rijden met een boomlooszadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:04

Wendie1992 schreef:
ja ik weet niet chaenne ligt ook niet helemaal goed op m'n paard.. maar wat het gekke is, zonder zadel doe ik alles, zowel hard draven als hard galoperen, en zit dan als een huis.. maar met chaenne niet.. heeel raar vind je niet? :P

Hhm dat is wel appart. Maar hoe bedoel je het ligt niet helemaal goed? Zit je paard net tussen twee pommelmaten in ofzo?

nickyu

Re: rijden met een boomlooszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:08

hebben jullie een cheyenne of een look a like ..
is die al ingereden of nog nieuw en stevig (vormt nog niet goed naar paard?)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:08

Bedankt voor alle reacties, ik zal alle vragen proberen te beantwoorden. Het is niet mijn eigen paard, maar mijn verzorgpaard. Dus een nieuw zadel kopen gaat finiancieel bij mij niet lukken. Het zadel ligt sowieso goed. Want de eigenaresse rijd al langer op dit zadel en zij wil niks anders meer. Niet dat ze het mij niet gunt, want ze heeft veel geld uitgegeven om een gewoon zadel te proberen. Maar als het niet goed blijft houd het gegevenmoment ook op. Volgens mij is het wel de echte cheyenne, want er staat zo'n barefoot tekentje op. Verder ben ik zelf niet echt smal en het pardje niet super breed. In mijn HAW topic kan je zien hoe het zadel ligt en hoe ik zit. Maar dat zijn foto's dus niet zo'n heel goed beeld.
xJess @ [RT-HAW] Mikey@work met boomloos zadel
Ik las ook ergens een tip om er kniestukken op te doen, dat kan misschien een idee zijn. We hebben er ook nog een ander boomlooszadel bij gehad voor mij, eentje met kniestukken, een speciaal dressuurboomlooszadel. Maar ook dat lag niet goed op het paardje, maar mijn zit was toen wel gelijk een stuk beter.
Het zadel is wel goed gevormd in het paard. Want de eigenaresse rijd al ongeveer 2 jaar met dat zadel. Er zitten normale beugels op. Met een soort elkastiek, deze beugels: http://i56.tinypic.com/v66fzm.jpg
En zitles wil ik ook wel gaan doen, of een keertje zonder beugels ofzo, het paard is heel braaf dus dat is het probleem niet :)
Aankomende zaterdag komt er een nieuwe instructirce, dus dan kijk ik ook even wat zij zegt.
Maar in elk geval bedankt :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:10

Dit is idd een cheyenne :j
Dan zou het toch een optie kunnen zijn om eens een wrongseatsaver uit te proberen. Die geeft je net die steun bij je bovenbenen, kan net genoeg zijn voor je.
Die past op de cheyenne, is los aan te kopen en is niet zo'n hele grote investering.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:16

over goede zit: mee eens. Ik heb eigenlijk zo'n 2 jaar alleen maar zonder zadel gereden (1 keer in de week een halfuurtje hoogstens) en daarna reed ik weer eens écht met zadel, en dat was een boomloze. Ik ging zitten en dacht "he dat zit fijn" en ben weggereden, de instructeur zei dat mijn houding erg goed was.
Ik zit steviger zonder zadel dan met maar heb altijd een nette zit, en dat heb ik toch wel te danken aan het vele zadelloos rijden en het boomloos rijden. Dus je gaat er hoe dan ook uiteindelijk op vooruit :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:29

Op zich vind ik het er nog niet zo gek uitzien hoor, erg netjes zelf.
Maar ik vraag me dus af, hoe rijd jij?
Rijd je zoals dat hoort, licht vanuit je knieen? Dat scheelt ook heel veel. Zowiezo is het het beste om vooral door te zitten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:34

Als je iets niet moet doen is het wel knijpen met je knieen om licht te rijden :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:36

Britt schreef:
Als je iets niet moet doen is het wel knijpen met je knieen om licht te rijden :=

Bij boomloos dus wel. Je komt vanuit je knieën en je bovenbenen omhoog, en steunt niet op de beugels.
Doe je dit wel, dan komt er te veel druk op de beugelophanging, die niet verdeeld kan worden door het zadel, oftwel de paardenrug gaat eraan.
Wil je dit niet, dan zul je door moeten zitten.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:40

Doorzitten gaat helemaal niet, het paard gooit echt heel hoog op, zelfs op een normaal zadel kon ik dat niet. En dat was ik ook aan het oefenen, amar met boomloos gaat het al helemaal niet.
En hoe ik lichtrijd, ik zou het niet weten of ik het vanuit mijn knieen of vanuit de beugels doe eerlijk gezegt :o

Edit, ik denk vanuit mijn beugels, want mijn moeer zegt wel eens, dat ik zo kort zit, dat je tussen mijn knieen door kan kijken. :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:43

Oei dat is dus niet best. Zeker niet meer door, met boomloos moet je zelf de druk verdelen, je kunt best eens steun bij je beugels zoeken, maar over het algemeen geld: knieën er goed aan, en dan vanuit je knie/bovenbeen en vooral met de beweging van het paard omhoog komen. Probeer dat eens. Want het probleem ligt dan dus gewoon in je houding, je kunt smokkelen met wrongen, maar liever je houding zelf verbeteren toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:59

Miss_Malfoy schreef:
Britt schreef:

Bij boomloos dus wel. Je komt vanuit je knieën en je bovenbenen omhoog, en steunt niet op de beugels.
Doe je dit wel, dan komt er te veel druk op de beugelophanging, die niet verdeeld kan worden door het zadel, oftwel de paardenrug gaat eraan.
Wil je dit niet, dan zul je door moeten zitten.

Met of zonder boom, je mag nooit steunen op je beugels. Je geeft dan verkeerde druk en je zit verkeerd. Bij een boomlooszadel zal je er wel sneller, grotere, effecten van zien in drukplekken. Maar je mag ook nooit knijpen met wat voor lichaamsdeel dan ook := Knijpen is altijd spanning opbouwen, knijpen betekent voor een paard ook altijd dat ie harder moet, of je dat nou met je kuiten, hamstring of knieen doet. Je moet je mee laten bewegen met de gang van het paard. Als je zonder zadel rijdt en je wilt lichtrijden, ga je dan ook knijpen met je knieen?

Je moet je laten meevoeren met de beweging van de draf, als het goed is komt jou lichtrijden wel vanuit je knieen en heupen, maar zonder te knijpen.

Bij een cheyenne is mijn persoonlijke ervaring dat je beter met lange beugels kunt zitten, omdat je anders je knieen gaat afsteken en je dan helemaal geen steun meer hebt. Dat was ook de reden waarom het voor mij en mijn pony geen fijn zadel was. Die is rond en gezond en daardoor konden mijn heupen die hoek niet meer maken, dat betekent dat mijn knieen altijd afstonden en dat zit niet fijn.
Ik rij nu op een ghost, daarmee heb ik er totaal geen problemen mee om mijn benen netjes af te laten hangen en mijn knieeen aan te sluiten. Mede ook door de kleine wrongen bij je dijbeen :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:00

Knijpen is de uitleg, beetje overdreven maar als ik mensen met mijn boomloos laat rijden leg ik het zo uit. Omdat het wel een beetje zo voelt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:13

waarom vind je dat het zadel niet goed ligt op je paard ?

wel valt op in je topic dat je te kort zit en het lijkt alsof je rechts korter zit dan links
probeer eens gaatje langer te zitten (je drijft ook met je kuit niet je hakken , probeer knieen naar voren te houden , je voeten volgen vanzelf , en de knieen aan het paard te houden)

veiligheids beugels (welke vorm dan ook) zijn erg verstndig ivm gesloten beugelhaken

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:23

Mijn advies: Beugels zo lang mogelijk en op je kont zitten. Echt IN het zadel gaan zitten.
Ik ken het probleem zelf niet. Ik had nog nooit op een boomloos gezeten. Bij mijn merrie zat de cheyenne erbij en ik reed er zo mee weg. Ik zit er steviger in dan op mijn wintec. Mijn mede ruiter kan er ook maar niet aan wennen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:18

Ik heb vandaag dus weer gereden, en mijn beugels voor mijn gevoel heel lang gedaan. Of in elk geval een stuk langer als normaal. Nu was mijn zit geloof ik wel iets beter, maar ik ging nog wel van voor naar achter. En mijn benen bewogen nu ook alle kanten op. En ik merk zelf dat ik mijn hak ging optrekken. Pff het is ook altijd wat :+
Maar denk dat ik volgende keer mijn beugels 1 gaatje langer doe, als in mijn topic. En dan even kijken hoe het gaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:25

Het is altijd even wennen als je je beugels langer doet :P
Geef het een of twee keer om er aan te wennen en verander dan wat nodig is. Vaak wen je er toch wel vrij snel aan :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:33

@britt
ja ik ga proberen ze 1 gaatje korter te doen als ik ze vandaag had, want dat was wel echt te lang. En dan even een paar keer ermee rijden en even kijken hoe het gaat. :)

Gelukkig blijft het paardje altijd braaf, wat ik ook allemaal doe. :D