hoe vertrouwen weer winnen na vervelende val?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:36

Ik ben in totaal nu 2 keer van mijn paard gevallen wat ik van beide keren nog steeds niet haar schuld vind. 1e keer was tijdens het inrijden, en ze liet even duidelijk weten dat ik te snel ging voor haar. Gevolg: dikke bokpartij en gekneusde schouderbladen/rug. 6 weken niet kunnen rijden door de pijn. Met flink wat (dwingende :P ) hulp van vriendin met bibberende knieen er weer opgeklommen, en heb haar kort daarna een maand weggebracht om door te laten rijden. Daarna nog wat kleine problemen gehad, maar heb doorgezet. Uiteindelijk na veel bloed zweet en tranen kon ik normaal rijden met haar! 2e val kwam door een lange sliert strotouwen die aan mijn voet/beugel bleef hangen (vraag me niet waarom :') ) tijdens het rijden. Ik heb haar met mn domme kop zo gedraait dat ze die touwen zag en ging er in blinde paniek vandoor met mij nog op haar rug. Na een rondje rodeorijden ben ik er afgevallen...weer op mijn rug. Dit keer was het mijn stuitje die fling gekneusd was.... Na deze val ben ik er juist niet met bibberende knieen opgestapt. Het was haar schuld niet, en ze was nog jong. Daarna gelukkig nooit meer een nare val meegemaakt!

Wat mij ontzettend geholpen heeft is de hulp die ik kreeg. Goede vriendin en tevens toenmalige stalgenoot heeft me lichtelijk gedwongen om er weer op te stappen. Ik stribbelde nog wel tegen, maar dankzij haar heb ik het langzaam weer opgebouwd en kan ik nu gewoon genieten van mijn merrie! Toendertijd stond ik een beetje in dubio om haar te verkopen omdat ik het niet aankon qua vertrouwen. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:48

Ik heb zelf ook een zwaar ongeluk gehad met een hele lange nasleep met veel operaties. Ik merk wel dat hoe langer je wacht met de confrontatie aangaan hoe moeilijker het wordt. Wat je kunt doen als je weer gaat rijden is aan iets anders denken.Want de gedachten van een ongeluk maken je bang. Denk aan iets goeds / leuks als je opstapt (train jezelf daarin van te voren dat helpt).

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 16:45

bedankt voor jullie lieve berichtjes allemaal!!

even een korte update:

met mijzelf gaat het goed, ik heb vrijwel geen pijn meer en heb vanmiddag zelfs alweer even gewerkt.
op advies van de huisarts mag ik niet eerder dan 5 a 6 weken na de val (is nu bijna 3 weken terug) weer paardrijden, dit vanwege de gebroken ribben welke dan net weer aan elkaar gegroeid zullen zijn...

mijn bijrijdster is er vorige week ook afgevallen met opstappen. echt heel raar, 10 keer gaat het goed en toen ineens ontplofte die weer en viel ze er dus af. gelukkig had ze niks en zij is echt niet bang dus is daarna gewoon weer opegstapt... niks aan de hand.

omdat wij zoiets hadden van huh vanwaar dit gebok nou weer hebben we voor de zekerheid een osteopaat laten komen vorige week, die heeft 2 kleine blokkades in de rug losgemaakt. vlak daarna hebben we voor de zekerheid het zadel nog na laten kijken en die lag volgens de zadelmaker heel goed, alleen drukte op een klein plekje wel iets. en laat dat nou net die plek zijn waar de osteopaat ook een blokkade losgemaakt had...

ik vermoed (hoop) dus dat dat de reden van haar opstapprobleempje is.. samen met nog een klein traumaatje van onze val natuurlijk.
het zadel komt volgende week dinsdag pas terug (zadelmaker had het druk) dus dan komt mijn bijrijdster weer te rijden.
hopelijk gaat het dan wel goed en kan ik er snel weer op. hoe eng me dat ook lijkt...

rijden gaat trouwens wel super goed, ze heeft nog steeds geen stap verkeerd gezet en is super werkwillig.

wordt vervolgd!

pien_2010

Re: hoe vertrouwen weer winnen na vervelende val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:48

Leuk je update charlot2000. Soms denk ik wel eens bij berichten die gepost zijn en waar ik op gereageerd heb en hoe zou het nu gaan? Fijn dat je ons op de hoogte houdt. Veel beterschap met je gezondheid en hopelijk zijn nieuw zadel en behandeling van ostheopaat afdoende en gaat het verder goed.

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:50

mischien moet je proberen met een bodyprotector langzaam weer te wennen.

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:53

Ja ik heb het ook wel is eerder gehad, ik was op de pony gestapt hij begon al wel een beetje te bokken maar ja wat moest ik nou weten wat dat was hij was normaal altijd zo'n lief beest. Maarja ik stapte er op deed een paar hindernissen en de pony trapte me er van af.... Natuurlijk wel veel pijn maar ben rustig naar de pony toe gelopen heb hem rustig proberen aan te raken. Toen werd hij wel wat rustiger. Ik heb hem mee uit de bak genomen. Heb zijn zadel er afgehaald, toen keek ik of er ook een wondje op zijn voet of buik zat. Dat was het ook al niet. Toen ben ik in het zadel gaan kijken. Wat bleek.... er zat een splinter in het dekje. Nou ja later is het meer zeer gaan doen(bij mij van die val). Gewoon een weekje gerust en toen gewoon weer op de pony gaan zitten. Stapje voor stapje. Rustig aan. Toen weer een paar lessen gevolgd en toen kon ik weer aan de bak :j
Meid, veel sterkte. Hoe gaat het nu met je? Beetje van de schrik bekomen?

Groetjessss.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:57

Nog een kleine tip: met bodyprotector voel je je veel veiliger (en uiteraard ís het ook gewoon veel veiliger)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:17

ja die heb ik al geregeld voor de eerste keer dat ik er weer op ga!!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:52

ik ben er ook afgevallen :o
maar ik ga nu zonder zadel met mensen in de buurt rijden.
zo heb ik hulp van anderen, en als ik er af val kan ik zo glijden..
voelt al een stukje veiliger :j

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:44

Hoi hoi,
Fijn dat het goed gaat met je, wel jammer dat je nog even moet wachten maar goed je gezondheid gaat dan even voor he!
Hoop dat het ook goed gaat komen met je paardje en misschien wel handig dat als het probleem aanblijft dat je toch verder onderzoek gaat doen naar de oorzaak.

Succes verder en beterschap!!