Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aukelizzy schreef:Cryssie schreef:het betreft hetzelfde paard, maar is een fout van mij. Ze is echt in 2007 geboren. Wil zelfs nog een link van paardenfokken erbij zetten om echt te laten zien dat ze van 2007 is
Dan moet je even je profiel info wijzigen. Anders blijf je deze vragen houden.
. Hoe pakken jullie het nu op (in de les) als ze vervelend gaat doen? En op welke momenten doet ze het?
) Cardy schreef:Hey Meghann! kwam toevallig dit topic van je tegen. Altijd een lastig/moeilijk punt als ze een beetje "tegendraads" worden. Ik weet er alles van met Bhas. Hoe pakken jullie het nu op (in de les) als ze vervelend gaat doen? En op welke momenten doet ze het?
Bhas heeft het ook laatst 2 weken achter elkaar gehad dat hij rechtsom flink in de staak ging en later zelfs uit irritatie mij eraf probeerde te gooien. Linksom kon ik gewoon rijden en rechtsom wilde hij niet meer. Alles na laten kijken: zadel, spieren, tanden, enz. Alles zat goed. Uiteindelijk kwamen we erachter dat als Bhas zelf zijn tempo probeerde te bepalen en ik corrigeerde dat niet meteen, dan ging hij in de staak. Ook had ik teveel linkerteugel en liet ik gauw mij rechterteugel los (dus geen gelijke druk over 2 teugels). En dit pikte hij niet, waardoor hij zelf niet meer naar rechts wilde draaien.
Probeer te zeggen dat het soms in de kleine dingen zit. Bij een jong paard moet je veel consequenter zijn en goed op de signalen letten, dan bij een ouder doorgetrainder paard. Want als ik Bhas 1 vinger geef, dan pakt ie gelijk mijn hele hand (zijn soms echt kinderen)
Cryssie schreef:Ik heb in het beginpost het 1 en ander erin gezet om het duidelijker te maken. Het komt idd gewoon boven borrelen. Aan de longe accepteert ze het bit en geeft aanleuning. Onder het rijden doet ze het ook netjes. Ze buigt netjes ook naar links en rechts. Wegdraven doet ze super, maar na nog geen bakrond gaat haar hoofd de lucht in.
Ik zorg dat ze geen aanleuning op de bakrand heeft. Rij dus op 2e of 3e hoefslag.
. Je moet een beetje oppassen dat je niet heel erg op dit gedrag in gaat omdat je het daarmee per ongeluk kan belonen waardoor ze het makkelijk op kan pakken als manier om jou buiten spel te zetten. In theorie is de oplossing om vooral been eraan te blijven houden om haar naar je hand toe te houden en eventueel een volte op te sturen zodat ze niet als een voetzoeker door de baan gaat. In de praktijk is het natuurlijk niet zo relaxed om eraan te blijven rijden als je niet weet wat er komen gaat. In diezelfde praktijk is het vaak zo dat ze er vrij snel weer mee ophouden omdat het ze moeier maakt en er eigenlijk niks tegenover staat. Je moet bij het opleiden van een paard ALTIJD in je hoofd blijven houden dat een paard alleen iets doet als het hem/haar iets oplevert en niet zomaar om niets. Ook voor je eigen reacties geldt dat je na moet blijven denken in hoeverre die nog iets opleverden wat bij jouw eigen doel lag. Alles wat je doet, elke hulp, correctie of beloning moet namelijk in de lijn van je eigen doel liggen en je daar steeds dichter naartoe helpen. Dus, verplaats je in je paard en probeer in te zien of ze er iets mee bereikt en denk na over je eigen oplossingen en of die jou iets brengen. Denk ook na over hoe snel je bent en of er een aanleiding te herkennen is in het moment dat Crissy dit gaat doen. Paardrijden is veel vaker denkwerk dan dat je heel technisch ingewikkeld in moet grijpen en heel vaak gaan dit soort dingen weer gewoon over als je makkelijk en consequent blijft rijden.
. Hierboven raadt iemand aan om meer druk te geven als ze zo doet, ik zou dat dus juist niet doen omdat je haar gedrag hiermee bevestigt. Hiermee geef je haar een instrument om jou te bespelen en uit je tent te lokken en dat is niet de bedoeling. In principe moet elke reactie die jij geeft altijd bij je been beginnen en nooit bij je hand. Ook als je paard de druk in je hand ongevraagd verandert, moet je eerst been geven en tegelijkertijd meeveren met je hand, maar je moet niet proberen haar in de mond te pakken, want dat gaat je zeker niet de oplossing brengen. En ook op momenten dat je in staat bent om haar wel eens flink in de mond te zitten, dan moet je kalm blijven en toch proberen eerst weer respect voor je been te krijgen. Je mag beste even heel snel in haar mond zitten als vette waarschuwing, maar dan direct weer meeveren, geen druk blijven geven. Ik hoop dat je het snapt en anders kun je het natuurlijk met je instructrice overleggen
.