paard hangt erg op teugels, ander bitje proberen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:02

Ik heb verder geen verstand van alle verschillende soorten bitten, dus ik kan je daar geen advies in geven.

Zou het niet werken om veel overgangen te rijden? Veel achter elkaar, korte stukjes?
En inderdaad veel afwisseling, dressuur/sprongetje/buitenritje enzovoorts.

mang

Re: paard hangt erg op teugels, ander bitje proberen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:11

van overgangen gaat ze naar mijn idee alleen maar meer hangen...
maar het gaat als een stuk beter!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:18

Je paard kan alleen hangen als je 'm iets geeft om op te hangen. Oftewel: ga met je handen naar voren wanneer hij wil gaan hangen. Laat 'm niet op je teugels leunen. En ga werken aan de balans van je paard. Dat heeft bij mij heel goed geholpen. Ik ben geen sterruiter dus het heeft anderhalf jaar geduurd maar in die tijd is mijn paard geëvolueerd van iets dat niet kon stappen, laat staan draven, aan een lange teugel zonder te struikelen, te slingeren en dreigen om te vallen naar een onderhalsloos paard dat tot zijn eigen verbijstering begon na te geven en een paar passen in evenwicht kon galopperen. Hij heeft echt op eigen benen moeten leren lopen. Wat daarbij helpt zijn zorgvuldig gereden overgangen en tempowisselingen, wendingen rijden en drafbalkjes wil ook wel helpen.

Ik heb het opgelost met een combinatie van rijkunstig aan de slag gaan en een ander bit. Via een aantal omwegen ben ik uiteindelijk bij een myler bustrens uitgekomen (maar met een stalhalster loopt mijn paard inmiddels ook op z'n eigen voeten)

Overigens hoeft je paard bij jou niet ook onhanteerbaar te zijn met een dubbelgebroken bit. Zo ken ik een paard dat na verkoop bij een nieuwe eigenaar niet meer fijn liep op dubbelgebroken, daarvoor, bij de vorige eigenaar, was dat geen probleem.
Het ene paard is ook het andere niet... mijne wordt na een paar keer rijden met een gewone dubbelgebroken bustrens weer zwaar. Kan natuurlijk best dat de jouwe er heel anders op reageert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:21

Mang nog een kleine tip naast alle goede tips die ik hierboven heb gelezen. Ik geef soms ook nog een of paar kleine tikjes met zweep op achter been zodra paardje zwaar wordt en zeg dan eheh!! Dit doe ik ook als ik wil dat ze iets meer verruimd of nog meer kont laat zakken. Mijn paardje is wat overbouwd dus voor haar is het wat moeilijker om van achteren te zakken.
Maar dit is een hulpmiddeltje zo nodig naast alle tips van been geven meer van achteren naar voren rijden enz. Zelf heb ik een dubbel gebroken amalgaan bitje van Sprenger. Als je hiermee begint te rijden heb je niets in je handen maar paarden worden al zeer gauw zachter in de mond en gaan de aanleuning zoeken, dan vind ik is het erg fijn rijden. Is wel kostbaar, maar ik deed het gelijk bij al mijn twee nieuwe paarden in de wetenschap dat de paarden ook even moesten wennen omdat ze wat stug waren in de mond (vond ik). Beiden zijn nu erg fijn in de mond geworden. Succes ermee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:50

Zijn er ook nog mensen die erover na hebben gedacht dat paarden vaak
gaan hangen omdat ze op de voorhand lopen? ;) Een paard dat van
achteren naar voren gereden is zal al veel en veel minder hangen. Dat
betekent niet alleen dat hij "voorwaarts" gaat als je hem een beetje
been geeft, maar hij moet van achteren meer dalen waardoor hij het
bekken kantelt. Dat hangen verdwijnt dan vanzelf.

TS ik heb wel 20 tips maar ik weet niet hoe ver je bent... en ik ken je
paard niet. Wel raad ik je aan om nooit of te nimmer terug te gaan hangen
of de druk aan te nemen die het paard geeft omdat je graag aan de teugel
wilt rijden.. hier blijft het probleem alleen maar mee. Hangen is handen naar
voren, been geven en handen weer op de plek waar ze horen.

Sommige paarden die hangen die doen met jouw hand tegelijk hun hoofd naar
voren en gaan daar alleen maar meer in hangen. Dan moet je de achterhand
meer gaan trainen.. zoals bijv. met AF EN TOE wat balkjes draven (dus niet
ineens een half uur lang) of zoals bijv. achterwaarts stappen. (paard mag
het hoofd niet omlaag doen en moet van achteren gaan "zitten" en van daaruit
actief wegdraven.. maar dat zou ik alleen doen met een instructrice erbij die
je daarin meer kan helpen anders kun je meer verpesten dan je goed doet :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:55

Een paard kan ook op eigen benen op de voorhand lopen. Naar mijn idee moet het paard eerst beter in balans zijn voordat je het meer op de achterhand kunt gaan zetten.

Ontspanning - balans - verzameling.

Maar da's maar janboerenfluitjes hoor. Er zijn vast ook klassiek rijdende bokkers die het heeeeel anders doen :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:03

Uiteraard kan een paard op eigen benen op de voorhand lopen.. of juist totaal niet, hangt ook een
beetje samen met de bouw.

Hangen hoeft niet te betekenen dat het paard niet op eigen benen KAN lopen, het is gewoon
veel en veel simpeler om in je ruiter te hangen, scheelt veel spierkracht.. want je hoeft de
bovenlijn van je hals niet te gebruiken :P

Bij deze paarden is met een lang teugeltje gaan rijden vaak niet genoeg. Ze vinden de vrijheid
heerlijk en blijven lekker kachelen en als je ze weer vwnw wil vragen en daarna wat meer
oprichting vraagt begint het hele riedeltje weer opnieuw.

Heb dat zelf met een paard ondervonden namelijk. Paard liep erg te "wiebelen" Half jaar op eigen
benen laten lopen, toen opnieuw begonnen en nog steeds hetzelfde hang-probleem (alleen geen
wiebelen meer) Terwijl hij lekker los in de rug was en die mooi bol maakte en ook geen problemen
had met buigen en stelling. Ik kon met een lange teugel stelling vragen aan mijn BEEN.. EN hem
dan in appuyement of SB oid zetten. Kon hem zelfs in een zigzagappuyement zetten maar netjes
correct aan de teugel zonder te hangen? Nee.. dat WAS zijn ontspanning :P

Ik heb het niet over een Z-houding en ook niet over verzamelen. Het paard moet (mits het
paard uiteraard wel op eigen benen een rechte lijn kan lopen) gewoon bergopwaarts leren lopen
door de rug bol te maken en het bekken wat meer te kantelen, in die positie voorwaarts en dan
is het hangen over.

Maar goed, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden! Dat mijn vorige paard beter op deze
tips werkte betekent niet dat het goed is voor ieder paard! Het is een suggestie :)

Meerdere edits gedaan om mijn verhaal netjes te maken :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:07

ik ben veel bezig met haar voorwaarts te rijden maar ze is best fel en daardoor vind ik het moeilijker. Ook is ze een beetje overbouwd wat het ook weer moeilijker maakt.
Ik les zo vaak mogelijk met haar :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:45

De uitleg die "svdijk" al gaf is zeker heel goed, dit is klasieke dressuur scholing.
Ik zelf zou het eerder in de Western-richting gaan oplossen maar eigenlijk maakt het niet zo gek veel verschil, beiden streven naar het bergopwaarts rijden, beiden willen verzameling, de één welliswaar met opgericht hoofd, den ander met hoofd laag.
Maar wees je ervan bewust dat de fout niet bij het paard zit, maar dus bij de ruiter, die moet gewoon inventief zijn , die moet durven uit te proberen, nooit boos worden en zorgn dat het paard goed aan het been is.
Maar het hangen kan je idd niet oplossen door een ander bit, dat is rijtechnisch beter leren rijden wat je moet doen.
Het is wel zo dat een ander bit soms net toch ietsje vlotter of beter werkt, maar bepaal dat nooit zomaar zelf, ook niet na het lezen van een paar tips hier op bokt, nee bespreek dat met je instructeur, die heeft zicht op je paard en kanb dan ook beter inschatten welk bit beter kan zijn, maar hoofdzaak is zeker niet het bit, eerst leren rijden dus.