Paard hangt aan teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:10

Anthea schreef:
Midgie, misschien lezen. :) Er staat paardengeschiedenis. Dat zijn mijn paarden helemaal niet, en het zijn foto's van zo'n 4 jaar geleden. Sommige zelfs ouder. :) Verder heb ik al hele fijne instructrices en heb ik absoluut niks met NH. :D

Die van mij gaat idd hangen als ie aan het werk moet :D Het is nog een jonkie, snapt er niks van en moet het nog allemaal leren, dat is z'n uitweg. :P

Ook een jonkie hoort niet te gaan hangen als de basis tenminste in orde is,
Ik ben ook met jonkies bezig en die hangen ook niet, zorg dat ze niet gaan hangen en dat doe je door juist te trainen.
NH heeft helemaal niks met hangen of niet te maken, en denk dat je ook de betekenis van NH niet helemaal snapt.
Trouwens NH of niet een paard hoort nooit in je hand te hangen en jij als ruiter ben daar verantwoordelijk voor.
Je hangt namelijk aan zijn tong en onderkaak, bedenk eens welk gevoel dat geeft , dat zou ik in elk geval bij een jonkie nooit zo ver laten komen want daar gaat het vaak al fout.

xSimoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:30

Been geven, maar wle je teugels strak houden

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:08

xSimoontjee schreef:

En waar is deze tip op gebaseerd :? :n

Dilan1993

Re: Paard hangt aan teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:51

Misschien helpt bitloos rijden? Dan heeft het paard iig geen bit om op te leunen, en leunen op zo'n neusriem vinden ze meestal niet zo fijn.

Moet je paard natuurlijk wel bitloos te rijden zijn, weet niet of dat bij jouw paard kan?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:13

Citaat:
Fietsbanden, heb ik nooit eerder van gehoord en klinkt ook heel onlogisch, juist dan gaat het paard nog meer hangen ,aar dan in d ebanden, je moet technisch goed gaan rijden dan zal het paard licht worden van voren.

Als je dit nooit geprobeerd hebt kun je dit dus ook niet becritiseren.
Zelf gebruik ik het veel zowel in mijn lessen als bij jonge paarden die ingereden worden of oudere paarden die opnieuw beleerd worden.

Bitloos kan helpen, maar is niet altijd op de oplossing omdat ze ook kunnen hangen op de neus.
Met name paarden die nog niet op eigen benen lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:44

annebe schreef:
Citaat:
Fietsbanden, heb ik nooit eerder van gehoord en klinkt ook heel onlogisch, juist dan gaat het paard nog meer hangen ,aar dan in d ebanden, je moet technisch goed gaan rijden dan zal het paard licht worden van voren.

Als je dit nooit geprobeerd hebt kun je dit dus ook niet becritiseren.
Zelf gebruik ik het veel zowel in mijn lessen als bij jonge paarden die ingereden worden of oudere paarden die opnieuw beleerd worden.

Bitloos kan helpen, maar is niet altijd op de oplossing omdat ze ook kunnen hangen op de neus.
Met name paarden die nog niet op eigen benen lopen.

Je kan beter zorgen dat het paard niet gaat hangen, als je les geeft zou je dat toch zeker moeten weten, een hulp middel is er voor de gene die het technisch niet op weet te lossen, dus waar de kunde als ruiter ophoud , sorry maar een goeie instructrice zou dat hulpmiddel niet moeten hoeven gebruiken en haar leerling zeker goed moeten kunnen begeleiden zonder al die hulp middelen en leren waarom een paard gaat hangen,

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:10

Ik heb bij mijn merrie ook al die dingen gedaan als tempowisselingen en dergelijken. Dat doe ik niu nog steeds (altijd goed) maar nu maak ik vaak een ophouding naar boven, zeg maar, en dan snapt ze meteen wat ik bedoel. En idd niet terug hangen. Heel verleidelijk maar daar begint het mee.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:16

Het ligt er een beetje aan...
Hangt ze op 1 kant van het bit of op beide?
Wanneer gaat ze hangen? (na een half uurtje, vanaf het begin, met lange/korte teugels, op voltes, is het probleem links of rechtsom erger?)

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:51

Misschien niet volgens het ideale beeld. Dat heeft mijn instructrise mij ook meteen gezegd voordat ze het opperde. Maar een duidelijke ophouding. Dus even doorkomen. Ik moet zeggen, mijn verzorgpaard hangt vrijwel niet meer. En wordt juist steeds fijner.

-ja ik heb losgooien enzo ook geprobeerd, maar mijn verzorgpaard ging juist alleen maar versnellen. Zo erg dat het echt ongecontroleerd was en ik echt zoveel moeite moest doen om haar terug te rijden. Dat dit dus niet werkte.-

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:53

Dat losgoooien van de teugels heeft ook echt geen nu, naar mijn idee. Leuk om even te testen of hij echt zo hangt maar verder niets. Je bent ook meteen heel je aanleuning kwijt. Van allereli andere hulpmiddelen ben ik ook niet echt gek. Je moet het zonder al die dingen kunnen/ leren

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:13

Als een paard enorm op je handen hangt kan er geen goede aanleuning zijn

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:42

nee dat snap ik maar als je losgooit heb je dat helemaal niet en krijg je ook niets

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:44

Maar de prioriteit ligt niet aan de voorkant. Eerst goed op eigen benen lopen,dan komt de aanleuning vanzelf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:05

Citaat:
Je kan beter zorgen dat het paard niet gaat hangen, als je les geeft zou je dat toch zeker moeten weten, een hulp middel is er voor de gene die het technisch niet op weet te lossen, dus waar de kunde als ruiter ophoud , sorry maar een goeie instructrice zou dat hulpmiddel niet moeten hoeven gebruiken en haar leerling zeker goed moeten kunnen begeleiden zonder al die hulp middelen en leren waarom een paard gaat hangen,

Dit heeft niks met onkunde te maken, verre van dat!
Als het kwartje nog niet valt bij de ruiter en deze het gevoel nog niet heeft dan gebruik in de les fietsbanden, puur voor de ruiter om het gevoel in de hand/arm/schouder te krijgen als deze de teugel vast houd. Dit voorkomt vastzetten en trekken.
Daarnaast werk je samen met zit en been hulpen.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:18

Rij je met zweepje ?
Anders kan je met je zweepje of een klein tikje geven of een zwaaitje (neit heel erg maar een beetje is al genoeg)
Lekker voorwaarts rijden .
En je teugels niet te kort.
Des noods geef je 2 hele snelle kleine schopjes achter elkaar dat hij oplet ;)

Veel succes :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:18

DiamondHorse schreef:
xSimoontjee schreef:

En waar is deze tip op gebaseerd :? :n

Is wel wat ongenuanceerd maar helemaal zo raar nog niet. Loslaten is zeker geen optie, want het paard loopt dan helemaal uit elkaar.
Het paard van TS is op de voorhand, niet aan het been in ieder geval. Zij moet hem/haar dus vlugger aan haar been maken. Als het moeilijk is om het paard in draf aan elkaar te krijgen begin je vanuit halthouden met een licht weerstand biedende hand te drijven (let op, paard mag niet achteruit). Dan wegstappen vanuit het achterbeen (pas als ie echt nageeft). In draf doe je hetzelfde eerst beetje weerstand bieden, goed reactie vragen met je been, moet ie actiever gaan draven (niet harder). Hij moet zo actief worden dat als je je hand wat opent ook echt vertrekt. Zo schakel je door terug naar stap, weer draf, weer stap etc net zo lang totdat als je been geeft ie onder je vandaan loopt.
Tip: zoek een goede instructeur.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:29

Als een paard echt op mijn teugels hangt laat ik m'n teugels altijd in één keer los, als hij namelijk echt hangt gaat 'ie dan op z'n bek, om het maar even zo te zeggen :+ Klinkt misschien banketstaaf, maar het werkt wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:13

Babootje schreef:
Is wel wat ongenuanceerd maar helemaal zo raar nog niet. Loslaten is zeker geen optie, want het paard loopt dan helemaal uit elkaar.
Het paard van TS is op de voorhand, niet aan het been in ieder geval. Zij moet hem/haar dus vlugger aan haar been maken. Als het moeilijk is om het paard in draf aan elkaar te krijgen begin je vanuit halthouden met een licht weerstand biedende hand te drijven (let op, paard mag niet achteruit). Dan wegstappen vanuit het achterbeen (pas als ie echt nageeft). In draf doe je hetzelfde eerst beetje weerstand bieden, goed reactie vragen met je been, moet ie actiever gaan draven (niet harder). Hij moet zo actief worden dat als je je hand wat opent ook echt vertrekt. Zo schakel je door terug naar stap, weer draf, weer stap etc net zo lang totdat als je been geeft ie onder je vandaan loopt.
Tip: zoek een goede instructeur.

Los laten is geen optie, dus TS'er moet paard dan vasthouden? Het paard loopt nu sowieso niet nagevelijk, dus ik vind het wat kort door de bocht. Naar mijn mening is het een combinatie van los laten (niet zomaar loslaten, licht contact houden met de mond maar verder rijden op je zit), aansporen en weer terug nemen. Ik ben het dus wel met je eens dat het paard beter aan het been moet en ook geef je goed aan hoe TS'er dit kan doen. Ik zou alleen niet vasthouden, want dan heeft het paard ook iets om aan te hangen.

basha10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:59

als je paard altijd in je teugels gaat hangen heeft het dan nut om een elastiek te kopen ?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:27

basha10 schreef:
als je paard altijd in je teugels gaat hangen heeft het dan nut om een elastiek te kopen ?

Als hij het altijd doet zou ik als ik jou was eerst eens nagaan waarom dat is.
Waarschijnlijk is je paard niet actief genoeg, dus zou eerst werken aan het actiever maken van je paard voordat je er hulpteugels aan gaat doen. ;)

Zulke problemen moet je in mijn ogen niet willen oplossen met hulpteugels (als dat al mogelijk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:26

Zoals ik het heb geleerd moet je dan een ophoudinkje geven, en been. Dat steeds herhalen tot het paard niet meer hangt. Bij het paard dat ik reed werkte het goed.

basha10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:03

Claudia1993_ schreef:
basha10 schreef:

Als hij het altijd doet zou ik als ik jou was eerst eens nagaan waarom dat is.
Waarschijnlijk is je paard niet actief genoeg, dus zou eerst werken aan het actiever maken van je paard voordat je er hulpteugels aan gaat doen. ;)

Zulke problemen moet je in mijn ogen niet willen oplossen met hulpteugels (als dat al mogelijk is)

nou paard is al best actief en heb nu een stiek ... ik heb hem niet strak gedaan gwn beetje losjes maar dat die wel goed zat en het heeft best wel geholpen want ze hangt niet meer in me teugels

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:10

Nee, omdat ze nu in het elastiek hangt.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:17

Een paard wat aan de teugels hangt loopt met 5 benen, hij loopt dus op de voorhand. Als jij onder het rijden de teugels losgooit zal hij waarschijnlijk gaan versnellen omdat zijn 5e been wegvalt en hij als het ware naar voren valt. Hij heeft dan dus geen balans meer.
Mijn paard loopt ook op de voorhand en hier ben ik nu eerst mee gaan oefenen aan de hand. Ik merk dat hij al sneller gaat lopen als hij het moeilijk vind. Wat ik dan doe is halve ophoudingen maken, hij moet dan zijn pas vertragen en langzamer lopen, hierdoor word zijn gewicht naar achteren geplaatst. Hierna weer ontspannen en dan weer halve ophouding. In het begin moest ik zelf echt gaan tegenhangen om een halve ophouding te krijgen maar daar hoef ik nu alleen nog een kleine hulp voor te geven.
Ook oefende ik met het lopen stap voor stap. Hij mocht maar 1 stap, dus 1 been verplaatsten. Stilstaan en nog een stap. Dit vond hij supermoeilijk want bij 1 stap viel hij gelijk naar voren door het gewicht wat op de voorhand zat en kon hij moeilijk halthouden. Door deze oefening leert hij zijn gewicht naar achteren te plaatsen zodat het halthouden na 1 pas gemakkelijker is, dit is echt een bewustwording.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:55

NH of geen NH dat heeft helemaal niets te maken met de besproken problemen.
Je weet blijkbaar niet zo heel goed wat NH allemaal betekent en als je er niets van weet , is niet zo erg maar haal het dan niet aan als referentie naar anderen toe om die eens te gaan verbeteren.
Ik ga er na het lezen van jouw comentaar ook van uit dat jouw paard zeker wel op zijn voorhand loopt.
De uitleg die "Midgie" hier gaf was wel helemaal juist.
En die van jou maar half juist.

Anthea schreef:
Midgie, misschien lezen. :) Er staat paardengeschiedenis. Dat zijn mijn paarden helemaal niet, en het zijn foto's van zo'n 4 jaar geleden. Sommige zelfs ouder. :) Verder heb ik al hele fijne instructrices en heb ik absoluut niks met NH. :D

Die van mij gaat idd hangen als ie aan het werk moet :D Het is nog een jonkie, snapt er niks van en moet het nog allemaal leren, dat is z'n uitweg. :P