Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:12

Aan de longe is die heel goed te doen, mooi rustig en beheerst..

Ik krijg elke week les van Frank Koek sinds kort.. Afgelopen week was de 4de les. En we hebben vooral aan het lang en laag lopen gewerkt omdat hij weer aardig wat spieren moet ontwikkelen.

Wat ik ook merk is dat hij zich opkropt, ik denk dat hij het gewoon gigantisch moeilijk vind en ook aangeleerd gedrag..

Wie nog meer oplossingen heeft, wees welkom :D

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:18

even offtopic : zooo herkenbaar wat jij hebt met je paard !!!!

die van mij heeft het ook heel erg gedaan - galop aanspringen was een drama - meppen naar je buitenbeen als je die maar durfde aan te leggen , bokken , met 4 benen de lucht inspringen enz ik werd er ook mega bang van ( klopt af ben er niet van af geflikkerd )

mijn instructrice heeft al lanceer les gehad van hem --- nu is het er zo goed als uit ( soms probeerd ie het nog wel )
heel veel geduld hebben en voorwaards blijven rijden -- wij hebben het opgelost door :"

ontopic weer :d

naar voren rijden -- lichtrijden - door laten draven net zo lang tot ie zelf in de galop viel - niet tegenhouden met je teugels en weer op je zit terug nemen
dit hebben we echt maanden gedaan en iedere keer een stapje verder ophouding met de buitenteugel en heel lichtjes je buitenbeen ertegenaan drukken ....

de zweep : ook zoooo herkenbaar ( heb een filmpje in mijn profiel daarin kun je zien dat ik later een zweepje erbij pak ( bij 2.55min )en meneer begint meteen te bokken en achterlijk te doen - zweepje overpakken idem kun je zien ik doe er niets mee hahah is puur protest omdat ie dan weet dat ie door moet lopen -- uiteidelijk houd ie er wel mee op .... oefenen / oefenen /en nog eens oefenen/

pissig worden heeft geen zin !!!! help je je paard alleen maar meer mee over de zeik met alle gevolgen van dien
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 15-03-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cossie

Re: Zucht wie heeft de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:20

Welke tip geeft je instructeur dan?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:25

MarissaM schreef:
even offtopic : zooo herkenbaar wat jij hebt met je paard !!!!

die van mij heeft het ook heel erg gedaan - galop aanspringen was een drama - meppen naar je buitenbeen als je die maar durfde aan te leggen , bokken , met 4 benen de lucht inspringen enz ik werd er ook mega bang van ( klopt af ben er niet van af geflikkerd )

mijn instructrice heeft al lanceer les gehad van hem --- nu is het er zo goed als uit ( soms probeerd ie het nog wel )
heel veel geduld hebben en voorwaards blijven rijden -- wij hebben het opgelost door :"

ontopic weer :d

naar voren rijden -- lichtrijden - door laten draven net zo lang tot ie zelf in de galop viel - niet tegenhouden met je teugels en weer op je zit terug nemen
dit hebben we echt maanden gedaan en iedere keer een stapje verder ophouding met de buitenteugel en heel lichtjes je buitenbeen ertegenaan drukken ....

de zweep : ook zoooo herkenbaar ( heb een filmpje in mijn profiel daarin kun je zien dat ik later een zweepje erbij pak en meneer begint meteen te bokken en achterlijk te doen - zweepje overpakken idem kun je zien ik doe er niets mee hahah is puur protest omdat ie dan weet dat ie door moet lopen -- uiteidelijk houd ie er wel mee op .... oefenen / oefenen /en nog eens oefenen/

pissig worden heeft geen zin !!!! help je je paard alleen maar meer mee over de zeik met alle gevolgen van dien

Ik heb bijna de tranen in me ogen staan, dat ik niet de enige ben :o Wat een pak van me hart, ik vind het heerlijke tips.. Van iedereen eigenlijk wel.

Ik loop toch wel met de ziel onder me arm een beetje hoor, want heb er werkelijk waar alles maar dan ook alles aangedaan.

Ik laat dus daarom ook een stal genoot van mij hem aanspringen in galop de rest doe ik toch wel zelf. Of ik moet het lef hebben, maar ja ik heb een rug probleem dus als ik eraf val, dan loop ik weer een paar weken met giga rug pijn....

Frank Koek, zegt gewoon door rijden en negeren maar ik zit gewoon in de stress dan

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:35

Kun je hem niet alleen op stemhulp laten aanspringen in galop, om mee te beginnen.
Misschien is de galophulp nu zo'n spanning voor hem en voor jou geworden, dat de bokreactie gewoon een uiting van spanning is.

Aan de longe doet hij t niet, dat gaat op stemhulp.

Je zou heel bewust heel erg aan je ontspanning kunnen denken en niet bewegen met je lijf, maar alleen heel rustig de stemhulp geven. Als de reactie daarop goed is, zou je zo eerst weer vertrouwen kunnen opbouwen en dan de hulp uitbouwen.

Mijn paard is ook altijd vrij explosief geweest met aanspringen. Ze bokte nooit, maar sprong zeker de eerste keer galop van de dag een meter omhoog en naar voren.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:47

Vandaag zat charlotte erop, of zij spanning heeft geen idee, maar hij haar deed hij het ook.
Maar idd op stemhulp eerst proberen, aan de longeerlijn, wie weet.. Zal het morgen is proberen, heb dan toevallig les

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:53

even nog toevoeging hih : het komt echt wel goed met jou en je paard ;) het heeft tijd nodig jij hebt angst opgebouwd en dat is niet vreemd vind het verstandig dat je iemand anders er even op laat rijden heb ik ook gedaan namelijk ,

oja wat def ook zegt : hebben wij er ook bij gedaan let op : galop zeggen als ie aanspringt soms doe ik het nog hoor haha )

ik kreeg vorige week een compliment van de staleigenaresse(rijd grand prix /intermediar I en heeft ook heftige paarden onder d'r kont hoor haha ) dat ie nu echt goed loopt - die heeft hem mee gemaakt toen ie op zijn ergst was haha en zei er meteen bij:

op jou pony had ik echt nooit meer opgestapt vind het knap van jullie dat jullie er toch mee doorgegaan zijn ;) dus een groot compliment naar mijn instructrice hahah
dus dat gaf al aan dat mijn pony echt heftig en vuil was met bokken(volledig rodeo rijden om je er vanaf te krijgen) hihi

edit : longeer je hem ook wel eens voordat je erop stapt ? ( wij hebben dat een tijd gedaan/soms moet het nog :+ ) dan kan ie zijn ergste energie ff uitspuien en wat moeier worden en is ie mischien makkelijker te rijden

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:00

MarissaM schreef:
edit : longeer je hem ook wel eens voordat je erop stapt ? ( wij hebben dat een tijd gedaan/soms moet het nog :+ ) dan kan ie zijn ergste energie ff uitspuien en wat moeier worden en is ie mischien makkelijker te rijden

Nou, eigenlijk longeer ik hem nooit voor het rijden, ....

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:10

probeer het eens zou ik zeggen ;) je hoeft hem natuurlijk niet af te matten maar laat hem even draven en een aantal keer aanspringen in galop aan de longe ( al helemaal opgezadeld ) als ie wilt bokken/racen kan ie dat ff doen haha zonder jou erop ;) daarna ga je hem gewoon rijden ,,,

bij mijn pony helpt het super ! is ie meteen lekker los en warm en makkelijker te rijden

voorbeeld : ik reed hem al 4 weken zonder te longeren ging prima om de dag zeg maar ,,,
vorige week zit ik erop hij voelde relaxed - we reden met z'n 2tjes die gene was klaar en ging de bak uit - meneer pompt zich op bolt zijn rug en wil met 4 benen de lucht in springen - gaan rennen enz dusssss afgestapt niet boosgeworden en heb hem even laten uitrazen in de longeercirkel :D daarna weer opgestapt en meneer liep weer ontspannen haha

soms hebben ze het gewoon even nodig ;)

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:13

HMMM

Dat is natuurlijk ook een oplossing,,, Zal ik ook is proberen.. Ga gewoon veel tips proberen, en misschien moet ik gewoon me angst is opzij zetten... :P..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:15

Ik ken meer paarden met dit gedrag en die bleken daar achteraf toch een gegronde reden voor te hebben...
Je paard zou zo maar eens een spier of ander lichamelijk probleem kunnen hebben
Een Osteopaat kan ook niet alles zien
Laat je paard eens nakijken door iemand van http://www.happy-athlete.nl en/of door een Dierenarts die manueel therapeut is om bepaalde zaken uit te sluiten

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:24

tip:

Probeer vanuit stap aan te galloperen. Ga eerst rustig op je kont zitten, zorg dat je goed blijft ademen en je eigen ontspanning vasthoud.
Blijf rechtop zitten, desnoods ietsjes als een 'zout zak' en blijf ontspannen. Laat hem goed in de aanleuning lopen en zorg dat ook hij ontspannen is en mooi nageeft (dus niet in de teugels hangt!)

Hierna leg je rustig je buitenbeen wat naar achteren en druk je zachtjes je binnenbeen ertegen aan. Op het moment dat je dit doet, geef je meteen een kleine ophouding (het even sluiten) met je handen, om het hoofd naar beneden te laten gaan, desnoods pak je je zadel vast, zodat hij de teugels (en dus hoofd) niet omlaag krijgt) niet uit je handen kan trekken.
Spring rustig aan, doet hij het goed, belonen. Doet hij het niet goed, probeer hem rustig terug te nemen. Zorg dat je weer ontspannen raakt en doe het opnieuw.

En vooral consequent blijven en volhouden. Je moet dit probleem aanpakken meid, anders durf je er straks niet meer op te galloperen.
Dit is iig zoals ik het zou oplossen. Zeker als ik weet dat er lichamelijk niets mis met hem is..
Succes!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:26

probeer het idd gewoon je merkt snel genoeg of dat het werkt of niet haha ,
ben wel erg benieuwd als 1 van de tips zijn vruchten afwerpt , mischien merk je na 1 x nog niets maar na 3x mischien wel ,,, zou je het dan willen laten weten ? :D mag via pm hoor hihi gewoon interesse hoe het gaat

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:28

NoaSky schreef:
tip:

Probeer vanuit stap aan te galloperen. Ga eerst rustig op je kont zitten, zorg dat je goed blijft ademen en je eigen ontspanning vasthoud.
Blijf rechtop zitten, desnoods ietsjes als een 'zout zak' en blijf ontspannen. Laat hem goed in de aanleuning lopen en zorg dat ook hij ontspannen is en mooi nageeft (dus niet in de teugels hangt!)

Hierna leg je rustig je buitenbeen wat naar achteren en druk je zachtjes je binnenbeen ertegen aan. Op het moment dat je dit doet, geef je meteen een kleine ophouding (het even sluiten) met je handen, om het hoofd naar beneden te laten gaan, desnoods pak je je zadel vast, zodat hij de teugels (en dus hoofd) niet omlaag krijgt) niet uit je handen kan trekken.Spring rustig aan, doet hij het goed, belonen. Doet hij het niet goed, probeer hem rustig terug te nemen. Zorg dat je weer ontspannen raakt en doe het opnieuw.

En vooral consequent blijven en volhouden. Je moet dit probleem aanpakken meid, anders durf je er straks niet meer op te galloperen.
Dit is iig zoals ik het zou oplossen. Zeker als ik weet dat er lichamelijk niets mis met hem is..
Succes!

even hierop antwoorden haha soory :o

vind dit nou niet echt een goede oefening om vanuit stap naar galop aan te springen en ook niet om eventueel je handen vast te zetten sorry hoor
zo bouw je juist nog meer spanning op bij je paard - verzamelen is hier nog lang niet aan de orde vind ik

paard van TS vind het waarschijnlijk moeilijk om aan te springen en gaat in verzet - stap galop is een mega zware oefening en leg je meer druk op het paard , werken aan de ontspanning is juist zo belangerijk

TS : net even met mijn instructrice contact gehad hoe zij het heeft laten wennen meppen naar buitenbeen met aanspringen : draven - en tussendoor haar buitenbeen naar achteren leggen/zwaaien maar niet tegen het paard aan ! die van mij is ook heel sensibel op het been zeg maar met galop hij voelt aan je zit dat je iets doet maar voelt niets op zijn buik zeg maar --- dit heeft echt vruchten afgeworpen

edit : wat hieronder ook gezegt word laat galop even voor wat het is(hebben wij ook gedaan) ik bouwde al spanning op als mijn instructrice zei : dan gaan we nu galop proberen wil je dat ????

- denk er niet aan - gewoon lekker draven af en toe eventueel met je buitenbeen naar achteren zwaaien/leggen zachtjes ;) - valt ie zelf in de galop paar passen door galloperen en belonen - en weer verder met draven
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 15-03-11 22:38, in het totaal 2 keer bewerkt

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:33

Hoi, erg vervelend idd wat je zegt je angst opzij zetten. Dit is moeilijk, maar angst/ ik noem het liever
onzeker (angst heb je niet anders reed je helemaal niet meer) is het eerste wat een paard voelt.
Dit is voor hem al en aanleiding om te laten zien zo.... als ik dit doe stopt ze en heb ik het voor elkaar. Daarnaast heb ik even ik je profiel gekeken en zie ik op de onderste foto, dat je wat naar voren zit?
Dit kan een moment opnamen zijn, maar als jij meestal zo zit hoeft hij maar een "kleine" bok te geven en je zit in zijn nek. Tip die ik wil geven zet het galloperen even aan de kant hoe graag je ook wil. Je bent waarschijnlijk de hele les/rit bezig met het feit dadelijk wil/moet ik galloperen.
Dit gaat onbewust toch door jou lichaam spelen en jou paard zal dat voelen.
Dan rij je wel eens buiten? misschien een tip om eens buiten te galloperen,
ik weet van mezelf dat de mijne in de bak altijd bokte als hij aansprong ,maar buiten nooit.
Dus toen ik zover was in de bak te galloperen ben ik echt de eerste paar keer overdreven naar achter gaan zitten, me voorbereidend op de bok alleen die is nooit gekomen.

Suc6 ermee en het gaat jou zeker lukken

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:38

Ben het eens met MarissaM, misschien werkt het per paard verschillend, maar als ik die van mij ergens heet en gespannen mee wil krijgen is het stap-galop. Je verrast een paard dan juist best met je galophulp, waardoor hij daardoor weer spanning kan krijgen.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:06

goed dat je het eerst iemand anders laat proberen, hij voelt nu jouw spanning ook heel erg wat hem onzeker, of zelfs bang/agressief maakt. als je weet dat hij gaat bokken zal je hoe dan ook iets meer gaan klemmen met je benen. als hij dit zo aangeleerd heeft nu kan dat er beter eerst uit geholpen worden zodat jij weer met plezier op je eigen paard kan rijden, en niet met constant een owjeeee gevoel.
heel veel suc6 met hem en met rijden morgen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:12

Koop hoog houden, hakken laag houden, en tempo houden.
Volgens mij is dat de enige manier. En laat hem maar eens schrikken van je been, hij laat jou ook schrikken met zijn gebok.

Met dergelijk gedrag kun je beter in een keer flink afstraffen dat de boodschap duidelijk is en blijft als maar continu aanklungelen.

Ik rij een pony die met aangalopperen helemaal door het lint gaat, het enige wat ik doe is het hoofd hoog houden en druk op beide beugels houden, dan gaat het redelijk, maar knikker er regelmatig af en loop er zwaar over te denken er gewoon maar niet meer op te gaan zitten, hij wordt levensgevaarlijk, haha. Ook bij mij is DA/zadelmaker/TA al langs geweesd. :) Maar zo extreem als die pony van mij zal de jouwe wel niet zijn. De mijne zeiden de DA's al dat ie ws. gewoon knettergek was. :+

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:30

Wat doet hij als je alleen buiten rechte stukken gallopeerd.
Het lijkt mij dat het paard toch ergens last van heeft. Ik geloof ook niet dat je paard het doet om te klieren.
Fryso heeft iid veel plaats tussen de kussens ( ik heb ook een Fryso) maar wie weet drukt het iets te veel op de schouders of heb je een deken die te veel druk op de schoft geeft wat uiteindelijk pijn doet bij het rijden.
Ik zou het zelf negeren en gewoon doorrijden. Dit heb ik zelf ook met mijn jonge paard gedaan. Zij had problemen om het been eronder te zetten en loste dit op met een bok.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:33

@MarissaM en Def; zo bekeken hebben jullie wel gelijk. Ik heb natuurlijk geen idee welk niveau ruiter en paard hebben. Wss zijn wij een stuk verder wat dat betreft..

Sja daarom zei ik al, dit zou mijn oplossing zijn bij mijn paard. Maar combinatie en niveau mag ik daar idd niet bij achterwege laten, dat heb ik nu wel gedaan excuses.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:51

geeft toch niet je probeert goed bedoeld ook je visie en advies te geven toch ? ahha

@chaos ..eeuhmmm heb een beetje het idee dat jou tip ook niet gaat werken aangezien je er zelf op deze manier regelmatig van af knikkerd hahah --op deze manier help je je pony nog meer over de zeik met rust en geduld bereik je velen malen meer mee dan boos worden sporen erin prikken enz ,,, dan maak je hem juist bang of nog banger op het been met alle gevolgen van dien ;)

als jij iets wilt leren tijdens een les en je instructrice zegt continu nee dit doe je niet goed of dit is niets - word je toch onzeker van en bang ? of je instructrice gaat ineens tegen je gillen en roept NEE dit doe je fout maar geeft je geen mogelijkheid om het op een andere manier te leren ...

nou zoiets werkt het ook bij paarden ,,natuurlijk mag je best eens laten weten dat een paard zijn grens heeft bereikt als jij zeker weet dat je de goede hulpen enz hebt gegeven en je paard kan die oefeing wel maar vertikt het op dat moment .......

mijn pony krijgt soms een draai om zijn oren als ie het te bond maakt haha - wijken kan ie super netjes maar soms doet ie net alsof ie je hulp niet voelt ook niet na een hele duidelijke - gewoon dwarshekken dus - na 3 x proberen krijgt ie een lel om zijn oren en proberen we het weer - en tada dan kan ie het wel ,--- op dat moment weet ik dat ie baldadig aan het doen is en is een corrigerende tik op zijn plaats
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 16-03-11 00:09, in het totaal 5 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:58

Galop eerst voor elkaar krijgen aan de dubbellonge.

unicorn_kiss

Re: Paard bokt gigantisch met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:37

Herkenbaar! Die van mij heeft balansproblemen en heeft het moeilijk bij aanspringen in galop.
Op den duur kreeg ik ook zenuwen om aan te springen
Hoe ik het ongeveer heb opgelost: aanspringen na een klein sprongetje...dit leek hij veel makkelijker te vinden.
Ook gebruik ik erg mijn stem en het belangrijkste: bij aanspringen niet naar voren leunen! Dit zet gewicht op de voorhand en maakt het makkelijker voor je paard om te bokken. succes!!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:45

Je hebt al veel tips gekregen, maar ga ook aan je eigen angst werken. Dat herken ik bij mezelf wel hoor, die spanning voor de galop. Ik ben ook regelmatig gelanceerd bij verschillende paarden door van die eikelige wegspring-acties. Zeker als jonge ruiter word je daar onzeker van en dat neem je mee. Maarrrrr, blijf tegen jezelf zeggen dat het wel goed komt en dat je het zelf ook gaat doen. Ook al heeft straks iemand anders het voor elkaar bij hem, hij zal het vast ook bij jou nog een keer gaan doen. Als je dit in je hoofd hebt, probeer daar dan niet heel krampachtig over te doen, maar accepteer dat het zo is. Ja misschien val je er af, ja misschien bokt hij heel hoog, kan allemaal, maar probeer dat te accepteren en ga er vervolgens mee bezig met je paard. Zonder angst, maar gewoon met de wetenschap in je achterhoofd dat het kan gebeuren. "Ja, er kan iets gebeuren, maar dat kan altijd en toch ga ik het doen."

Succes ermee!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:52

Doet ie het bij aangalloperen uit stap en uit draf?
Ik reed een haflinger die dit ook ineens begon te doen. Die was ook ontzettend gevoelig voor het been en het bleek gewoon dat ik een te duidelijke hulp gaf en daarna bleef hij het doen..(uit gewoonte)
We hebben dat opgelost door idd steeds opnieuw aan te galloperen en belonen als ie het netjes deed zonder te bokken.

het andere paard waar ik op rij geeft ook altijd een bokje bij het aangalloperen. Maar dat is zo'n klein bokje dat het niet stoort :')