Té sterk, loopt naar de uitgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:51

Donna89 schreef:
om even terug te komen op de uitspraak dat ze het niet leuk vind, daar geloof ik niet zo in.
Mijn merrie heeft ook een periode gehad dat ze nergens 'zin' in had en zelf helemaal in staking ging. na alles soorten pijn uitgesloten te hebben heb ik haar eens echt flink aan het werk gezet. en dat nu al een maand of 2, moet zeggen dat ze telkens heel erg tevreden is na het werken en dat die anti houding er nu helemaal af is. Moet het haar dan wel echt moeilijk maken, paarden hebben een uitdaging nodig, elke dag dezelfde rondjes en oefeningen gaat vervelen.
je kan gerust 'moeilijke' oefeningen tussendoor doen. zo doet die van mij nu een perfecte schouderbinnenwaarts en travers terwijl de galop nog helemaal niet zo super bevestigd is, maar als ik alleen de galop zou oefenen maak ik haar daar niet gelukkiger mee.
en vooral heel belangrijk. heel enthousiast belonen als ze het wel goed doet. als ik een oefening vraag en ze doet het redelijk goed, prijs ik haar de hemel in en mag ze even met lange teugel stappen. zo blijft het voor het paard ook leuk.

Dan vínd ze het toch niet leuk, omdat ze zich verveeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:56

De mijne ging steeds bij B of E stilstaan, kont naar het midden en maar bokken. Ging je op volte om weer richting uitgang te gaan, liep ze netjes door, eens er voorbij hopsa, weer hetzelfde liedje.
Begon ze het rijden beu te worden? Hopsakidee, kont naar het midden en bokken maar (bokken is hier 1 of 2x kont hoog opgooien, meer niet). Of gewoon ter plekke blijven staan en vertikken nog maar een voet te verzetten en bij minste zweepgebruik of iets teveel kuitdruk ook hetzelfde liedje. Uiteindelijk begon ze ook omhoog te gaan en tegelijk te springen.

Ik ben gewoon helemaal herbegonnen met het werk. Heb zo'n 5 maanden intussen niet meer in de bak gereden. Enkel gelongeerd, VD gedaan en buiten gereden en vaak aan de hand gaan stappen. Met als doel de spanning eraf te krijgen. Want als ik opstapte en ze voorbij de uitgang stuurde, kon je zo steeds per keer de spanning voelen stijgen in dat lichaam.
Afgelopen week voor het eerst na het longeerwerk erop gegaan met iemand die met de longeerzweep achter het paard bleef meestappen. Bij elke intentie tot staken gewoon aanporrend zweep gebruikt, samen met lichte kuitdruk van mijn kant en hey, het werkt! Paar rondjes met relax contact de bak rondgestapt in beide richtingen en afgestapt en afgezadeld.

Als je zou merken dat er spanning komt in de oefeningn die ze heeft als ze bij de uitgang komt, overweeg dan eens om het gewoon even te laten voor wat het is. kan evengoed dat je paard dus wil aangeven dat ze het beu is en op die manier gewoon onder het werk uit wil. het afleidende longeren en stappen + buitenritten hebben bij mij wel de druk ervan gehaald, en nu wil ze opnieuw gewoon haar best voor me doen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:59

Ik denk wel dat je hier gelijk in hebt. Ik heb mezelf laatst een keer volledig gefocust op de overgangen. Ze raakte helemaal enthousiast hiervan en luisterde echt perfect. Vooral vanuit halt naar draf maakte haar erg voorwaarts. Hierbij heb ik haar ook enthousiast beloond. Het vreemde vind ik dat de training voor het voorval met die voltes, zo heerlijk heb gereden! Ik merk dat op het moment dat ik even niet lekker in mijn vel zit, of er is iets, dat zij dit gelijk opmerkt en dan een loopje met me neemt.

_aussi

Re: Té sterk, loopt naar de uitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:01

Ik denk niet dat het probleem al zo ver ligt. Vaak wilt ze naar de uitgang als ik ga rijden tijdens etenstijd of als haar veulen aan het roepen is. Ook deed ze het regelmatig in de avonduren omdat we sinds kort pas buitenverlichting hebben en ze dit dus niet gewend is. Buitenritjes zit er even niet in omdat ze naar huis wilt vanwege haar veulen. Dit durf ik nog niet met haar aan. Wel ga ik regelmatig met haar buiten wandelen en longeer ik haar 1 x in de week. Ook doe ik met haar aan vrijheidsdressuur dus afwisseling genoeg.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:10

F_Orumster schreef:
Dan vínd ze het toch niet leuk, omdat ze zich verveeld :)

wat ik er mee bedoel is dat ik niet geloof dat een paard het niet leuk vind om wat te doen. maar dat je ze wel moet uitdagen, omdat ze anders dit soort grappen gaan uit halen. niet omdat ze het niet leuk vinden om wat te gaan doen maar als ze dan toch 1 uur van de 24 p/d wat gaan doen ook wel echt wat willen, anders kun je ze beter laten staan.

zoals TS ook aangeeft, als te zelf wat minder in haar vel zit neemt paardje een loopje met haar. Natuurlijk, geef het paard is ongelijk. als je iets niet hoeft dan waarom je best gaan doen.

Maar als je el fanatiek rijd en duidelijk aangeeft wat je wil zal het paard ook mee werken, want wat is er leuker dan baasje blij maken zodat je lekker geknuffeld word. Moet baasje wel duidelijk zijn in wat ze wil

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:18

Met dank aan cassidy, die het filmpje voor een ander ook al heeft laten zien: volgens mij kun je hier wel wat mee, in combinatie met het verder motiveren van je paardje.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

succes!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 14:22

Vandaag begonnen met rijden zonder bit. Ging al een stuk beter maar had nog steeds het idee dat ze donders goed wist dat ze sterker was dan ik. Voordat het uit de hand liep heb ik haar het bitje in gedaan. Ik heb haar echt kunnen rijden op 2 vingers, terwijl dit hiervoor altijd lastig was. Voortaan pak ik toch het bit er weer even bij en kan ik het bitloos voor de afwisseling houden. Ze liep met bit vandaag veel meer ontspannen dan zonder. Bedankt voor alle goede tips in ieder geval!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:13

kippetje schreef:
Met dank aan cassidy, die het filmpje voor een ander ook al heeft laten zien: volgens mij kun je hier wel wat mee, in combinatie met het verder motiveren van je paardje.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

succes!

Hij doet het niet helaas. Zou m graag willen zien :)