blue_sky schreef:Dat zou bij mij als probleem geven dat hij vervoor de hoek al afwendt en heel erg heet wordt (wat voelt als oncontroleerbaar). Hoe los ik dat dan weer op?
Niet 
Dat gevoel van oncontroleerbaar, dat is vaak het probleem. Daardoor gaan mensen terugrijden, vervolgens wordt het paard terughoudend en nog kijkeriger, omdat hij zich tegengehouden voelt en dus het idee heeft dat er echt iets is.
Zolang hij in de gang zit die jij aangeeft (bij voorkeur draf) heb jij genoeg controle. Wat hij dan even met zijn hoofd doet (ook als dat naar buiten kijken naar het enge iets is) moet hij zelf weten, mits hij blijft lopen. Je moet voor de grap gewoon eens proberen om op het moment dat zo'n paard kijkt, eens been te geven en niets met je hand te doen, ipv terugrijden en alles proberen te regelen.
Als hij wat vroeg afwend, so what? Na een paar rondjes of enkele minuten gaat hij er hoogstwaarschijnlijk gewoon weer langs...en dan heeft het jou veeel minder moeite gekost dan wanneer je hem met alle moeite die hoek in wilt drukken. En omdat jij niet hebt geduwd, heeft hij minder spanning, en dus geen reden om de bepaalde hoek eng te blijven vinden...
Wat dat hete betreft, dat los je juist op door hem te laten lopen. In mijn ervaring zijn hete paarden veel fijner en minder heet als ze voorwaarts gereden worden. Omdat ze dan meer aan het werk zijn ontspannen ze meer in hoofd en lijf, waardoor uiteindelijk je hulpen veel beter doorkomen omdat paardlief zich niet zo op loopt te fokken. Laat hem dat hete er als het ware maar uit lopen!