beenbescherming nodig, maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:27

NicoleHorses schreef:
Ik dressuur ermee en wil later wel springen :)
Hy heeft achter zijn hoef dus de koot en op zn been by de pees zeg maar vaak wondjes
k

Dan is hij te traag met zijn voorbeen, daar kun je op trainen, dat is vele malen beter dan beenbescherming gebruiken. Rijd hem actief van achter naar voren zodat hij sterker wordt in zijn achterbeen en zichzelf meer gaat dragen. Als dat lukt zal hij in vrijheid ook beter gaan bewegen.
NicoleHorses schreef:
Okee bedankt! Wil gewoon niet dat ie zich bezeerd (hy heeft nu al ontstoken been door wond) doordat ik m dan misschien niet voldoende heb ingepakt! :n

Maar waarom ontsteken ze? Omdat je ze niet goed schoonmaakt of omdat je er een beenbeschermer om doet? Als er een wondje zit kun je daar niet gewoon een peesje overheen doen voor een paar uur, dat is natuurlijk vragen om ontstekingen ed.

Als hij zich niet de pleuris rent in de weide zou ik hem lekker laten staan zonder al die zooi eraan.
Desnoods longeer je hem eerst 15 minuten met beenbescherming zodat de gekheid eruit is en zet je hem dan in de weide.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:27

Is idd 24/7 op het land geen optie voor jou paard? Dan worden ze heeeel snel voorzichtiger en dan is je paard ook niet meer zo druk omdat hij er genoeg uitkomt! Lijkt mij een super oplossing. :)

NicoleHorses

Re: beenbescherming nodig, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:31

Ik weet niet waardoor ze ontsteken, ik maak alles altyd schoon.. Dikke pech.. Als mijn paard 24/7 op het land kon had ik dat allang gedaan is helaas niet mogenlijk

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:32

Ook niet op een ander plaatsje in de buurt?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:36

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:40

Als je je paard zo beschermt, leert hij ook nooit voorzichtig zijn met zichzelf. Zo creer je wat je wilt voorkomen.
Ik zou zeggen, laat hem compleet bloot lopen. In het begin zal hij best wat wondjes oplopen, maar uiteindelijk heb je een paard dat voorzichtiger word.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:54

Misschien heb je pech dat het is gaan ontsteken? Mag ik vragen hoe je de wond behandeld hebt? Mijne heeft nl ook erg snel last van ontstekingen. Hij is inmiddels 20 en staat elke dag buiten, zonder bescherming.
Pas je op dat je je paard wel paard laat! Ze kunnen echt wel wat hebben! En wondjes? Tja, die blijven ze hebben. Komt vaak ook door spelen met elkaar. :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:00

Mijn paard staat zonder bescherming op de wei, elke dag, en hij bokt en rent als een malle.
Maar de hele dag peesjes oid om zit ze ook gewoon niet fijn, en ben bang voor drukplekken.
Word veel te heet in de zomer ook, heb alleen peesjes om met rijden en die gaan gelijk daarna weer af en meneer mag de wei weer in.

En als je paard wondjes heeft, en jij gaat het weer inpakken, gaat het broeien en ontsteken, net als een pleister over een wondje, word nooit droog, maar blijft vochtig en dat is gewoon niet fijn.

Veel meer als gewoon betadine erop doen en blijven nakijken kun je niet doen. :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:56

Zijn benen worden op deze manier alleen maar dunner,
waardoor hij juist snel wondjes krijgt.
Ga lekker met hem trainen, zodat zijn benen sterker worden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:07

NicoleHorses schreef:
Ik weet niet waardoor ze ontsteken, ik maak alles altyd schoon.. Dikke pech.. Als mijn paard 24/7 op het land kon had ik dat allang gedaan is helaas niet mogenlijk

Maar doe je die beenbescherming weer om over die wondjes heen?
En waar zitten die wondjes precies?
Rent hij veel als je hem in de weide laat?
En gaat hij ook met beenbescherming in de molen en op de trailer? (maw: hij komt zijn box niet uit zonder bescherming?)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:54

nee doe ik er niet omheen, dan laat ik ze wel af :) en het strijkklapje zat geloof ik niet op het wondje
ja hij rent veel, hij komt niet vaak in de molen, als hij de molen in gaat alleen voor bescherming,
op de trailer niet met bescherming, ik heb nog geen goed passende transport beschermers
met stappen in het bos doe ik het niet altijd om, maar dat geintje koste me wéér een ijzer. :Y)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:06

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:14

NicoleHorses schreef:
nee doe ik er niet omheen, dan laat ik ze wel af :) en het strijkklapje zat geloof ik niet op het wondje
ja hij rent veel, hij komt niet vaak in de molen, als hij de molen in gaat alleen voor bescherming,
op de trailer niet met bescherming, ik heb nog geen goed passende transport beschermers
met stappen in het bos doe ik het niet altijd om, maar dat geintje koste me wéér een ijzer. :Y)

Loopt hij zo slordig dat hij met gewoon stappen zijn eigen ijzers eraf schopt??

Zoals gezegd, waarom probeer je niet met rijden dit op te lossen? Is goed te doen hoor.
Als hij zoveel rent longeer hem dan een kwartiertje voor je hem buiten doet en dan op de weide alleen vóór springschoenen, dat moet genoeg zijn om de ijzers eronder te houden maar heb je toch zo min mogelijk warmte.
Als je een stapmolen hebt probeer die dan te gebruiken, die dingen zijn geweldig handig. Zet hem daar dan 's morgens 3 kwartier in in flink staptempo, alleen springschoenen verder niets. Als je gaat rijden probeer dat dan ook zoveel mogelijk 's morgens of begin van de middag toe doen dan kan hij daarna nog lekker buiten lopen tot 's avonds 8-9 uur. Als je met rijden alleen dressuurmatig oefent en geen zijgangen rijd heb je in principe ook geen beenbescherming nodig dus als hij zo snel zijn ijzers eraf schopt gebruik dan alleen springschoenen en als hij zichzelf echt op zijn pees klapt kun je peesbeschermers gebruiken maar dan heeft hij echt een bijzonder bewegingsmechanisme en dat moet met goede training binnen enkele weken op te lossen zijn.
En misschien je voerschema wat aanpassen?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:23

Misschien een ander type ijzer eens uitproberen. Zit er veel opzet in het ijzer? Hoe is de stand van zijn hoeven?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:10

Snoekiej schreef:
Denk dat dit de oplossing is voor op het land: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=581
Ongelofelijk lelijk, maar wel effectief, en niet warm :D

Die had een oud stalgenoot van me ook.. ideaal voor jou TS..

gewone peeskappen vind ik TE voor 5 uur op de wei..
het wordt warm, de pees wordt zwakker en de doorbloeding wordt slechter..
Kortom.. het doet meer kwaad dan goed..

achter springschoenen is nutteloos..

ik snap dat je voorzichtig bent met je paard maar je kan ook TE voorzichtig zijn.. op deze manier maak je een mietje van hem, hij leert niet voorzichtig te doen en zn benen raken alleen maar zwakker..

Als ik jou was zal ik kiezen voor de peesjes in de link en anders alleen springschoenen..

Misschien is een brake-over ijzer iets voor je paard.. hierdoor wordt de afrol makkelijker..
dan loopt hij misschien iets minder lomp :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:38

Don_Zhivago schreef:
Als ik jou was zal ik kiezen voor de peesjes in de link en anders alleen springschoenen..

Maar serieus, 90,- voor een plastic dingetje met een klittebandje eraan?
Vind het serieus belachelijk, is idd wel een uitkomst als je paard het echt nodig heeft maar dan zou ik zelf wachten tot er een fabrikant met een imitatieproduct komt wat wel normaal geprijsd is.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:53

Ik denk, zoals velen hier, dat de kans op schade niet vermindert door het omdoen van allerlei beenbescherming. Ook ik zou het je zelfs ontraden, want ik denk zelf dat teveel bescherming meer kwaad doet dan zonder (al krijgt ie er wondjes van). Mocht je dan toch iets om willen doen, dan zou ik het bij springschoenen vóór laten (en dan de los om de koot zittende, geen strakke dingen hoger dan de hoef zelf).
In de training en op de trailer vind ik het een ander verhaal; in training verg je -belast met ruiter- meer van em, in de trailer kan ie z'n balans soms plots verliezen. In de weide moet ie leren om zichzelf heel te houden, doorgaans lukt paarden dat best aardig... En hoe langer ze in de weide lopen, hoe minder debiel ze waarschijnlijk gaan doen als ze erin mogen.

Inderdaad kan de juiste training (om het voorbeen tijdig weg te laten komen, voordat de achterhoef zich in de koot plant) veel doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 23:55

Mijn voorkeur gaat zelf uit om jonge paarden zonder beenbescherming te houden. Wanneer je ze dus inpakt voelen ze de echte klap niet (goed) meer en blijven ze zich aantikken. Dit kan een probleem worden wanneer ze dus wel 1x zonder beenbescherming komen te staan en dus zo gek doen dat ze wel hard aantikken... Jonge paarden leren vanzelf dat ze moeten oppassen met neerzetten van hun benen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:59

anneliesdj schreef:
Don_Zhivago schreef:

Maar serieus, 90,- voor een plastic dingetje met een klittebandje eraan?
Vind het serieus belachelijk, is idd wel een uitkomst als je paard het echt nodig heeft maar dan zou ik zelf wachten tot er een fabrikant met een imitatieproduct komt wat wel normaal geprijsd is.

Ja ze zijn duur indd.
Maar als Ts hem persee in wil pakken is dit de oplossing.
Ik zou zelf niks om doen want hij moet het gewoon leren.
In geval van Ts kan je beter lelijke open peesjes kopen dan z'n benen verzieken met normale kappen ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 08:16

My lijken die peesjes niks, sorry maar ze zien er keihard uit en heel plastic en ook nog heel lelijk, voor alleen lelijk had ik t wel gedaan maar goed lyk me niks

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:20

Don_Zhivago schreef:
Ja ze zijn duur indd.
Maar als Ts hem persee in wil pakken is dit de oplossing.
Ik zou zelf niks om doen want hij moet het gewoon leren.
In geval van Ts kan je beter lelijke open peesjes kopen dan z'n benen verzieken met normale kappen ;)

Ga ik helemaal in mee.. mn dat persè..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:59

NicoleHorses schreef:
My lijken die peesjes niks, sorry maar ze zien er keihard uit en heel plastic en ook nog heel lelijk, voor alleen lelijk had ik t wel gedaan maar goed lyk me niks

Misschien ook even reageren op mijn vraag.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:12

NicoleHorses schreef:

Misschien pas oordelen als je ze gezien heb! Ze zijn van een soort rubber en juist super zacht en flexibel.
Wat wil je dan? Mooie peeskappen wat op den duur schadelijk is voor z'n benen??

Deze peesjes zijn lelijk dat geef ik toe maar denk dat dit wel de oplossing voor je is.
Als jij denk aan mooi zijn in de wei dan kan je beter niks om doen.
Peeskappen zolang om laten zorgt er echt voor dat de doorbloeding slechter wordt. Dus z'n benen worden JUIST kwetsbaarder.

Denk dat het gaat om wat het beste is voor je paard, niet om wat jij er leuk uit vind zien, toch??

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:22

Ik zou gewoon eens onderzoeken WAAROM je paard aantikt.
Nu worden de symptomen bestreden en niet de oorzaak.

En mogelijke oorzaken zijn inmiddels allemaal al aangedragen (beslag, stand voeten, bespiering, balans)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:48

En nogmaals; heb je hem al eens eerst gereden/gelongeerd en in de stapmolen gehad en pas daarna op de weide gezet?
Als hij altijd 's morgens buiten komt is het geen wonder dat hij gek doet, dan komt hij net uit een donkere stal en heeft hij de hele nacht zijn energie op kunnen sparen.

TS; zou je iets meer op de gestelde vragen in kunnen gaan? Als je er wat aan wilt doen en vraagt op adviezen moet je ook de moeite nemen alle vragen te beantwoorden.