Kijkerig paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blue_sky

Re: Kijkerig paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:03

Dat zou bij mij als probleem geven dat hij vervoor de hoek al afwendt en heel erg heet wordt (wat voelt als oncontroleerbaar). Hoe los ik dat dan weer op?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:54

blue_sky schreef:
Dat zou bij mij als probleem geven dat hij vervoor de hoek al afwendt en heel erg heet wordt (wat voelt als oncontroleerbaar). Hoe los ik dat dan weer op?

Niet ;)

Dat gevoel van oncontroleerbaar, dat is vaak het probleem. Daardoor gaan mensen terugrijden, vervolgens wordt het paard terughoudend en nog kijkeriger, omdat hij zich tegengehouden voelt en dus het idee heeft dat er echt iets is.
Zolang hij in de gang zit die jij aangeeft (bij voorkeur draf) heb jij genoeg controle. Wat hij dan even met zijn hoofd doet (ook als dat naar buiten kijken naar het enge iets is) moet hij zelf weten, mits hij blijft lopen. Je moet voor de grap gewoon eens proberen om op het moment dat zo'n paard kijkt, eens been te geven en niets met je hand te doen, ipv terugrijden en alles proberen te regelen.

Als hij wat vroeg afwend, so what? Na een paar rondjes of enkele minuten gaat hij er hoogstwaarschijnlijk gewoon weer langs...en dan heeft het jou veeel minder moeite gekost dan wanneer je hem met alle moeite die hoek in wilt drukken. En omdat jij niet hebt geduwd, heeft hij minder spanning, en dus geen reden om de bepaalde hoek eng te blijven vinden...

Wat dat hete betreft, dat los je juist op door hem te laten lopen. In mijn ervaring zijn hete paarden veel fijner en minder heet als ze voorwaarts gereden worden. Omdat ze dan meer aan het werk zijn ontspannen ze meer in hoofd en lijf, waardoor uiteindelijk je hulpen veel beter doorkomen omdat paardlief zich niet zo op loopt te fokken. Laat hem dat hete er als het ware maar uit lopen!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:38

Goed Esther!! zo had ik er eigenlijk nog niet echt over nagedacht, wel ontdekt dat voorwaarts de beste oplossing is.
Thanks!!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:43

Dank je ester voor je tips. Ik ga het proberen. Heb morgen weer les omdat ik even niet zo goed alleen durf te rijden.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:04

Ik heb ook zo een vreselijke schrik muts die soms met mij echt alle kanten op loopt en zelf op de bakrand loopt! Nu let ik minder op alles rond de piste en zit ik zelf veel rustiger, als ze kijkerig is zet ik der schouder voor en rij ik der vooruit, en rara nu kijkt ze naar niets meer!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:22

Ik heb zelf net les genomen van iemand in omgeving Den Haag/monster en weet 2 namen van mensen die veel ervaring hebben. Van deze nieuwe instructrice weet ik niet of ze veel ervaring heeft met dit soort paarden, maar ze geeft mij op exact die manier les als in het topic wordt beschreven. Bezig houden en brutaal en actief doorpakken. Dus ik ga hier even mee door.
Het enige grote verschil is dat mijn paard nog geen niveau heeft gelopen en dus wat groen is en ik ben zelf een recreatieruiter. Beide instructrices hebben echter ervaring op GP niveau. DUs als je namen wil, PB maar even dan geef ik die door.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:32

je bent niet alleen, ik heb zelf mijn merrie al 5 jaar. Momenteel staat ze al 2 jaar op dezelfde stal, het minste geluid of beweging is genoeg om heel de training om zeep te helpen... Ook bepaalde hoeken zijn heel erg eng.. paard pakt het bit vast, springt weg , stopt, loopt achteruit, schiet weg etc..
ook heb ik al alles geprobeerd.. straffen, belonen, negeren, bezig houden.. En toch blijft ze steeds opnieuw en opnieuw schrik hebben, naarmate de training vordert raak ik dan erg gefrustreerd want na 50x een hoek te passeren waar niks is ben je het grondig beu dat je paard zo reageert.. tja, heb zelf de oplossing nog niet gevonden, helaas :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:32

Frustratie helpt in elk geval niet. Ben er met hulp van een vriendin achter gekomen dat ik onbewust mij toch wat ging opspannen waarbij ik mijn heel gevoelige en op de zithulpen gereden paard continue aanspoorde als het ware. Daardoor werd hij steeds heter en gespannener. Gisteren weer les gehad en de gehele tijd alleen maar gedacht aan "bovenbenen ontspannen, benen lang"; hij is heel de les niet heet geworden. Wel een paar keer opzij gesprongen maar toch goed hanteerbaar. Hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem in mijn geval toch vooral bij mezelf. Als ik me volledig kan ontspannen kan hij dat ook. Alleen door een paar valincidenten was ik bang geworden waarna het van kwaad tot erger ging.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:05

gewoon negeren zegt mijn instructrice altijd als de paarden er (weer) eens vandoor vliegen. en handen laag houden als hij ervandoor gaat!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:31

Bedankt meiden!!
Morgen heb ik mijn eerste les.... door zelf te ontspannen (negeren) en vooral door rijden kom ik al een heel eind. Vandaag de les besproken voor morgen, hij vroeg door de telefoon het een en ander (niveau, afstamming etc..) toen ik zei dat ik een 10 jarige Lancet heb op Z1 niveau vroeg hij meteen of hij kijkerig is en loperig "haha... nou dat is hij!! FIJN"zei hij, dat zijn leuke paarden om mee te werken.
Als ik goede tips krijg geef ik ze ook aan jullie door.