Steigeren tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:01

monicees schreef:
erhmm.. en alsnog een dier van rond de 600 kilo met zijden handschoentjes aan willen pakken..
soms moet je kwaad met kwaad bestrijden, en van 1 keer een tik tussen de oren zijn ze heus niet meteen bang of kopschuw :+ stel je ns voor,

bij mijn bolle, maar zeer lenige tinker (die echt kaars-rechts omhoog kwam!!) was een goede huit tussen de oren ook het enige wat nog hielp,
heeft het daarna nooit meer gedaan!
je moet het alleen goed timen, anders heeft het geen zin.

rij je alleen of met anderen?
waarschijnlijk voelt t paard jouw onzekerheid en denkt, als ie maar de trucendoos open gooit, zn zin te krijgen.

Vooral veel aan het werk zetten, overgangen rijden, af en toe ns een andere route pakken is ook een goeie!
en.. niet meteen belonen met lekkers als je weer op stal bent, dit kan ook meehelpen op een negatieve manier.

Ben het helemaal met je eens :D
Aangezien ik 2 koppige haflingers bij rijd die ook zo af en toe heel erg eigenwijs kunnen zijn en voor bolle haflingers ook flink omhoog kunnen komen, en tijdens buitenritten ineens de benen kunnen nemen met hun hoofd tussen hun benen en flink kunnen gaan bokken. Nou, geloof me, dat als hier geen enige aanleiding voor is, ze toch echt op hun kop van me kunnen krijgen door een mep met mijn zweepje.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:05

Toen mijn merrie anderhalf jaar geleden op de nieuwe stal kwam, en na een paar maandjes vriendjes kreeg in de paddock en wei en zich zekerder ging voelen op stal, wilde ze met mij niet meer naar het bos. Ze wilde niet weg van haar vriendjes. En ze werd best gevaarlijk, achteruit rennen en steigeren, flink bokken, niet grappig. Ik ging op pad met bodyprotector aan, zweep en sporen en martingaal. En toen dacht ik; tja, waar ben ik eigenlijk mee bezig...
Gelukkig beschik ik over een trailer, dus ben sindsdien met de trailer naar allerlei andere bossen geweest en dan liep ze altijd braaf en vrolijk. Ondertussen heb ik het afgelopen jaar veel gelongeerd en gereden in de bak en grondwerk gedaan en toch op die manier wat respect gekregen van haar. Ik ben geen NH'er en ook geen penny (misschien een klein beetje een penny, haha, heb een roze endurance hoofdstel), maar ik heb een paardje wat je diep kan beledigen door haar verkeerd aan te pakken. Ik vind inderdaad dat een paard dat dominanter probeert te zijn dan jij, net zoals honden, op hun plek gezet moeten worden, maaaaaaar dat kan op meerdere manieren. Je kan hem afranselen, maar als je meer geduld hebt, bereik je een hoop met grondwerk, poetsen, longeren, etc. Ik wist dat er een grote kans was dat ik niet van haar kon winnen als ik probeerde om naar het bos te gaan, en als je verliest, ben je nog veeeeeeel verder van huis, dus heb ik de problemen een jaar lang niet opgezocht. Tot ik dacht dat het zou gaan lukken, dus...
Vandaag voor het eerst weer eens vanaf stal, zonder trailer, naar het bos gereden. EN zonder problemen. Ze liep zo met me mee.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:07

Fem_daf schreef:
Het nadeel van harde uitspraken op Bokt, is dat de jonkies en onervaren ruiters het totaal verkeerd oppakken en zonder reden gaan meppen. Ik vind dat je zonder kijken nooit mag zeggen dat het paard ettert. Misschien ziet de eigenaar gewoon niet dat het diertje bijvoorbeeld een scheef bekken heeft.

Suzanne_18, ik vind dat je de 'zachte' aanpak (in mijn ogen normaal) teveel over één kam scheert. Misschien wel omdat jouw aanpak ook wordt gegeneraliseerd, maar vind jij het niet logischer klinken dat een paard beter op lichaamshouding reageert dan op een mep. Lichaamshouding is universeel en zal het paard begrijpen. Een woord of norm niet, hierdoor kan iets verkeerd begrepen worden waarop een tik volgt. Paard snapt niet wat hij fout gedaan heeft, dus zal het volgende keer weer fout doen.
Ik werk dagelijks met vluchtelingen. We spreken niet dezelfde taal, hebben andere normen en waarden maar begrijpen elkaar 9 van de 10 keer wel! Hoe dat kan? lichaamshouding! Open, gesloten, dominant, afwachtend, etc. etc. Als iedereen zich wat meer in lichaamshouding zou verdiepen, zou werken met paarden en andere dieren, zoveel makkelijker en begrijpelijker worden. Kijk maar naar hoeveel misverstanden er ontstaan door msn en chats (en bokt!). Je kan elkaars non-verbale communicatie niet lezen terwijl je hier het meeste uit haalt.
En ja, mijn paard krijgt ook een tik als hij mij bijt, omdat je elkaar nou eenmaal niet hoort te bezeren. Hij mij niet, ik hem niet.

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik nergens gezegd heb dat ik een mep verkies boven lichaamstaal. Verder heb ik ook duidelijk aangegeven dat een dergelijke aanpak als eerder omschreven enkel op zijn plaats is als je er zeker van bent dat gedrag als steigeren niet voortkomt uit pijn, angst e.d., maar uit dominantie.

Ik geloof absoluut dat in lichaamstaal een kern van waarheid ligt en tot op zekere hoogte een zeer positive bijdrage kan zijn tussen de verstandshouding tussen mens en paard. Waar ik over val is de misselijk makende zaligmakerij van systemen als NH en dat een terechte mep onder mishandeling wordt geschaard. Een mep of een beet uitdelen is iets wat binnen kuddegedrag volledig normaal is. Als je het zo bekijkt is een mep geven ook lichaamstaal die bij het paard bekent is als straf voor ongewenst gedrag.
Verder noem je vluchtelingen als voorbeeld omdat ze niet dezelfde taal spreken, maar fysiek zijn we eender aan elkaar en kunnen we idd redelijk goed via lichaamstaal communiceren, al missen veel mensen ook een hoop signalen van lichaamstaal van elkaar omdat onze voornaamste manier van communiceren vocaal gebeurt.
Paarden zijn geen mensen. We komen fysiek "onderdelen" te kort om diezelfde verstandshouding te kunnen bereiken als we met onze eigen soortgenoten kunnen hebben. Wij hebben geen oorspel, onze ogen staan niet in de zijkant van ons hoofd (daarom ziet een paard ons als roofdier), we lopen op 2 benen, onze reukzintuigen zijn onderontwikkelt ten opzichte van een paard (als sta je nog zo zelfverzekerd tegenover een paard qua houding, als je naar angst ruikt valt je leider waardig opgestelde houding in het niet daarbij) en we hebben geen staart. Zo zijn er nog een aantal zaken waarin we te kort schieten om een volwaardige communicatie via lichaamstaal te kunnen realiseren.

Natuurlijk is het goed je paard te opserveren en alle mogelijke signalen op te pikken die je op kan pikken. Als je goed genoeg kijkt is angst (uit pijn) goed te onderscheiden van dominantie. Op die kennis speel je in door het dier gerust te stellen omdat het bang is, op onderzoek uit te gaan of het pijn heeft, of het mogelijk te straffen omdat het zijn grenzen probeert te verleggen. Dit kan je tot op zekere hoogte doen door lichaamstaal, maar nogmaals het is niet zaligmakend.
We gebruiken bijvoorbeeld ook andere manieren van communiseren, denk bijvoorbeeld aan klickertraining om een paard iets duidelijk te maken (ooit een paard met een klickertje zien staan om zijn soortgenoot te vertellen dat dat gedracht "echt helemaal top" is? Ik niet...) Daarmee kan je gewenst gedrag duidelijk maken. Een paard een klopje of een aai geven is ook een manier van communiceren (iets wat een paard vanuit de natuur gezien compleet vreemd is omdat paarden goedkeuring/belonen nauwelijks tot niet uiten via lichaamscontact) Bovenstaande manieren zijn manieren van belonen die voor een paard niet natuurlijk zijn en ze wel degelijk begrijpen. Waarom zouden ze een tik dan niet begrijpen bij fout gedrag.
Nu zijn dit belonende vormen van onnatuurlijk communiceren die wel als zeer goed bestempeld worden. Waarom is de straffende vorm dan zo fout als deze ook volkomen duidelijk is voor het paard?

Ik geloof dat de middenweg van verschillende manieren de juiste is. Afhankelijk van situatie en aanleiding overweeg je welke aanpak op dat moment de juiste is. Hetzij door middel van lichaamstaal, hetzij door middel van het geven van een ferme tik, hetzij doormiddel van systemen als klickertraining e.d.. Bij steigeren uit dominantie onder het zadel in een situatie als in die van de t.s. zou ik kiezen voor een "deuk erin" . Het is niet alleen stout, maar ook gevaarlijk voor mede weggebruikers. Dat moet per direct de kop ingedrukt worden om erger te voorkomen. In het vervolg kan je er voor kiezen de confrontatie uit te gaan door een andere route te kiezen, af te stappen bij het moeilijke punt of in het vervolg voorbereidt te gaan met een mogelijk andere aanpak (die waarschijnlijk niet nodig is omdat je de keer daarvoor duidelijk gemaakt hebt dat het steigeren ongewenst is). Elk beetje goed gedrag moet natuurlijk positief beloond worden in de buurt van het moeilijke punt.

Brainless

Re: Steigeren tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:21

@Suzanne_18
Een paard bijt (soms trappen) om een ander paard weg te jagen (omdat dat ene paard iets doet waar de andere niet pikt), dus technisch gezien (paard gericht gedacht) is het juist heel onnatuurlijk een paard een mep te verkopen (dus weg te jagen) maar wel van hem te verlangen dat hij netjes bij je blijft.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:23

suzanne_18 *\o/* _/-\o_

@ brainless, maar een paard is een kudde dier, en wanneer een paard de ruiter écht als zijn leider ziet,
zal die dus bij je blijven... ook al ben je geen paard ;) whaha

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:26

Brainless schreef:
@Suzanne_18
Een paard bijt (soms trappen) om een ander paard weg te jagen (omdat dat ene paard iets doet waar de andere niet pikt), dus technisch gezien (paard gericht gedacht) is het juist heel onnatuurlijk een paard een mep te verkopen (dus weg te jagen) maar wel van hem te verlangen dat hij netjes bij je blijft.

Zie een na laatste alinea van mijn vorige berichtje.

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:38

Dit heet een paard op zijn plek zetten, en niet mishandelen. met afgebeuld bedoeld ze waarscheinlijk op zijn plek gezet![/quote]
ik bedoelde idd op zijn plek gezet.. Soms moet hij gewoon een keertje op zn plek gezet worden. Als hij gaat liggen klooien, doe ik dat ook.

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 18:44

Ik heb trouwens vandaag toch iets geprobeert..
Ik had een rauw ei in mn zak gegaan, ben naar het bos gegaan, en toen hij omhoog kwam, zo pats dat ei op zn hoofd kapot gemaakt.. Had t van iemand gehoord en hoopte dat het zou werken. Zij had namelijk een paard dat ook steigerde om niks.. Toen heeft ze dat ook gedaan en hij was gestopt omdat ze dan denken dat ze bloeden(en dan zo iets hebben van ooh oliebol).. Ik hoop dat werkte want we zaten helemaal onder rauw ei..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:48

Suzanne_18 schreef:
Als medische redenen uitgesloten zijn, je tuig goed past e.d. Wanneer het echt stout gedrag is? Deuk erin meppen, zonder pardon!!

Toen mijn merrie 3 maanden onder het zadel was begon ze dit gedrag ook te vertonen op buitenrit. Nadat de conclusie getrokken was dat er geen reden was voor dit gedrag behalve stoutigheid heb ik m'n zweep bovenhands gepakt en d'r een flink pak rammel gegeven zodra ze omhoog kwam. Sinds dien is het duidelijk dat dit gedrag niet wenselijk is en doet ze braaf haar rondje.

Een zweep is niet om te straffen, maar om te corrigeren. Op de grond vind ik het een ander verhaal als je je paard een klap verkoopt door disrespect e.d, maar wat jij doet noem ik mishandeling.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:30

Slofje schreef:
Suzanne_18 schreef:
Als medische redenen uitgesloten zijn, je tuig goed past e.d. Wanneer het echt stout gedrag is? Deuk erin meppen, zonder pardon!!

Toen mijn merrie 3 maanden onder het zadel was begon ze dit gedrag ook te vertonen op buitenrit. Nadat de conclusie getrokken was dat er geen reden was voor dit gedrag behalve stoutigheid heb ik m'n zweep bovenhands gepakt en d'r een flink pak rammel gegeven zodra ze omhoog kwam. Sinds dien is het duidelijk dat dit gedrag niet wenselijk is en doet ze braaf haar rondje.

Een zweep is niet om te straffen, maar om te corrigeren. Op de grond vind ik het een ander verhaal als je je paard een klap verkoopt door disrespect e.d, maar wat jij doet noem ik mishandeling.

Noem het corrigeren, noem het een tik geven, noem het op zijn plek zetten, noem het een pak rammel of een klap geven... Het komt allemaal op hetzelfde neer. Corrigeren klinkt alleen wat meer politiek correct dan een pak rammel geven.

De definitie van corrigeren is iets dat fout of verkeerd is verbeteren. In mijn geval was er weldegelijk sprake geweest van corrigeren. Het was of omhoog en achteruit de sloot in nadat ik het vriendelijk gevraagd had, of met de nodige overtuigingskracht naar voren met de voeten aan de vloer braaf de weg vervolgen. Zoals ik al aangegeven heb is dit één malig gebeurt en daarna nooit meer omdat de boodschap duidelijk was. Ik stel liever 1 keer heel duidelijk mijn grenzen dan het 10 keer half te moeten doen zonder resultaat.

Dit is het laatste wat ik er over gezegd heb aangezien ik de kans groot acht dat we het niet eens gaan worden. Zonde van ieders tijd en moeite lijkt me zo.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:29

@ Suzanne_18: Hopelijk lees je dit toch nog.. Wat je eerder vertelt (met mijn quote erbij), ben ik het op heel veel punten met je eens! Het zaligmaken van NH en andere technieken komt bij mij ook wel eens de strot uit. Het is 'heilig' en al het andere mag niet meer. Je omschrijft alles heel correct en duidelijk en ik begrijp ook jouw zienswijze die, behalve de ferme mep, veel met die van mij overeenkomt.
Iedereen moet zelf weten wat ze doen, ik ben het er niet altijd mee eens en hoop ook dat de paardenwereld gaat veranderen. Pro-belonen, anti-straffen. Maar ik vind wel dat je recht hebt op je eigen mening en dat je die goed onderbouwd. De vergelijking met vluchtelingen is idd niet helemaal correct en komt ook niet overeen met de communicatie met paarden (gelukkig niet haha!) ik wilde dit enkel als voorbeeld gebruiken voor hoe belangrijk lichaamstaal is. De lichaamstaal met je paard zal je ook aan moeten passen zodat het paard het begrijpt. Ja knikken is niet begrijpelijk (tenzij je hem er iets mee leert) maar op een bepaalde plek staan wel. Dit is niet alleen NH, maar heel wijd.

Wat ik alleen link vind aan fora als Bokt, is dat een mening totaal verkeerd opgevat kan worden door TS waardoor zij misschien als een idioot op haar paard begint te meppen, zonder eerst goed te kijken wat de oorzaak kan zijn. Ik vind dus dat je goed uit moet kijken wat je een ander aanraadt. Geldt overigens ook voor NH.

@ TS: Kijk uit met dat ei! Je hersens werken heel complex, als je paard werkelijk denkt dat hij bloedt (wat de bedoeling is van het ei en ik eigenlijk niet geloof) kan hier nog een reactie op komen.
Aangezien ik het niet geloof, zit het werken van het ei tussen jouw oren. Als je denkt dat je paard gaat steigeren, ga je zelf gespannen zitten en naar voren geleund en ja hoor, hij steigert. Je gelooft in de werking van het ei, dus je blijft ontspannen zitten, want het paard zal toch nooit meer steigeren, en JA! Hij blijft met 4 benen aan de grond! Zijn hele leuke onderzoeken naar geweest! :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:23

Brainless schreef:
@Suzanne_18

Maar als een paard niet luisterd naar het lijdende paard, dan krijgt hij ook een mep of een hap, ik ga mijn paard toch niet slaan met de zweep op hem weg te jagen? :+
En met rijden, gewoon in de bak, gebruik je een zweep om je paard door te laten lopen, niet om hem weg te jagen?

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:00

Ik ken het paard, en ik vind het heel goed hoe Gowines hem aanpakt. als je hem namelijk maar zijn gang laat gaan, komt het niet meer goed en krijgt ze nog problemen!
Oja, ze oefent ook nog veel in de bak dus daar moeten mensen niet over zeuren!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:35

Gowines: hoe is het nu, heeft je rauwe ei geholpen? Ik vind de theorie erachter wel heel maf, maar het zou kunnen werken.
Ik kan het met de mening van sommigen hier wel eens zijn, namelijk dat een heel dominant paard wel ooit flink op zijn/haar plek gezet moet worden. De 'grove' methoden die hier genoemd worden kan echter niet iedereen op elk dominant paard toepassen, je zult je eigen grenzen ook duidelijk moeten hebben. Ik heb hier een zeer dominant paard dat ik vanaf de grond heel fijn onder controle heb, echter onder het zadel en met name met bosritten (die ik dus niet meer doe uit eigenbelang) maakt zij in zekere zin de dienst uit. Wordt gewoon té gevaarlijk als je haar hard aanpakt, ze weet dat haar ruiter grenzen heeft ivm veiligheid en misbruikt die angst feilloos.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:49

@TS

Komt me heel bekend voor! Smurf stond ook steeds op haar achterbenen als er maar iets eng was maar in het bos niks... En eerste stuk moesten wij ook door een woonwijk.
Wat ik heb gedaan is een martingaal eraan hangen zodat ze niet zo hoog kan met haar hoofd en veel been. Ook had ik een zweepje mee, niet om te slaan, maar om haar schouder te begrenzen want bij mij kwam ze altijd 1 kant weg. En veel wandelen daar helpt ook. Nu loopt ze zo de brug over onder de tunnel door en langs het enge paadej waar ze normaal altijd op haar achterben stond!

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:42

Hallo ,

Ik zou hem even laten controleren of er geen rugproblemen aanwezig zijn
Ik zou ook op eigen terrein even blijven rijden .Ik begrijp ook dat dat nog even moeilijk
voor je is.Dit is een heel gevaarlijk gedrag ,waarbij het niet uit de hand moet gaan lopen,voor het paard niet ,voor jezelf en voor de omgeving niet.
Graag hoor ik van je!

Succes!

Groetjes van Diane(trust5)