Ringo (8jr New Forest) at work, L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JusMJ

Re: Ringo (8jr New Forest) at work, L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:38

ziet er goed uit, commentaar geef je merendeel zelf al, probeer niet zoveel naar geld
te zoeken, en niet te streng zijn in de hand! :D

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:48

Geld, geld... ik word wel steeds rijker ;) maar inderdaad!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:01

Soms doe ik we eens een dagje training aan de hand met m'n paard. Vooral rekken en strekken komt aan bod. Stukjes schouder voor op 3 sporen, kleine voltes om me heen waarbij alle voetjes netjes in het spoor lopen, paar pasjes terug, halthouden en dan de hals van het paard naar links en rechts, zo ver als ze zelf aangeven te kunnen, naar het lijf toebuigen (pas op dat hij niet kantelt daarbij) even vasthouden en weer ontspannen. Allemaal oefeningetjes waar ze lekker los van worden. Ik merk de dag daarna als ik er weer opzit dat ze een stuk soepeler loopt en nog fijner in de hand is.

Misschien een ideetje om eens met je knapperd te proberen. Hij oogt een beetje als een "tuinhekje" (houdt nogal vast in z'n lijf). Ik denk dat aan de hand wat trainen een positive bijdrage kan zijn dit een stuk te verbeteren.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:57

Suzanne, tnx :) hoe doe je dat precies, met lange lijnen/dubbele longe?

lovelybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:30

Probeer hem af en toe eens wat ruimte te geven, dus echt wat lager en ronder. Hij loopt redelijk kort, en je inwerkende hand werkt daar niet erg aan mee. ;)
Daarin lekker schakelen, om die achterhand lekker aktief te krijgen, en hem echt los te krijgen. Het oogt wat 'strak'.
Succes!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:40

Ziet er wel leuk uit!
Ik zou proberen je handen gelijk te houden. Op veel foto's heb je je ene hand meer naar achteren dan de ander, geeft een beetje het idee van "zagen". Als je je handen op dezelfde plek hebt kan je wel stelling/nageeflijkheid vragen maar niet dmv je handen naar achteren brengen maar echt alleen het "knijpen" in de teugels. En hij lijkt inderdaad op de eerste paar foto's niet echt actief, laat hem eens lekker aan een lange teugel z'n benen strekken in draf, kan vaak ook al helpen :D

Veel plezier verder met deze knappe pony!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 13:42

Over het 'zagen', scheve handen en de teugels is nu wel genoeg gezegd en beantwoord door mij denk ik ;)
Ik laat 'm ook regelmatig wat langer hoor, is alleen niet op de foto's te zien inderdaad, de foto's zijn in een paar minuutjes tijd geschoten, veel langer had m'n vriend geen zin ^^
Vaak laat ik hem een paar rondjes stappen en draven aan de lange teugel aan het begin, en aan het eind.
En dankje! Leuk om te horen dat jullie hem zo leuk vinden om te zien!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:01

Hoofdstelletje in en er gewoon naast lopen ;) . Zweepje erbij voor de nodige hulpen.

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:12

Een paard kan niet nageven tijdens het stilstaan.
Nageven komt vanuit de opgewekte energie door de ruiter vanuit de achterhand, wat word tegengehouden door de licht verende hand van de ruiter. Een paard wat stilstaat heeft die opgewekte energie vanuit de achterhand niet en kan daardoor niet nageven tijdens het halthouden.
Wat ik vooral zie is dat je veel met je handen werkt. Hier bedoel ik mee dat je je paard naar beneden "trekt", in plaats van actief van achter rijdt en de activiteit van de achterhand opvangt met je hand. Hierdoor komt het ook dat je paard niet actief is, jij houdt hem tegen met je hand. Wat je zelf al aangaf is dat je niet wilt dat hij sterren gaat kijken, maar als jij het vol houd om met de energie die je opwekt vanuit de achterhand met de lichte druk van je hand tegen houd moet hij vanzelf gaan nageven.
Probeer veel overgangen te rijden, tempo wisselingen etcetera. Hier word je paard actiever van.
Veder mag je je teugels iets korter nemen, je trekt nl je teugels naar je buik/bovenbenen en dit is zonde.
Ik vind wel dat je een hele leuke pony onder je kont hebt, mag je best trots op zijn! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:18

ik vind 9 t/m 12 eingelijk de mooiere plaatjes, de foto waar jij hem uit elkaar vind vallen , vind ik eingelijk erg netjes, de voorgaande foto's daar heeft ie zo weinig lengte in de hals

puntjes kwa handen geef je zelf al aan , maar zou toch nog aan willen dragen hem wat meer ruimte te geven , de achterhand komt wel mooi mee, maar de voorkant komt te veel terug zeg maar

@ Lucy : nageven daar valt in mijn ogen ook aanleuning onder..tijdens het stilstaan moet dat gewoon aanwezig zijn , zou een mooie worden ;)
tijdens een paar seconden stilstaan mag het beestje niet opeens monddood zijn zeg maar, moet gewoon bij je hand blijven
(wat omschrijf ik het weer handig :roll: )

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:18

@Sonja_vR: haha, ik snap wel wat je bedoel maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het paard dan voor het halthouden ook niet goed voor elkaar is, want als hij dat wel is zou hij tijdens het halthouden zijn hoofd naar beneden moeten houden
was niet helemaal duidelijk mischien :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:30

Als je paard fijn aan het been is en ontspannen loopt, dan moet hij in de overgang naar en tijdens het halthouden zelf inderdaad niet veranderen, hij zal z'n gewicht dan ook goed verdelen over vier benen. Maar als hij nog niet helemaal lekker loopt, ik ga halthouden en hij er dus toch wat uitschiet, dan zorg ik toch dat ik hem eerst weer fijn in m'n handen heb alvorens weer weg te rijden. En nee, dit gaat niet op trekkracht, maar met m'n been er aan en af en toe een kneepje en/of wat inbuiging in het kaakgewricht vragen.

Tenminste, dat is mijn mening ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:38

annmary schreef:
Ik ben inderdaad vrij hard in m'n handen, maar probeer ze dan ook meer te dragen ipv laag te houden, want dan zet ik ze minder vast en veer ik makkelijker mee met zijn bewegingen.
Maar ik moet zeggen, hij nodigt het ook wel uit om er kracht op te zetten. Dat heeft m'n instructrice ook gevoeld laatst (die was er best verbaasd over), maar nu is het de kunst om het niet met kracht proberen op te lossen, maar met actief rijden en als je al wat doet, dan eerder even de druk er af en dan weer oppakken :)

Er is al heel veel gezegd, maar ik wil nog even op deze opmerking reageren.
Hij nodigt uit om er kracht op te zetten, omdat hij kracht vanuit jouw hand krijgt. Zijn reactie daarop is kracht terug. Paarden die zich 'sterk maken', doen dat omdat ze reageren op de sterke hand van de ruiter. Je schrijft zelf al wat hieraan te doen valt. Geef hem niets om zich sterk te maken. Rijd met een goede verbinding, maar niet met kracht.
Ben het verder eens met de eerdere opmerkingen hier.
Misschien kun je overwegen een paar keer echt weer goed terug naar de basis te gaan. Rijd eens met een knoop in je teugels, desnoods aan de longe. Concentreer je op je onafhankelijke zit en laat je instructrice hier heel goed naar kijken en je corrigeren.
Rijd eens zonder beugels om aan je zit te werken.

Verder zijn de grondwerkoefeningen heel goed voor een paard wat niet soepel is. Dubbele lijnen zijn ook een prima middel, maar met zo'n strenge hand als de jouwe zou ik hier heel erg mee oppassen, omdat je dan je benen al mist om iets mee aan te geven.
Je kan ook super goed grondwerk doen met de kaptoom:
http://www.youtube.com/watch?v=4dZyr4i8 ... 2DF982A939

Werkt voor jou misschien heel goed, omdat je je paard dan niet in de mond zit.

Rozamarijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:17

Ik vind het er goed uitzien. je rijd op dezelfde manier als ik doe:):) ik vraag ook in als een paard vastpakt en hou niet van kort en opgekropt maar van Laag en ontspannen.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 21:42

Dankjewel! :)