Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
petitparis schreef:ik vind persoonlijkthiedemann ook veiliger dan bijzet, want heb al enkele paarden zien achterover klappen met niet zo streng afgestelde bijzet. Maar dit hangt natuurlijk volledig van het paard/pony zelf af. Er lopen er genoeg netjes mee, anders werd het niet meer verkocht.
verder: kan je niet proberen om de combi bijrijdstertje en pony te laten wennen aan meerdere paarden/pony's in de piste? dus bv eerst met 2. dit is minder druk en geeft je bijrijdstertje meer tijd en kans om de pony te controleren en "in bedwang te houden" en eveneens vertrouwen op te doen...
gaat dit goed een 3de pony erbij en daarna een 4de etc totdat je op het aantal van een gemiddelde groepsles of inrijbak zit.
succes
funnyhorses schreef:Ik heb ook zo'n clown van een fjord haha
Als ik alleen rij gaat het prima,rij ik met meerdere dan word het racen.Ik rij dan ook altijd 100mtr voorop.(zucht)
Tis net alsof ze zich dan afsluit voor alle hulp,kop op stoer en ploegen maar hahaha
Ik heb in het begin buiten ook met een pelhalm gereden,puur zodat ze me niet door het verkeer deed crossen als ze dr opvliegers had.
Gelukkig ben ik nu zo ver dat ik bitloos kan rijden,dat gaat redelijk goed maar in een groep wil ze nog steeds scheuren hoor.
Ik heb dan ook mn handen vol en ik ben een volwassen persoon.
Dat een meiske van 10 jaar dat niet kan volhouden snap ik meteen.Mijns inzien kan het echt geen kwaad om es een scherper bit in te doen,ik zou wel afwisselen dan dus na een tijdje het bit vervangen voor het "normale" bitje.Dit zodat je pony niet hard gaat worden in de mond.
Het is nml onmogelijk voor het kind om iets te leren als ze alleen maar met inhouden/afremmen bezig is.Daarbij zal de pony ook niks leren!
maar met rijden hebben ze soms echt een plank voor die knikker.
funnyhorses schreef:Nee hoor!
En als ze enkel in de les met een scherper bit rijd dan kan de instructrice er ook op toezien dat de teugelvoering goed blijft gaan,zo leerd het kind ook hoe je moet omgaan met een strenger bit.
Ik kan me echt voorstellen dat een les anders een straf word.
En sommige fjorden................je kunt je doodknuffelen zo lief zijn zemaar met rijden hebben ze soms echt een plank voor die knikker.
funnyhorses schreef:Ik heb ook zo'n clown van een fjord haha
Dat een meiske van 10 jaar dat niet kan volhouden snap ik meteen.Mijns inzien kan het echt geen kwaad om es een scherper bit in te doen,ik zou wel afwisselen dan dus na een tijdje het bit vervangen voor het "normale" bitje.Dit zodat je pony niet hard gaat worden in de mond.
Het is nml onmogelijk voor het kind om iets te leren als ze alleen maar met inhouden/afremmen bezig is.Daarbij zal de pony ook niks leren!
funnyhorses schreef:Bijzet vind ik geen goed idee (en tuurlijk moet je het zelf weten) Een bijzet teugel is meteen iets wat shocking vast zit,dit kan dan meer averechts werken dan goed doen.
Veel paarden vinden het gevoel van vast zitten nml erg akelig,dus bedenk het je goed,het is andermans kind wat je erop zet he?!
Meer "heil" zie ik dan in een thiedeman teugeltje.Dit geeft enkel druk op het moment dat het hoofd te hoog komt,maar of daarmee de snelheid ook afneemt is de vraag.
Questie van uitproberen.

funnyhorses schreef:Jentel ik doelde ook beslist niet erop dat je geen verantwoordingsgevoel zou hebben (zou helemaal mooi worden dan)
Ik bedoelde dat stel er gebeurd iets dan word er toch vaak meteen gewezen,snappie.(want JIJ hebt em vastgebonden enz enz)
Een bijzetteugel is in mijn ogen niks om mee te rijden,wel om te longeren(maar ook dan liever niet)
Ik zou het niet te spannend maken,probeer gewoon een ander bitje.
doei schreef:Ik zou het anders oplossen...
Heel goed longeren voordat de les begint! Desnoods als het mogelijk is in de bak waar de les is.
Dan het ruitertje erop met de longeerlijn eraan en als de druk van de ketel is gewoon los.
bowlegged75 schreef:kijken hoe grappig je het nog vindt als je pony achterover klapt met je bijzetteugeltje.
de liefste pony's kunnen zich rot schrikken van een bijzet die ineens op spanning komt.
longeren doe je met een bijzet,je zet je kind niet op een bijgezette pony!