is dit de goede manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:30

Ik snap je wel.
En vind het eigenlijk wel een goede manier, alleen met je stem belonen,
weet niet of dat zoveel effect heeft, maar kan wel handig zijn natuurlijk.
Qua benen handen en zit ben ik het met je eens.
Want je moet idd proberen zo rustig mogelijk te zitten, maar ik vind ook dat je dat wel eerst moet ontwikkelen, want dat is eerst nog niet zo makkelijk, vergt balans en kracht.
Dat qua benen ben ik het ook mee eens, want je moet op paardje eigenlijk zo veel mogelijk
met je lichaam sturen, en zo weinig mogelijk met de teugels, tenminste dat vind ik de goeie manier.
Handen dus idd zo stil mogelijk houden.
Ik herken het wel een beetje van eva roemaat, die rijd haar paarden ook op zit, en stemhulpen.
En ik denk dat als je je paard er aan laat wennen dat je met steeds minder druk rijd, dus b.v van
bit naar bitloos hoofdstel of neckrope. Kan je er denk ik als je op die manier rijd er wel naar toe werken
om met niets te rijden.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:30

aerdenhout1 schreef:
Stokjes is eigenlijk ook niet helemaal het juiste woord voor aanleuning, ik snap jou instructrice wel trouwens en weet wat ze er mee bedoeld, maar ik leg het meestal uit als...je teugels zijn elastiek, je mag ze niet los laten hangen dus waslijntjes, maar ook niet de rek er zo ver uit trekken dat er geen rek meer in zit.
Het ene paard doet het geweldig op onderbroeken elastiek, maar andere heb je zowat een deken singel in je handen...het BLIJFT elastiek, dus de rek mag er nooit uit zeg maar.

Oké. das ook een goede manier ja!

Bedankt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:31

ismy schreef:
Ik leer de teugels als stokjes te gebruiken en zo min mogelijk te gebruiken.
nou vraag ik me af, is dit de goede manier?

Zegt mij helemaal niets...

ismy schreef:
Zit: (schein)overgangen (hard en zacht dus) en de rust.
Benen: hangen samen met je handen qua nageeflijkheid. verder de hulpen en het sturen.
Stem: beloningen en verdere hulpen.
handen: zo min mogelijk een beetje de nageeflijkheid.

Je roept hier nu het een en ander, wat kant noch wal raakt. Je moet bedenken dat goed dressuur rijden, begrijpen hoe alle hulpen met elkaar samenhangen, hoe je die moet geven etc. echt best wel gecompliceerd is. Dat leer je niet 'even'. Aan je opmerkingen/vragen af te leiden heb je daar nog niet echt een begin mee gemaakt. Je geeft aan dat je 1 x per week priveles hebt? Als jij leert dat je dan je teugels als 'stokjes' moet gebruiken heb ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit van jou instructie. Maar dat is vanaf de PC verder lastig te beoordelen, want misschien verwoord/begrijp jij de dingen wel weer anders als dat ze bedoeld worden.

Als jij enigzins wat op dressuurgebied wilt leren zou ik ten eerste een hele goede instructie gaan zoeken (en dat is al een kunst op zich, want die zijn niet oververtegenwoordigd). Ten tweede zou je je goed kunnen verdiepen in allerlei literatuur over dressuur. Daar is genoeg van te vinden. (neem boeken waarin het skala der ausbildung wordt uitgelegd, begrip daarvan is essentieel) Dan ga je misschien wat meer van de termen, het principe van dressuur begrijpen. Nu heb je echt nog geen idee.

Verder is goed dressuur rijden een lange weg om te gaan, maar als het je ding is natuurlijk heel erg interessant. Je moet er veel tijd, geld en energie in willen steken, anders gaat het hem niet worden. Maar elke weg begint met de eerste stap. Succes!

Professor schreef:
Weet u wel wat nageeflijkheid betekent, denk van niet omdat doet men echt niet met de handen.
Nageven doet men met de handen, nageeflijk is een paard wanneer hij nageeft ik kaak- en nekgewricht en daardoor in de houding komt.
Nageeflijkheid is wanneer een paard alle hulpen door laat van achter naar voren van voren naar achteren, van links naar rechts en van rechts naar links men noemt het ook wel Durchlässigkeit.

Het is vrij zinloos om direct met zulke termen te gaan smijten. Dat gaat niet landen bij de TS....

ismy schreef:
Laatst heb ik een stuk uit een oude manier van het paardrijden gelezen en daar stond in (tja rare beschrijving hoor):
'Als je echt wil paard rijden moet ik je handen er af hakken.'

Dat boek kun je beter weggooien ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:33

grietje14 schreef:
Ik snap je wel.
En vind het eigenlijk wel een goede manier, alleen met je stem belonen,
weet niet of dat zoveel effect heeft, maar kan wel handig zijn natuurlijk.
Qua benen handen en zit ben ik het met je eens.
Want je moet idd proberen zo rustig mogelijk te zitten, maar ik vind ook dat je dat wel eerst moet ontwikkelen, want dat is eerst nog niet zo makkelijk, vergt balans en kracht.
Dat qua benen ben ik het ook mee eens, want je moet op paardje eigenlijk zo veel mogelijk
met je lichaam sturen, en zo weinig mogelijk met de teugels, tenminste dat vind ik de goeie manier.
Handen dus idd zo stil mogelijk houden.
Ik herken het wel een beetje van eva roemaat, die rijd haar paarden ook op zit, en stemhulpen.
En ik denk dat als je je paard er aan laat wennen dat je met steeds minder druk rijd, dus b.v van
bit naar bitloos hoofdstel of neckrope. Kan je er denk ik als je op die manier rijd er wel naar toe werken
om met niets te rijden.

Oke. Ja op je zit het tempo regelen is idd heel moeilijk maar ik begin het te leren!
Ik rijd helaas geen bitloos en zo vind het er leuk uit zien maar heb het over het dressuur rijden :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:34

Citaat:
Het is vrij zinloos om direct met zulke termen te gaan smijten. Dat gaat niet landen bij de TS....

Dus u verslijt ieder ander voor dom, op iedere leeftijd heeft men met de zelfde uitdrukkingen te maken en met dezelfde reaktie van het paard.
Zelf zie ik iedereen die met paarden te doen heeft voor volwassen genoeg om juist de werkelijke taal te gebruiken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:36

JPS: De eerste zin is niet correct. Aanleuning is de druk die HET PAARD in de hand van de ruiter geeft wanneer het in balans op eigen benen loopt en door de ruiter naar de hand toe gereden wordt. Het paard GEEFT dus aanleuning. :) Natuurlijk houdt de ruiter wel contact aan twee teugels, maar dit is geen aanleuning. Als een paard niet in balans loopt of niet ontspannen is, maar wel 'in de krul loopt' dan is dat geen 'nageven', maar een 'valse knik'.

Excuses voor het hoofdletter gebruik, maar even om duidelijker te laten zien wat ik bedoel. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-03-11 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:36

Oh oke, ik heb weleens met een shetlander
van 4 jaar gewoon met alleen een halster, en halstertouwen gereden,
ging supergoed!
Dat wil ik trouwens ook heel graag leren ismy, lijkt me gaaf en goed voor het paardje, en voor mezelf.
Ik heb zelf weleens geprobeerd door wat lichaamstaal het paard te sturen, maar lukte niet echt.
Weet jij een site met meer info hier over, en waar misschien instructrices op staan waar ik het van leren kan?
Dan zou ik graag bij de manege weg willen gaan, en les van iemand met men eigen paardje nemen bij ons thuis die op deze manier lesgeeft.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:37

Professor schreef:
Citaat:

Dus u verslijt ieder ander voor dom, op iedere leeftijd heeft men met de zelfde uitdrukkingen te maken en met dezelfde reaktie van het paard.
Zelf zie ik iedereen die met paarden te doen heeft voor volwassen genoeg om juist de werkelijke taal te gebruiken.

Maar die termen moeten wel eerst goed uitgelegd worden.
(haha, moet je niet de fout maken hals en nek door elkaar te gooien.. :o

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:39

@jasmijn78: bedankt voor je reactie. Het is idd geen makkie maar dit leek me een fijne discussie voor hier op bokt.nl . Ik vind dit onderwerp heel intressant en wil hier graag meer van leren. Ik ben nog bezig met de eerste stappen idd maar ben wel erg vooruit gegaan.

Ik vind mijn instructie top maar dit is allemaal moeilijk te zeggen vanaf bokt.

dat boek vond ik ook vreemde termen hebben idd!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:41

Lante schreef:
JPS: De eerste zin is niet correct. Aanleuning is de druk die HET PAARD in de hand van de ruiter geeft wanneer het in balans op eigen benen loopt en door de ruiter naar de hand toe gereden wordt. Het paard GEEFT dus aanleuning. :) Natuurlijk houdt de ruiter wel contact aan twee teugels, maar dit is geen aanleuning. Als een paard niet in balans loopt of niet ontspannen is, maar wel 'in de krul loopt' dan is dat geen 'nageven', maar een 'valse knik'.

Excuses voor het hoofdletter gebruik, maar even om duidelijker te laten zien wat ik bedoel. ;)

dit begrijp ik meer :j

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:42

Ik denk dat het wel klopt allemaal.
Zulk soort termen over je paard door je lichaam rijden.
Maar heb je een site of weet ik veel wat?
Ben er nu erg enthousiast over :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:44

grietje14 schreef:
Oh oke, ik heb weleens met een shetlander
van 4 jaar gewoon met alleen een halster, en halstertouwen gereden,
ging supergoed!
Dat wil ik trouwens ook heel graag leren ismy, lijkt me gaaf en goed voor het paardje, en voor mezelf.
Ik heb zelf weleens geprobeerd door wat lichaamstaal het paard te sturen, maar lukte niet echt.
Weet jij een site met meer info hier over, en waar misschien instructrices op staan waar ik het van leren kan?
Dan zou ik graag bij de manege weg willen gaan, en les van iemand met men eigen paardje nemen bij ons thuis die op deze manier lesgeeft.

Ik weet niet waar je woont en van internet kun je het weinig leren. Goede instructie is idd goed!
maar neem niet in 1 x zo'n grote stap ahah :o

grietje14

Re: is dit de goede manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:47

Nee oke,ik woon in friesland.
Vlakbij burgum.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:47

Professor schreef:

Nee, ik verslijt haar zeker niet voor dom. Als jij wilt dat wat jij te zeggen hebt voor haar duidelijk en begrijpelijk is, dan moet het het voor haar begrijpelijker verwoorden zodat zij gaat leren wat die termen inhouden. Die stap sla jij over. Daarom adviseer ik haar zich te verdiepen in het skala. Dan zullen dat soort begrippen haar duidelijker worden.

Professor schreef:

Dan is de wens de vader van de gedachte.... Je gaat uit van een ideale wereld, maar de realiteit is anders.

grietje14 schreef:
om met niets te rijden.

Bitloos, hoofdstelloos en 'zonder handen rijden' heeft helemaal NIETS met dressuur te maken... In de dressuur zijn teugelhulpen nu eenmaal ook noodzakelijk om het juiste eindresultaat na te streven.

ismy schreef:
@jasmijn78: bedankt voor je reactie. Het is idd geen makkie maar dit leek me een fijne discussie voor hier op bokt.nl . Ik vind dit onderwerp heel intressant en wil hier graag meer van leren. Ik ben nog bezig met de eerste stappen idd maar ben wel erg vooruit gegaan.

Het is een heel mooi streven dat je het goed wilt leren! Maar pas op met de info die je hier krijgt. Er zijn er niet zo heel veel die echt veel van dressuur snappen en het je hier goed kunnen uitleggen. Velen geven er hun eigen interpretatie aan (zoals bv. Grietje 14 met haar bitloze gedoe wat niets met dressuur te maken heeft) Als je je daar in laat meeslepen, zul je nooit leren wat nu echt dressuur is. Zorg eerst dat je zelf in ieder geval goede theoretische kennis van het skala krijgt. Als je die hebt, zul je de posts over dressuur op bokt ook beter op waarde kunnen schatten. Nu loop je de kans verkeerde tips te krijgen en een verkeerd beeld te ontwikkelen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:49

Lante, ben het met je eens en klopt helemaal, maar komt op hetzelfde neer want wat ermee bedoeld wordt is dat aanleuning vanuit het paard komt.. dit in tegenstelling tot het door de ruiter genomen contact.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:52

Jasmijn@ Dat kan er wel mee te maken hebben hoor, want
ook zonder iets kun je dressuur rijden.
Maar ik snap wel dat het er verder niet veel mee te maken heeft.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:53

@jasmijn78:
Super bedankt voor de tip! Ik zal er idd op letten! zijn er boeken van skala en zou je wat daarvan op kunnen noemen? :) Ik wil idd het goede leren.

Professor: Ik snap dat u ieder die op een paard rijd als volwassen bekijkt want zelfs een kind van acht kan zo een paard verpesten of wat dan ook. Maar zou u de moeilijkere woorden wat makkelijker voor mij kunnen beschrijven? zo snap ik hier iets meer van. :o

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:54

grietje14 schreef:
Maar ik snap wel dat het er verder niet veel mee te maken heeft.

Ja dat klopt maar nou ga je over naar Natural Horse manship. En ik heb het over dressuur!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:58

Ja sorry :')
Maar heb je nog wat info voor me, want ik
ga me eerst eens wat verdiepen hierin voordat
ik echt les ga nemen, maar ik sta wel te trappelen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:00

sorry ik kan je moeilijk vanaf bokt zo info geven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:07

ismy schreef:
Super bedankt voor de tip! Ik zal er idd op letten! zijn er boeken van skala en zou je wat daarvan op kunnen noemen? Ik wil idd het goede leren

Een goed boek waarin alles begrijpelijk staat uitgelegd is o.a.:
Basisboek Dressuur van Tineke Bartels
De eenvoud van dressuur van Johan Hinneman

Het Gymnasium des Pfeerdes van Gustav Steinbrecht is stevigere kost. Beetje ouderwets, maar alles staat er wel gedetailleerd in uitgelegd.
Klassieke dressuur van S. Radtke zit er een beetje tussen in. Maar als ik jou was zou ik beginnen met een van de twee bovenste boeken. (dus die van Tineke Bartels of Johan Hinneman)

grietje14 schreef:

Nee, dan is het dresseren oftewel circus. Dat is wat anders dan de dressuur die de TS bedoelt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:08

Je legt het misschien een beetje gebrekkig uit, en ik denk dat daarom niet alle bokkers je even goed begrijpen, maar ik denk dat je al een heel goed begin maakt! Wat een bovenstaande bokker plaatst over samenhang van hulpen, ontdek je vanzelf als je langer op deze manier rijdt. Ik denk dat jij gerust op je instructeur kunt vertrouwen, al is het natuurlijk nooit verkeerd om dingen die nieuw voor je zijn even op deze of een andere manier te checken!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:10

jasmijn78 schreef:
Een goed boek waarin alles begrijpelijk staat uitgelegd is o.a.:
Basisboek Dressuur van Tineke Bartels
De eenvoud van dressuur van Johan Hinneman

Het Gymnasium des Pfeerdes van Gustav Steinbrecht is stevigere kost. Beetje ouderwets, maar alles staat er wel gedetailleerd in uitgelegd.
Klassieke dressuur van S. Radtke zit er een beetje tussen in. Maar als ik jou was zou ik beginnen met een van de twee bovenste boeken. (dus die van Tineke Bartels of Johan Hinneman)

Bedankt ik heb net van een bokker hier de eenvoud van dressuur aangeboden gekregen! lijkt me zeer intressant.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:11

Mavelle schreef:
Je legt het misschien een beetje gebrekkig uit, en ik denk dat daarom niet alle bokkers je even goed begrijpen, maar ik denk dat je al een heel goed begin maakt! Wat een bovenstaande bokker plaatst over samenhang van hulpen, ontdek je vanzelf als je langer op deze manier rijdt. Ik denk dat jij gerust op je instructeur kunt vertrouwen, al is het natuurlijk nooit verkeerd om dingen die nieuw voor je zijn even op deze of een andere manier te checken!

Bedankt voor de reactie. Ja het is idd fijn om het even te chekken en ik vertrouw zeker op mijn instructeur! Ik moet zeker hier nog veel in leren maar vind het een super fijne manier!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:15

Mavelle schreef:
Wat een bovenstaande bokker plaatst over samenhang van hulpen, ontdek je vanzelf als je langer op deze manier rijdt. Ik denk dat jij gerust op je instructeur kunt vertrouwen, al is het natuurlijk nooit verkeerd om dingen die nieuw voor je zijn even op deze of een andere manier te checken!

Als je echt goed dressuur wilt leren rijden is kennis van de theorie er achter wel essentieel. Dan zul je ook sneller begrijpen wat je instructeur bedoelt en zo dus meer uit je les halen. Een uur les in de week is wel echt te kort om iemand EN praktische vaardigheden EN theoretische kennis bij te brengen, en ook vrijwel onmogelijk.

Als je het echt goed wilt leren moet je er een beetje een studie van gaan maken.