Training met Amaretto @thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miszy

Re: Training met Amaretto @thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 12:53

@Dribbel: Je hebt helemaal gelijk, ik moet meer proberen van achter naar voren te rijden daardoor wordt hij achter sterker en komt hij voor meer omhoog.
@Bizzybijtje: Ik snap je volkomen maar het is niet altijd even makkelijk als je paard de hand niet opzoekt. Ook is hij redelijk overbouwd waardoor hij moeilijk vindt om zijn achterhand er onder te plaatsen en daardoor erg nijdig kan worden en dan verlies ik de ontspanning. Maar ik mag hem van mijn instructrice ook niet te veel vrijheid geven om mijn handen vooruit te zetten waardoor hij alle controle over kan nemen en ervan door kan gaan (zoals hij heel vaak doet) hierdoor wordt ik wat voorzichtig en breng ik mijn handen te veel terug om maar controle te houden.
Daarom is het voor mij heel dubbel allemaal ik mag geen contact verliezen, hij moet lager worden in de hoofd- halshouding, ik mag niet te streng worden in mijn handen en ook nog eens meer van achteren naar voren rijden.
Maar ik ben het helemaal met jullie eens en zal de tips meenemen in het rijden en proberen om hem toch wat meer vrijheid te geven waardoor hij makkelijker gaat lopen en ik moet meer op hem vertrouwen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:26

Het is ook moeilijk hoor, ik heb zelf ook een duikboot. Wat bij mij heel erg geholpen heeft is haar van voren maar gewoon even los te laten, dus gewoon zonder contact, en echt alleen maar wat stuurwerk te doen. Haar zelf uit laten zoeken met haar hoofd. Ze kwam vanzelf beter in aanleuning qua hoofd-hals houding, en ik kon haar veel makkelijker achter erbij rijden!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:50

Beschamend, die reacties met gekleurde lijntjes. Alsof de loodlijn heilig is. Het gaat om het lichaamsgebruik, niet om de plaats van het hoofd.

Ik vind het een erg knappe vos. Ik zou niet al teveel aantrekken van reacties waarbij de neus er meer uit moet. Ik zou hem nog veel ronder maken en telkens weer het gevoel opzoeken waar je paard echt goed loslaat in zijn kaak- en nekgewricht. Als je dat gevoel hebt moet je je hand heel duidelijk ontspannen, misschien zelfs een keer belonen en blijven schakelen. Vergeet dit niet af te wisselen met wat halsstrekken, ook hierin moet je het gevoel blijven houden dat je paard goed blijft nageven. Vergeet niet in elke wending stelling te vragen en daarbij op te letten dat hij goed loslaat op je binnenteugel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:54

Bij deze wil ik dan toch een reactie geven. Natuurlijk gaat het niet alleen om de loodlijn. Een paard beweegt en loopt vanuit heel zijn lichaam, maar hij gebruikt zijn lichaam niet (geheel) op de juiste manier als hij/zijn zo ver achter de loodlijn loopt. Helemaal op de loodlijn hoef niet en dat gaat ook niet direct lukken bij dit paard, gezien de reactie van de TS. Ik vind persoonlijk dat de neus er meer uitgereden moet worden. En dat doe je natuurlijk niet alleen door de hand naar voren te doen, maar ook van achter naar voor te werken, dus met je been je paard naar voren te drijven. Ook wil het helpen om je paard verschillende (schijn)overgangen te laten maken. Ik vind het zelf dan ook zeker niet beschamend dat ik mijn woorden probeer te verduidelijken met een plaatje. Ik wilde de TS alleen maar meegeven hoe ik het zag. Met een beeld kun je meer verduidelijken, dan alleen met woorden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:59

En met welk doel wil je de neus er meer uit?

Ik heb het idee, naar aanleiding van de foto's en het verhaal van de ruiter, dat dit paard niet loslaat. Daarom zou ik dit paard eerst leren om goed zijn lijf te gebruiken en dat doe je door hem rond en diep in te stellen en daarin zo goed mogelijk te gymnastiseren.

Dat het paard op deze manier zijn lijf niet goed gebruikt ben ik met je eens, maar dat los je niet op door de neus eruit te rijden. Het lichaamsgebruik zal vooral verbeteren door hem rond en diep te gymnastiseren en telkens weer de nadruk leggen op de nageeflijkheid.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:03

Ronder en dieper. Wat moet ik me daar precies bij voor stellen? Ik denk dat de TS meer VW NW moet gaan rijden, maar niet te diep. Zoals de TS zegt is dit paar overbouwd en zal dus bij te veel NW rijden op de voorhand komen te lopen. Ik denk dat dit paard de achterhand moet versterken en de neus er meer uit moet, maar de draging van de nek kan daarbij wel wat lager. Het paard krult zich nu op, waardoor er een valse knik ontstaat en het paard zijn lichaam dus niet (geheel) op de juiste manier gebruikt. Door de overgangen zal het paard meer op de achterhand komen en de TS kan van voor meer meegeven (met drijven van achter uit) om de neus er uit te rijden. En dan kan het paard ook wat meer zakken in de hals.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:17

Ronder = de hals ronder maken zodat de bovenste halsspier goed aanspant.
Dieper = verder achter de loodlijn.

Het gaat om het loslaten, niet om de plaats van het hoofd. Pas als dat voor elkaar is kun je weer verder denken en hem meer omhoog zetten. Het allereerste begin is dat een paard nageeft, als dat niet voor elkaar is kun je niets.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:23

Ik ben het er mee eens dat het paard nu in een valste knik loopt, maar ik denk niet dat je dat gaat oplossen door hem ronder en dieper te laten lopen. Het paard moet naar mijn mening eerst meer uit die kop-rol stand, dus neusje er meer uit rijden. Ik denk niet dat als je het paard nog verder achter de loodlijn laat lopen deze beter gaat lopen. Eerder dat het paard nog meer over de kop gaat lopen, waardoor er niks meer verder gebeurd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:28

Dat hij in dit stadium nog op de kop loopt is helemaal niet van belang. Je kunt een achterbeen veel beter controleren op het moment dat een paard zijn lijf goed gebruikt. Dat begint met een goede nageeflijkheid. First things first.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:30

En ik denk dat je zo geen goede nagefelijkheid hebt, waardoor het paard nooit zijn achterbeen goed kan gebruiken en niet lekker door zijn lijf loopt. Ik laat het hierbij. Topic is van de TS en dat moeten wij niet met onze discussie gaan bevuilen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:31

Ik ben van de school die zegt dat nageeflijkheid een gevolg is van rechtgericht zijn en begint vanuit lang en laag. Ik zeg dus ook, neus eruit.
Voor de ademhaling lijkt het me trouwens wel van belang waar het hoofd zich precies bevindt.

Maar zo heeft iedereen zijn methode, aan TS de schone taak zich erin te verdiepen en er een te kiezen die bij haar past. :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:34

Nee, op dit moment is er geen goede nageeflijkheid. Daar moet ze dus aan gaan werken door het paard te gymnastiseren. Dit doe je door het paard wat ronder en dieper te maken en daarbij de nadruk te leggen op de nageeflijkheid. Elke pas ervoor zorgen dat het paard echt goed nageeft en daardoor zijn lijf beter gebruikt.

Nageeflijkheid een gevolg van rechtrichten? Een paard kan prima nageeflijk lopen zonder recht te zijn. Nageven is niets meer dan het loslaten van het nek- en kaakgewricht. Ken je definities.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:38

Ga eerst even lekker rijden. Ik denk dat je teveel wilt van hem op het moment. Hij ontspant totaal niet op de manier waar hij nu in loopt. Af en toe vasthouden, wanneer je weet dat hij ook kan loslaten (en dit ook begrijpt) is goed, maar je houdt hem nu alleen vast, drijft m op en je zet m helemaal klem. Laat de voorkant los (wel aangenomen, maar in zijn houding) en laat hem eerst lopen op zijn 4 benen. Ga pas als hij lekker relaxt loopt (niet te ruim of te kort) pas weer wat proberen te doen met de voorkant, want hier heb je helemaal niets aan. Goede oefening zou zijn met aangenomen teugel (dus voel de mond, maar je paard mag lopen met het hoofd waar het wilt), rechte lijnen gaan rijden van de hoefslag af. Voel waar de voorbenen zijn (tussen de achterbenen) en ga wat spelen met de voorschouders. Gaat hij schuin van het pad af met de achterhand, geef gas. En doe dit eens een week en je zal merken dat door de herhaling hij een stuk rustiger en relaxter wordt. Daarna kan je weer wat meer gaan vragen van voren, maar blijf erop hameren dat hij blijft bewegen, want als hij beweegt kan hij zich moeilijker vastzetten.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:48

Wat een pracht beest, mag je trots op zijn!!
ziet er netjes uit!

Miszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:06

Ik ga met jullie tips aan de slag en kijken wat bij ons het beste werkt en hopelijk gaat het steeds beter met ons we moeten ook nog een combinatie vormen en dit heeft ook even tijd nodig.;) Meer tips en meningen zijn natuurlijk altijd welkom.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:08

erg leuk beessie zeg!

alleen vindik wel dat je hem streng rijdt maar dat heb je hierboven al genoeg ge hoord!
ik vind het wel een erg mooi beessiee!

Ik heb er zelf ook een van don primero...nou ja overgroot opa van zijn vaders kant:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:12

@ Vudress: waarom denk je dat hij doordat je hem ronder en dieper rijdt, nageeflijker wordt?
Imo is het hele idee van nageeflijkheid dat het paard de onderkaak tegen het bit legt, en zelf de hand opzoekt, gestimuleerd door een nageeflijke ruiterhand. Volgens mij als je hem ronder en dieper maakt, leg jij als ruiter het bit tegen de onderkaak. Waarom verwacht je dat hij dan de onderkaak gaat loslaten? Volgens mij is het enige effect wat je krijgt dat hij het bit gaat ontwijken, en dan voelt het of hij loslaat, maar dat doet hij dan niet, want je hebt nog steeds niet dat hij de rug ontspant, en de buikspieren aanspant.

Paard moet in de eerste plaats de buikspieren aanspannen, en de achterhand onderbrengen, en vandaar uit zoekt hij de hand op, laat onderkaak -> nek -> rug los.
Ik vind diep en rond niet verkeerd om een paard te gymnasticeren, helemaal niet, maar dat moet dan wel vanuit de nageeflijkheid, niet de nageeflijkheid vanuit diep en rond.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:16

Vudress schreef:
Nee, op dit moment is er geen goede nageeflijkheid. Daar moet ze dus aan gaan werken door het paard te gymnastiseren. Dit doe je door het paard wat ronder en dieper te maken en daarbij de nadruk te leggen op de nageeflijkheid. Elke pas ervoor zorgen dat het paard echt goed nageeft en daardoor zijn lijf beter gebruikt.

Nageeflijkheid een gevolg van rechtrichten? Een paard kan prima nageeflijk lopen zonder recht te zijn. Nageven is niets meer dan het loslaten van het nek- en kaakgewricht. Ken je definities.

Moet, moet. TS moet helemaal niks en meer wegen leiden naar Rome. Ik ken de definities heel goed, dank je. Jij komt duidelijk vanuit een totaal andere richting binnenvliegen. Dat is prima, maar dat kan ook vriendelijk denk ik zo. Als je bedoeling is om TS of mij of anderen hier te overtuigen van jouw methode dan is dit niet de manier :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:24

Yamcha, dat wat jij noemt heet aanleuning. En omdat voor elkaar te krijgen moet dit paard eerst goed leren nageven. Natuurlijk moet hij niet achter het bit komen maar tussen dat en dit zit nog wel een heel groot verschil.

Waves schreef:
Ik ken de definities heel goed, dank je.

Als jij denkt dat nageeflijkheid een gevolg is van rechtrichten betwijfel ik dat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:32

Het zal wel, je denkt toch niet dat ik een discussie met je aan ga op de vijandige, gelijkhalerige manier zoals jij dat hier insteekt? :? TS heeft hier ook niks aan.

Tip voor TS: probeer voor de gein eens een andere instructeur met een andere methode dan die je nu hebt, zoals je ziet aan deze discussie zijn er vele benaderingen. Het is de moeite waard deze te leren kennen. :)

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:33

Wat een sjiek paard!! Daar mag je trots op zijn. Ga mee met het commentaar dat de neus er meer uitmag en wat lager en langer instellen... maar neem goede lessen en goed oefenen en dan kun je met dit beestje een hoop bereiken! Succes!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:37

Onwijs gaaf dier heb je! Ga inderdaad ook mee dat zijn neus er iets meer uitmag maar ja is ook niet altijd even makkelijk. Blijven oefenen. Je kan zeker heel ver komen met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:37

@ Vudress: Oké, maar ben je dan niet bang dat het paard achter het bit gaat kruipen en nog meer op de voorhand valt?
Zeker moet het paard goed leren nageven, dat ben ik met je eens, daar zit hier ook een probleem. Paard heeft een zelfhouding, die er heel leuk uitziet, maar geeft niet na. Maar ik moet zeggen, dat ik hierover zit na te denken, maar ik merk dat ik een beetje neig naar Dribbel haar gedachtengang.

Daarom ben ik heel benieuwd waarom jij denkt dat het paard goed leert nageven van diep en rond rijden. Ik doe even een gooi: jij denkt dat het paard daar losser van wordt in rug en nek, en daardooor het bit op gaat zoeken? Corrigeer me maar als ik het verkeerd heb, hoor.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:45

Voor de duidelijkheid: ik heb het over dit paard en ik zeg dingen voor zover ik kan beoordelen aan de hand van een aantal foto's. Ik zou zo'n paard ronder en dieper maken, veel variëren in hoofd- en halshouding en heel veel schakelen. Telkens weer het punt blijven opzoeken waar hij loslaat. Kortom: gymnastiseren.

Dit betekent niet dat je alle gevoel voor correcte aanleuning moet verliezen en ook niet dat je maar dom aan zijn kop moet gaan sjorren om hem dieper te krijgen en al helemaal niet dat je het paard achter het bit moet trekken. Maar wel dat je gestructureerd en consequent moet blijven gymnastiseren.

Pas als dat voor elkaar is kun je weer gaan werken aan een stille aanleuning en meer gedragenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:11

Vudress schreef:
Beschamend, die reacties met gekleurde lijntjes. Alsof de loodlijn heilig is. Het gaat om het lichaamsgebruik, niet om de plaats van het hoofd.

Ik vind het een erg knappe vos. Ik zou niet al teveel aantrekken van reacties waarbij de neus er meer uit moet. Ik zou hem nog veel ronder maken en telkens weer het gevoel opzoeken waar je paard echt goed loslaat in zijn kaak- en nekgewricht. Als je dat gevoel hebt moet je je hand heel duidelijk ontspannen, misschien zelfs een keer belonen en blijven schakelen. Vergeet dit niet af te wisselen met wat halsstrekken, ook hierin moet je het gevoel blijven houden dat je paard goed blijft nageven. Vergeet niet in elke wending stelling te vragen en daarbij op te letten dat hij goed loslaat op je binnenteugel.

Klopt als een bus, lichaamsgebruik is heel belangrijk. Maar je paard moet er op dit niveau toch echt meer uit lopen wil je dat lichaamsgebruik goed hebben. Er is namelijk toch echt een waanzinnig groot verband tussen de hoofd-hals houding en het lichaamsgebruik := ....