Gemeen bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:55

MonaBelle schreef:
@ ietjelover
Wat verwacht je nu van bokt? Wij geven je "redenen" maar niets is het volgens jou, wat verwacht je nu dan?!
Misschien heb je wel meer les nodig, er is ALTIJD een oorzaak....

Toch ga ik met de rest mee, laat eens een goede osteophaat komen!
Het klinkt heel hard maar als jou ouders dat onzin vinden vraag ik me af of een eigen paard wel zo verstandig is.....

Ik heb al les, prive les van een internatiale ruiter(naam via pb)

Ik heb de osteophaat laten komen, en die zei dat er niets was.
Ik was meer benieuwd of het ook gewoon een ''stout'' paard kon zijn.
Dus paarden die gewoon bokken om onder het werk uit te kunnen komen, of het meteen pijn moet zijn!
Maar aangezien pijn in mijn ogen uitgesloten is weet ik het ook niet meer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:55

Varekaj: Maar dat is het bij dit paard niet. Zie de foto in het profiel.

Air

Re: Gemeen bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:57

Zo denkt een paard niet. Dat is menselijk denken.

Helaas pindakaas maar internationale ruiter zegt nog niks over het lesgeven, genoeg mensen die prima kunnen rijden maar het niet over kunnen brengen.

Net had je er nog geen osteo bij gehad :?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:59

Air schreef:
Varekaj: Maar dat is het bij dit paard niet. Zie de foto in het profiel.

dat is niet op dat moment gemaakt en op het moment van de foto bokte hij niet
dus jij kan nooit bepalen hoe voor de bok liep, en jij kan ook niet via de foto zien hoeveel durk ik heb of wat dan ook

Ik heb de hele tijd al gezegt dat ik die erbij heb gehad, en die heeft gezegt dat het goed was (mijn DA heeft verder geleerd)
maar nu zeggen ze hier op bokt een andere nog een keer laten kijken, maar dat mag dus niet van mijn ouders omdat we al geweest zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:00

Op de foto vind ik hem vooraan nogal ingesnoerd zitten. met heel erg lange teugels, zie er het nut niet echt van in?

Probeer gewoon te werken op ontspanning. Sommige paarden testen nu eenmaal graag uit en zijn nu eenmaal gevoelig. De mijne kan ook heerlijk kauwen op het bit en lekker lopen en dan plots "iiieeeep rem alles dicht en rodeo". Die voel je ook niet aankomen. Da's omdat ik dn net dat ietsiepietsie beetje druk teveel heb gezet, of gewoon omdat mevrouw het beu is.

Kan ook dat jij zit te dagdromen en dat hij zo je aandacht weer wil opeisen...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:02

Hij lopot uit zich zelf diep (door fout bij de manege)
hij is wel heerlijk los en ik heb ook niks in mijn handen.
Ik zag zelf ook al dat mijn teugels lang waren op de foto maar de foto is ook al weer een aantal weken geleden (2 dagen na de koop)

Maar zoals jij het zegt varekaj herken ik het wel, heerlijk los en dan ineenkeer helemaal gek.
dus het hoeft niets met pijn te maken hebben?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:03

Helemaal los en niks in je handen is NIET goed! Dan krult hij op, dat wil je juist niet!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:32

het kan ook gewoon joligheid zijn - het is voorjaar - beestje heeft ineens energie en bokt even gek en houd geen rekening met jou hihi ( mischien beter om hem eerst even te longeren voordat je erop stapt ? )

of het kan idd ook zijn dat ie geen zin heeft gehad een mega bok gaf zodat jij eraf zou mieteren

( heb ook een kruisring new forrest - die zeeer gemeen en misselijk kan bokken hahah die van mij doet het puur als ie echt even aan het werk moet bijvoorbeeld meer voorwaarts galloperen in plaats van verzameld wat ie graag zelf doet haha* klopt af* - ben er nog niet vanaf gelazerd - maar vele stalgenoten zouden er niet op willen zitten haha )

als ie bokt om onder het werk uit te komen moet je stevig in je schoenen staan ts en hem juist er doorheen rijden en harder aan het werk zetten -- en die misselijke bokken uit kunnen zitten
idd losgooien heeft geen zin want dan ben je stuurloos ;)

contact houden met de teugels en vooruit schoppen - zorg dat ie ten alle tijden voorwaarts gaat

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 08:10

Longeren voordat ik opstal werkt niet,
misschien ook nog even makkelijk voor te vermelden, ik had al een uurtje gereden met hem voor de bok.

Ik bedoelde niet niks in mijn handen maar ik bedoel geen getrek of gehang, dus gewoon fijn los.
hoe meer druk ik op de teugels pas hoe dieper hij komt te lopen, dat zijn we trouwens nu op aan het lossen in mijn prive les.

Ik weet niet of het hier mee te maken kan hebben dat bedenk ik nu pas, hij is heel scheef gereden,
Aan een kant heeft hij een dikke spier en aan de andere kant amper een spiertje.
Dat zijn we nu op aan het lossen door recht te richten.
Misschien dat hij spierpijn heeft gehad?

Wat ik dan wel weer raar vind is dat hij hij op de manege ook deed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:52

Pfff, dus een paard kan nooit bokken ondanks dat hij geleerd heeft dat je met bokken onder je werk uit komt? Wat een onzin en een onderschatting van de intelligentie van een paard/pony. Tuurlijk zijn er dieren die dat doen, helemaal in een manege context waar dat vreselijk goed kan werken omdat daar meer ruiters zijn die nog niet zo vast in het zadel zitten.

Wil natuurlijk niet zeggen dat dat hier ook zeker zo is, daarvoor moet je het dier in actie zien.

Maar het paard als een immer onschuldig diertje die alleen maar vervelende dingen doet als hij ergens pijn heeft is wel een erg romantisch en onrealistisch beeld hoor...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:05

@troi, dat is wel zo, maar dan zal pijn eerst compleet uitgesloten moeten worden ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:18

Klopt absoluut!
Maar hier wordt een beetje het beeld geschetst van het onschuldige engeltje die alleen maar stout is als hij echt niet anders kan vanwege pijn en dat ergerde me wat :o

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:23

De pijn is gewoon uitgesloten.
Ik neem aan dat mijn DA (fysio enz.) er toch wel degelijk verstand van heeft.
En als ik dus troi hoor, kan het dus gewoon wel kloppen dan wat ik dacht?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:31

Tuurlijk als alles lichamelijk is uitgesloten wel.. Kan ook nog zo zijn dat je paard gewoon even rust wil.. Misschien eens lekker 2 weken op de gang en dan weer oppakken?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 09:34

Ja lichamelij ksi uitgesloten.
Dat zou zeker kunne, maar hij hoef bij mij nu maar 1/2 keer per week te lopen,
omdat ik een beetje met mijn gezondheid zit.

Hij staat wel gewoon van smorgens tot savonds op de weide.
van ongeveer 7 uur tot 7/8 uur savonds.
Dan staat hij in een kudde van 7 paarden, dus het is ook niet zo dat hij zich irriteerd aan stal ofzo.

Hij krijgt deze week al een volle week rust, omdat ik nog even niet kan rijden met mijn hoofd.
Heb er nu 4 dagen later nog steeds last van, vooral van mijn nek.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:43

Lichamelijke problemen kun je nooit uitsluiten, er is alleen tot nu toe niets gevonden. Wat weer niet wil zeggen dat er een lichamelijk probleem is natuurlijk. Wel een gedragsprobleem wat hij heeft ontwikkeld. Hoe moet je hem daarvoor nou opnieuw opvoeden? Het gaat er dan niet om dat hij alles al kan, maar hoe hij de ongewenste associatie met zo'n akelige bok kan loslaten. Zo'n herscholing is best een heel karwei.
Misschien moet er op dat gebied een deskundige bijkomen?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:02

Ik denk ook dat het bokken bij dit paard een gedragsprobleem is. Als hij er in de manegeles succes mee heeft gehad, dus bokken 'dan is die persoon even van mijn rug af als ik het beu ben'. Een paard heeft echt niet door dat hij met bokken en je eraf gooien je daarmee pijn kan doen, en dat dus niet mag. Dat is hetzelfde zoals veulens moeten leren dat ze mensen niet mogen bijten en trappen omdat ze ons daarmee pijn doen. Terwijl ze wel naar soortgenoten trappen en bijten. Ze weten dan nog steeds niet dat ze ons daarmee pijn doen, maar wel dat ze dat bij ons mensen niet mogen doen. Bokken is ook natuurlijk gedrag. Een paard in het wild bokt ook als er een leeuw of poema op zijn rug springt. Een paard moeten wij dus vertellen dat ze dat bij ons niet mogen doen, oftewel, hij moet met bokken geen succes hebben. Val je er iedere keer af als hij bokt en hij is dan even verlost van het gewicht op zijn rug, dan wordt hij dus 'beloond' voor zijn gedrag (het bokken). Dan zal hij dat dus blijven proberen, niet dat hij constant gaat bokken maar op het moment dat ie denkt, 'zo, nu heb ik er even genoeg van, ik help je wel even van mijn rug af.' Het moeilijke in dit geval is is dat hij een manier van bokken heeft gevonden dat niemand blijft zitten, dus hij zal altijd succes hebben met zijn gebok. Je zal een manier moeten vinden om hem voor te zijn en dat je toch blijft zitten en 'm dan flink voorwaarts kan drijven. Anders zal ie zo onvoorspelbaar blijven.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:39

Dankje astridklomp hier heb ik zeker wel wat aan.
Hij deed dit ook vooral bij kinderen op de manege die wat los in het zadel zaten dus dan lijkt jouw verheel me echt heel logisch.

Ik ga gewoon weer proberen, en dan de komende tijd niet met hem naar buiten, zodat als hij me eraf zou gooien hij niet weg kan lopen, of gevaarlijke situatie's kan veroorzaken.

Hij laat het ook gewoon echt niet weten, het ene moment zou ik er zo een beginner op durven zetten,
en het andere moment wens ik het niemand toe om op mijn rug te zitten, en slaat hij om tot een wild redeo paard.

Het wordt dus een flinke klus om hem voor te zijn.

Ik ga in ieder geval beginnen met hem wat op te voeden, ook op stal.
Hij loopt overal doorheen en luistert dus echt niet.
Zo deed mijn vorige pony ook, en ook daar ging het rijden gewoon slecht.
Toen ben ik begonnen met wat oefenen dat hij mij als baas ziet, en hierna is het rijden ook makkelijker gegaan.

Ik ga dus daar al mee beginnen, zodat hij wel naar mij luistert.
En natuurlijk de volgende keer hem voor proberen te zijn, als hij al een teken geeft.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:02

Ja dat is zeker belangrijk, dat is de basis! Dat hij ook respect voor je heeft als je er niet op zit! Dat hoort er zeker bij, heeft hij geen respect voor je als je er naast staat, dan heeft hij dat ook niet onder het zadel. Heel consequent zijn is heel belangrijk, bv stilstaan is stilstaan, en dat altijd. loopt hij bijvoorbeeld over je heen als hij de stal uitkomt, zet 'm terug in de stal, zet 'm een paar passen terug op het moment dat hij zelf aan wil lopen, jij bepaald wanneer hij aanloopt. Zet hem iedere keer een paar passen terug als hij jou in wil halen, herhaal dit net zolang totdat hij netjes op jouw wacht. En niet mopperen of je stem verheffen, alleen maar handelen. Leer hem ook wijken voor druk, dus dat hij voor je opzij gaat als je dat vraagt. Reageert hij niet genoeg dan mag je best even wat strenger zijn, niet slaan natuurlijk maar doe hem bijvoorbeeld een touwhalster om waarmee je meer controle hebt. Koop anders een boek over horsmanship of zoek daarover informatie op internet, daar staan ook goede oefeningen in. Je paard wordt zoveel makkelijker als je er op die manier mee omgaat. Maar wat dus wel heel belangrijk is, consequent zijn! Niet de ene dag iets goed vinden en de volgende dag niet, dat werkt namelijk niet. Ook als je in het zadel zit is consequent zijn belangrijk. Het begint al bij het opstappen, zorg dat ie ALTIJD netjes stil blijft staan als je opstapt. Voor een paard is het ook fijner als hij duidelijke leiding krijgt. Als hij jouw als leider ziet zal hij veel meer op jou vertrouwen en van je aannemen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:13

Ik heb er al heel veel over opgezocht toen bij mijn vorige pony!
Ik ga nog even na lezen en dan ga ik er zsm weer mee beginnen!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 11:15

Ik heb trouwens ook nog een film ervan bedenk ik me nu ineenkeer!
Die ga ik ook nog zeker een keertje kijken

edit: ik zat ook al te kijken naar dit boek!
Hier staat bij de uitleg ook bokken en steigeren bij dus misschien toch wel slim

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:26

Dat is heel goed van je, ga er veel over lezen en leren. ;)
En lukt het je niet alleen dan kan je altijd hulp zoeken bij iemand die er veel ervaring mee heeft en die je tips kan geven en kan zeggen wat je goed en fout doet.

duxiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:47

Ook ik zal voor alle zekerheid toch nog iemand laten kijken. Rug,hals,nek,tanden,hoeven. Mijn paard had toen der tijd door vastliggen in de box,de nekwervel verschoven. Iets wat je totaal niet verwacht. Door verkeerd bekappen is ze wat platter op de hoeven gekomen en gigantische rugpijn gekregen. Dit kan je vergelijken met een mens wat platvoeten heeft en je spieren erg opgerekt worden.
Dit kan gewoon erg zeer doen. Als je heel zeker weet dat dat niet het geval is, dan kan je het rijden zelf onder de loep nemen.
Ik heb jarenlang paarden en pony's ingereden. Kreeg van mijn trainer als tip mee; bokt je paard/pony dan enorm afstraffen. veel succes

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 08:05

Duxiem, echt alles is nagekeken.
En ik heb nu contact met een meisje die hem eerst deed rijden op de manege, en daar bokte hij in het begin ook zo gemeen, maar toen ze er eenmaal van gewonnen had helemaal niet meer!

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:31

Eerst en vooral heel veel beterschap!!!

Hij had absoluut geen reden?? Ben je daar honderd procent zeker van?? Want ik kan wel een aantal redenen bedenken die niet zo direct zichtbaar zijn! In ieder geval, kruip er niet meer op tot je weet waarom het gebeurt is, en zorg ervoor dat dat eerst opgelost wordt op de grond!! Daarnaast zou ik zowiezo een riem rond de hals doen, zodat je je daaraan kan vasthouden moest hij ooit nog eens onverwacht zo iets proberen!

Het is zo natuurlijk onmogelijk om in te schatten waarom hij dat heeft gedaan, dus vraag een instructeur of iemand in je buurt om samen eens te kijken wat er gebeurt is, wat er mis kan zijn en ga daarmee aan het werk!

Veel succes!!!