Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozamarijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:20

Je rijd er super goed op.. Ook super goed dat je tijdens het instappen (voor de draf) de hand op zoekt. Ik rij ook altijd neerwaards voor ik uberhaupt ga draven. en verder...Tjahh:):) niks :) Alles ziet er goed uit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:32

dankjewel! Er zijn altijd puntjes die beter/mooier kunnen. Alles op zn tijd.

Vandaag liep ze minder fijn dan afgelopen dagen. Misschien wat krampjes. Lekker beetje omlaag gevraagd en een paar volte gereden en toen ze op allebei de kanten 1 rondje door de hele bak ontspannen bleef lopen lekker uitgestapt.

Dan maar een dagje niet zweten. Volgende keer beter, ze heeft al zo hard gewerkt deze week..

Morgen lekker een tuttel en rol dagje denk ik. Dan kan ze ff bijkomen. Of we gaan gewoon kort rijden.. Of lekker even bokken en rennen aan de longe.. Maar even zien wat het weer doet.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:49

8 10 en 11 vind ik een fjin beeld geven, erg zoekende lijkt die me indd.
Jullie komen er nog wel :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 10:05

nou valt op zich wel mee, alleen in het begin even meestal is ze zoekende.

Ik stel haar zelf hoger in als ze ontspannen is en vraag haar weer lager als ze het moeilik begint te vinden omdat ik niet wil dat ze haar rug weg drukt.

Maar vind dat ze het niet slecht doet, in een paar weken tijd :)

Op foto 11 zie ik zelf spanning in de kaak, ze draagt haar hoofd net te hoog (kan me dat moment herinneren) ze had een halve volte daarvoor een bakkabouter gezien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:45

Ik heb het idee dat je zelf qua houding een beetje weer opnieuw in balans moet komen, maar je bent al heel veel vooruitgegaan ivm het vorige topic, dus dat komt vast goed. :j

S_en_Z

Re: Toekomstig sportpaard@work! (basis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:49

Hahaha ja ik probeer mijn handen wat meer te dragen maar ben nogal gewend
aan mijn vorige paard, daar kon ik meer "steun" in vinden (die hing graag in de hand
en dus ik ook) Eerst had ik "steun" aan het zadel bij dit paard, en die ben ik nu
grotendeels kwijt want ja uiteindelijk moet ook ik onafhankelijk kunnen rijden en niet
alleen zij... Daarom moet ik idd soms mijn balans weer terugvinden hihi Al moet ik zeggen
dat het steeds minder wordt :P

:=

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:05

Leuke combi!

Je moet alleen niet te veel naar je paard kijken, want daardoor kan je het balans van je paard verstoren en je gaat ligt naar voren zitten.
Ook moet je niet naar je benen werken met je handen want dat zag ik op een paar foto's dat je je handen (zowat) op je benen lagen houd ze voor het zadel.
En je moet je hakken ook wat meer uitdrukken.

Voor de rest ziet het er wel netjes uit

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:23

Heb mijn handen daar met een andere reden. Als ik mijn handen bij elkaar houdt dan heb ik waslijntjes
(op die teugellengte) als het paard aangeeft nog dieper te willen zakken met de hals dan zet ik mijn
handen meer bij elkaar (dan heeft ze meer ruimte).

Als het paard dan ineens het hoofd omhoog doet hoef ik alleen mijn handen weer opzij te zetten zonder
dat ik teveel of te weinig lengte heb in de teugel. Anders moet ik iedere keer mijn teugel loslaten en dit
paard is gewend in het verleden om als ik dat doe de teugel uit mijn hand te gaan trekken. En als ze dan
het hoofd omhoog doet moet ik weer de teugels op maat nemen. Vind dit voor haar niet handig.

Nu heb ik een constante verbinding met de mond en trekt ze ook niet. :) Overigens heb ik ook een lichte
aanleuning die ik op 2 teugels hetzelfde voel. Ik zet zelf geen druk op de hand.

Maar ik begrijp precies wat je bedoelt! (al heb ik mijn handen niet echt op mijn bovenbenen liggen
maar alleen op die hoogte.)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:58

Citaat:
Hihihi! Ik weet dat waslijntjes niet horen, dat je ten alle tijde contact moet hebben etc. Maar ze loopt nog niet altijd even makkelijk op haar eigen benen. Dan is teveel op de hand juist weer niet goed.

Daar wil ik als westernruiter even op reageren,
Bij "ons" is dat juist het doel; paard loopt verzameld op eigen benen aan een losse teugel.
Ik vind het heel slim dat je het op deze manier doet.

Knap paardje en gevoelige ruiter +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:17

Ja het is maar net wat voor type paard je hebt (ongeacht je engels of western rijd)
Een paard dat graag op de hand hangt hoef je geen waslijntje te geven want dan traint
hij alleen zijn onderhals maar :P Maar goed.. ook die horen op eigen benen te leren lopen
en dat lukt niet als je alleen maar op 2 teugels rijd :)

In de engelse manier hoort het paard ten alle tijde de hand te volgen eigenlijk. Bij Western
moeten ze vooral op het achterbeen zijn en zelf de hals dragen. De overeenkomst is eigenlijk
alleen dat het sturen op de kuitdruk hoort te zijn en de teugels alleen vertellen welke kant het
paard op moet stellen en buigen en in combinatie met het been of het af moet wenden of niet.

Maar een paard kan alleen op de juiste manier de hand volgen als het zelf zijn gewicht verdeeld
en zelf op zijn eigen benen kan lopen en zelf de hals draagt.

Vandaar ook inderdaad dat ik deze manier verkies.. voor mijn paard werkt dit erg fijn (en snel)

Wat mijn instructrice daar op aan te merken heeft hoor ik vanzelf wel :P Ik voel in ieder geval
ontspanning en zie een fijn beeld. Dat moet belangrijker afwegen dan wat er in boekjes geschreven
wordt.

Bedankt justkid

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:28

Wauw! Ik heb je topics doorgelezen, en wat een verbetering! Echt ontzettend knap dat je wat doet met de kritiek! En moet je zien met welke resultaten! Je paard (en jij volgens mij ook) is een stuk ontspannender, maakt zijn passen mooi af en gaat zelf jou hand op zoeken. Let erop dat je je handen niet te ver van elkaar af ga houden! En ga zo door! Lekker schakelijk tussen af en toe weer wat oprichting vragen, maar ook weer terug kunnen rijden naar de voorwaarts neerwaart! Heerlijk beeld zo, vergeleken met het eerste filmpj!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:13

Dankjewel ELpatcho!

Ja het was even een hele omschakeling.. omdat ik natuurlijk erg verwend was met mijn verzamelde
drafjes en galopjes ben ik nog wel erg zoekende qua houding, zit en balans in de arbeidsgangen haha.

Het paardje begint het vwnw en zelf de hals te dragen al wat makkelijker te vinden volgens mij, ze raakt
nu ook niet meer zo bezweet (eerst was het halsje omlaag en omhoog tillen zo inspannend dat ze met
10 minuten draven doorweekt was) Alleen in de galop hebben we het nog een beetje moeilijk. Haar
achterhand begint al steeds wat sterker te worden in de stap en draf (niet dat die heel slap was maar
ze had totaal geen draagkracht, bijna alleen stuwend voorwaarts) maar in de galop moeten we nog aan
het rechtrichten en instellen/buigen werken. Sommige dagen loopt ze heeeerlijk op de voltes maar als
ik rechtuit rijd dan wil ze bijna op de bakrand gaan lopen of ze gooit haar neus eruit omdat ze zoiets heeft
van "ja hallo, ik heb mn voltes gedaan nu wil ik die lange teugel die ik eerst kreeg"

Ze is ook nog erg onrustig in het hoofd ook al is mijn aanleuning stil. Maar heb zo'n vermoeden dat het
gewoon een kwestie is van gewoon kilometers maken op de binnenhoefslag.. als ik 5-10 minuten gegallopeerd
heb met een lange teugel is het al minder. Maarja.. ik moet er natuurlijk geen standaard uurtje van maken
want dan verwacht ze dat straks ook weer
:=

Alles op zn tijd. Bedankt voor je complimentje!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:48

Dank voor je bericht, had ik toch bijna deze foto's gemist.

Jullie gaan echt heel goed, in de buitenbak blijkbaar al bijna net zo ontspannen als binnen. Een bakkabouter kan altijd natuurlijk, maar zo te zien heeft Zyalda door dat jij goede ideeën hebt en begint ze mogelijk al op jou te rekenen als degene die haar helpt zich lekker te voelen. Op de foto's lijkt het alsof je inmiddels zonder bitringen rijdt, is er een bepaalde aanleiding geweest om die er af te halen? (ben gewoon nieuwsgierig hoor, ik zie geen enkele reden om ze er aan te houden) Op foto 9 lijkt ze toch nog iets haar hoofd te kantelen, maar zonder hulp van de bitringen krijg je natuurlijk wel preciezere feedback van je paard. Je lijkt op die foto zelf ook niet helemaal in balans te zitten, dus mogelijk heeft het kantelen daarmee te maken?

Mocht je heel graag nog een tip willen, of eigenlijk meer een ideetje om jezelf nog een beetje extra uit te dagen qua balans. Wel weer een cliché, maar net als veel cliché's gebaseerd op goede resultaten: balkjes/cavaletti rijden. Leuk om te doen (vind ik dan), goed voor de balans van je paard en goed voor je eigen balans.

Ik hoop dat verdere bessure(tje)s je bespaard blijven en dan ga je volgens mij een super (wedstrijd) seizoen krijgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:37

Ziet er al zoveel beter uit!
Super, goed bezig :))

Oh, het is HAW...
Niet teveel geld zoeken :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 17:28

maura dankje!

We gaan binnenkort starten met balkjes draven en galloperen (met instructeur, kan ze me mooi laten
voelen hoe die galopsprong nou precies moet zijn om haar mooi actief en niet TE voorwaarts te rijden)
Wil niet dat als ik rustiger ga rijden ik haar "sprong" kwijt raak.

De bitringen had ik haar omgedaan omdat ik een watertrensje voor haar had gekocht. Echter heeft ze
zo'n teer mondje (en heeeeel zacht) dat haar velletje tussen het randje van de ring en het bit kwam
en dus telkens stuk ging. Toen ik er bitringen aan hing werd het 3x zo erg (de bitringen gingen ook
nog eens schuren)

Dus al met al toch haar teruggezet op een bustrensje (werd ze door vorige eigenaar mee gereden)
en dat pakte eigenlijk prima uit.. aangezien ik toch niet veel druk zet op de teugels kan hij ook niet
echt veel kwaad. (heb er wel een gebroken trensje met een bol middenstuk)

Ze kantelt idd een beetje. Die "tic" heeft ze overgehouden aan haar slechte gebit. Het wordt wel al
minder want eerst kauwde ze ook heel scheef/raar op haar bit. We zijn vooral veel met lang laag en
stelling bezig en dan druk ik haar van mijn binnenbeen ietsjes naar buiten en dan doet ze haar hoofd
zelf recht houden en daar beloon ik haar voor..

Na een paar keer heeft ze de smaak te pakken. Ze kantelt op allebei de kanten precies evenveel,
en ook precies in spiegelbeeld dus ik denk dat het gewoon te trainen is.

Ik zit nog niet altijd in balans nee.. komt omdat ik de "trage" gangen gewend ben met mijn vorige
paardje. Lekker verzamelen + mijn vorige paard had veel kortere beentjes.

En ik zit niet lekker in dit zadel.. heb hem voor nood voorlopig omdat hij haar goed ligt en ik nog
even geen centjes had voor een nieuwe dankzij de DArekeningen :P

Je bedoeld zeker foto 14 of niet? We hebben op stal geen bakrand daar maar gewoon een stoeprandje
en daarnaast liggen tegels van een klein terrasje. Ben altijd doodsbang dat ze daarop loopt.
(ik zak soms naar binnen mee waardoor ze naar buiten wegloopt, heel logisch en stom van mij maar
ik moet zelf gewoon nog even wennen) Om mezelf te corrigeren probeer ik mezelf heel rechtop te zetten
om haar te "begrenzen" maar daar zit ik weer een beetje teveel naar buiten :')

Een beetje een ongelukkige timing dus.. maar ze ziet er best ontspannen uit ondanks ze iets kantelt.

Komt allemaal wel goeeeeeed :j

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:48

mooi koppel!
probeel wel als je hem/haar doorvraagt en ookal heb je je handen wijd geen piano handjes te krijgen!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:19

Moeilijk en ik herhaal Moeilijk paard om te rijden! Zeer kort in de rug, vrij lastig te buigen lijkt me?
Probeer als ze zo lekker losjes is soms haar een beetje door te vragen met je hand. Ik lees heel leuke reacties dat je zo vriendelijk rijd, maar toch is het soms beter om heel even je hand te sluiten en hem er een beetje doorheen te 'trekken', natuurlijk wel met been dat hij er eventjes een beetje onder komt en als ze dat doet meteen hand openen en lekker het gas erop, dat ze weer lang wordt en even kan strekken. Het kan je gaan helpen om je paard soepeler te krijgen. De eerste paar weken zal ze misschien wat opstandig worden hiervan, maar ik geloof dat je dat na een paar weken steeds minder zal krijgen omdat ze dan wat meer gewend raakt aan dit werk. Gewoon heel rustig aan doen en gewoon vragen wanneer ze goed en lekker aanvoelt en geen stress als het niet lukt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:45

totaaaal niet.. Sterker nog, als ik mijn schouder draai en naar links kijk, binnenbeen geef en kneepje buitenteugel geeft ze linksom heeeel veel stelling zonder contact te hebben met de hand terwijl ze rechtsgebogen is eigenlijk hahaha. Ze buigt als een banaantje om mijn binnenbeen heen, blijft mooi groot stappen en voelt ontspannen.

Ze kantelt al veel minder, ze begreep gewoon niet wat ik nou bedoelde. Het is absoluut geen stijf paardje, ze moet sterker worden op de achterhand qua dragen maar van voor loopt ze als een zonnetje.

Al heeft ze soms haar dagen :+ lief dat je met me meedenkt maar als ik haar dwing is er geen land mee te bezeilen. En als ik dan opgeef en weer ''ontspannen'' wil rijden gaat ze stokkerig lopen.

Overigens is ze helemaal niet kort in de rug. Ze is veel minder compact dan mijn vorige paard. Maar misschien lijkt dat zo omdat ze een vrij lange hals heeft.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 07:15

Ze heeft wel een wat holle rug, maar dat is voornamelijk een gebrek aan bespiering en omvang in de bovenlijn. Ze begint nu al veel meer te vormen.

Dit is een foto van bijna 1,5 maand geleden:
Afbeelding
foto van pas geleden
Afbeelding

De bovenlijn ziet er hier al wat voller uit :D Daarom zijn we veel met vwnw bezig. De rest komt wel (maar we zijn
al verder)

jamesjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:28

Ziet er leuk uit en jullie zijn een leuke combinatie!

Toch zou ik je handen iets minder breed willen zien dan heb je net iets meer gevoel met bijvoorbeeld volgen van beweging

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:51

Als ze nu meer wil dalen sluit ik mijn handen naar elkaar toe, waardoor de teugel langer wordt.
Als ik de teugels op maat neem en iets laat veren als ze haar hoofd omlaag wil doen dan
denkt ze dat ze iedere keer omlaag mag door de teugels uit mn handen te trekken
(en ze kan met haar neus op haar hoeven lopen) dus dan hang ik ergens halverwege haar hals :P
Dat heb ik al geprobeerd.

Tussendoor neem ik mijn teugels meer op maat en sluit ik mijn handen wel netjes aan en na een paar
rondjes mag ze dan weer lekker vwnw en dat gaat prima. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor :)

Komt nog wel als we elkaar wat beter kennen.. we zijn pas een paar weken bezig.. zo heel vaak heb
ik nog niet gereden. Vind dat ze vergeleken met mijn vorige topics al lekker aan het lopen is :P

Op vandaag na... nouja.. ze liep prima.. een beetje te vlot := voor het eerst de ondergrond bestudeerd!
Je valt wel lekker zacht op je billetjes in onze buitenbak := Ze gallopeerde.. en ineens stond ze stil en
sprong ze een aantal keer met 4 voetjes tegelijk de lucht in, het leek wel een veulentje :P Alleen de laatste
ging net te schuin.. :')

Ze vond het geblaat van een schaapje verderop "eng" :P

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:08

Tsja, dan kan gebeuren. Was ik blijkbaar iets te snel met juichen dat ze in de buitenbak net zo ontspannen is als binnen, lang leve de lente. Dank voor de uitleg over de bitringen en succes met de balkjes straks. Een leuke en handige manier om de gangen van je paard goed te leren volgen.

Handen wijd bij paarden die wat onzeker zijn om het bit aan te nemen is blijkbaar voor sommige mensen toch vloeken in de kerk. Een leuke manier om het verschil voor het paard zelf te voelen is het volgende:

Ga ontspannen staan en houdt het midden van een halstertouw met beide handen vast. Steek je handen met gestrekte armen schuin omlaag, zodat je je handen ter hoogte van je navel hebt. Je armen stellen het hoofd van een paard voor, je handen - of meer precies het stukje tussen je duim en de rest van je hand - stellen de mond van het paard voor.

Vraag iemand achter je te gaan staan met de uiteinden van het halstertouw in beide handen. Vraag die persoon een ophouding te maken met de armen wijd, en nog eens met zijn/haar handen vlak naast elkaar. Probeer ook eens uit of het gemakkelijker is om het contact met de teugels kwijt te raken als de persoon achter je de armen wijd houd of de handen vlak naast elkaar houdt (wel je armen gestrekt houden, een paard kan ook niet z'n hoofd ineens inklappen). Deze oefening heb ik bij Chris Irwin gezien en ik was verrast hoe groot het verschil is. Met je armen wijd kun je veel gemakkelijk het contact bewaren, het is ontzettend duidelijk voor je paard dat het niet de bedoeling is om ongevraagd z'n hoofd naar links of rechts te zwaaien. Met je handen bij elkaar kun je subtielere aanwijzingen geven, maar raak je veel gemakkelijk het contact kwijt. Waarna het paard ongewild een rukje in z'n mond krijgt als je het contact herstelt en dat is nou precies niet wat je nodig hebt als je paard nog niet geleerd heeft om het bit aan te nemen of als het angstig is geworden voor pijn in z'n mond.

(sorry voor de topicvervuiling, wou het toch noemen, misschien heeft iemand er iets aan).

Erg leuk om de verschillende standfoto's te zien, ben benieuwd naar de volgende in de serie. Het valt me op dat ze op de eerste foto nogal alert is, ze komt daar over als een heethoofd. Op de tweede foto is dat veel minder, maar daar is ze ook nog niet echt ontspannen, ze lijkt haar staart tussen haar billen te knijpen en haar rug vast te houden. En ze staat onderstandig, terwijl dat op de eerst foto helemaal niet zo lijkt te zijn. Die onderstandigheid zou een gevolg kunnen zijn van strakke spieren (ik praat nu na wat ik op een clinic van Happy Athlete geleerd heb). In dat geval zou het verder in de training vanzelf over moeten gaan, maar als het niet over gaat kun je haar misschien een keer een massage laten geven. Sowieso kan dat een lekkere oppepper zijn halverwege het wedstrijdseizoen (afhankelijk van hoe intensief je rijdt natuurlijk). Ik heb geen aandelen in Happy Athlete, wel bijzonder prettige ervaringen. :j

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo into wedstrijddressuur, maar door deze topics heb ik helemaal zin om jullie te gaan volgen tot de Z. En de eerste wedstrijd moet nog gereden worden haha.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:21

Met uitdraven geef ik haar weleens lange teugel en dan merk ik dat ze soms weleens wat krampjes heeft,
dan pak ik haar manenkam vast met 2 handen beginnend aan de linkerkand en dan ben ik al dravend haar
manenkam aan het masseren (en daarna de rechterkant idem dito)

Dan loopt ze echt met haar oortjes naar voren te kwispelen tijdens het uitdraven haha!

En ik poets haar voor EN na het rijden uitgebreid met wel 10 verschillende borstels, masseerborstels, rosborstels, harde en zachte borstels e.d.

Wat ik vooral merk is dat ze het bij het bekken niet altijd even prettig vind, niet dat ze gemeen doet maar
ze wil nog weleens opzij stappen. Ik denk dat ze natuurlijk door de buikspieren aanspannen en de rug
bol maken het bekken zodanig moet kantelen dat ze na het rijden spierpijnen heeft. (ook al rijd ik niet zo lang)

Haar beenstand is ook iets veranderd, ze stond rondom in ijzers maar ze strijkte achter teveel naar mijn
mening. Ze stond ook vaak met 1 been naar achteren te trappen. Heb de ijzers (achter)eraf laten halen door mijn
hoefsmid, want het was tijd om haar te laten bekappen. Eerst stond ze standaard met 1 been stijl
onder de massa en de ander gewoon iets ondertredend. Ze stond NOOIT vierkant. En nu staat ze heel
vaak vierkant. Soms achterstandig, soms onderstandig. Ligt er ook aan of ze vrijwillig staat of niet.

Op de foto had ik haar achteruit geduwd om haar "mooi" neer te zetten. Lichtjes geforceerd door het
duwen gaat zij stil staan wanneer zij wil.. En staat daarom idd onderstandig :P En dat ze niet ontspannen
stond was omdat er 20 meter van haar af een hengst van stal bombarie stond te maken omdat hij
haar "gedag" wou komen zeggen. Maar ze vind hem een beetje te dominant en is snel in shock als hij
stennis komt schoppen :P

Ga je me volgen? Hihihi! Vind ik wel gezellig hoor!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:33

Ik reageer eigenlijk zelden (nooit?) in HAW topics, simpelweg omdat ik zelf niet over voldoende rijtechnische kennis beschik en omdat de beelden niet altijd stroken met mijn idee van 'respectvol paardrijden'.

Omdat ik dit keer wel wilde reageren en dit nu eenmaal HAW is, 'moet' ik je als tip meegeven om trots rechtop te zitten (je hebt er alle recht op :) ) en te proberen niet naar je paard te kijken.

Maar nu voor wat ik eigenlijk wil zeggen....wat een fijne foto's zijn dit en wat een mooi ontspannen beeld. M.i. kunnen veel mensen hier een voorbeeld aan nemen, ook omdat je je eigen rijden duidelijk onder de loep neemt en weloverwogen rijdt zoals je rijdt met respect voor je paard...chapeau! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:38

Dankjewel Nathalie :D