Haflinger Floor @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 08:19

Ik heb geen spiegel in de bak.. maar als het dus zo is dat ze zwaar wordt wanneer ze dr achterbenen niet gebruikt dan weet ik waar ik aan moet werken..

Ik blijf dr gewoon met lange hals losrijden en daarna pak ik dr op, netzo als op deze foto's te zien is. Want nog kortere teugels (wat voor mijn gevoel mega kort is :P ), zijn we gewoon nog niet aan toe en dat wil ik toch samen met mn instructrice doen :)

Alert op mn zit is ze gelukkig al wel..
Nu ga ik vandaag dan maar eens oefenen op veel schakelen zonder dat ze tegen de hand in komt en kijken of ik die achterhand er verder onder krijg.

Wel lastig, als je niet kan zien hoe het eruit ziet.. :P

Bedankt voor de tips allemaal :)

Edit: misschien wel grappig, zo liep ze toen ik er net pas op reed..
Afbeelding

1 blok beton aan de voorkant en met de kop in de lucht rondjes lopen, en dat waren trouwens ook de enige sprietjes manen die ze toen had :')
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 30-03-11 08:25, in het totaal 2 keer bewerkt

doei

Re: Haflinger Floor @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:21

Bedoel je dat als je gas geeft dat ze tegen de hand komt?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 08:24

Ja eigenlijk wel.. als je lekker rustig draaft laat ze ook heerlijk los, maar als je dr wat actiever wilt komt ze ook aan de voorkant (hoofd) wat omhoog..
En met middendraf kwam ze eerder ook altijd tegen de hand in, dat is nu wel minder :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:44

Ik snap precies wat je bedoeld :j
Het fijne met het schakelen is dat je haar ook weer terug rijdt, hierdoor krijg je ze juist ronder in de hals, als je dit een paar keer doet is ze er goed doorheen en komt ze ook niet meer tegen de hand bij het wegrijden.

Belangrijk is dat je met gas geven je handen opent maar wel contact behoudt (2 rauwe eieren :+ ).
Zwaar in de hand? Hand openen, bijdrijven (gas geven) en weer opvangen dit hele ritueel doe je binnen iets van 3 seconden...

Volg je het nog :+
Ik ben benieuwd of je voelt wat ik bedoel en of het werkt voor jullie :j
Met kortere teugels zou ik ook pas doen als je instructrice erbij is en daar zijn jullie nog niet aan toe...
Dat gaat straks allemaal makkelijker als jij het gevoel van achter naar voren rijden door hebt en als je hafje sterker is getraind!

Nogmaals het beeld van de foto's is absoluut niet slecht +:)+
Ze ziet er ontspannen uit en is aan je hulpen, dat is juist een goede positie om naar meer te trainen. Nu is ze water als je haar sterker krijgt wordt het vuur :9

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 08:49

Wat bedoel je precies met hand openen? (mn instructrice gebruikt andere begrippen denk ik :P )..
Ze komt trouwens ook vaak tegen de hand in als ze scherpe wendingen moet maken.. denk aan 10 meter voltes of de diagonaal oprijden.. Volgens mn instructrice moet ik dan de stelling even verwaarlozen zolang ze maar los laat van voren..

Misschien dat jullie daar nog tips voor hebben?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:52

Pfff heb je even B-)
Ik begin te typen, berichtje komt zo :P

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 09:05

Oh oh.. moet je zo'n groot verhaal typen? :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:40

Je verticale balans moet eerst in orde zijn voordat je verder kunt met horizontaal.
Ik zie het zo:
Rechtrichten
Verticale balans=> Evenveel contact op beide teugels Dus niet meer contact op 1 teugel
Wanneer je constant evenveel contact op beide teugels behoudt weet je dat je paard goed recht is.
En bv. niet zo door de bochten gaat: Afbeelding

Kenmerken wanneer die aanleuning nog niet helemaal lekker is en hoe op te lossen:
1. Meer druk op 1 teugel: Je paard maakt veel contact met 1 teugel en ontwijkt contact met de andere teugel, vraag stelling naar de kant waar je paard vastpakt en laat hem weer recht vooruit lopen wanneer hij contact zoekt met de teugel die hij ontwijkt.
2. Scheef op je paard zitten: Stel het paard pakt de linkerteugel vast dan gooit hij de ruiter ook naar links, ga iets meer op je rechter bil zitten en maak je been lang. Doe dit in combinatie met punt 1.
- Moeilijk afwenden: Op te lossen met 1 en 2
- Over de schouder heen lopen of juist tegen het binnenbeen aanvallen: zie 1 en 2
- Versnellen op de volte: zie 1 en 2
- Ruiter met rugpijn: Komt doordat je scheef gaat zitten en je houding aanpast aan je paard.

Waarom pakt een paard 1 kant vast/ gooit jou scheef op zijn rug etc?
Dit is een plaatje van een rechtsgebogen paard:
Afbeelding
Links: bolle kant, lange kant, slappe kant, soepele kant
Rechts: holle kant, korte kant, sterke kant, stijve kant

Een paard wat rechtsgebogen is vind het makkelijker om alleen de linkerkant van het bit aan te nemen en ontwijkt contact met rechts. Want als hij contact met rechts neemt moet hij zijn rechterkant lang maken en dat doet hij liever niet. Op zo een moment pakt je paard links vast, jij vraagt stelling naar links en zo maak je zijn rechterkant lang waardoor het paard het contact met de rechterteugel wel aan moet pakken.

Ook draagt het paard jou dan liever op zijn linkerkant, want zo vermijd hij helemaal het contact plus hij draagt dan meer gewicht op zijn linkervoorbeen. Jij gaat iets meer op rechts zitten en zo is het gewicht weer beter verdeeld over beide voorbenen.

Horizontale balans=> Van achter naar voren rijden=> Zwaar op allebei de teugels = Niet actief van achter = hand openen, bijdrijven,opvangen
Waarom hand openen? Zodat je paard niet in je handen kan hangen, zwaar wordt op allebei de teugels (plus je geeft ruimte van voren om te verruimen).
Met hand openen bedoel ik dat dus, maar niet in zoverre je hand openen dat je het contact weggooit. Als je het snel genoeg doet heeft ze geen kans om omhoog te komen, hiermee komt ze alleen maar meer over de rug.

Open je hand, geef wat gas, maar vang al op voordat zij haar hoofd omhoog kan doen (niet opvangen met je handen eventueel die ophouding in de buitenteugel om alert op je zit te maken).

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 09:48

Floor is linksom fijner dan rechtsom.. dan geeft ze makkelijker stelling.. Dus dat betekent dat ze haar rechterkant makkelijker lang kan maken dan haar linkerkant..

Dus dan zou ik juist veel op de rechterstelling moeten oefenen.. :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:49

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:18

Had al andere hele nuttige filmpjes gevonden over spieren kweken enzo bij paarden :D
Ga vandaag erg veel overgangen en tempowisselingen rijden en veel stelling op rechte zijdes mee pakken en dan ben ik benieuwd of ik verschil ga merken :)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:35

ik vind het er ontzettend vriendelijk uitzien, en persoonlijk hou ik meer van 'waslijntjes':) (als je maar niet zomaar de teugels losgooit maar dat doet de ts niet)
Ga zo door!!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:14

Bedankt :D

saskia_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:33

Leuke haf;) je zou het eventueel iets meer opbouwend bovenin kunnen rijden! :o

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:28

idd tenen naar binnen hakken omlaag, je zit wat krom maar ik vind dat je het best goed doet als je je zelf hebt leren rijden