3 jarige dwars

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:43

IK vind zelf 4 ook erg jong , ze zijn nog in de groei , hun gebit is nog aan het veranderen en in hun hoofd zijn ze ook nog erg jong en ja wat is de voor bereiding geweest met dit paard, bizetten zou ik ook niet doen, dat is allemaal dwangmatig werken, werk vanuit je gevoel dan heb je de minste kans op verzet, zeker bij zo`n jong dier.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:45

Cryssie schreef:
het betreft hetzelfde paard, maar is een fout van mij. Ze is echt in 2007 geboren :D. Wil zelfs nog een link van paardenfokken erbij zetten om echt te laten zien dat ze van 2007 is :P

Dan moet je even je profiel info wijzigen. Anders blijf je deze vragen houden. :D

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:46

Aukelizzy schreef:
Cryssie schreef:
het betreft hetzelfde paard, maar is een fout van mij. Ze is echt in 2007 geboren :D. Wil zelfs nog een link van paardenfokken erbij zetten om echt te laten zien dat ze van 2007 is :P

Dan moet je even je profiel info wijzigen. Anders blijf je deze vragen houden. :D

Is al gebeurd, lekker blond :D

Midgie: Ik weet dat ze jong is en werk vanuit mijn gevoel. Ik heb haar zelf ingereden met hulp. Ik weet dat ze aan het puberen is, maar ik ben op zoek naar een oplossing van verschillende kanten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:52

en als je op het moment als ze dit doet iets meer druk geeft op het bit en net iets strenger vraagt.

geef nu ook een meisje les waar haar pony het ook bij doet pony is 7, het meisje pakt haar op het moment waar hij het wil doen strenger tot hij loslaat, laat zij ook los en moet zeggen hij doet het bijna niet meer. alleen om het even te chekken, maar dat word ook minder.

dus even wat strenger en doorvragen en been geven.

Cryssie

Re: 3 jarige dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 20:56

Oke zal het morgen gaan proberen, dank je

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:56

een 4 jarig paard moet gewoon rijbaar zijn.

Wat heb je haar allemaal geleerd het van 3 tot 4 jaar? hoe vaak reed je haar en hoe lang?
Zijn d'r tanden nagekeken? Dit is een ideale leeftijd om last van tanden te hebben.
Lichamelijk heb je uitgesloten begreep ik al uit je verhaal.
Loopt ze goed voorwaarts neerwaarts dat ze goed de kans krijgt om over de rug te lopen? Hoe reageerd ze hier op?
Gaat ze er vandoor bij bepaalde oefeningen of bij bepaalde gangen?

Ik zou beginnen met veel wendingen rijden en de lange rechte lijnen even laten. Kleine stukjes rechtstellen en dan weer een volte. Op een volte schieten ze toch minder snel weg als op rechte stukken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:56

Hey Meghann! kwam toevallig dit topic van je tegen. Altijd een lastig/moeilijk punt als ze een beetje "tegendraads" worden. Ik weet er alles van met Bhas :Y) . Hoe pakken jullie het nu op (in de les) als ze vervelend gaat doen? En op welke momenten doet ze het?

Bhas heeft het ook laatst 2 weken achter elkaar gehad dat hij rechtsom flink in de staak ging en later zelfs uit irritatie mij eraf probeerde te gooien. Linksom kon ik gewoon rijden en rechtsom wilde hij niet meer. Alles na laten kijken: zadel, spieren, tanden, enz. Alles zat goed. Uiteindelijk kwamen we erachter dat als Bhas zelf zijn tempo probeerde te bepalen en ik corrigeerde dat niet meteen, dan ging hij in de staak. Ook had ik teveel linkerteugel en liet ik gauw mij rechterteugel los (dus geen gelijke druk over 2 teugels). En dit pikte hij niet, waardoor hij zelf niet meer naar rechts wilde draaien.

Probeer te zeggen dat het soms in de kleine dingen zit. Bij een jong paard moet je veel consequenter zijn en goed op de signalen letten, dan bij een ouder doorgetrainder paard. Want als ik Bhas 1 vinger geef, dan pakt ie gelijk mijn hele hand (zijn soms echt kinderen :+ )

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:57

ikke20 schreef:
zijn de tanden al nagekeken?

Hier heb ik ook ervaring mee!
Flinke haken op de kiezen!
Die van mij vrat gewoon door, maar je kon niets meer beginnen met een bit in haar mond!
Probleem was heel snel opgelost door de tandarts!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:01

Haar tanden zijn iets meer dan een maand geleden gecontroleerd.
Ze kent de stap, draf en galop (galop blijft moeilijk, zoals bij vele jonge paarden) In de stap kent ze buiging links/rechts. Volte doet ze goed en rond. Zet mooi in en einde doet ze goed. Hand veranderen doet ze ook netjes. A/C lijn is nog lastig. Overgangen (stap/draf/stap/halt/stap/draf doet ze heel erg goed en blijft netjes gebogen. Ze loopt goed over haar rug heen, maar in de draf word het toch ioets lastiger voor haar

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:03

Is ze niet gewoon aan het wisselen.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:05

Cardy schreef:
Hey Meghann! kwam toevallig dit topic van je tegen. Altijd een lastig/moeilijk punt als ze een beetje "tegendraads" worden. Ik weet er alles van met Bhas :Y) . Hoe pakken jullie het nu op (in de les) als ze vervelend gaat doen? En op welke momenten doet ze het?

Bhas heeft het ook laatst 2 weken achter elkaar gehad dat hij rechtsom flink in de staak ging en later zelfs uit irritatie mij eraf probeerde te gooien. Linksom kon ik gewoon rijden en rechtsom wilde hij niet meer. Alles na laten kijken: zadel, spieren, tanden, enz. Alles zat goed. Uiteindelijk kwamen we erachter dat als Bhas zelf zijn tempo probeerde te bepalen en ik corrigeerde dat niet meteen, dan ging hij in de staak. Ook had ik teveel linkerteugel en liet ik gauw mij rechterteugel los (dus geen gelijke druk over 2 teugels). En dit pikte hij niet, waardoor hij zelf niet meer naar rechts wilde draaien.

Probeer te zeggen dat het soms in de kleine dingen zit. Bij een jong paard moet je veel consequenter zijn en goed op de signalen letten, dan bij een ouder doorgetrainder paard. Want als ik Bhas 1 vinger geef, dan pakt ie gelijk mijn hele hand (zijn soms echt kinderen :+ )

Heey Cardy, dank je voor de uitleg. Dan denk ik toch ook dat ik even naar mezelf moet kijken hahaha. Ik ga toch ook even letten op mijn teugels, hoe ik ze nu vast hou en mijn lichaam. Misschien zit daar toch de fout. Morgen weet ik meer hahaha.

Weetje wat het ook is. Ik mag niet klagen, want ze pakte alles goed op en ze doet alles zo goed, maar soms........ :P

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:05

schiet ze op bepaalde momenten weg? of is dit onvoorspelbaar?

Lekker de wendingen blijven rijden en het koppie bij jou vragen. Als ze weg schiet gewoon rustig blijven terug nemen en verder gaan waar je gebleven was of er niks gebeurd is. Ik zou het gedrag volledig negeren. Als jij er niet druk om maakt moet zij het op een gegeven moment ook opgeven. Afstraffen heeft denk ik niet zo'n zin. Raken ze alleen maar opgefokt van en als ze al rennerig is, is dat niet wat je wilt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:11

Ja ze schiet ineens weg. kan haar ook niet voor zijn.
Daar heb je ook gelijk in. Net doen als of er niets gebeurd is. Bedankt Marcella. Morgen weet ik meer haha

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:12

Ik ben benieuwd hoe morgen gaat! Veel succes!

Margreet_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:16

Misschien kun je eens proberen na het aandraven (dat ging goed, toch?) na een halve rijbaan weer in stap te gaan. Denk eraan dat je je heel duidelijk ontspant (uit ademen, armen + handen ontspannen, zit/benen ontspannen). Een rondje stappen en als het goed voelt (ontspannen) ga je weer aandraven. Tot je weer wat spanning voelt, of totdat je verwacht dat hij weer gaat rennen, wéér in stap. Heel rustig aan, jezelf niet haasten en het niet erg vinden dat je nu 'maar' een halve rijbaan kunt draven, maar blij zijn met de dingen die goed gaan. Waarschijnlijk kun je het langzaam weer uitbouwen tot een hele rijbaan en tot meer. Dit lukt niet in één dag, hoor! Neem de tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:25

Cryssie schreef:
Ik heb in het beginpost het 1 en ander erin gezet om het duidelijker te maken. Het komt idd gewoon boven borrelen. Aan de longe accepteert ze het bit en geeft aanleuning. Onder het rijden doet ze het ook netjes. Ze buigt netjes ook naar links en rechts. Wegdraven doet ze super, maar na nog geen bakrond gaat haar hoofd de lucht in.
Ik zorg dat ze geen aanleuning op de bakrand heeft. Rij dus op 2e of 3e hoefslag.

Er zijn wel meer jonge paarden die dit doen hoor, zo heel bijzonder is het niet. MIjn vorige paard deed het ook wel eens en stak er ook nog eens zijn tong bij uit ;). Je moet een beetje oppassen dat je niet heel erg op dit gedrag in gaat omdat je het daarmee per ongeluk kan belonen waardoor ze het makkelijk op kan pakken als manier om jou buiten spel te zetten. In theorie is de oplossing om vooral been eraan te blijven houden om haar naar je hand toe te houden en eventueel een volte op te sturen zodat ze niet als een voetzoeker door de baan gaat. In de praktijk is het natuurlijk niet zo relaxed om eraan te blijven rijden als je niet weet wat er komen gaat. In diezelfde praktijk is het vaak zo dat ze er vrij snel weer mee ophouden omdat het ze moeier maakt en er eigenlijk niks tegenover staat. Je moet bij het opleiden van een paard ALTIJD in je hoofd blijven houden dat een paard alleen iets doet als het hem/haar iets oplevert en niet zomaar om niets. Ook voor je eigen reacties geldt dat je na moet blijven denken in hoeverre die nog iets opleverden wat bij jouw eigen doel lag. Alles wat je doet, elke hulp, correctie of beloning moet namelijk in de lijn van je eigen doel liggen en je daar steeds dichter naartoe helpen. Dus, verplaats je in je paard en probeer in te zien of ze er iets mee bereikt en denk na over je eigen oplossingen en of die jou iets brengen. Denk ook na over hoe snel je bent en of er een aanleiding te herkennen is in het moment dat Crissy dit gaat doen. Paardrijden is veel vaker denkwerk dan dat je heel technisch ingewikkeld in moet grijpen en heel vaak gaan dit soort dingen weer gewoon over als je makkelijk en consequent blijft rijden.

En even voor de mensen die zich zorgen maken: ik ken dit paard van het opfokbedrijf en ze is echt 4.

Nog even een toevoeging, ik had nog niet alles gelezen :D. Hierboven raadt iemand aan om meer druk te geven als ze zo doet, ik zou dat dus juist niet doen omdat je haar gedrag hiermee bevestigt. Hiermee geef je haar een instrument om jou te bespelen en uit je tent te lokken en dat is niet de bedoeling. In principe moet elke reactie die jij geeft altijd bij je been beginnen en nooit bij je hand. Ook als je paard de druk in je hand ongevraagd verandert, moet je eerst been geven en tegelijkertijd meeveren met je hand, maar je moet niet proberen haar in de mond te pakken, want dat gaat je zeker niet de oplossing brengen. En ook op momenten dat je in staat bent om haar wel eens flink in de mond te zitten, dan moet je kalm blijven en toch proberen eerst weer respect voor je been te krijgen. Je mag beste even heel snel in haar mond zitten als vette waarschuwing, maar dan direct weer meeveren, geen druk blijven geven. Ik hoop dat je het snapt en anders kun je het natuurlijk met je instructrice overleggen :).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:57

klinkt als een aanleuningsprobleempje :p

[***] flikte mij dat ook, heb er toen een slof aangehangen maar heb gemerkt dat ze met een elastiek longere een paar keer daar eigenlijk doorheen was.

Achteraf denk ik dat het gewoon krampen waren omdat ze het moeilijk vond om de hand op te zoeken. :)

Ohz zou ik er niet teveel op ingaan, niet meer druk geven iig. Dan krijg je een wellus nietus reactie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:24

@lovely

Het gedrag negeren is iets wat je nooit moet doen met de tong uit de mond, hoe kun je in godsnaam pijn en ongemak van een dier negeren, erg diervriendelijk ben je dan niet bezig, laat tong uit de mond een signaal zijn dat je gelijk moet stoppen en dingen controleren en niet gewoon consequent door blijven rijden.
Het is altijd een ruiter fout moet je maar van uit gaan, want als het iets lichamelijks van het paard is is dat ook de ruiter zijn verantwoording.

Een slof eraan hangen is ook weer zo`n lieve oplossing, sommige van jullie moeten echt nog leren dat je met een levens iets bezig ben en niet met een robot zonder gevoel. luister eens wat meer naar het dier dan zal er minder leed zijn,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:35

Midgie, als je meer ervaring met jonge paarden zou hebben, dan zou je ook weten dat je bepaalde dingen beter kunt negeren dan er op in te gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:45

Klinkt meer als een een ruiterfout, niet consequent genoeg en niet vanuit het been naar de hand toe rijden.
Zo'n jonkie moet je consequent rijden, voorwaarts -en bezig houden, anders gaan ze zelf lopen spelen.....en last but not least een juiste timing, je moet ze voor zijn!

Ik heb gisteren voor het eerst op een 5 jarige gezeten, die bij de ruiter exact hetzelfde deed als het paard van ts, sterrenkijken, nek erop en vertrekken....
Nou ik kan je vertellen dat was gisteren zijn laatste keer ;)
1e plaats Been! Weerstand bieden met eens stille hand, nageven is de hand ontspannen en van achter naar voor naar de hand toe rijden.
Voorwaart, voorwaarts, voorwaarts, maakt niet uit hoe ze lopen, als ze de hand maar gaan volgen...
Verder niet teveel voltes, paarden die niet aan de hulpen staan vallen meestal giga over de schouder naar buiten, dus zweep erbij aan de buitenkant!
Buitenschouder wegvallen is tik op de schouder en als ze niet luiteren ook, en jij bepaald altijd het tempo! consequent zijn zo simpel is het!
Veel rechtrichten, door binnenhoefslag te rijden en rechte korte lijntjes zoals EF van hand veranderen, C naar E, slangevolte met 3 bogen etc, maar houdt je paard bezig!

Slof bij een paar wat vetrekt of wegtankt ben ik niet op tegen de eerste paar keer, ik heb hem er gisteren ook aan gehangen (los erbij)
toen ik er voor de eerste keer opzat, toch een fijn idee dat je hem een keer naar binnen kan lieren als ie vertrekt met de kop erop :Y)
Maar zoals gezegd, rijtechnisch oplossen, daarna dat ding eraf...meeste ruiters pakken hem toch te strak erbij en dan werkt het averechts!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:26

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga er zeker mee aan de slag en idd denk dat ik dan toch ook wel de schuldige ben hahaha. Ik heb genoeg om is uit te proberen en kijken welke manier het beste voor haar is en wat ze oppakt. Vanavond weten we meer hahaha

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:30

heeft ie de wolfstanden nog? weet niet of het daar aan kan liggen?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:31

nee heeft ze niet meer. Mensen de tanden zijn al nagekeken, nog niet zo lang geleden. Alles ziet er goed uit. Daar ligt het dus niet meer aan!!!!!!!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:45

Ik vind het wel een beetje raar dat ze zoveel commentaar krijgt op het
feit dat het paard te jong zou zijn.
Ik rij mijn bijna 4 jarige zeker 5 keer in de week soms een uur soms half uur maar nooit minder.
En terug op de wei jagen lijkt me helemaal geen optie wat verdien je ermee?.
Het is nou eenmaal zo dat jonge paarden/pony's nog niet bevestigd zijn en je tegen
problemen aan loopt. Dit lijkt me gewoon een fase waar je doorheen moet.
Probeer m zoveel mogelijk naar de teugel toe te rijden en vooral niet te begrenzen in de mond,
stoor je niet aan het gedrag doe juist of er niets aan de hand is maar zet m flink aan het werk.
Komt wel goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:57

dat vindt ik ook raar...als je je aan het volgende schema houdt is er niets aan de hand.

3 jaar is 3 x per week
4 jaar is 4 x per week
5 jaar is 5 x per week
6 jaar is 6 x per week

Verder vind ik het ook raar dat hier altijd meteen met slecht passende zadels, osteopaten en tandartsen gestrooid wordt,
terwijl dit een heel veel voorkomend probleem is bij ruiters en het beleren/africhten van jonge paarden....
In mijn omgeving zie ik het vaak fout gaan en Bokt staat er ook vol mee!
Jonge paarden rijden en zeker die hoog in het bloed staan, vergt nu eenmaal wat kunde en consequentie van de ruiter.
En dat ts nu pas tegen problemen aanloopt is logisch...met 3 jaar (zadelmakmaken en daarna) zijn ze wat overbluft en gaat het goed, een half jaar of jaar later zijn die paarden fysiek en geestelijk een stuk verder en krijgen dan vaak door dat de ruiter te laat is of niet consequent genoeg is.