Golddigger @ inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Golddigger @ inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:30

Ik vind een half uur voor zo'n jong ding wel erg veel en zou hem voornamelijk voorwaarts-neerwaarts rijden.... Wel een erg gaaf paard!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:54

Juangi@ is maar net hoe je dat half uur invult..

stel: minuut of 8 instappen, 2 minuten losdraven , 10 minuten een beetje werk, 10 minuten uitstappen
klinkt het denk ik als een stuk minder?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:53

Zeker met een 3 jarige moet je er niet te lang op willen zitten, dit ivm met het sluiten van de rug en nek van het paard, concentratie van het paard en het feit dat hij dus nogniet weet hoe hij een ruiter het best kan dragen. Zeker in deze houding is dat erg lastig voor een paard.

Mijn 4 jarige gaat deze zomer (juni) ook ingereden worden, daar zit ik dan zeker het eerste jaar niet langer op dan 20 min, incl in/uitstappen.

Een jong paard zie ik het liefst in zo'n houding met een ruiter die dan in halfverlichte zit zit, dus meer voorover om de rug zoveel mogelijk te ontlasten. Omdat de nek rond 4 jaar sluit is de kans op slijtage door nu al 'in de krulhouding' te rijden erg groot. Ook is voorwaarts-neerwaarts dé basis van de dressuursport, hiemee train je de rug en achterhand gebruik goed én leer je het paard te ontspannen. Word niks voor niks steeds terug gevraagd in dressuurproefjes... :

Afbeelding

En dus het plaatje zo:

Afbeelding

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:11

Mooi paardje en een supermooie kleur.

Vind het stoer dat je het aandurft om zelf je paardje in te rijden.

Krijg echt de kriebels bij de eerste foto's. Mijn paardje heb ik ook geprobeerd in te rijden maar die was zo rillerig en bang dat ik er een paar keer flink vanaf ben gevallen en mijn zelfvertrouwen tot de dag van vandaag echt minder is geworden.

Petje af!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:26

Ik er geen seconde over hoeve twijfele.. Ik en golddigger zijn echt 1 ik ken hem al door en door en had er daarom alle vertrouwe In dat het goed zou komen! En we lesse ook 1x per week en dat scheelt onwijs.. We springen vooruit!!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:35

Ontzettend fijn dat gevoel. Dan kan het niet anders, en jullie gaan straks voor elkaar door het vuur.

Doordat ik wat ouder ben en kinderen en verantwoordelijkheden heb denk ik teveel na!(deed ik vroeger noooiiiit!) Dat voelt zo'n sensibel paard meteen. Het gaat nu gelukkig heel goed!

Lessen is heel goed want dan blijf je scherp, ongemerkt sluipen er toch foutjes in. En dat je vooruit springt kan je al zien aan de foto's. Geniet ervan!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:02

smurffie schreef:
Mijn doel was eerst buiten kilometers rechtuit, daarna pas aan het longeren en sterker maken. Inrijden is het makkelijkste als het paard niet al te veel energie heeft.

Paarden die veel in handen zijn geweest en al het een en ander kennen zijn juist makkelijker met inrijden. Dat heeft niks met energie te maken. Een paard krijgt je er sowieso af wanneer hij dat wil, veel energie of niet.

Bovendien is het imo beter voor het paard voor het inrijden al conditie en spieren te hebben, maakt oa het vinden van balans onder de ruiter een stuk simpeler en spaart een hoop stress en evt. paniek (wat kan resulteren in bokken). En het is sowieso beter voor het lichaam.

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:21

heee lotte!
wat een leuk beestje heb je en het ziet er al goed uit!
probeer inderdaad toch iets te doen met je holle rug, en let ook op je handen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:02

Heel leuk beestje hoor.. Inderdaad die holle rug, maar als je iets aan je rug hebt dan kun je het of alleen maar trainen of gewoon ermee door blijven rijden :P (zelf ook rugklachten). Verder over dat 3 jaar inrijden.. Hier in de omgeving worden ze allemaal met 3 jaar zadelmak gemaakt voor zover ik weet.. Vooral voor die 3 jarige wedstrijden en straks de pavo enzo allemaal..

Ziet er leuk uit dus ga zo door :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:30

Ziet er goed uit :)
De punten geef je zelf al aan!
probeer daar aan te werken ;)

jamesjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:26

Ziet er goed uit hoor, je geeft inderdaad zelf de punten al aan waar je aan moet werken.

Een half uurtje rijden met een 3 jarige is echt niet verkeerd hoor! Succes ermee!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:52

wauw wat een knappie he :D geluk straalt er van af :D

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:38

mooi opgebouwd!!
leuk beessie om echt ver mee tekomen :j

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:11

Wat een leuk paard, het inrijden ziet er ook rustig uit.
Een vakantie zal je paard je wel in dank afnemen haha,
super veel plezier van je paardenbeest :D

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:31

erg leuk om te zien
het gaat idd snel

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:14

Mooi paardje heb je daar!
Omtrent het nog een jaar wegzetten, het is heus niet verkeerd er nu de basis in te werken en dan de zomer het land weer lekker op.

Mijn paard is ook 3 die gaat overigens wel eerst de zomer het land op en pak ik daarna op. Maar ieder zijn eigen keuze's. Vind dat het er zeer vriendelijk uitziet hoe je hem rijd.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:44

Vind het leuk beeld. echter vind ik op deze leeftijd nog niet belangrijk of die rond gaat lopen.
komt van zelf hij moet eerst op zijn eigen benen gaan lopen en rechtgericht worden.

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:12

Wat een leukerd is Golddigger!! :)

LaMais

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:23

Over de leeftijd ga ik niets zeggen, dat is jouw keuze.
Wel lijkt het me inderdaad verstandig om je vooral op deze leeftijd te concentreren op het rechtrichten van je paard, zoals melody1987 zegt.
Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen en is zo ontzettend belangrijk, zeker als je hem zo vroeg inrijd. :) verder vind ik het een prachtig paard, wees er zuinig op!!

only_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:43

ziet er netjes uit hoor. hij doet t al netjes/
vind hem echt mooi

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:46

Dankje wel voor jullie reacties! Prins golddigger is een lusitanoX arabier met een beetje welsh..
Zijn ouders zijn beide palomino.. Ik was al meteen verliefd op dat lieve koppie.. Ik vind het nu wel mooi maar straks als hij in zijn zomervacht zit en wat gespierder is denk ik dat ik helemaal verliefd op hem ben.. Het rijde gaat heel goed, we springen vooruit! Over drie weekjes heeft hij alweer vakantie! Ga t wel ff missen!:)