Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Stokjes is eigenlijk ook niet helemaal het juiste woord voor aanleuning, ik snap jou instructrice wel trouwens en weet wat ze er mee bedoeld, maar ik leg het meestal uit als...je teugels zijn elastiek, je mag ze niet los laten hangen dus waslijntjes, maar ook niet de rek er zo ver uit trekken dat er geen rek meer in zit.
Het ene paard doet het geweldig op onderbroeken elastiek, maar andere heb je zowat een deken singel in je handen...het BLIJFT elastiek, dus de rek mag er nooit uit zeg maar.
ismy schreef:Ik leer de teugels als stokjes te gebruiken en zo min mogelijk te gebruiken.
nou vraag ik me af, is dit de goede manier?
ismy schreef:Zit: (schein)overgangen (hard en zacht dus) en de rust.
Benen: hangen samen met je handen qua nageeflijkheid. verder de hulpen en het sturen.
Stem: beloningen en verdere hulpen.
handen: zo min mogelijk een beetje de nageeflijkheid.
Professor schreef:Weet u wel wat nageeflijkheid betekent, denk van niet omdat doet men echt niet met de handen.
Nageven doet men met de handen, nageeflijk is een paard wanneer hij nageeft ik kaak- en nekgewricht en daardoor in de houding komt.
Nageeflijkheid is wanneer een paard alle hulpen door laat van achter naar voren van voren naar achteren, van links naar rechts en van rechts naar links men noemt het ook wel Durchlässigkeit.
ismy schreef:Laatst heb ik een stuk uit een oude manier van het paardrijden gelezen en daar stond in (tja rare beschrijving hoor):
'Als je echt wil paard rijden moet ik je handen er af hakken.'
grietje14 schreef:Ik snap je wel.
En vind het eigenlijk wel een goede manier, alleen met je stem belonen,
weet niet of dat zoveel effect heeft, maar kan wel handig zijn natuurlijk.
Qua benen handen en zit ben ik het met je eens.
Want je moet idd proberen zo rustig mogelijk te zitten, maar ik vind ook dat je dat wel eerst moet ontwikkelen, want dat is eerst nog niet zo makkelijk, vergt balans en kracht.
Dat qua benen ben ik het ook mee eens, want je moet op paardje eigenlijk zo veel mogelijk
met je lichaam sturen, en zo weinig mogelijk met de teugels, tenminste dat vind ik de goeie manier.
Handen dus idd zo stil mogelijk houden.
Ik herken het wel een beetje van eva roemaat, die rijd haar paarden ook op zit, en stemhulpen.
En ik denk dat als je je paard er aan laat wennen dat je met steeds minder druk rijd, dus b.v van
bit naar bitloos hoofdstel of neckrope. Kan je er denk ik als je op die manier rijd er wel naar toe werken
om met niets te rijden.
Citaat:Het is vrij zinloos om direct met zulke termen te gaan smijten. Dat gaat niet landen bij de TS....
Natuurlijk houdt de ruiter wel contact aan twee teugels, maar dit is geen aanleuning. Als een paard niet in balans loopt of niet ontspannen is, maar wel 'in de krul loopt' dan is dat geen 'nageven', maar een 'valse knik'.
Professor schreef:Citaat:Het is vrij zinloos om direct met zulke termen te gaan smijten. Dat gaat niet landen bij de TS....
Dus u verslijt ieder ander voor dom, op iedere leeftijd heeft men met de zelfde uitdrukkingen te maken en met dezelfde reaktie van het paard.
Zelf zie ik iedereen die met paarden te doen heeft voor volwassen genoeg om juist de werkelijke taal te gebruiken.
Lante schreef:JPS: De eerste zin is niet correct. Aanleuning is de druk die HET PAARD in de hand van de ruiter geeft wanneer het in balans op eigen benen loopt en door de ruiter naar de hand toe gereden wordt. Het paard GEEFT dus aanleuning.Natuurlijk houdt de ruiter wel contact aan twee teugels, maar dit is geen aanleuning. Als een paard niet in balans loopt of niet ontspannen is, maar wel 'in de krul loopt' dan is dat geen 'nageven', maar een 'valse knik'.
Excuses voor het hoofdletter gebruik, maar even om duidelijker te laten zien wat ik bedoel.
grietje14 schreef:Oh oke, ik heb weleens met een shetlander
van 4 jaar gewoon met alleen een halster, en halstertouwen gereden,
ging supergoed!
Dat wil ik trouwens ook heel graag leren ismy, lijkt me gaaf en goed voor het paardje, en voor mezelf.
Ik heb zelf weleens geprobeerd door wat lichaamstaal het paard te sturen, maar lukte niet echt.
Weet jij een site met meer info hier over, en waar misschien instructrices op staan waar ik het van leren kan?
Dan zou ik graag bij de manege weg willen gaan, en les van iemand met men eigen paardje nemen bij ons thuis die op deze manier lesgeeft.
Professor schreef:Dus u verslijt ieder ander voor dom, op iedere leeftijd heeft men met de zelfde uitdrukkingen te maken en met dezelfde reaktie van het paard.
Professor schreef:Zelf zie ik iedereen die met paarden te doen heeft voor volwassen genoeg om juist de werkelijke taal te gebruiken.
grietje14 schreef:En ik denk dat als je je paard er aan laat wennen dat je met steeds minder druk rijd, dus b.v van
bit naar bitloos hoofdstel of neckrope. Kan je er denk ik als je op die manier rijd er wel naar toe werken
om met niets te rijden.
ismy schreef:@jasmijn78: bedankt voor je reactie. Het is idd geen makkie maar dit leek me een fijne discussie voor hier op bokt.nl . Ik vind dit onderwerp heel intressant en wil hier graag meer van leren. Ik ben nog bezig met de eerste stappen idd maar ben wel erg vooruit gegaan.
Ik wil idd het goede leren.
ismy schreef:Super bedankt voor de tip! Ik zal er idd op letten! zijn er boeken van skala en zou je wat daarvan op kunnen noemen? Ik wil idd het goede leren
grietje14 schreef:Jasmijn@ Dat kan er wel mee te maken hebben hoor, want
ook zonder iets kun je dressuur rijden.
jasmijn78 schreef:Een goed boek waarin alles begrijpelijk staat uitgelegd is o.a.:
Basisboek Dressuur van Tineke Bartels
De eenvoud van dressuur van Johan Hinneman
Het Gymnasium des Pfeerdes van Gustav Steinbrecht is stevigere kost. Beetje ouderwets, maar alles staat er wel gedetailleerd in uitgelegd.
Klassieke dressuur van S. Radtke zit er een beetje tussen in. Maar als ik jou was zou ik beginnen met een van de twee bovenste boeken. (dus die van Tineke Bartels of Johan Hinneman)
Mavelle schreef:Je legt het misschien een beetje gebrekkig uit, en ik denk dat daarom niet alle bokkers je even goed begrijpen, maar ik denk dat je al een heel goed begin maakt! Wat een bovenstaande bokker plaatst over samenhang van hulpen, ontdek je vanzelf als je langer op deze manier rijdt. Ik denk dat jij gerust op je instructeur kunt vertrouwen, al is het natuurlijk nooit verkeerd om dingen die nieuw voor je zijn even op deze of een andere manier te checken!
Mavelle schreef:Wat een bovenstaande bokker plaatst over samenhang van hulpen, ontdek je vanzelf als je langer op deze manier rijdt. Ik denk dat jij gerust op je instructeur kunt vertrouwen, al is het natuurlijk nooit verkeerd om dingen die nieuw voor je zijn even op deze of een andere manier te checken!