Jamie @ 'work'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Jamie @ 'work'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:51

balen van die zadel dan, hoop dat ze er snel eentje vind
want deze lijkt me niet fijn voor het paard

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:54

Ja dat hopen wij ook, met een beetje mazzel kan ze haar zadel ruilen met iemand anders, die heeft nog een oud type barefoot, die is handiger en korter, deze maat 1 is namelijk bijna net zo lang als mijn maat 2, dus die is ook te lang voor hem. Op zich lijkt hij er niet specifiek last van te hebben en als je goed aansingelt ligt het ook stil, maar ideaal is het natuurlijk niet :n.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:01

maar geeft geen vrijheid van de schouder en dat kan belemmeren namelijk
zonder zadel geen optie?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 20:21

Whahaha! Grapjurk... nee, dat gaat echt niet :n. Een keertje kan het wel hoor, maar daar is ie echt nog te onstuimig voor en in het bos/strand etc gaat dat echt niet, bovendien heb je dan helemaal geen drukverdeling, dus dat is ook niet goed. Die schoudervrijheid valt nog redelijk mee, omdat het boomloos is en dus geen vaste vorm heeft. Er is nu nog even geen betere optie, ze is druk op zoek :j.

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:47

haha wat een leuk topic Mandy...

Ik dacht dat ik mijn teugels op maat moest houden _O-

Maar Chajero deed het wel gewoon :D :o vroeger liep hij niet eens over een balkje hem |(
Ik ben zoooo trots op hem! *\o/* <3

Dat zadel ziet er toch wel dramatisch uit zo :wow: , maar ja dit is nu de beste oplossing hopen dat die gene van de Wow zadels gouw komt, heb nu werk dus kan het betalen :D

We moeten goed oefenen want die huppeltjes moeten sprongen worden en natuurlijk moeten we gaan lessen... :))

Tjoh Het wordt nog eens wat met mijn getraumatiseerde vriend :D <3

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:26

Haha, bijdehandje ;)! Dat moet je ook ~~}> dit keer lukte het zowaar ;)

Maar inderdaad, het gaat echt goed met hem :j.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:59

Hihi ik viel even van mijn stoel dat het een paard van 1m70 is , dacht echt dat het 2 ponies waren joh !! Zo'n compact en wollig geheel :P

De aandachtspunten zijn al genoemd , je beugels zitten vrij kort ook op de eerste foto's inderdaad.

Ik vind het wel geinig dat je steeds flarden van dat bruine ding ziet , haha :+

Heel lief ook hoe ze op die laatste foto zo gedwee staan te wachten , fijn dat het beestje bij een paar lekkere "simpele" meiden terecht is gekomen en zo goed opknapt , top +:)+

Heb je de Cherokee nieuw gekocht ? De pommel lijkt namelijk wat wijd te zijn , misschien schuift hij daarom wel zo ;) Weet je zeker welke maat het zadel is en welke maat de pommel heeft , of heb je hem van iemand overgenomen ?

moesensjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:05

Het is inderdaad een Cherokee zadel, ik heb hem nieuw gekocht en er zit een L pommel in.

Ik heb ook een M Pommel ga die vanmiddag meteen proberen bedankt voor de tip *D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:08

Aha kijk , wellicht dat de M pommel dan toch wat beter ligt :)

En vooral ook goed opletten met opzadelen hè , dat je het zadel dan al niet per ongeluk iets te ver naar voren legt. Ik heb dat zelf namelijk ook , als ik mijn zadel maar IETS te ver naar voren leg...schuift het als een gek...naar voren en opzij , enorm irritant :=

Maar leg ik het gewoon netjes op de goede plek (iets verder naar achteren) dan ligt het gewoon muurvast +:)+

Een andere singel of dekje kunnen ook nog enorm schelen. Over het algemeen is er best nog wel wat te proberen hoor met een Barefoot die schuift , het is echt niet normaal dat ze dat doen , ook niet met VPS :)

Het enige nadeel van VPS is wel dat het wat langer duurt om het zadel echt helemaal soepel te rijden , waardoor het in het begin wat meer kan schuiven , maar dat is ook maar bij een enkeling die toch al een schuif-gevoelig paard heeft :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:17

Het probleem zit 'm meer in het feit dat het zadel eigenlijk niet flexibel genoeg is voor zijn rug, dat heb ik ook gemerkt bij het shetter zadeltje van barefoot, die schuift ook door dat VPS, ik vind het echt geen verbetering :n. Een boomloos zadel zonder VPS blijft echt stukken beter liggen (zowel bij hem als bij de shet, ook al is het zadel dan te groot), bovendien is die cherokee maat 1 van haar bijna net zo lang als mijn zadel maat 2. Maarja, we zijn druk op zoek :j.

Vandaag hadden we weer een geweldige dag, ik heb zowaar eventjes op chajero kunnen zitten :):)!!!! Echt helemaal super, in principe kon alleen marloes erop rijden, omdat hij dus de nodige bagage heeft en hij dus echt de tijd nodig had om daar klaar voor te zijn. Maar omdat het de laatste tijd steeds zoveel beter blijft gaan, bedachten we ons vandaag dat we wel even konden proberen of ik kon hangen bij hem. Dit aangezien ik nogal een flink stuk groter en zwaarder ben dan marloes, en dat voor hem natuurlijk best even wennen zal zijn. Hij bleef dus zo ontzettend braaf staan terwijl ik mijn gewicht op het zadel had, dat we eigenlijk allebei zoiets hadden van, misschien kan ik wel opstappen. En ja hoor! Dat ging gewoon, hij bleef zo braaf!!! Daarna hebben we heel eventjes rondgestapt, ook nog even los, nu vond ie het wel een beetje eng als marloes buiten beeld was, maar hij bleef zo braaf!!!! Dat hadden we echt niet verwacht, ik heb zijn bokpartijen gezien, dus ik was wel ietwat zenuwachtig, ben nog niet levensmoe :').

En we hebben nog bewijs ook!!! Jullie kunnen op deze foto ook mooi even de verhouding zien, dat mijn pony dus echt geen echte pony is >;)... (chajero is 1.55)

Afbeelding

Afbeelding

Wat trouwens wel hilarisch was, ik had echt helemaal niks voor me ineens, zo'n ieniemini nekje en amper buik, toch heel wat anders dan mijn pluizebol :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:10

Hihi , wat tof dat dat zomaar gelukt is , hij is aardig gerehabiliteerd al , goed gedaan meiden !! +:)+

(Over het VPS : je kunt de zadels nog steeds dubbelvouwen als je zou willen hoor , dus het is soepel genoeg om elke vorm van de rug prima te volgen. Maar doordat er nu dunne kussentjes in zitten is het geheel wel iets hoger geworden vergeleken met de Barefoots tot een jaar of 3 geleden. Dat is echt even wat anders inderdaad :) Maar deze verandering was toch wel nodig , vooral vanwege veel eigenwijze mensen die met een normaal dekje gingen rijden omdat ze een goede pad dan te duur of niet mooi vonden....nu met deze kussentjes zijn de paarden van dergelijke baasjes toch iets beter beschermd.

Ook is het fijner voor paarden met een wat opliggende ruggengraat of hogere schoft , voor de ruiter omdat het net een pietsje minder breed zit , en voor beiden omdat het toch weer wat extra schokdemping en bescherming geeft. Alleen doordat het gejeel nu net iets dikker is geworden kan het net wat meer gaan schuiven in sommige gevallen , inderdaad.)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:17

Ik snap het idee erachter ook wel, maar juist daardoor wordt het zadel nu voor bepaalde paarden minder geschikt, terwijl je het juist daarvoor koopt, dat is gewoon jammer. Ik vind ook dat je met die nieuwe cherokee veel minder contact hebt, je been ligt minder dicht tegen je paard aan.

Maarja, het was in ieder geval supergaaf dat het is gelukt :):)!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:24

Is het nu het plan dat je af en toe eens een ritje op hem gaat maken ? :)

Het is wel grappig , je bent misschien de 4e of 5e die ik hoor die er niet zo enthousiast over is , de meeste mensen vinden het VPS zadel juist echt een verbetering , hihi.

Of dan toch na enige gewenningstijd , dat had ik ook nodig :P

Als je dan tussendoor niet meer op een oud Barefootje rijdt en echt went aan de nieuwe , dan zit de oude echt niet zo lekker meer na een paar weken als je die nog eens probeert.

Maar een enkeling heeft liever een zo dun mogelijk zadeltje inderdaad.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:32

Die nieuwe zit inderdaad wel veel zachter, maar door dat kussen word je ook weer veel meer naar voren gegooid, bovendien is ie aan de zijkant dikker en ik vind het inderdaad juist fijn om echt goed contact te hebben. Ik kon gisteren bijvoorbeeld mijn been niet eens aanleggen omdat het zadel in de weg zat (ook omdat mijn benen er wat onderuit steken). Voor die van mij zou het misschien een beter zadel zijn omdat die een veel hogere schoft heeft. Ik ben er juist geen fan van omdat er dus een stuk pasvorm verloren gaat, terwijl dat dus de reden is dat ik een barefoot koop.

Het is wel de bedoeling dat we wat meer gaan proberen om hem aan mij te laten wennen en het zou leuk zijn als ik er op een gegeven moment mee zou kunnen rijden, dan kan ik hem ook wat meer ondersteunen in het rijden of springen :j.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:42

Ja dat zou natuurlijk tof zijn , ook wel goed voor hem om nog wat "makkelijker" te worden met vanalles dat met hem gebeuren kan. En voor jullie ook wel eens leuk misschien om eens van paard te wisselen ?

Hihi ik blijf het echt tof vinden dat het gewoon een groot paard is , die wollige witte pony van de foto's :+

Mwoah , dat er pasvorm verloren zou gaan merk ik in de praktijk eigenlijk niet , ik vind het zadel oprecht beter geworden omdat er nu juist meer verschillende paarden netjes onder passen , met veel minder gedoe met dekjes en inlages enzo :) Alleen de inrijd-tijd is wat langer geworden omdat meer materiaal iets langer de tijd nodig heeft om echt helemaal soepel te worden. Voorheen verkocht ik ook liefst dekjes met dubbele inlages omdat dat gewoon fijner was voor de meeste paarden en ruiters , nu zit 1 inlage al in het zadel en is het eigenlijk redelijk hetzelfde gebleven vergeleken met rijden met dubbele inlages , maar de zadels zijn in hun geheel ook wat verbeterd qua kwaliteit en dikte van het leer enzo. Wat dus weer resulteert in een langere inrijd-tijd , maar dat een goed ingereden VPS zadel slechter op een paard ligt dan een oude Barefoot zonder kussentjes , dat vind ik toch wel bijzonder eigenlijk :)

Doet mij dan vermoeden dat het nieuwe zadel nog niet goed ingereden is , of een andere maat pommel / soort dekje / singel heeft of iets dergelijks , want ik ervaar echt niet dat de pasvorm nu minder geworden is , daar zou ik dan meer mensen over moeten horen want er zijn er al heel veel (erg tevreden over de verbeterde kwaliteit) overgestapt naar een VPS :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:58

Het zadel is nu gewoon minder flexibel, het heeft nu een meer vaste vorm, bovendien moet een zadel meteen goed liggen en niet pas na het inrijden. We rijden nu ruim een half jaar vrij regelmatig, dus dan mag je toch verwachten dat ie al wat flexibeler wordt. Bij dat shetterzadeltje baal ik gewoon best wel, zeker met dat dekje eronder zat het rampzalig, nu blijft het beter zitten met een gewoon dekje, maar het schuift evengoed, helaas zaten alle andere zadeltjes nog slechter, maar ik heb bij deze ook een staartriempje nodig, dat ding zit anders net als bij chajero op die stilstand foto. Punt is dat daar niet zoveel mee gereden wordt, dus die wordt helemaal niet flexibeler, wat kan ik daar dan mee doen?

Het hangt natuurlijk ook sterk van het paard af, maar dat VPS is voor paarden met een hele vlakke rug en zonder schoft echt niet praktisch :n. Bij onze fjord lag dat ding ook niet stevig :n.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:11

Knert schreef:
begin met zo'n 'probleem' paard eerst maar eens met een gewone balk op de grond.

Dit vind ik iets wat overdreven uitgedrukt..
Maar ik ben het wel met je eens dat het onverantwoord is om een paard opgezadeld en al los in de bak te laten lopen.
Het ziet ernaar uit dat jullie lol hebben en daar gaat het ook om! :)
Verder om wat rijtechnische tips te geven:
Probeer je teugels op maat te houden en de schimmel van achter wat meer te stimuleren zodat hij van voor in je hand komt en misschien ook wat wil gaan zakken. Het ziet er verder wel lekker relaxed en ontspannen uit.
Het bruine paardje heeft als ik het zo bekijk nog een beetje moeite met springen, ik zou met hem gewoon beginnen met grondbalken en dat verder uitbouwen.
Veel succes ermee! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:24

Hm , ja , typisch joh dat het voor jullie zo tegenvalt , dat vind ik echt jammer en ben er ook oprecht wel wat verbaasd over want de reacties zijn juist zo enthousiast normaal !

En juist de categorie Fjorden / Haflingers / Tinkers en alles dat rond en schuif-gevoelig is daarin vallen toch nog steeds de meeste mensen die een Barefoot kopen , en de meeste mensen laten ook wel even weten hoe het zadel bevalt :)

Het Kids-zadeltje is inderdaad wel vrij stevig , die heeft natuurlijk ook niet zoveel ruimte om door te buigen , zeg maar. Het is ook niet echt een Shet-zadeltje , meer een kinder-zadeltje geschikt voor ponies boven de meter. Voor ponies onder de meter is hij al snel wat aan de grote kant en ligt dan ook niet zo geweldig , daar zijn dan meer de zadels van het Pinokkio-type geschikt voor , die zijn echt nog een slag kleiner en passen eigenlijk ook beter bij het formaat kinderen die qua maat nog mooi op een kleine of middelmaat Shet passen.

Het inrijden vind ik eerlijk gezegd geen bezwaar , goed stevig leer is nu eenmaal als het nieuw is nog recht en vlak , door beweging wordt dat soepeler. Dat heb je met leren schoenen ook , die zitten na 2 weken lekkerder dan direct uit de winkel. Ze moeten natuurlijk wel direct passen , maar als ze wat soepeler worden en nog wat meer naar je voeten gaan staan door het lopen , dan zitten ze toch nog net even wat fijner. Zo werkt het met een Barefoot ook , die ligt er eerst wat hoekig bovenop omdat het leer nog nieuw is , het past zich dan al wel aan natuurlijk zodra de ruiter er op gaat zitten , want het is geen plank :P maar door gebruik gaat het echt nog wel soepeler worden en zal het allemaal wat inzakken waardoor het ook in rij-vorm blijft staan als hij gewoon over een zadelsteun hangt.

Maar dat is een kwestie van een uurtje of 10 / 20 rijden , na een half jaar moet dat wel goed zijn inderdaad :j

Als een zadel ondanks de juiste pommelmaat , goede pad en singel toch naar voren blijft schuiven , dan is het in verreweg de meeste gevallen zo dat het zadel tijdens het opzadelen al wat tever naar voren wordt gelegd. Of dat het bij het opzadelen al te ver naar voren wordt getrokken door de singel , bij paarden met een rond buikje waar de singel vanzelf direct achter de voorbenen terecht komt omdat dat het slankste punt is :P

Dan kunnen mensen nog wel kiezen voor een banaansingel of een anti-slip dekje onder het zadel , dat schijnt goed te bevallen. En je moet inderdaa toch IETS , als er ook geen beter liggend zadel te vinden is tot dan toe :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 11:32

Dat loslopen is niet onverantwoord als je dat je paard gewoon hebt aangeleerd, anders zouden we het ook niet doen. Ze zijn het beiden gewend, dus je mag het onverantwoord vinden, maar dat houdt niet in dat het ook onverantwoord is.
En we lopen ook balkjes met die bruine, we zijn volop bezig met het basiswerk, dus dat gebeurt ook allemaal, maar soms dan gaan we een stapje verder. Dat is onderdeel van het trainen en moet ook gewoon een keertje kunnen, van een kwartiertje huppelen loopt ie echt niets op.

Wat je verdere tips betreft, ik heb mijn teugels op maat, tijdens het rijden wil ik haar lekker ontspannen hebben en als ik mijn teugels korter zou nemen gaat ze vreselijk in verzet, dus dan ben ik de ontspanning kwijt. Ze moet inderdaad voorwaartser, maar zoals ik al zei, ging ze gewoon niet zo lekker vrijdag, dus daar houd ik dan ook rekening mee, het moet voor haar ook leuk blijven. Hopelijk kunnen we binnenkort weer een keertje springen en heeft ze er dan meer zin in :j.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:35

He mandy!
Zo te zien gaat het goed met jullie en daar ben ik erg blij om!
Leuk om weer foto's te zien!

Zo wat is ze veranderd, , een beetje een oude dame geworden met veel haar haha!
Hier nog tijdens haar "sportcarriere":

Afbeelding

Afbeelding

Maar ze blijft een prachtige merrie.
Doe een dikke kus aan Jamilla(voor mij nog steeds Jamilla ;) )

Groetjes Laura

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 00:22

Zo, dat is lang geleden! Jij bent een tijd niet meer op bokt geweest ;)! Maarreh, qua conditie zit ze nog op sportcarrièreniveau hoor, ze heeft alleen geen deken op ;) we rijden momenteel minstens 3/4 keer per week flinke ritten hoor, als het weer beter wordt gaan we maar weer eens aan de dagritten beginnen. Ze is trouwens vorig jaar meegeweest naar mijn werk voor het ponyrijden, ze loopt nog steeds heel makkelijk de trailer op :j. Het gaat echt super met haar!

Hoe is het met jou, rij je nog steeds voor klaver? Je hebt ook een nieuwe knol toch, bevalt ie een beetje?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:50

Pff, ik val bijna in slaap als ik jou paard zie galloperen. Er zit totaal geen sprong in, of impuls of wat dan ook. Ik vind het knap dat hij dan nog zo actief de hoogte in springt. Probeer echt met losrijden meer ontspanning te krijgen en ga daarna schakelen in alle gangen en vooral de gallop om deze met meer impuls te krijgen en je paard meer zichzelf te laten dragen. Wanneer je ooit hoger wil gaan springen heb je dat echt wel nodig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:59

ALs je ook even de moeite had genomen om mijn OP te lezen dan had je kunnen zien dat ze een slome dag had, dat heeft ze nu eenmaal wel eens, het is een paard, geen auto. Dus als dat zo is, dan ben ik tevreden met een simpel ontspannen handgalopje. Als ze wel zin heeft dan waren we ook meer de hoogte in gegaan, maar vrijdag was het daar niet de tijd voor. Dat jij ervan in slaap valt is jammer voor jou :+ maar niet mijn probleem

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:04

hyppolyte schreef:
Zo, dat is lang geleden! Jij bent een tijd niet meer op bokt geweest ;)! Maarreh, qua conditie zit ze nog op sportcarrièreniveau hoor, ze heeft alleen geen deken op ;) we rijden momenteel minstens 3/4 keer per week flinke ritten hoor, als het weer beter wordt gaan we maar weer eens aan de dagritten beginnen. Ze is trouwens vorig jaar meegeweest naar mijn werk voor het ponyrijden, ze loopt nog steeds heel makkelijk de trailer op :j. Het gaat echt super met haar!

Hoe is het met jou, rij je nog steeds voor klaver? Je hebt ook een nieuwe knol toch, bevalt ie een beetje?

Leuk om te horen dat het zo goed gaat! Ben ik erg blij om. :)
Met mij gaat het prima, ik rijd niet meer voor Klaver..had een andere baan aangeboden gekregen!
Dus ben ik januari naar mijn nieuwe baan gegaan in Starnmeer, daar woon ik ook alleen helaas bevalt het totaal niet.
Ik heb nu een super baan gevonden net over de grens in Belgie en begin daar volgende maand.
Andere paard was meer voor de handel en is verkocht, ik heb op dit moment geen eigen paard meer en hoef ik ook voorlopig niet meer. Ik rijd de hele dag en had dan geen energie meer over voor mijn eigen paard. Misschien straks weer een jonkoe...zie wel hoe het loopt. :)