ze mogen van mij doen wat ze willen, maar wel naar mij luisteren. met rijden heb ik vaak afwisselling, de ene keer wat dressuur, de andere keer springen, de andere keer loop ik alleen een beetje te spelen.. zo houden we het voor alle partijen even leuk.

op stal ook, als ik er ben, moeten ze luisteren, wat ze bij andere mensen doen, dat maak me nie uit, als ze maar naar mij luisteren.
en soms kom ik dan ff bij ze, en ga ze ff lekker kriebelen, moet ook weleens kunnen vind ik. versterkt ook de band tussen jou en je paard heb ik begrepen... dus, waarom niet Haha!

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:35

hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.

ben ik het ookal mee eens:)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:57

Fijn om te horen dat mensen het ook nog wel eens met me eens zijn Haha!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:16

Mijn paard is mijn vriendin: Ik leer van haar, en zij leert van mij. Zij weet hoe ver ze kan gaan bij mij en zal ook echt niet over de streep gaan.
Ik ben wel consequent, het blijven dieren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:21

nee een betere stelling vind ik...

Paard moet willen samenwerken met de ruiter en dus eigenlijk ook werkwillig zijn...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:43

Het paard moet respect hebben voor de ruiter, maar de ruiter moet daar tegenover ook het paard weer respecteren. Leer van elkaar en probeer met elkaar samen te werken

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:27

Ontzag is misschien een groot woord. Een paard moet respect voor je hebben.

Dan komt die samenwerking ook wel goed.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:32

Zep"]
[quote="laurae schreef:

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.

Niets meer aan toe te voegen
[/quote]

Amen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:42

Ontzag vind ik klinken alsof hij bang voo je meot zijn, dat vind ik niet. Maar hij moet wél respect voor je tonen. Ik vind, dat als een paard je ondersteboven rijdt, hij geen respect voor je heeft. Hij doet dan alsof je er niet bent.
Respect meot je wél verdienen door wederzijds respect.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:04

Ik ga met de meeste mensen hier mee, een paard moet respect voor je hebben, maar jij zeker ook voor je paard. En dat zal bij elk paard anders ingevuld moeten worden om dt respect te verkrijgen.
Een paard dat bang voor je is, kan je ook absoluut niet prettig mee werken. Regina is daar zo'n goed voorbeeld van, ik heb met geen ander paard zoveel gevochten, zoveel geduld mee moeten hebben en daar zoveel van geleerd. Maar bij haar zie ik daar elke dag weer zo veel voor terug.
Het was een paard dat alleen maar bang voor me was en absoluut niet op mij vertrouwde. Wel was ze erg onzeker en had ze echt een leider nodig. Het is in een jaar zo totaal ander paard geworden, ik heb nog steeds gevechten met haar en op die momenten moet ik me soms erg beheersen, maar als ik er nu (als ik zo' n topic lees) weer over nadenk, weet ik waarvoor ik het doe en ben ik weer zo blij met alles dat ik wel met haar bereikt heb. En dat het toch vaak aan mij ligt als het niet gaat, ben dus ook blij dat ik les heb met haar....

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 13:19

oke, iedereen bedoelt dus gewoon hetzelfde!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:47

Keesje schreef:
Ik weet zelf niet goed hoe ik hier tegenover sta. Verward

Natuurlijk moet het paard de ruiter gehoorzamen maar ontzag nijgt dat niet een beetje naar angst voor de ruiter. Is dat nog wel samenwerken? Lovers
Of is dat juist goed, als je paard jou ziet als de leider dat vind ik wel goed.
Het paard moet jou zien als kuddeleider!
Maar het moet zeker niet bang voor je zijn, of je gehoorzamen uit angst.

Hoe staan jullie hier tegenover, en hoe handelen jullie hiernaar tegenover je paard?

ontzag klinkt idd anders.. ik hou het op wederzijds respect !! Haha!

jessica86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:53

een paard MOET respect/ontzag (hoe jullie het willen noemen) voor je hebben! heeft hij/zij dat niet, loopt ie over je heen en zal het nooit goed gaan tussen jullie want een paard is nou eenmaal veel sterker , heeft ie respect voor je, dan zal ie nooit over je heen lopen en kun je een goede band krijgen.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 19:35

jessica86 schreef:
een paard MOET respect/ontzag (hoe jullie het willen noemen) voor je hebben! heeft hij/zij dat niet, loopt ie over je heen en zal het nooit goed gaan tussen jullie want een paard is nou eenmaal veel sterker , heeft ie respect voor je, dan zal ie nooit over je heen lopen en kun je een goede band krijgen.

pebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:08

ik ben het met de meesten een sje pard moet respect voor je hebben maar dat kan hij in mijn ogen alleen als je ook respect voo je paard hebt zo ja dan is de band een sterke goede band waarin je elkaar begrijpt.
en dan zal je paard ook graag voor je willen werken.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:54

Keesje schreef:
Ik weet zelf niet goed hoe ik hier tegenover sta. Verward

Natuurlijk moet het paard de ruiter gehoorzamen maar ontzag nijgt dat niet een beetje naar angst voor de ruiter. Is dat nog wel samenwerken? Lovers
Of is dat juist goed, als je paard jou ziet als de leider dat vind ik wel goed.
Het paard moet jou zien als kuddeleider!
Maar het moet zeker niet bang voor je zijn, of je gehoorzamen uit angst.

Hoe staan jullie hier tegenover, en hoe handelen jullie hiernaar tegenover je paard?

Ik vind dat je helemaal gelijkt hebt. OK dan! Als een team kom je veel verder dan jij alleen met een bang paard onder je. En trouwens, het is nog veel leuker ook als je goede maatjes bent ; proberen je "schoft" teh knabbelen is ZOOO lief... Lovers Respect voor elkaar hebben is belangrijk, maar dan kun je gelukkig nu ook anders doen van vroeger, mensen die de paarden echt ~~}> "temden". Vreselijk! But we love horses, and so should they love us. OK dan!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:35

laurae schreef:

Zo als Zep al zei: Niets meer aan toe te voegen.
Hier ga ik in mee, Natuurlijk moet je paard gewoon gehoorzamen, maar hij moet niet bang voor je zijn

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:27

ontzag en respect hoor je te verdienen,
niet spontaan te krijgen, zo werkt dat niet bij een paard...