En hoe moet dit nu verder dan ? (linksprobleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: En hoe moet dit nu verder dan ? (linksprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:29

Aerdenhout 1 helemaal mee eens met je antwoord, zie eerder mijn opmerking over veel les nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:29

Dan ben ik het met je eens [pien_2010]. Consequent zijn en zo veel mogelijk je paard in de gelegenheid stellen om het gevraagde uit te voeren is een hele belangrijke taak voor de ruiter.

Ben het ook helemaal eens met de post van Aerdenhout. Al heb ik het zelf opgelost. Maar ik ben geen 13 en ik ben heeeeel geduldig O:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:41

Een paard heeft pas iets aan een volte rijden, als het er toe in staat gesteld wordt zijn lijf te gebruiken, dus echt nageeflijk gereden wordt. Dan pas heeft een volte een gymnastiserende werking voor het paard. Dus eerst hard werken aan de nageeflijkheid en inderdaad niets afdwingen maar het paard helpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:48

aerdenhout1 schreef:
s_en_z schreef:
ik ga nog eens stuiteren.. Dit is al het zoveelste topic dat wijst op een paard/pony die niet rechtgericht gereden is plus een ruiter die hierbij tegenwerkt en niet handig genoeg is.

Dit is werk voor een goede instructrice en heeeeeel veel geduld en rust vanuit jou!

Hou er rekening mee dat heel veel instructeurs of trices les geven omdat ze zelf wat hoger rijden.
Zelf Z rijden wil nog niet zeggen dat je het aan een ander kan vertellen!
Veel mensen gaan daar de mist mee in...ja maar, MIJN instructeur rijd al Z...snap ie?

Ik snap het precies.. daarom betaal ik ook eens per maand grof geld en zet ik mijn paard in
de trailer om te lessen bij iemand die zelf actief bezig is in de wedstrijdsport (ZZ t/m Grand Prix)
zelf ook boven het Z jureert en daarnaast meerdere lessertjes heeft zie Z2+ rijden (Z2 t/, inter 1
voor zover ik WEET)

Ik weet dat niet iedereen zich dit kan veroorloven.. en daarom les ik ook maar eens per maand..
en tuurlijk stuntel ik zelf ook weleens wat aan ook al ben ik zelf Z2 geweest. Ook ik ben niet perfect
al weet ik hoe een paard hoort te lopen en met welke knopjes je dat zou moeten doen en op welke
manier je dat het beste uit kunt leggen.. de manier om er te komen zijn op wel 20 manieren te
bereiken en de truc is om er 1 te vinden(of 19) die heel goed voor jou en je paard werken.

Maar dat het toch zo verschrikkelijk veel voorkomt verwijt ik de TS ook niet hoor, sorry als dat
zo overkomt. Het is alleen zo vreselijk jammer.. mijn paard is OOK rechtsgebogen en iedere dag
oefenen we tot ze lekker op 2 teugels is. Eerst duurde dat 40 minuten, nu 10 minuten. En ja dat
is geen kwestie van even doen en het werkt.. dat moet je leren voelen.. en daar heb je weer een
goede instructeur bij nodig want iemand die een paard niet soepeltjes kan rijden zal ook nooit een
fijne lengtebuiging in het paard rijden en zonder lengtebuiging geen correct wijken..

(die tip om recht te richten heb ik al voorbij zien komen) Ik vind niet dat je je moet wijden aan
wijken en schouderbinnenwaarts zolang je die basis rechtrichten DAARVOOR niet gehad hebt. Een
paard dat links vastpakt is makkelijk te begrenzen naar rechts maar wijkt zelden fijn naar links,
doorhalen en doordrukken heeft geen enkele zin behalve voor 1 of hooguit 2 passen tot het paard
over de schouder wegvalt en wijkt. Wat er dan gebeurd is dat de ruiter denkt hee het lukt! En het
paard wordt alleen maar strakker in de rug gereden en dan werkt het enkel averechts.

Via een tekst kan ik niet uitleggen wat je hoort te voelen en welke dingen je precies kunt doen
om het voor elkaar te krijgen. Het is een kwestie van aanwijzen en aanvoelen. Je instructrice geeft
aan wanneer het paard meegeeft en ruiter moet daarop leren reageren. Je moet snel kunnen worden.
Ik ken TS niet, ik ken TS haar pony niet.

Ik wens haar wel veel succes met het zoeken naar een goede instructrice.. ik hoor veel goeds over
Noor Tanger dus wellicht dat je eens op haar site kunt kijken :)

Edit: Zie net dat ze zelf zelfs op je topic heeft gereageerd :=

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:24

Bedankt allemaal voor de tips! :D Ik ga morgen ochtend weer even trainen in het heerlijke ochtend windje en dan gaan we het eens proberen.

nateJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:05

Ik ga hier maar niet op in of je instructice goed is of niet, zoals je aangeeft gaat het in de lessen wel goed.
Als je rijdt moet je gewoon denken of heb je les, herhaal voor jezelf in je hoofd wat de instructice telkens tegen je zegt in de les.
Linkerhand weg zetten en niet aan die teugel blijven trakken. Buitenkant goed begrenzen en goed doordrukken met je linkerbeen. Je rijd met je binnenbeen naar je buitenteugel.
Goed veel voltes rijden, vaak van hand veranderen, slangenvoltes. Goed aan het werk houden.
En heel belangrijk niet al gefrustreerd op je pony stappen, dit voelt het beestje aan en daar gaat het al fout.
Succes!!