Bij inrijden met en zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_NY

Re: Bij inrijden met en zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:26

Ik heb vandaag voor het eerst op de mijn 3 jarige gezeten, zonder zadel..
als je paard rust en vertrouwen heeft wat veel mensen vaak vergeten in de basis..
is dat geen probleem als je zelf vertrouwen en rust uitstraalt..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:33

Heb mijn paard met en zonder zadel ingereden (voornamelijk dan met bareback pad). Zeker de eerste keren dat ik er alleen op ging zitten, zat ik gewoon op mijn bareback pad, hoor, geen enkel probleem. Hij heeft een sterke, ronde rug, die ik ook regelmatig laat controleren (al zijn wervels laat ik jaarlijks checken door een chiropractor), niks geen problemen. En qua veiligheid, ik vertrouw(de) mijn paard hier volledig in. Bij het wat serieuzere werk en het langere rijden, deed ik dat wel met zadel overigens. :)

Ik rij nu af en toe lekker zonder zadel, hetzij met of zonder bareback pad. Maar ga ik serieus aan de slag, dressuren, les of weet-ik-veel-wat, dan liever met zadel, zowel voor mijn paard zijn rug als voor mijn lichaam. ;)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:38

Twiggy2008 schreef:
Heb mijn paard met en zonder zadel ingereden (voornamelijk dan met bareback pad). Zeker de eerste keren dat ik er alleen op ging zitten, zat ik gewoon op mijn bareback pad, hoor, geen enkel probleem. Hij heeft een sterke, ronde rug, die ik ook regelmatig laat controleren (al zijn wervels laat ik jaarlijks checken door een chiropractor), niks geen problemen. En qua veiligheid, ik vertrouw(de) mijn paard hier volledig in. Bij het wat serieuzere werk en het langere rijden, deed ik dat wel met zadel overigens. :)

Ik rij nu af en toe lekker zonder zadel, hetzij met of zonder bareback pad. Maar ga ik serieus aan de slag, dressuren, les of weet-ik-veel-wat, dan liever met zadel, zowel voor mijn paard zijn rug als voor mijn lichaam. ;)

en jou paard jou ook aan je verhaal te lezen :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:24

Ja, ik heb totaal geen problemen gehad eigenlijk. Hij is er een keertje vandoor gegaan, omdat hij enorm schrok van een opvliegende eend. En toen lag ik er naast, tja..... Ken gebeuren. :D
Met zadel kan je er ook afvliegen, hoor, is me vorig jaar nog eens gebeurt. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:17

Ik kies dan toch voor om het met zadel te doen. Ten eerste omdat zonder zadel rijden zoiezo niet goed is voor de rug.
En ten tweede omdat we het toch hebben over een ongetraind paard dat met ruiter erop totaal nog geen balans heeft en je als ruiter je paard veel makkelijker stoort zonder zadel. Dus nee het is al niet goed voor een getraind paard laat staan eentje die voor het eerst een mens moet dragen. Ik vindt dat je een paard zo min mogelijk moet belasten en ik vindt dus ook dat je met zadel je paard minder belast dan zonder.

Als ik dan naar mijn eigenste kijk tja ik wil graag dat ze nog lang mee kan en ben dan ook uiterst voorzichtig met haar en vindt het geen optie om haar dan zonder zadel in te rijden. Er zo eens op gaan zitten voor 1 minuut zie ik het kwaad niet in.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:37

Ik heb zelf een bijna 3 jarige en wilde er erg graag keertje hebben opgereden voorn dat de zadelmaker het zadel komt afleveren.

longeersingel en zo ben ik gaan hangen en uiteindelijk gaan zitten. ik vertrouw mijn maatje daar 100 procent in :j , ik heb hem 2 jaar en onze band was daar sterk genoeg voor. hij reageerde heel voorzichtig en braaf. ik heb alleen met hem gestapt, met begeleiding aan de longeerlijn, wilde hem een goede ervaring meegeven.
de draf en galop komen aan de longeerlijn en 2 lijnen aan bod. alles op zijn tijd. *D

het doorrijden daar wacht ik op mn zadel, niet dat ik hem niet vertrouw, maar mijn balans is niet van je en het :P

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:43

Als je van te voren een goede vertrouwingsband hebt opgebouwd zou ik het zeker doen! Met zadel en dan ineens iemand daarop lijkt me minder fijn voor het paard dan als je er lekker op zit zonder zadel. Maar hangt ook van je pony af natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:11

Coentjuh schreef:
Aideen schreef:
Je hulpen worden heus niet opeens duidelijker als je het zadel eraf haalt. En hoezo zou een paard de ruiter beter aanvoelen bij het rijden zonder zadel?

Dan zit er toch geen zadel tussen, dus heb je toch meer contact met je paard.

Geef jij je hulpen op de rug van het paard??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:58

Sarah_Elise schreef:
Als je van te voren een goede vertrouwingsband hebt opgebouwd zou ik het zeker doen! Met zadel en dan ineens iemand daarop lijkt me minder fijn voor het paard dan als je er lekker op zit zonder zadel. Maar hangt ook van je pony af natuurlijk.

Kan je dat meer uitleggen waarom zou dat fijner zijn?
Ik snap hem namelijk niet.

Een zadel verdeelt het gewicht over de rug zonder zadel zit je maar op enkele wervels bedoel kan me niet voorstellen dat een paard dat als prettiger zou ervaren.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:07

Tigra_ schreef:
Sarah_Elise schreef:

Een zadel verdeelt het gewicht over de rug zonder zadel zit je maar op enkele wervels bedoel kan me niet voorstellen dat een paard dat als prettiger zou ervaren.

Dat is een feit. Zonder zadel belast je de rug op een kleiner oppervlak meer dus is het zwaarder voor de rug en de spieren, immers een zadel verdeelt het gewicht over meer oppervlak van de rug. Ik durf te stellen dat zeker 75% van de ruiters in onbalans zit bij rijden zonder zadel... En ik zeg niet dat ik daar niet bijhoor ;-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:17

Dat zonder zadel erop te hard voor de rug is is en de rug sloopt is onzin... Een slecht passend zadel zoals veel inrijdzadels die gebruikt worden is hinderlijker dan als iemand een keer zonder zadel op een paard zit. (bij een te smal zadel worden de spieren dusdanig wegedrukt dat er atrofie kan optreden, een zadel op de schouder is elke stap pijnlijk, een te breed zadel legt al het gewicht op de schoft en de 2-4 achterliggende wervels).

Ik heb bij 2 paarden na het "hangen" zonder zadel weleens het rechtop zitten gedaan, zonder zadel, en nee, deze paarden waren daarna niet zwaar getraumatiseerd en verpest. Het enige zadel dat we op dat moment hadden liggen had dat eerder gedaan met ruitergewicht, omdat de boom niet goed meer was (een Anky zadel voor de kenners ;) ) Rijden hebben we nooit zonder zadel gedaan. Ik vond het zonder zadel an sich eigenlijk wel prettig omdat je je paard erg sterk aanvoelt, maar stappen vond ik al te riskant omdat je zeker bij jonge paarden wat moet wennen aan de gang en je het paard dan wel hinderd en een slechte ervaring bezorgt.

Ik zou zeker niet aanraden om echt zonder zadel het inrijden te gaan doen, omdat je veel minder steun hebt en daardoor een andere lichaamsspanning hebt dan met een zadel. Dit is niet bevordelijk voor je paard en ook niet voor jou. Als je een meer close contact gevoel wilt met je paard EN een hele sterke onafhankelijke zit hebt kan je een boomloos zadel overwegen. Die geeft je meer gevoel voor (subtiele) spanningen van je paard, maar geeft jou ook nog flink wat steun bij een gekke sprong of een struikel momentje.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:29

..
Laatst bijgewerkt door Mandy_NY op 14-03-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:34

Coentjuh schreef:
Aideen schreef:
dan zit er toch geen zadel tussen, dus heb je toch meer contact met je paard.

Geef jij je hulpen op de rug van het paard??

waarop geef jij je gewichtshulp dan.. op zijn oren :+

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:14

Je hebt de Quotes verkeerd om gedaan Mandy ;) Ik zei het bovenste.

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe Aideen de gewichtshulpen geeft!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:22

Nou, ik ook. Ik hoor het graag. :D

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:28

Ben ik ook wel benieuwd naar :+

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:32

Ik heb 9 jaar geleden ook mijn verzorgpony ingereden zonder zadel.
had toen een super zit, en kon makkelijk uitzitten, en het was een kleine pony, dus was ook makkelijk doorzitten.
Nu zou ik het echt niet doen, pony hoeft maar van iets te schrikken, en je ligt eraf.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:10

ooh sorry Coen ;)

das echt het meest irritante van heel bokt.. mensen die zichzelf allemaal heel wat vinden maar zeggen dat je geen hulpen geeft op de rug van het paard:S
EN mensen die zeggen dat ze geen goede rede kunnen bedenken om zonder zadel te rijden..
ze zetten zichzelf dan ook zo voor schut he..

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:45

ik vind het jammer dat er vrij rechtlijnig word gedacht over rijden zonder zadel en , de indianen van vroeger deden niks anders (deden ze ook nog met een geknoopt touwhalster)en die zaten beter dan menig ruiter anno 2011. het is even wennen en je evenwicht zoeken, het paard geeft zelf wel aan wat hij/zij fijn vind.
hoe verklaar je dan de gehoorzaamheid van de paarden van de indianen?

als je een heel smal paardje hebt of een draver begrijp ik dat je er liever een zadel hebt,maar bij mijn halfbloed haflinger zit dat zalig zonder zadel

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:34

Erna_89 schreef:
ik vind het jammer dat er vrij rechtlijnig word gedacht over rijden zonder zadel en , de indianen van vroeger deden niks anders (deden ze ook nog met een geknoopt touwhalster)en die zaten beter dan menig ruiter anno 2011. het is even wennen en je evenwicht zoeken, het paard geeft zelf wel aan wat hij/zij fijn vind.

als je een heel smal paardje hebt of een draver begrijp ik dat je er liever een zadel hebt,maar bij mijn halfbloed haflinger zit dat zalig zonder zadel

_/-\o_

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:42

heb twee jaar geleden een pony ingereden voor vrienden van mij, ze was in het begin wat angstig als ik op haar ging zitten ook vanwege de onbekende druk onder haar buik... ik ben toen een aantal keer zonder zadel over haar heen gaan hangen en heb uiteindelijk ook zonder zadel op haar gestapt...
het zadelmak maken zelf heb ik echter wel met zadel gedaan en lijkt mij ook het verstandigste. je geeft een hele andere druk op de rug en als je pony schrikt, wegspringt of zelfs maar struikelt kan je met je handen of kuiten heel erg verkeerde dingen doen (kan met zadel ook maar dan blijf je meestal beter zitten) een val maakt je pony vaak alleen maar banger/onzekerder.
gewoon lekker inrijden met zadel en pas als jullie goed aan elkaar gewend zijn beginnen met droogstappen zonder zadel en het zo steeds verder uitbreiden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:12

Erna_89 schreef:

Het gaat niet alleen over dat je je goede zit moet vinden. Het is hoe je het ook went of keert niet goed voor de rug. Ik leef niet in de indianen tijd dus ik weet niet hoelang die paarden daar mee gingen. Misschien werd daar maar 3 jaar opgereden en belanden ze dan op het bord. Ik heb geen idee. Maar goed daar gaat het niet over.

Goed zitten kun je inderdaad leren maar ik blijf van mening dat het hoe dan ook het niet goed is voor de rug zeker niet bij een ongetraind paard en dat met regelmaat.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:17

wij doen het juist altijd wel.
zonder zadel zijn ze veel minder gespannen en daardoor krijgen ze meer vertrouwen in het rijden met zadel...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:22

iklieftponys schreef:
wij doen het juist altijd wel.
zonder zadel zijn ze veel minder gespannen en daardoor krijgen ze meer vertrouwen in het rijden met zadel...

En waarom zouden ze minder gespannen zijn dan gewoon interesse?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:25

@ik lieftponys Dat is echt per pony verschillend.

maar laat het me even duidelijk zijn ik lees dat mensen op een pony gaan zitten voor de eeerste keer zonder zadel en dan 3 rondjes stappen.. maar dat noem ik geen inrijden zonder zadel daar versta ik toch echt de eerste basis gangen onder.
lijkt me toch wel een verschil ik ga er ook wel eens opzitten voor de eerste keer een rondje stappen maar dan zijn ze bij mijn nog niet ingereden.

en ben het er mee eens dat het vroeger normaal was zonder zadel en dat er nergens naar werd gekeken, maar ben dan van mening dat er vroeger een stuk beter op zit werd gereden als tegenwoordig, en men dus heel anders zit op een pony en heel anders de gangen meebeheerst van het paard.