Alternatieve galophulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:55

Tuurlijk niet, daarvoor begrens je met je binnenbeen toch? Wijken is weer een totaal andere hulp, ook vanuit je heup. Daar blijft de heup veel rechter zeg maar. Bij mij tenminste dan he, tis natuurlijk maar net hoe je traint. Maar ik heb zo'n heel leuk paard die het gewoon niet doet als je hem maar een klein beetje in de weg zit, dus ben me heel erg bewust van heup en schouderhouding.
Ik ken trouwens ook een paardje dat de galopwissel springt op het verdraaien van je hoofd van links naar rechts. Kijk maar eens wat de rest van je lichaam dan doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:56

oh god oh god.. ik ben geen westernruiter meer.. En al die westernruiters die ik ken, die het niet met het buitenbeen doen, maar met de zit, zijn ook geen westernruiters meer. Want de professor heeft natuurlijk gelijk :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:21

fanci_mike schreef:
Nee hoor. Buitenbeen naar achter om de achterhand te stellen, binnenbeen op de singel om te drijven. Gegarandeerd dat ie aangaloppeert. Verder kan ik een kusje geven zonder been, met buitenbeen of met twee benen tegelijk. Zolang je heuphouding maar goed is, en dat lees je ook in alle antwoorden terug. Zodra mijn binnenheup naar achte valt springen alle paarden die ik rij spontaan verkeerd aan. Toeval? Denk het niet.

Als je het waarom wilt weten moet je denk ik even verder denken. Breng ik mijn heup alleen naar achter of ook naar beneden/omhoog? Kantel ik mijn bekken naar voor of achter. Waar is mijn gewicht waar is mijn schouder, etc.
Hoe beweeg ik mee met mijn bekken, alleen voor/achter of ook links/rechts (hoeveel) en hoe zit het met de omhoog/omlaag bewegingen. Als ik mijn bekkenbewegingen als een cirkel zou zien, draait deze cirkel dan vooruit of achteruit? En zo nog wel meer dingen die van belang kunnen zijn om te oordelen of je dan echt een galop hulp voor de andere galop geeft of dat je het paard zodanig in de weg zit dat hij alleen maar in de andere galop kan vallen.

Aria_zz

Re: Alternatieve galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:43

ik weet niet of het er al tussen staat maar mijn vorige paard liet ik in galop gaan door mijn hand vooruit te doen me de teugels.
Is 'alternatief' western en erg handig.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 11:30

Dat vind ik dus heel interessant, want de een beweegt zijn lijf zo dat het paard de ruimte krijgt om aan te springen. Het hele benen/heupen/bekken gebeuren. En de ander heeft een heel simpele hulp, waarbij die (ik noem het maar even ingewikkelde) ingewikkelde hulpen dus niet nodig zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:38

Woartel schreef:
De stemhulpen, had ik ook al aan gedacht. :) Zijn er ook mensen die iets met beenhulpen doen?

Het ligt er maar net aan. Linkergalop = ietsjes naar voren zitten en kusgeluidje. Voor rechtergalop stelling naar links vragen, rechterbeenrechterbeenrechterbeen erbij (paard kan rechterachterbeen er moeilijk onder zetten dus je moet dat been echt activeren) en eventueel een tikje. Buitenbeen komt pas in beeld als de midden- of achterhand naar buiten zwiept.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:09

Anya schreef:
oh god oh god.. ik ben geen westernruiter meer.. En al die westernruiters die ik ken, die het niet met het buitenbeen doen, maar met de zit, zijn ook geen westernruiters meer. Want de professor heeft natuurlijk gelijk :j

Nee daar zit u ernaast wanneer u verondersteld dat ik dat zo schrijf, kijkt u maar eens de theorie door, er is een boekje uitgebracht door de KNHS over goed westernrijden, bovendien heb ik mij zelf ook wel eens overgegeven aan een westerninstructeur die ook in het buitenland geweest is en daar veel verblijft, en deze was nog voor de zuivere westernrijderij.

juliatjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:24

ik doe het altijd van mijn handen ietsje naar voren leggen, en aan sporen met twee benen te gelijk
ik hoef alleen een klein drukje te geven,want ik rij z en je ziet er dan niks van als ik aan spoor *\o/*

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:25

Professor schreef:
Nee daar zit u ernaast wanneer u verondersteld dat ik dat zo schrijf, kijkt u maar eens de theorie door, er is een boekje uitgebracht door de KNHS over goed westernrijden, bovendien heb ik mij zelf ook wel eens overgegeven aan een westerninstructeur die ook in het buitenland geweest is en daar veel verblijft, en deze was nog voor de zuivere westernrijderij.

Hm... de KNHS en hun boekje over goed westernrijden, kan ik niet echt DE maatstaf noemen. En dan slaat de twijfel direct toe door de medewerking van de KNHS in deze :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:41

Woehaha de KNHS en haar boekje over goed western rijden. Als het nu de NQHA was, of de DRHA, maar de KNHS.. me hoela. Bovendien bestaan ook in de westernsport diverse stromingen. Zo heb je om maar een voorbeeld te noemen de stop op zit met benen eraf, maar er bestaat ook zoiets als een spurstop (benen erbij dus). Beide stops worden goedgekeurd door de jury hoor. Bovendien staan in de regels (kijk die van de AQHA er maar op na, geen regels HOE de ruiter hulpen moet geven. Er staat wat getoond moet worden, er staat in welk frame het paard moet lopen, wanneer je strafpunten krijgt of een zero-score.

Het boekje goed western rijden van de KNHS zou ik i.i.g. niet als westernbijbel willen overnemen. De KNHS is ook een blauwe maandag met western rijden bezig.

Edit: ik zie dat Krista me al voor is. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:45

Ik ben ook reuze benieuwd wat het zuivere western rijden dan is? Ranch work? Equation? Vaquero-stijl?
Toch mijn romal reins maar weer uit de kast trekken dan. Want ik rij ook al niet zuivere westernstijl. Professor het lijkt mij een strak plan om eerst eens wat meer trainers te spreken. Wat meer boeken te lezen en dan uitspraken te doen over 'zuivere westernstijl'. Want zoals er vele trainers in de engelse sport zijn die verschillende beelden hebben bij hoe te rijden, zo zijn er ook vele verschillende visies daarom in de westernsport. Het aardige is dat al die trainers (heel verschillend, en van zowel de harde als de niet harde stijl) allemaal stuk voor stuk prima presteren op de worldshows.. Ik denk dat dat komt omdat ze niet afgerekend worden op 'zuivere westernstijl' maar op of ze het gevraagde tonen en met welke mate van perfectie ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:51

Ik heb totaal geen flauw benul van hulpen in de westernsport :D Ik kan een beetje engels hobbelen en heb een dikke, lieve ijs en krijg les van iemand die heel veel verstand van IJslanders heeft. En van paardrijden. En wat mij nou de afgelopen 20 jaar is opgevallen is dat er meer overeenkomsten zijn tussen de verschillende disciplines dan je zou denken en dat er ook tegelijkertijd binnen zo'n discipline weer een heleboel manieren zijn om iets te doen.

Dus laten we nou allemaal aub onze galophulpen vermelden, zodat we kunnen kijken en vergelijken. Lijkt me leuker dan elkaar afkatten ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:57

Anya schreef:
Ik ben ook reuze benieuwd wat het zuivere western rijden dan is? Ranch work? Equation? Vaquero-stijl?
Toch mijn romal reins maar weer uit de kast trekken dan. Want ik rij ook al niet zuivere westernstijl. Professor het lijkt mij een strak plan om eerst eens wat meer trainers te spreken. Wat meer boeken te lezen en dan uitspraken te doen over 'zuivere westernstijl'. Want zoals er vele trainers in de engelse sport zijn die verschillende beelden hebben bij hoe te rijden, zo zijn er ook vele verschillende visies daarom in de westernsport. Het aardige is dat al die trainers (heel verschillend, en van zowel de harde als de niet harde stijl) allemaal stuk voor stuk prima presteren op de worldshows.. Ik denk dat dat komt omdat ze niet afgerekend worden op 'zuivere westernstijl' maar op of ze het gevraagde tonen en met welke mate van perfectie ;)

Fijn dat u zo denkt, u begint net zoals de Engelsruiters meerder westernstijlen erin te brengen, en wat fout is fout en wat goed is is goed. Er is geen tussen weg. En hoe zou u weten dat ik niet meer westerntrainers gesproken heb en gevraagd hoe en wat????
Dat heb ik wel zeker, en ook hoe IJslanders trainen men moet weten waarom zij dat zo of zo doen.
Het vreemde is dat vele trainers hetzelfde vertelde er maar een paar waren die hun eigen dingen deden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:02

Zet de professor verder in de negeeerstand. Lijkt me beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:03

Het maakt mij echt niet uit op wat voor paard we rijden en wat voor discipline we aanhangen. Een quarter kun je ook engels opleiden en ik zit op een fjord heus niet anders dan op een ijs. Maar ja, hoe ik die fjord dan weer aan het galopperen krijg...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:00

Het ging hier toch niet over goed en fout, maar over de manier hoe iemand het anders zou doen als omschreven in openingspost?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:49

Vraagje aan de mensen die (deels) aanspringen met stemhulp of met een andere galophulp:

Hoe doen jullie het op wedstrijd dan? Je stem mag je niet gebruiken en als je een oefening uitvoert met de 'verkeerde' hulp, dan krijg je niet de maximale punten die je kan halen als je het met de normale hulp doet. Vriendin van mij had wissels net even anders aangeleerd, en werd er op wedstrijd op afgestraft.. Zo ook op stem, ze maakte een 'klik'geluid en werd toen gedisqualifiseerd van de kampioenschappen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:12

Geryon, niet alle wedstrijden worden gereglementeerd door de KNHS ;) Ik gebruik gewoon mijn stem in de proefjes :j Niet dat dat persé nodig is, zonder stemhulpen gaat het ook (dus daar ga je al de mist in, je vergeet even dat de mensen die hier stemhulpen gebruiken ook zonder kunnen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:15

hestejente schreef:
Geryon, niet alle wedstrijden worden gereglementeerd door de KNHS ;) Ik gebruik gewoon mijn stem in de proefjes :j Niet dat dat persé nodig is, zonder stemhulpen gaat het ook (dus daar ga je al de mist in, je vergeet even dat de mensen die hier stemhulpen gebruiken ook zonder kunnen)

Wat voor wedstrijden dan niet? Ik dacht dat alle officiele wedstrijden werden gereglementeerd door de KNHS.. Voor het manegepaardje wat ik nu rijd gebruik ik ook stemhulp bij het aanspringen, puur omdat hij vaak tegen je been in gaat en dan gaat lopen trappen, hoe zacht je ook doet.. Met springen is dit geen probleem, maar ik wil er wel naartoe werken om zonder stemhulp te rijden. Vind dat toch netter en gecontroleerder oogsten..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:16

jorretje schreef:
Vaak is het genoeg om aan de galop te denken (dan ga je toch onbewust anders zitten) en je hand wat toe te staan ;)

Bij een oud bijrijdpaardje stond ik toe en zei 'toe maar' verder niets.

Hand toestaan? Dus elke keer als jij je hand toestaat galoppeert je paard aan of gaat hij harder? :=

Galophulp is buitenbeen naar achter en een keer aantikken met been. Alle varianten daarop zijn overbodig, maken het verwarrend en geven verder in de africhting problemen bij het aanleren van andere oefeningen. Uitgezonderd stemhulpen, maar die gebruik je als het goed is enkel bij aanleren van aanspringen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:18

En de mensen die het alternatief doen, rijden die ook op 'hoger' niveau (lees: M/Z)? Want het lijkt me dat je als je je hand toe staat bijvoorbeeld, je paard dan makkelijker uit elkaar valt. Mijn mening moet je je hand niet toe staan, om zo verzameld mogelijk aan te galoperen...

(het is trouwens puur interesse hoor ;))

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:23

Ik weet niet precies wat ik anders doe, maar mensen die mijn paard niet kennen krijgen hem in het begin niet in galop :=

Ik geloof dat ik alleen op binnenbeen aan laat galoperen maar weet het niet zeker...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:34

Geryon schreef:
Mijn mening moet je je hand niet toe staan, om zo verzameld mogelijk aan te galoperen...

Dus als jij je hand even toestaat ben je je verzameling kwijt? :=

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:38

hmm als een paard van draf naar galop gaat, wat gebeurt er dan in zijn lijf en heeft hij dan ruimte aan de voorkant nodig?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:41

Nee want hij moet van achteren aanspringen, daar zit de motor ;)