Waarom buiten rijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: Waarom buiten rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:43

Mijn merrie vindt soms het 101ste verkeersbordje dat ze tegenkomt eng, geen van de voorgaanden of die erna. Normaal is dat geen probleem veel verder als een of twee meter gaat ze niet, maar ze is ook niet bang van verkeer. Ik wil haar dus op 1 lijn houden als ze "schrikt" ipv van haar onder een (vracht)wagen te laten springen, als ze die over het oofd gezien heeft. Maar eigenlijk zijn het verstekelingen. Niet helemaal waar ze voor bedoeld zijn, maar wel effectiever dan een "bloot" been en sneller als een zweepje. Mijn spoortje is het minimale dat je moest hebben op wedstrijd. Wat was dat? 1,5 cm?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:34

JJane schreef:
Sporen/zweep? Ik heb ze niet eens. Ik neem altijd €2,- mee als ik buiten ga rijden zodat ik een ijsje kan kopen onderweg :D

Oja wij ook.. We hebben een ijssalon op de route liggen.. En als t heel warm is, dan geven ze ons water voor de paarden, echt heel vriendelijke mensen :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:45

Ik heb een spoortje om met buitenrijden, vaak omdat ik ze gewoon om mijn laarzen heb zitten en even buiten ga uitstappen. En ik doe ze ook vaak om, omdat meneer soms zoiets heeft van nu vind ik het wel weer genoeg en draait hij in een keer om. En met een spoortje kan je dat net even voor zijn soms. Maar over het algemeen gebruik ik hem helemaal niet buiten. :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:52

Geen spoortje om, maar rij dan ook eigenlijk vrij weinig met sporen (alleen op wedstrijd eigenlijk) omdat ik er geen gewoonte van wil maken. Zo blijft ze ook altijd net wat oplettender op wedstrijd.
Zweep nam ik wel altijd mee zeker als ik alleen ging, mocht je vreemde vogels tegen komen..

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:29

LisaFalco schreef:
Sporen zijn er om het rijden te verfijnen
Dus dat geldt dan ook als je een buitenrit maakt
Als je paard gewend is aan kleine hulpen lijkt het me raar om op een buitenrit de sporen af te laten :j

Maar op buitenrit ga ik me paard niet oprichten , verzamelen en ik ga (meestal) niet doorzitten , gewoon lekker relaxen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:33

JJane schreef:
Sporen/zweep? Ik heb ze niet eens. Ik neem altijd €2,- mee als ik buiten ga rijden zodat ik een ijsje kan kopen onderweg :D

Als dit facebook zou zijn had ik op: 'like' gedrukt
Geniale opmerking

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:42

neem tegenwoordig een zweep mee puur omdat hier in de buurt iemand is aangerand toen ze op het paard zat.... dus puur als afweer en niet als hulpmiddel en spoortjes rijd ik eigenlijk nooit mee :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:45

Ik rijd juist ook altijd tijdens en buitenrit een stukje dressuurmatig. Hij doet het dan vaak beter dan in de bak, gewoon omdat hij dan wakkerder is.
Ik rijd nooit met sporen, dus daar kan ik niets over zeggen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:53

Omdat ik tel ui ben om de spoortjes af te doen ;)
En je hoeft ze toch niet te gebruiken, ook al heb je ze om :)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:37

xxOrlando schreef:
LisaFalco schreef:
Als je paard gewend is aan kleine hulpen lijkt het me raar om op een buitenrit de sporen af te laten :j

Maar op buitenrit ga ik me paard niet oprichten , verzamelen en ik ga (meestal) niet doorzitten , gewoon lekker relaxen.

Dat klopt, maar ik bedoel als je ze bijv. gebruikt om hem door te laten lopen, of het been beter te laten voelen kan het wel eens handig zijn ;)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:52

ik heb ook altijd spoortje om buiten.
heb ik gewoon een veiliger gevoel bij.
ik gebruik ze niet als het niet nodig is .
maar soms als die van mij iets engs ziet springt hij opeens opzij ,en als er dan net een auto langs rijd leg ik mijn been aan de kant van de auto even naar achteren en dan blijft hij netjes doorlopen .
of als die van mij iets engs ziet kan hij ook opeens volgas achteruit gaan en loopt dan achteruit zo het water in.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:41

Als ik op buitenrit ga dan zet ik mijn paard juist wel een beetje aan het werk. Wordt
eerst voorverwarmd in de buitenbak met een beetje losrijden en buiten op een zachte bodem
een beetje passage oefenen en een stukje benen strekken. Althans.. dat was bij mn vorige paard,
en als hij dan lekker relaxed was (want in het begin wou hij altijd dribbelen en jolig springen)
dan gingen we lekker met een lang teugeltje stappen. En dan had ik ze niet nodig :P

Met mijn nieuwe paard heb ik ook mn spoortjes om, ik raak haar verder niet tenzij ze ergens
liever niet langs gaat. Dan is het best handig om toch dat beetje "extra" te hebben, desnoods
om oefeningetjes te rijden zodat het LIJKT alsof dit gewoon onze nieuwe buitenbak is :P Helaas
is deze nog niet rustig buiten.. ook niet als ze moe wordt.. haha!

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:30

Met trainen heb ik wel een spoortje met buitenrit niet, dan loopt ze ook langer met haar hals.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:28

sporen zijn echt niet nodig op een buitenrid, dat is gewoon lekker voor de ontspanning :D

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:32

LisaFalco schreef:

ik rij nooit met sporen, dus ook buiten niet. Waarom zou je paard als ie lager dan Z loopt verfijning moeten hebben met behulp van een spoor? Maak je paard fatsoenlijk aan het been ipv hem af te stompen zoals 90% van de ruiters doet. Die dragen sporen in de b, als je je paard dan nog niet eens verfijnde hulpen kan geven zonder sporen dan betwijfel ik heel sterk de rijkwaliteiten van de ruiter :o

Als ik alleen buiten ga rijden neem ik altijd een zweep mee voor als ze ergens niet langs durven en iets aansporing nodig hebben. Als ik met iemand anders mee ga ligt het aan het paard, bij mijn merrie neem ik dan geen zweep mee want die vliegt een half uur lang als ik die ook maar 1x buiten bijtik met de zweep. Terwijl de ruin echt wel een zweepje kan gebruiken, die gaat anders vaak te langzaam :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:15

@12sterre34: Nee, dan een zweep... Die mag je na het L niet meer gebruiken en moet je kijken hoe veel ruiters er in het L2 met een knoeperd van een zweep rijden (en hem ook gebruiken). Dan liever al vroegtijdig je spoortje netjes gebruiken...

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:40

Bij mijn paard gebruik ik de sporen voor enge dingen of voor als hij weer eens ondeugend is en niet wil luisteren. Zweep vind hij niet zo heel leuk. Dan houdt hij constant de zweep in de gaten en als je hem een tikje geeft dan is hij helemaal van slag en dat is niet leuk rijden.

Bij mijn pony sporen omdat ze daar beter op reageert dan zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:41

in het bos kan je ook trainen. misschien daarom?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:27

Jeetje, ik vind dat zo'n zinloze discussie of je wel of geen sporen om "mag" als je "maar" in de B rijdt. Ik gebruik altijd sporen met rijden dus ook bij het buitenrijden. Dan krijg ik hem er net lekkerder door omdat hij veel beter aan de hulpen staat. Anders blijft hij, zeker als hij fris is met de handrem erop rijden en dat is niet fijn.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:06

Ik rijd buiten ook met een spoortje, omdat mijn paarden soms kijkerig zijn en zo krijg ik ze vlotter langs 'iets engs'

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:48

sharongentel schreef:
sporen zijn echt niet nodig op een buitenrid, dat is gewoon lekker voor de ontspanning :D

Wel heel simpel gesteld hoor. Vind sowieso de discussie over wel of geen sporen, wel of geen zweep komplete onzin. Laat iedereen lekker rijden op de manier die hij/zij prettig vindt.
Wat opvalt is de vreemde gedachtegang dat zonder sporen/zweep allemaal veel beter en vriendelijker is.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:41

nine1987 schreef:
Ik heb ze zowiezo altijd om, dus dan automatisch ook als ik naar buiten ga.. :)
Ik heb deze sporen:

Afbeelding

wat voor sporen zijn dat? :o

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:06

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:56

Ik rij ook buiten met mijn sporen.
Ook ik ben te lui om ze eerst af te doen maar als ze iets eng vinden kun je ze beter doordrukken dan zonder sporen.
En als je ze niet nodig hebt, heeft het paard er geen last van, mits je benen goed liggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:07

ik rij zo goed als altijd met sporen en mijn paard weet bijster goed wanneer ik ze om heb en wanneer niet :)

Mijn paard is super makkelijk op buitenrit en ik gebruik m'n sporen dan ook weinig of niet. Maar als er iets engs is of we moeten door iets smal, dan heb ik graag een spoortje achter de hand om mijn paard net dat pasje meer opzij te zetten indien nodig of om ze over de drempel "van zou ik achteruit gaan of toch dapper doorstappen" te krijgen. Moest ik een bemoedigend tikje van de zeep geven, dan gaat ze stuiteren voor de rest van de rit, dus liever sporen achter de hand