Hoe motiveer ik mijn paard in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:48

Uhhh...als ik jouw verhaal lees denk ik dat je het over mijn paard hebt. Ongelofelijk zeg, ik herken gewoon alles in jouw posts. Dat bak-probleem heb ik ook. Hij vindt de baan altijd een stuk minder vervelend dan de bak, maar we zijn ik oktober verhuisd en beschikken nu over een enorme buitenbak. Hij vindt er echt geen klap aan. Hij gaat altijd met plezier op pad, maar als hij merkt dat ik naar de bak ga verandert zijn houding van opgericht met oortjes vooruit naar op de teugels hangen en oren in de nek. Als het hem te moeilijk wordt gaat hij nog meer hangen, bokken of gewoon keihard racen. Ik heb ook wel eens geprobeerd wat balkjes neer te leggen, maar daar werd hij dan nog chagrijniger van.
Het enige dat nog wel eens wil helpen is om even op 'z'n cowboys' te rijden. Geen teugeldruk, vanuit stap aangalopperen, ineens een andere kant uitgaan, flink tempo maken. Vindt ie op 1 of andere manier helemaal geweldig. Maargoed, echt gymnastiseren is dat natuurlijk niet. Ik ga dit topic even in de gaten houden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:55

*\o/* *\o/* Hoera, als het bij Tjal ook zo is is het vast een genetisch iets! *\o/* *\o/*

We gaan volgende week weer een poging ondernemen. Omdat dat goed & verantwoord is. We zien wel :=
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-03-11 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:56

Ik herken je probleem, ik heb exact het zelfde met mijn ijslander.
Die kan ik 1x in de maand 'normaal' in de bak rijden, en dan hield 't wel op.

Wat mij erg geholpen heeft is voetballen!!
Veel mensen zien het alleen als een spelletje en rond raggen achter die bal aan. Ik heb er oefeningen van gemaakt; gericht de bal ergens heen brengen, zowel in rechte lijnen als in voltes, dat soort dingen. Natuurlijk mag hij er dan aan het einde even mee raggen. Hij vind het prachtig. Normaal bak werk, daar vind ik zelf ook geen f*ck aan om heel eerlijk te zijn. Op deze manier is het voor ons beide leuk en kan ik hem dressuurmatig in orde houden, zonder dat we beide met een lang gezicht rond lopen.
Ook pilonnen etc. werken hier goed voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:59

Voetballen :)* Topidee! Mijnes is weliswaar bang voor balachtige objecten maar dan doen we eerst schriktraining en daarna voetballen :P :D

Kitsolu

Re: Hoe motiveer ik mijn paard in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:02

De mijne vond het in het begin ook vreselijk! Tot hij erachter kwam dat je met zo'n ding lekker kan hollen.
Toen we het dus in de les gingen doen was hij de enige die constant met die bal heen en weer galoppeerde en de rest keek toe :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 00:10

Dat klinkt veelbelovend! Hoe heb je bereikt dat hij het niet meer vreselijk vond?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:30

Gewoon laten zien, ruiken, er zelf op gaan zitten etc. Er snoepjes op leggen (liefde gaat door de maag :+ ) uiteindelijk rolde ik hem tegen zijn benen, vond ie eerst heel eng, maar na een paar keer bleef ie erbij soezen. Na een week ofzo ging het knopje om dat je er ook gewoon achteraan kan hollen. En als je dat dan met je favo mens op je rug doet (die er ook errug veel plezier in heeft :+ ) is het natuurlijk dubbel zo leuk!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:36

Ik ben benieuwd wat voor bal jullie voor het paardenvoetballen gebruiken? Een gewone skippybal, kan dat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 00:44

Ligt denk ik ook aan de afmetingen van je paard. Een yogabal zou voor mijn ros te groot zijn denk ik. Dan kan ík voetballen :P

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:02

Hihi :D maar is dat handvat niet gevaarlijk? Ik denk eigenlijk dat het te klein is om met de hoef in te komen, maar hoe doen anderen dat? (mijn poown is btw 1,55)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 01:06

Ik denk dat het met zo'n handvat vooral muilballen gaat worden... mijn ros wil altijd alles met z'n mond vastpakken.

Dus nu maar op zoek naar een klein yogaballetje, of een skippybal waar ik dan het handvat af kan snijden :)

Edit: ik kan ook nog met 'm gaan buikballen! Mijn paard is 1,35 meter en hij heeft een groot buikje... dan kan hij met zo'n bal het vet wegmasseren door de bal onder z'n pens in het rond te duwen :))

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:34

De mijne is 1.30 :+ je hebt die yoga ballen ook in uitvoeringen dat je zelf kan bepalen hoeveel lucht erin gaat en dus, hoe groot hij word.
Skippy ballen vind ik een beetje risky, vanwege het handvat, en die kunnen geen 400kg hebben :+

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:05

Zo'n ding zal maar klappen :+ Maare, ik denk dat het bij Tjal ook kogestoten gaat worden. Die neemt dat handvat in zn mond en slingert m weg. :+

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:09

Haha, jullie hebben dappere poownies. Mijne is er denk ik de eerste 3 jaar bang voor :')

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:54

Katjj, zelf mijn arabier (die de boomstronk in de tuin nog eng vind) speelt er nu mee :+

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:49

Haha :P dan moet het mijn knollie vast ook wel lukken.

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:46

Door niet te veel in de bak te rijden, gewoon eerst bijv. 10 minuutjes per keer. en dan steeds langer.
hij zal er toch aan moeten wennen..