Welsh Coco at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:29

Chaos schreef:
Het bit lijkt me overigens helemaal niks mis mee. :)

Ik ken het bit zelf niet, vandaar mijn vraag wat voor een bit het was. ;) Meer niet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:42

Chaos schreef:
Je kunt al eerder te groot zijn hoor, daar hoeven je benen niet voor over de grond te slepen.
Je moet in balans zijn met je paard, iemand die veel te lang is kan een pony pootje haken, uit balans brengen door lange benen en evenwicht en bovendien is het moeilijker een goede rompbalans te vinden.

Schouderbinnenwaarts lijkt me te hoog gegrepen, daar het in aanleuning en nageeflijk rijden ook nog niet gaat. Daar moet TS niet zelf maar mee gaan beginnen.

:)

Ik vind in dit geval nog steeds niet TS te groot/lang is voor deze pony. Ik zie in dit geval niet dat zij uit balans is door haar lengte.

imo kun je al snel beginnen met een stukje schoudervoor om de achterhand van de pony te versterken. Zelf ben ik van mening dat dit juist hoort bij de basis en niet alleen is voor de 'hogere dressuur'. Juist door wat schoudervoor, beginnende schouderbinnenwaarts, krijgt een paardje een betere achterhand, van waaruit de nageeflijkheid kan komen. Beter om vanuit de achterhand te werken aan nageeflijkheid dan maar (over)vragen aan de voorkant.

Maar goed, dat is mijn bescheiden visie erop. :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:47

Schoudervoor en schouderbinnenwaarts is nogal wat anders. Enkele passen schoudervoor kan TS prima proberen, al zou het het beste zijn te gaan oefenen onder begeleiding, correct schouderbinnenwaarts rijden is echter heel andere koek.

Ik ben het geheel met je eens hoor, al blijf ik er bij dat ik niet kan zeggen dat ik een amazone zie die een fijne onafhankelijke houding en dus in balans is op het paard. Dat geeft niks, daar kan ze aan werken. Ik heb niet gezegd dat ik haar te groot vindt, bewust niet, dat vind ik ook (nog) niet.

Duke

Re: Welsh Coco at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:49

Nou ja, ok. Ik ben nogal wat enthousiast geweest over de schouderbinnenwaarts. Dat is de volgende stap. ;) Eerst stukje schoudervoor. Als dat al lukt, werkt ze al aan die binnenachterhand op dat moment. Maar goed, ben het met je eens dat ze daar wel begeleiding bij moet hebben.

Dat TS zeker nog kan werken aan een onafhankelijke zit, ben ik met je eens, maar ze is pas 16 en rijdt nog niet zo heeeel lang. Maar dat ze te groot zou zijn, dat vind ik dus niet.

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 17:49

Wat is TS eigenlijk :o ?
Zouden jullie me ook kunnen vertellen HOE ik haar een betere achterhand kan geven?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:57

TS is de TopicStarter, jij dus in dit geval.

Persoonlijk zou ik beginnen je pony recht te leren gaan, dit kan je prima op de volte trainen.
Verder natuurlijk (schijn)overgangen rijden, balkjes lopen (leren ze ook rust van krijgen) etc.

Iedereen hier kan je allerlei tips geven maar om de uitvoering correct te laten zijn heb je toch echt iemand nodig die met je meekijkt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:57

fleurpony schreef:
Wat is TS eigenlijk :o ?
Zouden jullie me ook kunnen vertellen HOE ik haar een betere achterhand kan geven?

TS ben jij. :P De TopicStarter. Oftewel: degene die het topic gepost heeft. ;)

Nou, dat heb ik net verteld: veel voltes, voltes openen en sluiten, en dus schoudervoor. Tempowisselingen werkt ook altijd lekker: dus regelmatig overgangen maken, of ook binnen een gang versnellen en weer langzamer gaan. En vooral: les nemen. ;)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:32

Ik vind het een leuke pony! Ik heb ook altijd een welshje gereden die ook heel snel kon, maar echt waar hulpmiddelen enzo gaan echt niet helpen . Dus ik zou zeggen geen hulpmiddelen en lekker actief aan been en veel overgangen rijden en figuren dan komt het vast wel goed! en misschien dat je les met haar kan nemen? Verder leuke pony!

MowSuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:51

zoals je in je toppic beschrijft: je geeft aan dat als je coco niet rustig krijgt in de draf dat je dan maar gaat stappen, soms zou dat helpen.
Maar weetje wat het is je geeft Coco haar zin, tuurlijk kan je ook goed rijden in de stap maar zo leert ze nooit rustig te draven.
Je hangt soms aan je elastiek maar aangezien t weinig foto's zijn wil ik daar niet teveel over oordelen.
Ik weet niet goed of de foto's allemaal in dezelfde positie zijn genomen maar probeer recht te zitten.
En niet tever naar achter te leunen, probeer ook voor je uit te kijken! veel succses veder ziet het er goed uit,

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:00

Ik zou stoppen met de elastiek. Je pony loopt er niet prettig mee.
Ik heb ook een welsh en ken het probleem van snel draven heel goed ;) Probeer eens met een losser teugeltje voltes en slangenbogen te rijden op de zit, of toch met minimale teugelhulpen. Met je zit ga je tegelijkertijd haar dwingen trager te draven door zelf niet op haar tempo omhoog te komen, maar altijd net ietsje later en trager. Goed rustig ademhalen uit de buik en ontspan in je lijf.
Het zal nog niet direct werken, maar het lukt wel. Ken je niet iemand buiten de eigenaresse die je les kan geven? De eigenaresse lijkt me niet echt kundig genoeg om dat te doen.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:06

Even ter ondersteuning van de TS : Het bit is een kneveltrens, voor vele onbekend maar een vriendelijk bit. Ligt stiller in de mond en door de stangen aan de zijkant heeft het weinig bewegingsvrijheid en kan het bit niet door de mond gehaald worden. :)

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 20:27

Reformer schreef:
Even ter ondersteuning van de TS : Het bit is een kneveltrens, voor vele onbekend maar een vriendelijk bit. Ligt stiller in de mond en door de stangen aan de zijkant heeft het weinig bewegingsvrijheid en kan het bit niet door de mond gehaald worden. :)

ziet er wel hard uit zon groot harnas voor een kleine pony ;) gelukkig kan het niet veel kwaad

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:42

Probeer niet langs je pony te kijken, dan breng je hem helemaar uit balans;)\

nog veel succes verder

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 02:26

Dat de pony een renner is wil nog niet gelijk zeggen dat ie last van zijn rug heeft of niet lekker in zijn vel zit. Welshjes zijn over het algemeen druk en pittig. ik had er vroeger mijn handen vol aan
Ik heb nu ook een vluchtige "pony" (1.56) maar dat is puur door dat hij bang is voor wie er op zijn rug zit, de bewegingen en geluiden, maar daar in tegen is hij erg makkelijk aan de teugel te rijden en lang laag eenmaal ontspannen gaat het super maar wanneer ik maar 1 klein foutje maak door mijn been te veel te verleggen of net anders in zadel neer te komen door onbalans is ie weg, kop omhoog, komt voort uit puur angst. Na 10 minuten is dit een stuk betre en kunnen we plezierig trainen. Nu een half jaar later is het al een stuk beter nu hij ouder word komt de rust er meer in.

Te groot nee hoor meid, heb het nog veel erger gezien.

En het is moeilijk zelf te leren en willen rijden wanneer een eigenaresse je opdraagt een bepaalde manier aan te leren. Als het nou mogelijk zou zijn en zij er niet bij is, laat het stiek links liggen en probeer uit onstpanning lang laag te rijden met veel buiging oefeningen en voltes en probeer in je voltes kleine kneep bewegingen te maken zodat je pony lager gaat lopen met zijn hoofd en zo jou hand opzoekt en de ontspanning, wanneer hij er vandoor schiet begin je gewoon overnieuw, wees niet druk en probeer serieus te rijden (niet dat je dat niet doet). En ben je "bang" hem niet terug te krijgen rij dan met martingaal daar forseer je je pony iig niet die houding aan te nemen maar wanneer het de spuigaten uit loopt heb je iets meer overwicht in het tot stil brengen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:27

Om te beginnen wil ik even zeggen dat je een leuke pony onder je kont heb!!
Over het elastiek en dat je te groot bent is er al genoeg gezegt.
Het bit vind ik overigens niet fout, de kneveltrens zorgt er voor dat het bit stil in de mond licht doordat er geen bitringen aanvast zitten. De mexicaanse neusriem, tja dat is je eigen keus.
veel succes!

even offtopic:
ze weet nu wel dat ze te groot is en dat ze niet met elastiek moet rijden, wat beter is, is rijtechnische tips geven!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:30

Sorry maar ook ik begin weer over het elastiek..
Waarom wil je persee aan de teugel rijden? Ga hem eerst een lekker van achter naar voren rijden, je zegt zelf dat je nog niet voldoende ervaring hebt, waarom ga je dan in godsnaam met een elastiek rijden?
Het kan de hele pony kapot maken, het dier krijgt ook flinke druk achter zijn oren en gaat daarom automatisch naar beneden lopen omdat het kracht zet..
Ik zou gewoon dat elastiek eraf halen en een martingaal erom heen doen, dit kan soms ook helpen om ze iets lager te laten lopen en werkt veel minder sterk in.

Vind het verder een leuk dier! :)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:37

Ook ik ga even klagen want ik zie veel dingen die anders kunnen zoals:

-Elastiek eraf
-Alsjeblieft een normaal bit er in
-Die vreselijk neusriem vervangen voor een normale lage neusriem
-Zadel ligt zowat op z'n nek
-Ruiter is te groot

Het is echt een aansprekende pony! Laat haar eerst maar lekker op eigen benen lopen, teugels op ligt contact. Veel figuren en overgangen rijden dan komt die ontspanning wel. Tenzij er lichamelijk iets dwars zit. Les zou ook kunnen helpen ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:57

Ik wil je graag feedback geven in plaats van kritiek bomvol frustratie.

Het rijden met een elastiek kan een prettig hulpmiddel zijn om zelfs eens aan te voelen hoe het voelt wanneer je pony zakt. Het zal rijtechnisch niet 100% verantwoord zijn, maar paardrijden leer je niet alleen uit een boekje of vanaf een forum. Dat is soms ook gewoon trial and error.

Probeer je ellebogen meer aan je lichaam te houden, en je handen meer te dragen. Op die manier heb je een betere verbinding met de mond (houd wel je teugels op maat) en kun je beter voelen. Dit betekend indirect ook dat je je veel bewuster zult worden van de 'kracht' die je op sommige foto's lijkt uit te oefenen.

Het elastiek is een HULPmiddel, vergeet dit niet. Wat is exact je doel met het elastiek? Is het een doel voor de pony (nageeflijk maken?) Of is het een middel om persoonlijke doelen te behalen? Denk na over werking van het elastiek: door lichte druk (alleen vanuit je hand, niks pols-elleboog-schouder dat blijft ontspannen)uit te oefenen op het bit vraag je je pony om te zakken. Wanneer er dan wordt na gegeven, moet die druk er ook vanaf en wordt de pony beloond door een nageeflijke zachte ruiterhand. Daarom is het zo belangrijk dat je het elastiek niet te strak doet.

Eigenlijk ben ik geen fan van een elastiek. Het loopt er vaak op uit dat deze ook doorwerkt wanneer het paard nageeft, waardoor het paard vaak hangerig wordt en op de voorhand komt. Ik ben daarom meer van een slofteugel, maar daar ben je zelf (qua rijtechnisch/kennis) denk ik nog niet aan toe. Wanneer je iets bewuster en voorzichtiger omgaat met je HULPmiddel, kun je hier op den duur wel van profiteren met deze pony.
Maar toegegeven: Instructie zou eerlijk zijn voor zowel jou als de pony. Het is ook echt niet onredelijk om hier over te praten met de eigenaar. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:05

fleurpony schreef:
Reformer schreef:

ziet er wel hard uit zon groot harnas voor een kleine pony ;) gelukkig kan het niet veel kwaad

Een kneveltrens is wel scherp, door de rolletjes. (geen martelwerktuig ofzo, maar wel scherp)

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 10:49

met stiek loopt ze juist niet snel, dan loopt ze rustig. zonder stiek gaat ze vaak rennen. ga de volgende keer stiek langer laten, veel overgangen rijden en veel voltes rijden, zoals jullie zeggen ;)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:07

Dus een elastiek als handrem? Ik vind het een leuke pony maar je zit op het randje. Daarbij ben ik geen voorstander van zo'n bit.
Ik zou beginnen met heel veel overgangen om te zorgen dat het rennen eruit gaat. Of begin met longeren (dat kan wel goed met elastiek). Dus hoppa elastiek eraf en meer werken aan technieken

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:17

Sidera schreef:
Een kneveltrens is wel scherp, door de rolletjes. (geen martelwerktuig ofzo, maar wel scherp)

Apart verhaal.. Een kneveltrens is juist een bit wat speciaal voor jonge paarden is, omdat het zo vriendelijk is en door de stangetjes het meest stil in de mond ligt van alle bitten. Daarbij is er niks mis met het rolletje, het bit is dubbel gebroken en het rolletje is van koper. Er is niks scherps aan, het word niet voor niks een scholingsbitje genoemd. Je kan het bit vast zetten met leren stukjes aan de bakstukken, dan werkt het scherp in want dan drukt hij op de lagen. Maar daar is geen sprake van bij deze foto's.

Maar het elastiek is inderdaad waardeloos..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:20

Je moet idd niet veel meer groeien TS. Je bent al wat aan de lange kant, maar ik vind je nog niet veel te groot. Al vind ik het zadel wel aan de krappe kant...
Ik vind het jammer dat hij met stiek gereden wordt. Je zegt dat hij dan automatisch omlaag loopt, maar hij kan ook niet veel anders.
Je moet hem vanuit de ontspanning rond rijden, niet vanuit dwang. :) Maar als ik het goed begrijp heb jij er weinig over te zeggen..

fleurpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:26

Miracle_ schreef:
Je moet idd niet veel meer groeien TS. Je bent al wat aan de lange kant, maar ik vind je nog niet veel te groot. Al vind ik het zadel wel aan de krappe kant...
Ik vind het jammer dat hij met stiek gereden wordt. Je zegt dat hij dan automatisch omlaag loopt, maar hij kan ook niet veel anders.
Je moet hem vanuit de ontspanning rond rijden, niet vanuit dwang. :) Maar als ik het goed begrijp heb jij er weinig over te zeggen..

das niet helemaal waar. Ze zei eerst dat t moest maar ze zegt nu dat t niet perse hoeft.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:36

Ik heb verschillende berichten verwijderd omdat ze niet aan de regels van HAW voldoen. Laten we het hier gezellig houden, dingen die al gezegd zijn hoeven niet nog een keer gezegd te worden. Probeer de TS met opbouwende tips te helpen.