Ik neem de eindbeslissing over tempo, gang. richting, enz. Maar ik het strand weet ik het níet zeker.
Dus het is of gewoon bitloos omdat hij dan gewoon ontspannender is, of ik doe een gewoon bitje eraan, absoluut niet die pelham.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
NeverGiveUp schreef:Eh ik zeg toch niet dat hij niet goed te controleren is? Als je eerdere berichten leest zie je juist van wel. Ben alleen nog nooit met hem naar het strand geweest hoe kan ik het dan weten daarom vraag ik toch adviezen.
Ik neem de eindbeslissing over tempo, gang. richting, enz. Maar ik het strand weet ik het níet zeker.
Dus het is of gewoon bitloos omdat hij dan gewoon ontspannender is, of ik doe een gewoon bitje eraan, absoluut niet die pelham.
Tigra_ schreef:Ik snap het probleem van je stalgenoten niet zo eigenlijk.
Als jouw paard er vandoor zou gaan kun jij hem schijnbaar niet houden zonder bit en met bit wel. En dan neemt die zo gezegd alles mee. Als hun een bit in hebben kunnen hun toch hun paarden tegen houden dus nee sorry ik zie even de logica van je stalgenoten niet.
, haha, ik weet het gewoon niet zeker daarom. Misschien heeft iemand wel gewoon een kunststof bitje voor me te leen.
Elanor schreef:De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik. Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf zijn: heb jij je paard als het puntje bij het paaltje komt onder controle met een bitloos hoofdstel? Alleen als het antwoord 'ja' is kun je verantwoord een strandrit maken met een bitloos hoofdstel, zo simpel is het.
Zeggen dat áls hij gaat, hij ook met een bit niet te houden is, is een drogreden: als je weet dat je je paard als het puntje bij het paaltje komt niet kunt houden, moet je helemaal niet buiten een omheining gaan rijden.
ga ik toch maar kijken naar zo´n bitje. (weet iemand nou wat voor bit ik bedoel!)
Citaat:Maar iedereen vind het dus onverantwoord om zonder bit het strand op te gaan, want áls hij ervan doorgaat neemt hij alle paarden daarin mee, en heb ik totaal geen controle meer. (Ik zei toen dat als hij ervan doorgaat hij echt niet meer reageert op een bit, ze zij toen 'Echt wel.'
Toen zei ik dat ik erover zou denken..
NeverGiveUp schreef:Hahahah horsefan die is echt goed, dat ga ik tegen ze zeggen!
'hoezo zou ik alle paarden erin meenemen, jullie hebben toch gewoon allemaal een bit, dus jullie kunnen ze toch gewoon stopzetten?''
Nou als er spanning in zijn lichaam komt begint hij te kauwen, hard kauwen bedoel ik dan he, je hebt ook ontspannen kauwen dit is meer hysterisch.
Maar aan deze reacties heb ik wat, ben ik echt blij mee!
Op de grond ben ik druk bezig, heb grondwerk lessen.

Tigra_ schreef:@tamary
En van wie moet je op een ander letten. Als ieder op z'n eigen paard let en z'n eigen paard onder controle houdt is er totaal niets aan de hand. Sommige kunnen gewoon van een mug een olifant maken. Bedoel lees eens goed wat er staat de logica zie ik er totaal niet in terug hoor!
Hun vinden dat ze met bit "moet". Omdat ze het paard dan wel kan houden mocht het er vandoor gaan.
Maar wat is het probleem als hun wel met bit rijden dan hoeven ze niet eens bang te zijn dat haar paard de rest mee neemt.
Miss_Malfoy schreef:Pfff jeetje, dus puur omdat de ts er bij stilstaat dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren, en zich bewust is van de risico's die paardrijden meeneemt, heeft ze haar paard niet onder controle?
Dat vind ik nu dus echt achterlijk. Ik zie veel liever dit dan iemand die er klakkeloos vanuit gaat dat omdat er een scherp bit/heftige bitloos optoming inhangt, hij z'n paard wel zal houden.
TS, op wat voor systeem rijd je nu? Een kruislings systeem las ik ergenst? Hoe heftig werkt dit in?
Je zou eventueel voor een keertje een hackamore kunnen pakken. Zou ik niet snel aanraden, maar als hij gewend is om te crossen op het strand zoals jij zegt, zal hij dat daarmee wel laten. Wel een keertje mee oefenen, of het niet te heftig is.
Ook zijn er optomingen waarmee je bitloos kunt rijden, maar ook een bit eraan kunt klikken. Dan begin je met bit, en als je ziet dat het goed gaat klik je het bit er even af.
Maar het belangrijkste is, waar heb jij meer controle op? Want ik heb dus gewoon paarden gereden die met een neckrope om buiten beter stopten dan met bit.

In de springsport doen ze maar beroep op zoiets als niets anders helpt. Dat zegt genoeg. Ik ken iemand die zijn paard letterlijk heeft onderuit getrokken met zo'n ding. Dat heb ik nog niemand met een bit weten te doen. sevke schreef:Miss_Malfoy schreef:Pfff jeetje, dus puur omdat de ts er bij stilstaat dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren, en zich bewust is van de risico's die paardrijden meeneemt, heeft ze haar paard niet onder controle?
Dat vind ik nu dus echt achterlijk. Ik zie veel liever dit dan iemand die er klakkeloos vanuit gaat dat omdat er een scherp bit/heftige bitloos optoming inhangt, hij z'n paard wel zal houden.
TS, op wat voor systeem rijd je nu? Een kruislings systeem las ik ergenst? Hoe heftig werkt dit in?
Je zou eventueel voor een keertje een hackamore kunnen pakken. Zou ik niet snel aanraden, maar als hij gewend is om te crossen op het strand zoals jij zegt, zal hij dat daarmee wel laten. Wel een keertje mee oefenen, of het niet te heftig is.
Ook zijn er optomingen waarmee je bitloos kunt rijden, maar ook een bit eraan kunt klikken. Dan begin je met bit, en als je ziet dat het goed gaat klik je het bit er even af.
Maar het belangrijkste is, waar heb jij meer controle op? Want ik heb dus gewoon paarden gereden die met een neckrope om buiten beter stopten dan met bit.
Dus het is wel OK om naar een scherpe bitloze optoming te grijpen ipv naar een bit ? Dit volg ik niet zo. De eerste die met een mechanische hackamore op één van mijn paarden klimt, die trek ik er persoonlijk weer vanaf. Daar heb ik dus problemen mee met die bitloosfreaks. Alles ik OK, als er maar geen bit inhangt![]()
Ik vind dat als TS er niet zeker van is dat ze haar paard wel onder controle zal kunnen houden, dat ze dan niet op het strand thuishoort. Niet met en niet zonder bit.
Zelf reed ik ook dikwijls met touwhalster, maar daarvoor is het heel belangrijk dat je paard de one rein stop beheerst. Bitloos rijden is één ding. Je erin verdiepen is iets anders.![]()
Zeg nu zelf : zit dit er een fijne optoming uit ? bitloos is het wel iig. Ik zou nog liever met een pelham rijden, dan met zoiets...
Of dit :
Ik weet niet wat de persoon die dit uitvond in gedachten had, maar ik vind het niet direkt vriendelijker dan dit :