Ik zie dat hier veel wordt gezegd: teveel stelling. Teveel stelling kan ik mijn ogen niet, want je kan het hoofd buigen, maar het dier moet rechtdoor kunnen blijven lopen.
Echter op het moment dat jij wil draaien vraag je alleen stelling en zet hij zijn meer gewicht op zijn buitenvoorbeen dan op zijn binnenvoorbeen en draait zijn schouder eruit. Dit is niet de bedoeling van stelling of het rijden van draaien!
Mijn tip: ga weer beginnen bij het begin, ga geen voltes rijden, maar vierkantjes. Ga stappen en duw met je buitenteugel op de hals om hem te draaien, trek niet aan de mond! Dw alleen met je teugel en blijf recht boven je paard zitten. De eerste 2 a 3 keer zal je misschien flink wat kracht op de hals moeten zetten om hem te leren: duwen = draaien. Daarna zal je merken dat het heel makkelijk gaat!
Want dan leer je hem dus te draaien op de teugelhulp op de hals en niet op de mond en kan hij niet meer zijn schouder eruit gooien. Hierna kan je gaan oefenen met draaien in draf en gallop en alles in vierkanten. En geef hem, als je merkt dat hij het moeilijk vind om door te lopen tijdens de draaien extra been voor de draai, dat zal hem motiveren om meteen door te blijven lopen tijdens het draaien.
Verder zou het mij niets kunnen schelen waar zijn hoofd zit tijdens deze oefening! Daarnaast is het belangrijk dat hij op de rechte stukken zijn achterhand goed achter de voorhand houdt, gaat hij scheef lopen na een draai: geef gas! Dat brengt de achterhand weer recht achter de voorhand! Succes!